ContinentalAjopyoraLostInLaplandVelobeShimanoHuntteri
Sivu 1 / 4 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 93

Aihe: Pyöräily yksityistiellä jokamiehenoikeudella, saako vai ei?

  1. #1

    Pyöräily yksityistiellä jokamiehenoikeudella, saako vai ei?

    Palstan laintuntijoille kysymys: saako yksityistiellä pyöräillä, vaikka se liikennemerkin (ajoneuvolla ajo kielletty) perusteella olisi kiellettyä?

    Kyselen tätä siksi, että en oikein itse yksityistielakia ja ympäristöhallinnon ohjeita selaamalla pääse asiasta selvyyteen.

    Yksityistielain 28 ja 29 pykälässä todetaan, että "Muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuva yksityistien käyttäminen säännöllisiin ja tilapäisiin kuljetuksiin, säännölliseen kulkemiseen sekä tien kunnossapitokustannuksia selvästi lisäävän toimintaan on luvanvaraista. Lupaa tien käyttämiseen ei kuitenkaan tarvita jokamiehenoikeuden nojalla tapahtuvaan kulkemiseen" sekä "Tiekunta tai, jos sellaista ei ole perustettu, tieosakkaat voivat kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön muilta kuin tieosakkailta tai rajoittaa tien käyttöä."

    Ympäristöhallinnon ohjeissa todetaan näin: "Yksityisen tien käytöstä säädetään yksityistielaissa. Mainitun lain mukaan yksityistien käyttöä voidaan rajoittaa moottori- ja hevosajoneuvoliikenteen osalta. Kävelyä, pyöräilyä ja hiihtoa ei voi rajoittaa."

    Maallikkona minusta tuntuu, että nuo ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkit ovat ristiriidassa yllä lainattujen pykälien ja ohjeiden kanssa.

    Sipoossa noilla merkeillä on monta hyvää reittiä suljettu.

  2. #2
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Laista ja sen tulkinnasta väittelemisestä kiinostuneita riittänee ilman minuakin. Kiinnostuinkin enemmän niistä hyvistä reiteistä ja teistä jotka tuollaisella merkillä on suljettu.

    Tai voinhan minä oikeastaan ihmetellä: eikö merkki koske yhtä lailla tieosakkaitakin? Ja voiko "Tontille ajo sallittu" tms lisäkilven laittaa tämän liikennemerkin alle?

  3. #3
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Tämä voi olla aika kinkkinen kysymys ja voi olla kovinkin tiekohtainen. Pysyvän liikennemerkin asettaminen vaatii kunnasta luvan. Toisaalta jos yksityistie on saanut avustuksia kunnalta tai valtiolta, ei liikennettä voi estää 10 vuoteen. Vaatii siis tiekohtaista tutkimista. Helpointa on tietysti taluttaa pyörää ko. tien pätkä niin ei kellään ole valittamista.

    Olen itse tulkinnut itse asiaa niin, että varsinkin jos tie on päättyvä, ilman lisäkilpeä, joka vapauttaa tiekunnan osakkaat noudattamasta ko. merkkiä, eivät hekään voisi ajaa tonteilleen, koska merkin vaikutus ei lähtökohtaisesti riipu tien omistajasta ja silloin olen kyllä ajanut aivan tyytyväisin mielin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  4. #4
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Hehee, luonnonsuojelulaista löytyy pykälä 36 §
    Maa- tai vesialueelle ei saa pystyttää sellaista kulkemisen,
    maihinnousun tai muun jokamiehen oikeuden käyttämisen
    kieltävää taulua, jonka asettamiseen ei ole lakiin
    nojautuvaa perustetta.

    Sillä perusteella ajoneuvolla-ajo kielletty on laiton merkki, koska se estää pyörällä suoritettavan jokamiehenoikeuden.

    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  5. #5
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.224
    ^ Eli moottoriajoneuvolla ajo kielletty olisi oikea merkki.

  6. #6
    Meillä läpiajoa rajoitettiin vain moottoriajoneuvoilta. Mutta yksityistiellä voi olla muutakin käyttöä, hevoselle hiittirata tai vaikka ralliautolle treenipätkä.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    ^ Eli moottoriajoneuvolla ajo kielletty olisi oikea merkki.
    Jep ja pitäisi olla vielä lisäkyltti, joka vapauttaa tien osakkaat jollain tavalla 'ei koske tonteille ajoa', 'koskee läpiajoa' tjsp.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  8. #8
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Hehee, luonnonsuojelulaista löytyy pykälä 36 §
    Maa- tai vesialueelle ei saa pystyttää sellaista kulkemisen,
    maihinnousun tai muun jokamiehen oikeuden käyttämisen
    kieltävää taulua, jonka asettamiseen ei ole lakiin
    nojautuvaa perustetta.

    Sillä perusteella ajoneuvolla-ajo kielletty on laiton merkki, koska se estää pyörällä suoritettavan jokamiehenoikeuden.

    Nyt tuo tarvitsee lakitekstin luku-osaamista. "jonka asettamiseen ei ole LAKIIN nojautuvaa perustetta".
    Eli tuossa on nyt avainasemassa saako tuon liikennemerkin asettaa jonkun lain mukaisesti vaiko ei.
    Eli tuo tarkoittaa sitä että LAKIIN PERUSTUMATTOMIA tauluja ei saa asettaa.

    Siis tuon mukaan on LAITONTA ASETTAA (kulkemisen maihinnousun tai muun jokamiehenoikeuden käyttämisen kieltävä) TAULU JOLLE EI OLE (jostain laista johdettua) LAINMUKAISTA PERUSTETTA.

    Ja nythän tässä juuri keskustellaan onko lakimukaista perustetta vaiko ei.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Ei sille ole perustetta sillä toisaalta yksityistielaissa sanotaan, että jokamiehenoikeuden toteutumista ei voida estää yksityistiellä eikä siihen ole poikkeuksia.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  10. #10
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Yksityistielain osalta Finlexistä löytyy myös hallituksen esitys (joka lain esitöinä on virallinen oikeuslähde lakia tulkittaessa):

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha..._147+2017.aspx

    Jalkaisin ja polkupyörällä liikkumisesta todetaan 28 § osalta seuraavaa:

    "Jokamiehenoikeudet eivät oikeuta ajamiseen maastossa moottoriajoneuvolla tai hevosajoneuvolla. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa ei saa käyttää maastossa toisen omistamalla tai hallitsemalla alueella ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa. Jokamiehenoikeuksien nojalla yksityisteillä saa kulkea jalkaisin, polkupyörällä ja ratsain. Tienpidolle voi kuitenkin aiheutua selvästi todennettavia lisäkustannuksia esimerkiksi suuremmista ulkoilutoimintaan liittyvistä tapahtumista, kilpailuista tai laajamittaisemmasta ratsastustoiminnasta. Tarkoitus on, että tällaisen toiminnan järjestäjä korvaa aiheuttamansa lisäkustannukset tienpitäjälle, mikäli lisäkustannuksia aiheutuu. Aiheutuneen haitan tulisi olla selkeästi todennettavissa. Yksittäisen henkilön satunnaisesti toistuvat ratsastuskerrat tiellä eivät sen sijaan aiheuta sellaista tienpitokustannusten lisääntymistä, joka johtaisi toiminnan luvanvaraisuuteen."

    Ja 29 § osalta seuraavaa:

    "Tiekunta tai, jos tiekuntaa ei olisi perustettu, tieosakkaat voisivat 1 momentin mukaan kieltää tai rajoittaa tienkäyttöä muilta kuin tieosakkailta. Kielto tai rajoitus voisi koskea kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvaa yksityistien käyttöä tai työkoneiden kuljettamista niiltä, joilla ei ole tieoikeutta. Jalkaisin, polkupyörällä tai hevosella kulkemista yksityistiellä ei sitä vastoin voitaisi kieltää pykälän 1 momenttiin ehdotetun nojalla."

    Eli tuon perusteella on aika selkeää, mitä lakia säädettäessä on tarkoitettu.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  11. #11
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.586

  12. #12
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Yksityistielain osalta Finlexistä löytyy myös hallituksen esitys (joka lain esitöinä on virallinen oikeuslähde lakia tulkittaessa):

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha..._147+2017.aspx

    Jalkaisin ja polkupyörällä liikkumisesta todetaan 28 § osalta seuraavaa:

    "Jokamiehenoikeudet eivät oikeuta ajamiseen maastossa moottoriajoneuvolla tai hevosajoneuvolla. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa ei saa käyttää maastossa toisen omistamalla tai hallitsemalla alueella ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa. Jokamiehenoikeuksien nojalla yksityisteillä saa kulkea jalkaisin, polkupyörällä ja ratsain. Tienpidolle voi kuitenkin aiheutua selvästi todennettavia lisäkustannuksia esimerkiksi suuremmista ulkoilutoimintaan liittyvistä tapahtumista, kilpailuista tai laajamittaisemmasta ratsastustoiminnasta. Tarkoitus on, että tällaisen toiminnan järjestäjä korvaa aiheuttamansa lisäkustannukset tienpitäjälle, mikäli lisäkustannuksia aiheutuu. Aiheutuneen haitan tulisi olla selkeästi todennettavissa. Yksittäisen henkilön satunnaisesti toistuvat ratsastuskerrat tiellä eivät sen sijaan aiheuta sellaista tienpitokustannusten lisääntymistä, joka johtaisi toiminnan luvanvaraisuuteen."

    Ja 29 § osalta seuraavaa:

    "Tiekunta tai, jos tiekuntaa ei olisi perustettu, tieosakkaat voisivat 1 momentin mukaan kieltää tai rajoittaa tienkäyttöä muilta kuin tieosakkailta. Kielto tai rajoitus voisi koskea kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvaa yksityistien käyttöä tai työkoneiden kuljettamista niiltä, joilla ei ole tieoikeutta. Jalkaisin, polkupyörällä tai hevosella kulkemista yksityistiellä ei sitä vastoin voitaisi kieltää pykälän 1 momenttiin ehdotetun nojalla."

    Eli tuon perusteella on aika selkeää, mitä lakia säädettäessä on tarkoitettu.

    Kyllä, eli lähtökohtaisesti myös yksityisteillä saa ajaa polkupyörällä eikä sitä voida estää ilman eritystä (lakiinperustuvaa) syytä. Ja sellainen ei ole ettei joku halua muiden ajavan HÄNEN tiellään.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    En nyt oikein Santtu75 ymmärrä mitä ajat takaa. Useampaan kertaan tuo on jo todettu. Onko siinä vielä jotain hämärää? Yksinkertaisesti ei ole mitään erityistä lakiin perustuvaa syytä estää kulkeminen jokamiehenoikeudella yksityistiellä eikä ole myöskään lakiin perustuvaa syytä asettaa kielletty ajosuunta tai ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä yksityistielle.

    Kielletty ajosuunta -merkki on jopa ongelmallinen siinä, ettei siihen voi edes lisätä muuta lieventävää lisämerkkiä kuin pyöräilijyn salliminen 'vastavirtaan'.
    Ajoneuvolla ajo kielletty -merkkin yhteyteen taas voidaan lisätä lieventäviä merkkejä kuten 'tonteille ajo sallittu' tms.

    Ainoa oikea lain mukainen merkki yksityistien alkuun lienee siis mottoriajoneuvolla ajo kielletty ja sekin varustettuna lisäkilvin, joka antaa tonteille ajaville liennytyksiä.

    Voi olla, että kuvailen nuo merkkien lisäkilvistöt ulkomuistista väärin, joku korjannee jos näin kävi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  14. #14
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Mitä tulee noiden liikennemerkkien asettamiseen, niin niiden suhteen kannattaa tutustua myös tieliikennelakiin, jonka 71 § käsittelee liikenteenohjauslaitteiden asentamista. Tämän mukaan yksityistielle liikenteenohjauslaitteen asettaa "tienpitäjä saatuaan siihen kunnan suostumuksen". Tähän vaatimukseen Fuuga jo edellä viittasikin.

    Virheellisesti asetettujen merkkien kohdalta todetaan viimeisessä momentissa seuraavaa: "Poliisi tai se, jolla on oikeus asettaa liikenteenohjauslaite, saa poistaa tämän lain vastaisesti asetetun liikenteenohjauslaitteen."


    Miten sitten pitäisi menetellä, jos havaitsee mahdollisesti luvattoman liikennemerkin yksityistiellä? Yksi vaihtoehto voisi olla yhteydenotto tien ylläpitäjään, joka voi omatoimisesti korjata virheensä (ja kyseessä saattaa todellakin olla virhe eikä tarkoituksellinen yritys kyykyttää pyöräilijää). Vaihtoehtoisesti voi ottaa yhteyttä asianmukaiseen kunnan viranomaiseen, joka voi selvittää onko kyseiselle merkille annettu suostumus; luvattoman merkin tapauksessa kunta voinee velvoittaa tienpitäjän korjaamaan virheen.

    Tieliikennelain mukaan liikenteen ohjauslaitteita tulee noudattaa (8 §), ja se että epäilet jotakin merkkiä luvattomasti asetetuksi ei oikeuta poikkeamaan tästä velvollisuudesta.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Itse näen niin, ettei tuossa ajoneuvolla ajo kielletty -merkin osalta ole epäselvää onko merkki luvallinen vai luvaton eli sitä ei tarvitse epäillä. Kielletty ajosuunta voisi olla ihan relevantti tilanteessa, jossa tiellä onkin kaksi risteystä päätepisteinä ja on haluttu että sitä ajetaan vain toiseen suuntaan.

    Sinänsä en usko mihinkään polkupyöräilijöiden vastaiseen salaliittoon tässäkään asiassa vaan ihan tietämättömyyteen ja siihen, että todellisuudessa varsinkin maakunnissa käytännöt ovat yhäkin hyvin väljiä eli tienpitäjän edustaja soittaa kuntaan vastaavalle henkilölle ja kysyy vain 'suammeko myö laettaa sellaesen kieltomerkin sinne meiän tien piähän ettei ne hunsvotit siellä piä sitä ralliaa ku hiehot laetumella?' ja siihen sitten paikallinen nimismies (onko niitä enää?) vastailee että 'voe veokkonen laeta ihmeessä vaekka kaks, pittäähä teiä siellä suaha raahassa möllöttää'. Ja sitten laitetaan se mikä ensimmäisenä tulee mielee ja jonka luullaan estävän mahdollisimman paljon noin ylipäätään.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #16
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.818
    Mutta taisi olla niin, että puomin saa rakentaa. Ja puomi on venyvä käsite. Esimerkiksi Kirkkonummella on tehty aita vallihaudalla.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Hmm,ihan vain huumorilla, aita menee ylöspäin, vallihauta alaspäin. Ei oikein mielikuva täsmää . Kait siinä vallihaudassa on silta vai millä droonilla siitä yli mennään?
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  18. #18
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.564
    Aika villiä toi kylttien ja liikennemerkkien asettelu tuntuu olevan, eikä siihen taideta kovin paljon puuttua.

    Oon nähnyt ylösalaisin olevan nopeusrajoitusmerkin, josta on numerot raaputettu pois -> ajoneuvolla ajo kielletty. Kielletty ajosuunta -merkki kohteeseen, jonne ei pääse muuta reittiä. Lisäksi yritetään pelotella kulkijat tieltä (ei pihoilta) pois yksityisaluekylteillä, valvontakamerakylteillä, koirat vapaana -kylteillä, tienkäyttömaksu-uhkauksilla jne.

    Ite en yksityistiellä pyöräillessä välitä ajoneuvolla ajo kielletty-merkeistä, mutta jos noita on esim. kunnan ulkoilureiteillä, niin sinne en sitten mene. Monia ei tunnu nuokaan haittaavan, kun ne löytyy järjestään strava-segmentteinäkin.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta taisi olla niin, että puomin saa rakentaa. Ja puomi on venyvä käsite. Esimerkiksi Kirkkonummella on tehty aita vallihaudalla.
    Yksityistielaissa ei puhuta puomeista, vaan sulkulaitteista. Nämä on määritelty tieliikennelain liitteessä 3.9, tyyppeinä sulkupuomi, sulkuaita, sulkupylväs ja sulkukartio. Tielle asetettavien sulkulaitteiden väreiksi on määritelty keltainen ja punainen.

    Jos tiealueen ulkopuolelle on sulkulaitteen kohdalle kaivettu oja, puro tai vallihauta, niin tämä ei lähtökohtaisesti kuulu tielainsäädännön piiriin.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  20. #20
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.125
    Puomi kansankielisenä ilmauksena varmaan on hyvä kun kaikki tietää mistä puhutaan. Näitä on joidenkin yksktyisteiden alussa kuten kesäkäytössä olevien mökkiteiden alussa (, jotta sesongin ulkopuolella varsinkin) puomia voidaan pitää kiinni ja autolla liikkuvat uteliaat (varkaat) voidaan pitää poissa tai saada valitsemaan toinen mökkitie.
    Pyöräilijän ja kävelijän kulkemiseen sillä ei ole vaikutusta. Ohi pääsee ja kulkeminen on yhtä lailla sallittua kuin ilman puomia.

  21. #21
    Risto Koivunen kirjoitti: "Tieliikennelain mukaan liikenteen ohjauslaitteita tulee noudattaa (8 §), ja se että epäilet jotakin merkkiä luvattomasti asetetuksi ei oikeuta poikkeamaan tästä velvollisuudesta."

    Entäpäs tilanne, jossa liikennemerkki ihan oikeasti ON laiton, mikä vaikuttaa nyt ainakin yllä olevan keskustelun perusteella olevan tilanne näiden kyseessä olevien ajoneuvolla ajo kielletty -merkkien kohdalla. Jos siis virallinen liikennemerkki on oikeudettomasti tai laittomasti asetettu, pitääkö sitä silloinkin noudattaa? Toimiiko merkin ohittaja vai merkin asettaja laittomasti?

  22. #22
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.097
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ite en yksityistiellä pyöräillessä välitä ajoneuvolla ajo kielletty-merkeistä, mutta jos noita on esim. kunnan ulkoilureiteillä, niin sinne en sitten mene. Monia ei tunnu nuokaan haittaavan, kun ne löytyy järjestään strava-segmentteinäkin.
    Rannikkoreitillä oli ainakin jokunen aika sitten ajoneuvolla ajo kielletty-merkki. Sen takana muutama kiinteistä, jonne omistajilla taatusti tarvetta ajoneuvoliiikenteelle. Jäljistä päätellen moottoriajoneuvoilla, usein myös tukkirekalla.

    Tarkoitus on hyvä, mutta toteutus ontuu. Yleensä vältän tuollaisia reittejä, mutta Rannikkoreitillä en.

  23. #23
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.650


    Mielestäni tässä tiivistyy sipoolaisuus aika hyvin. Ja ymmärrän tietysti etteivät mökkeilijät halua tontilleen ylimääräisiä tokkaroitsijoita, mutta kukin tavallaan..

  24. #24
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Puomi kansankielisenä ilmauksena varmaan on hyvä kun kaikki tietää mistä puhutaan. Näitä on joidenkin yksktyisteiden alussa kuten kesäkäytössä olevien mökkiteiden alussa (, jotta sesongin ulkopuolella varsinkin) puomia voidaan pitää kiinni ja autolla liikkuvat uteliaat (varkaat) voidaan pitää poissa tai saada valitsemaan toinen mökkitie.
    Pyöräilijän ja kävelijän kulkemiseen sillä ei ole vaikutusta. Ohi pääsee ja kulkeminen on yhtä lailla sallittua kuin ilman puomia.
    Niin mutta jos se puomi onkin 3m korkea portti, jonka sivuille on kaivettu ne vallihaudat. Saa mennä, muttei pääse.

    Tämä taitaa tosiaan olla aivan laillista?

  25. #25
    ^Sä tarkoitat varmaankin Kirkkonummella Hirsalantieltä Abramsbyhyn lähtevää hiekkatietä. Siinä on nykyään tien päässä iso rautaportti ja sivuilla vallihaudat. Johtuisikohan siitä että sillä tiellä harjoitetaan ravihevosia, ehkä on tullut vaaratilanteita pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kanssa.

  26. #26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti

    Mielestäni tässä tiivistyy sipoolaisuus aika hyvin. Ja ymmärrän tietysti etteivät mökkeilijät halua tontilleen ylimääräisiä tokkaroitsijoita, mutta kukin tavallaan..
    Ja Espoolaisuus, Tuusulaisiuus, Tamperelaisuus jne. Itse liikun aktiivisesti ympäri Suomen ja nämä yksityisalueaktivistit kasautuvat tiettyihin kaupunkimaisiin paikkoin. Ei silti tottakai ongelma on suurempi kaupunkipaikoissa, joissa ihmisiä hortoilee siellä täällä enemmän ja sitäkautta häiriö on varmasti suurempaa. Oikeastihan maa ei ole Suomesta loppu ja Hyrynsalmella/Taivalkoskella saa kyllä aika rauhassa nuo kyltit pystyttää - ei sinne kuitenkaan kukaan tule.

    Suunnistusmiehenä sanoisin, että se suunnistuksessa käytetty linja on aika hyvä. Eli metsässä saa kulkea, mutta siten hienovaraisesti, että kun alkaa lähestyä pihapiiriä tms. jonkun rakentamaa aluetta, niin sitten hienovaraisesti väistää vähän kauemmas. Eli toisten rakentamia metsäteitä sopii kyllä jalan ja pyörällä käyttää, mutta pihapiirejä ja ihmisten yksityisyyttä pitää kunnioittaa vaikka kaikkia kylttejä ei kunnioittaisikaan. Ja pihapiiri on sitten aika epämääräinen käsite, joka riippuu aika paljon ihmisestä. Näköetäisyys on hyvä nyrkkisääntö, jos yksityisalueaktivisti ei sinua näe, niin silloin olet varmasti riittävän etäällä.

    Jos jossain metsässä koira käy koipeen ei tuo kyltti ole peruste. Eihän missään ole sanottu, että sinun on ollut mahdollisuus nähdä tuota kylttiä sillä reitillä millä olet liikkunut. JOs noin vaarallisia koiria kerran juoksentelee vapaana, niin alue on syytä olla aika tarkkaan rajattu ja aidattu, etteivät koirat missä tahansa käy koipeen. Harvassa ovat ne koirat, jotka rajapyykit ja linjat tuntevat.

    Itse kunnioitan noita kylttiaktivisteja, koska yleensä vaihtoehtoinen reitti löytyy. Toki joka kerta kun tällaisiin törmään tarkistan jälkikäteen kiinteistöjen rajat tms. faktat karttapalvelusta, josta voin päätellä aika hyvin mitä aluetta kyltti voi koskea ja mitä se ei varmasti koske, jotta sitten mahdollisesti seuraavalla kerralla minulla on faktat hallussa itsellänikin.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mielestäni tässä tiivistyy sipoolaisuus aika hyvin. Ja ymmärrän tietysti etteivät mökkeilijät halua tontilleen ylimääräisiä tokkaroitsijoita, mutta kukin tavallaan..
    Kuvan tapauksesta en sano mitään (koska en paikkaa tiedä enkä tunne), mutta jos puhutaan ranta-Sipoosta, niin eikö näitä erinäköisiä kylttejä ole asetettu lähinnä sellaisten teiden varsille jotka eivät vie minnekään muualle kuin yksityiselle tontille, mökille tai laiturille?

    Eli jos autolla ajaisi, ei pääsisi kääntymään kuin jonkun pihapiirissä - eikä fillaristikaan löytäisi hyvää reittiä jollekin toiselle tielle vaikka jatkaisi eteenpäin?

  28. #28
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    ^Harvoinpa tulee ajettua tietä, jolle ei tarkoituksella menisi esim. syystä että tien jostain kohdasta lähtee polku, jota on tarkoitus kulkea. Näitä kylttejä laitetaan usein kauemmas kuin pihapiiri edellyttää ja silloin minä kyllä viis veisaan niistä. Kuitenkin sen verran pitää olla häveliäisyyttä, kohteliaisuutta ja muuta tilannetajua, ettei tosiaankaan pihapiiriin mennä ja mielellään aavistuksen kauemmaksikin jäädään ja kierretään alue. Tile hunting -reissuilla on tullut tilanteita, joissa kartta ja todellisuus ei ole pitänyt paikkaansa ja silloin olen kyllä käynyt kysymässä luvan pihapiirin ohittamiseen. Koskaan ei ole kielletty.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  29. #29
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Suunnistusmiehenä sanoisin, että se suunnistuksessa käytetty linja on aika hyvä. Eli metsässä saa kulkea, mutta siten hienovaraisesti, että kun alkaa lähestyä pihapiiriä tms. jonkun rakentamaa aluetta, niin sitten hienovaraisesti väistää vähän kauemmas...
    Juuri noin. Tuo noudattaa mielestäni jokamiehenoikeuksien ohjeistusta täydellisesti:
    https://www.luontoon.fi/jokamiehenoikeudet
    Rule #1: Obey The Rules

  30. #30
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.650
    Veloviewer-ruutua hakiessa tämä tuli vastaan ja kyllä, kyseessä oli rantaan päättyvä tie. Sipoossa tuntuu olevan joka hemmetin puolimätä ladonseinä tai hiekkatie täynnä "yksityisalue"-kylttejä, huvittamimmillaan niitä on metsänreuna täyteen ammuttuna vaikka pihapiiriä ei ole näkyvissäkään, pelkkää umpimetsää.

    Maalaisjärkeä täytyy ja pitää käyttää.

    Ehkä hankalimpia tilanteita on paikat, jossa tie menee pihapiirin läpi. Sitähän luulisi tietysti että jos kerran tietä ei ole linjattu muualle, niin pihan läpi kulkeminen on ok. Mutta eipä noista aina oikein tiedä.

Samanlaisia aiheita

  1. Saako AirZound-torvea Suomesta?
    By Historic in forum Varusteet
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 24.03.2025, 15.22
  2. Saako BMX-pyörään kunnollisia jarruja...?
    By jasu2017 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 24.03.2024, 11.57
  3. Saako ajaa naistenpyörällä...
    By Hower in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 14.11.2022, 16.44
  4. Saako Norjan maantietunneleissa polkupyöräillä?
    By kimple in forum Pyörämatkailu
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 18.05.2020, 11.40
  5. Levyjarrun kahva, saako varaosana?
    By adrianus in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 17.11.2015, 13.19

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •