Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 57 / 57

Aihe: 12 rattaan MTB kasetit

Itse kun en noista Sramin vehkeistä oikein innostu, niin sanoisin että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, vaihda koko setti Shimanon laatu vehkeisiin. Minulla tuli ostamani pyörän mukana Sramin Nx sarjan voimansiirtosarja 1x12. Takapakan kokoa en muista, mutta oli Sunracen pakka. Pyörässä Mavicin kiekot ja hg vapari, johon siis tuo edellä mainittu pakka menee. Otin kaikki pois ja tilalle Deore Xt 1x11. En kyllä pakan kokoa muista tässäkään, mutta muistelisin että 40-11 olisi ollut kyseessä. Nämä ei hirveästi maksa ja vanhan osasarjan saa aina myytyä eteenpäin. Omani tosin asensin poitsun maastopyörään jonkun hinnat alkaen 3x8 tilalle. Meni heittämällä ja toimii huomattavasti paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Itse kun en noista Sramin vehkeistä oikein innostu, niin sanoisin että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, vaihda koko setti Shimanon laatu vehkeisiin. Minulla tuli ostamani pyörän mukana Sramin Nx sarjan voimansiirtosarja 1x12. Takapakan kokoa en muista, mutta oli Sunracen pakka. Pyörässä Mavicin kiekot ja hg vapari, johon siis tuo edellä mainittu pakka menee. Otin kaikki pois ja tilalle Deore Xt 1x11. En kyllä pakan kokoa muista tässäkään, mutta muistelisin että 40-11 olisi ollut kyseessä. Nämä ei hirveästi maksa ja vanhan osasarjan saa aina myytyä eteenpäin. Omani tosin asensin poitsun maastopyörään jonkun hinnat alkaen 3x8 tilalle. Meni heittämällä ja toimii huomattavasti paremmin.
    No eipä varmaan yllätys, että 500e osasarja toimii paremmin kuin 300e osasarja (ja Sunrace ei ole Sramia). Itsellä on kyllä moitteetta toiminut erihintaiset Sramin ja Shimanot, jotenkin vaan itse tykkään enemmän Sramista.

Yksi elämänlaatu asia minkä nykyisen Shimano voimansiirron kanssa olen huomannut, kuinka paljon jäin kaipaamaan SRAM:n vaihtajan häkin huoltoasento lukitusta. Takakiekon sai irti ja kiinni ilman, että ketjuun piti koskea käsin. Nyt ei ihan yhtä helppo operaatio ole Shimanon kanssa. Ei toki isoa asia, mutta kuitenkin.

Eikä tämäkään muuta sitä että ketjun aloittaja haluaisi kasetin Pienemmillä väleillä kasetin sisällä, eli pienemmät erot hammasluvuissa. 11-vaihteisella asia vaan huononee. Tätä ei myöskään muuta mikään eturatas.

Microspline vaparia ja shimanon kasettia, varmasti saa mavicin kiekkoihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    No eipä varmaan yllätys, että 500e osasarja toimii paremmin kuin 300e osasarja (ja Sunrace ei ole Sramia). Itsellä on kyllä moitteetta toiminut erihintaiset Sramin ja Shimanot, jotenkin vaan itse tykkään enemmän Sramista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eikä tämäkään muuta sitä että ketjun aloittaja haluaisi kasetin Pienemmillä väleillä kasetin sisällä, eli pienemmät erot hammasluvuissa. 11-vaihteisella asia vaan huononee. Tätä ei myöskään muuta mikään eturatas.

Microspline vaparia ja shimanon kasettia, varmasti saa mavicin kiekkoihin.
    Ilmaisin asiani epäselvästi ensinmäisessä viestissäni. Pahoittelut siitä. Pointtina se, että aloittaja voi palata "evoluutiossa" taaksepäin, eli myy eagle sarjan eteenpäin ja ostaa tilalle "vanhempaa". Pakan koko pienenee = välit lyhenee. 10 ja 9 pakoissa välit on jo lyhempiä kuin 11 ja 12 pakoissa.
    Kokonaisuutena ei tule maksamaan paljoa, voi jopa tienata. Riippuu millaisen osasarjan laittaa. Jos laittaa hg vaparin niin käytännössä kaikki pakat käy, 12 pakkoja lukuunottamatta. (Sunrace valmistaa hg yhteensopivaa 12 pakkaa).
    Ja kyllä, Sram vs Shimano = makuasia, sanoi kissa kun persettään nuoli

Pakan koko pienenee = välit lyhenee. 10 ja 9 pakoissa välit on jo lyhempiä kuin 11 ja 12 pakoissa.
    Eikös tuo mene juuri toisinpäin Mitä enemmän lehtiä samassa pakassa, sitä lyhyemmät vaihteiden välit? Tai ainakin mahdollistaa lyhyemmät vaihteiden välit, jos ei pikkuvaihteiden hammaslukua lähdetä hirveästi kasvattamaan.

Välit pitää kyllä laskea joka pakalle ja joka välille (piikkien erotus / rattaan koko). Ei ole sanottua että välit olisi pienemmät pienemmässä pakassa.
    Pieni ratas edessä ja takana ei ole ehkä hyötysuhteeltaan optimaalinen ja rasittaa paljon ketjua ja rattaita.

Tässä 10-52 kasetin välityksen kasvu edellisesltä rattaalta rivin rattaalle.

10
    12 20%
    14 17%
    16 14%
    18 13%
    21 17%
    24 14%
    28 17%
    32 14%
    36 13%
    42 17%
    52 24%

Tässä vastaava laskelma 11-36 10 pakan osalta:
    11
    13 18%
    15 15%
    17 13%
    19 12%
    21 11%
    24 14%
    28 17%
    32 14%
    36 13%
    Summa summarum, 10 pakka on tiheämpi, erityisesti suurten rattaiden osalta. Jos laittaa eteen 28 tai 30 hampaisen rattaan, pärjää suomalaisessa maastossa oikein mainiosti, ja suurimpien rattainen osalta hyppäykset on pienempiä. Sitähän ketjun aloittaja toivoi.
    Edit. Lisätään nyt että samaan lopputulokseen tulee tosin vaihtamalla pelkästään eturatas pienempään ja ajelee vaihteilla 2-5, ja jättää isoimman rieskan käyttämättä. Taikka käyttää sitä vaan extra jyrkissä mäissä.

Tuo on ykskertaasysteemin loukku, ansa, miina, välityksiin jää harvat portaat tärkeisiinkin alueisiin, kahdella eturattaalla on vähän helpompaa väistellä miinakenttää.

Alkaa mennä jo offtopiciksi, mutta vertailun vuoksi. Tämän Shimpan uuden Deoren pakan laiton omaan läskipyörääni, kun oli 11 S vipu ja HG vapari valmiina, mielestäni melko järkevät vaihteiden välit ja välitykset yleensä:

Shimano Deore CS-M5100 11-51 11-speed

11
    13 18%
    15 15%
    18 20%
    21 17%
    24 14%
    28 17%
    33 18%
    39 18%
    45 15%
    51 13%

Ainakin läskipyörissä on tärkeää, että ryömimisvaihteet on melko lähellä toisiaan, pikkurattailla ei sitten ole niin väliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuo on ykskertaasysteemin loukku, ansa, miina, välityksiin jää harvat portaat tärkeisiinkin alueisiin, kahdella eturattaalla on vähän helpompaa väistellä miinakenttää.
    Kyllä ne maastopakat aikalailla yhtä harvoja on riippumatta siitä montako ratasta edessä on.
    Teoriassa 2x tai 3x antaa tiheämpiä välitysvaihtoehtoja jos vaihtaa joka tilanteessa molempia päitä esim, isompaa eteen kaks alas takaa ja seuraava pienempi eteen yks ylös takaa tms. Käytännössä tuskin tuota kuitenkaan haetaan.
    Tässähän oli haussa aika pieni välitysalue, mutta kuitenkin kevyemmässä päässä, että maantiepakat ei oikein käy ilman tosi pientä eturatasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Yksi elämänlaatu asia minkä nykyisen Shimano voimansiirron kanssa olen huomannut, kuinka paljon jäin kaipaamaan SRAM:n vaihtajan häkin huoltoasento lukitusta. Takakiekon sai irti ja kiinni ilman, että ketjuun piti koskea käsin. Nyt ei ihan yhtä helppo operaatio ole Shimanon kanssa. Ei toki isoa asia, mutta kuitenkin.
    Tämä. Plus Shimanon liipasinsysteemi maastovaihteista ei miellytä minua alkuunkaan. En opi millään etusormella vaihtamista, vaan olen veivannut vivut omituiseen kulmaan ja hoidan vaihdot peukalolla Sram tyyliin. Jotenkin Sram toimii itselle paremmin (XTR kyseessä eli ei pitäisi olla osasarjasta kiinni, aiemmin Sramin X01). Mietin viikoittain voimansiirron vaihtamista, mutta nyt rautaa ei saa mistään eli tuolla mennään ainakin seuraava kausi.
    Roots, bloody roots

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Tämä. Plus Shimanon liipasinsysteemi maastovaihteista ei miellytä minua alkuunkaan. En opi millään etusormella vaihtamista, vaan olen veivannut vivut omituiseen kulmaan ja hoidan vaihdot peukalolla Sram tyyliin.
    Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maxk Katso viesti
    Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Näinhän se taitaa nykyään kaikissa Shimanon liipaisimissa olla. Ainakin mulla ollut Deore, SLX ja nyt viimeisimpänä XT. XT:ssä peukulla saa vaihtumaan kaksi pykälää kerralla mutta etusormella vaan yhden. Joten pitää nyt itsekin totutella käyttämään pelkkää peukkua vaihtamiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Näinhän se taitaa nykyään kaikissa Shimanon liipaisimissa olla. Ainakin mulla ollut Deore, SLX ja nyt viimeisimpänä XT. XT:ssä peukulla saa vaihtumaan kaksi pykälää kerralla mutta etusormella vaan yhden. Joten pitää nyt itsekin totutella käyttämään pelkkää peukkua vaihtamiseen.
    Ainakin jo 10spd Xt liipasin vaihtaa isompaa joko peukulla tai etusormella.

Ja tuo 12xt vivun tupla vaihto isommalle on kyllä hieno ominaisuus mitä ei osannut kaivata ennen kun sellainen on ollut.

Sramin NX ja GX Eagle sarjasta ollut, ja suurin puute nimenomaan se, että ei voi vaihtaa kuin yhden kerrallaan isommalle. Tuo etusormella vaihtaminen Shimanossa on plussaa. Yleensä tulee peukaloa käytettyä. Eli se minkä takia olen Shimanomiehiä, on parempi käytettävyys. Molemmat toimivat ihan yhtä hyvin tai huonosti, riippuen sarjan hintatasosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maxk Katso viesti
    Ainakin omassa XT:ssä onnistuu isommalle vaihtaminen joko etusormella tai peukulla. Sent from my iPhone using Tapatalk
    Toki onnistuu, mutta design on sellainen, että peukalolla isommalle vaihtaessa vipua joutuu kääntämään suhteessa tankoon huomattavan paljon. Tällöin kevyelle vaihtava vipu tulee liian ylös eikä vaihtaminen ole luontevaa Sramin tapaan. Tuo on selkeästi tarkoitettu käytettäväksi kahdella sormella, vaikka siinä onkin tuo ominaisuus.
    Roots, bloody roots

Mulla on ainakin etusormi aina jarrukahvalla. Vaihtaminen onnistuu kyllä varsin hyvin peukalolla, jos vain on sopivaan asentoon säädetty vipu.

Sramin NX ja GX Eagle sarjasta ollut, ja suurin puute nimenomaan se, että ei voi vaihtaa kuin yhden kerrallaan isommalle..
    Ja tämä taas on plussaa sähköpyörässä. Voimansiirto kiittää. Ja Sramilta löytyy kaiketi kahdenlaista triggeriä tuohon "ongelmaan"?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Kyllä ne maastopakat aikalailla yhtä harvoja on riippumatta siitä montako ratasta edessä on.
    Teoriassa 2x tai 3x antaa tiheämpiä välitysvaihtoehtoja jos vaihtaa joka tilanteessa molempia päitä esim, isompaa eteen kaks alas takaa ja seuraava pienempi eteen yks ylös takaa tms. Käytännössä tuskin tuota kuitenkaan haetaan.
    Tässähän oli haussa aika pieni välitysalue, mutta kuitenkin kevyemmässä päässä, että maantiepakat ei oikein käy ilman tosi pientä eturatasta.
    Onhan se noinkin ja aidosta maastoajosta jokseenkin nollan verran omaa kokemusta, mutta kuitenkin tuo piparkakun kokoinen ratas kammissa ja takana limpun koinen pakka on hettänyt välityksiin kuperkeikan, harvaportaiseksi jää vaikka lehtiä paljonkin pakassa.
    Kampiin vaikka 36/26 niin pakan voi valita noista klassisista maastopakoista, jaa onkohan noita enää ollenkaa, hybrideissä nuo olleet tyypillisesti...
    TERU muokkasi tätä : 23.04.2021 at 17.46 Syy: Lisätty D

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Onhan se noinkin ja aidosta maastoajosta jokseenkin nollan verran omaa kokemusta, mutta kuitenkin tuo piparkakun kokoinen ratas kammissa ja takana limpun koinen pakka on hettänyt välityksiin kuperkeikan, harvaportaiseksi jää vaikka lehtiä paljonkin pakassa.
    Kampiin vaikka 36/26 niin pakan voi valita noista klassisista maastopakoista, jaa onkohan noita enää ollenkaa, hybrideissä nuo olleet tyypillisesti...
    Etuvaihtaja on ihan kamala maastoajossa. Jos sitä kokemusta olisi enemmän niin tietäisit, että maastossa ei juurikaan ajeta tasaisella kadenssilla, joten niillä hypyillä ei ole mitään merkitystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Etuvaihtaja on ihan kamala maastoajossa. Jos sitä kokemusta olisi enemmän niin tietäisit, että maastossa ei juurikaan ajeta tasaisella kadenssilla, joten niillä hypyillä ei ole mitään merkitystä.
    Ihan hyvin pystyin yli 20 vuotta ajamaan etuvaihtajan kanssa maastossakin, joten ei se ihan kamala voi olla. ???? Nyt oon kolmisen vuotta ajellut 1 x 11 välityksellä (10/42 pakka) ja välillä kaipaisin etuvaihtajaa ja 11/32 pakkaa. Mun ajot on enemmän xc tyyppistä juurakkopolkuja keskuspuistossa. Mun ajoihin riittää välitys, kun edessä on 30 piikkinen eturatas ja se 10/42 pakka. Niillä välityksillä nousee Paloheinän nyppylä joka suunnasta polkien ja tasamaallakin pääsee yli 40 km/h. En näe mitään syytä vaihtaa vielä harvempaan pakkaan esim 10/52. Aluks aattelin, että pyörässä on vähempi vaijereita ja letkuja ku ei oo etuvaihtajaa. Viime kesänä hommasin hissitolpan, joten tasoissa taas senkin suhteen. Sähkövaihteet ja jousituksen älylukitus ois ehkä seuraava ajatus tulevaisuudelle, että pääsis siistimpään ohjaamoon.????

Ajoin minäkin pitkään etuvaihtajan kans maastossa ja kyllähän se vaihtaminen aina keskittymistä vaati etenkin isommalla rattaalle. Sen takia se minusta on kamala. Takavaihtajasta voi naputella pykäliä suht ajattelematta. Mulla ei ole mitään käsitystä Paloheinän nyppylästä ja omissa pyörissä 32 - 10/50 ja 28 - 11/46. Niillä pääsen Suomen eteläisimmän tunturin alueella about kaikki nousut ja se riittää mulle.

Ajoin minäkin pitkään etuvaihtajan kans maastossa ja kyllähän se vaihtaminen aina keskittymistä vaati etenkin isommalla rattaalle. Sen takia se minusta on kamala. Takavaihtajasta voi naputella pykäliä suht ajattelematta. Mulla ei ole mitään käsitystä Paloheinän nyppylästä ja omissa pyörissä 32 - 10/50 ja 28 - 11/46. Niillä pääsen Suomen eteläisimmän tunturin alueella about kaikki nousut ja se riittää mulle.
    Shimanon XT:n etuvaihtaja 9 ja 10 vaihteisena toimi minusta hemmetin hyvin. Maantiepuolella minusta Ultegran (10 ja 11 speed) mekaaninenkin etuvaihtaja toimi paremmin kuin nykyinen Sram Red etap. Sram ei vaihda isolle eturattaalle tai pienemmälle, jos on enemmän vetoa päällä ja kevyellä vedolla saattaa heittää taas ketjun yli. Eli nykyään jos valitsisin etuvaihtajallista osasarjaa, niin suuntaisin katseet Shimanon suuntaan. Tällä hetkellä on tosin kaikissa pyörissä Sramin vaihteet ja ennen taas kaikissa oli Shimanon vaihteet.

Tuota välitysten porrastusta ajattelin noilla takalimpuilla en ääripäitä, XT minullakin maastopyörän tyyppisessä, jopa Kolme ratasta kammissa, vaihtaminen erittäin sutjakkaa XTR vivulla, mutta ajaminen tällä on sekatieajoenintäänpolku-tyyppiä, oikea maastoajo puttuu ihan, pakkana 11-32.
    Kaksi ratasta kammissa olisi optimi, aattelen tuollaista seka-ajoa tiepainotteisena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kotler, ei auta selittää, takana 11-34 ja ei koskaan ole ollut "urani" aikana noin suurta ratasta... Jokainen tietty tavallaan ja saahan sitä ihmetellä...
    Käyppä polkasemassa ylläs pari kertaa ylös asti ja seuraavana päivänä uudestaan. Jos hapenotto tuohon riittää niin onnea vaan ja tiedoksi ettei aika monella kestävyysurheilijallakaan riitä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

Tutulta kuulostaa. 30x11/42 kanssa piti vielä pitää ryömintävaihteena 24sta etulehteä mille heitti ketjun käsin paikalleen. Siinä vaiheessa sai samalla hyvästellä poljettavuuden kun antisquatit heitti häränpyllyä. 51 piikkinen takapakan kanssa sai vihdoin heittää mummorieskan metallinkeräykseen.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

Samanlaisia aiheita

1. Nexus 3 rattaan vaihto?
    By Kiituri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 12.02.2019, 09.11
  2. DH ketjuohjain kahden rattaan kampisarjaan
    By Tomas.Sa86 in forum Varusteet
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 23.08.2016, 19.09
  3. jonkun rattaan vaihto (kuva mukana)
    By grilli-jaska in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 04.08.2016, 10.55

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •