Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Vauhtia arkeen ja työmatkoille

Kymysys Vauhtia arkeen ja työmatkoille

Moi!

Näin neitseellisenä fillarifoorumistina teen ensimmäinen postaukseni vuosien nimettömänä lukemisen sijaan.

Mielelläni kuulisin ajatuksia ja suosituksia teiltä tietävämmiltä ja osaavammilta lajiniiloilta, koskien omaa tulevaa pyörähankintaa.

Oma fillarointihistoria:
    Perusvauhdikkuus pyörällä kuin pyörällä.
    Nykyinen (molemmat jalat haudassa) ajopeli on paljon parjattu Nishiki Bigfoot K-29 vm. 2006, josta tykkäsin erittäin paljon. Joustohaarukka oli hieno, mutta aivan turha, enkä sitä oikeastaan käyttänyt. Se on jostain syystä herättänyt täällä aina paljon kommentointia, kun siitä on mainittu.
    Hyvää siinä oli iso koko runkoineen, suuret ja leveät renkaat, joiden keskiprofiili oli sileä, minkä takia rullaus oli hyvää, mutta joiden kanssa ei kuitenkaan tarvinnut varoa mitään. Ehkä kapeilla sileillä olisi voinut päästä vielä lujempaa, mutta oli hieno vehje silti. En myöskään tietänyt paremmasta. Enkä edelleenkään...

Etsin siis seuraavanlaista menopeliä:
    -Budjetti n. 1500-2000
    -Haluan päästä sillä suhteellisen lujaa, mutta en haluaisi joutua väistämään jokaista hiekkatieosuutta, mukulakiveä tai kanttaria.
    -Metsiin meno kulkupelillä ei ole suunnitelmissa.
    -Olen 195cm pitkä, joten kilpapyörät eivät oikein innosta omiin tarkoituksiin.
    -Optio myös pidempiin matkoihin (10-20km) työmatka-ajatuksella.

Ymmärrys ja osaaminen ei riitä tällä haavaa yksittäisistä palasista kokoamiseen, joten neuvot ja ajatukset ovat tarpeen. Hifistely olkoot vasta 5 vuoden päästä, kun jotain enemmän asiasta ymmärrän.

Mikä tyyppi olisi passeli?
    Mitä juttuja kannattaa ottaa huomioon, kun pyöriä etsii?
    Mihin kannattaa varautua?

Kiitos osallistujille jo etukäteen.

Hommaa sähköavusteinen pyörä. Ei tosin taida mennä tuohon budjettiin, mutta esim Giantin jäykkäperää taitaa saada noin kahteen ja puoleen tonniin ja semmoinen istuu muuten noihin spekseihin.

Jos sähköt ei nappaa niin sanoisin, että hommaa joku cyclocross tai gravel-pyörä.

Miksi ei maantiepyörä, ei pituus ole mikään este, päinvastoin. Gravel ehkä rennompi ja saa yleensä varustettua leveämmillä renkailla kuin maantiepyörät.
    Varominen on taidoista kiinni, taitava kuski kyllä pärjää hiekalla ja mukulakivillä, kanttareille paukuttaa vain idiootti.
    Kannattaa ensin määrittää minkä tyyppisen itse haluaa koska jos noin väljällä skaalalla mennään niin vastaukset kyllä sekoittaa vielä enemmän...
    Jos molemmat jalat haudassa niin hommaa sähköä, älä muuten, ei nuo painavilla halpiksilla kovaa pääse ja jos niin ei ainakaan nautinnollisesti. Taitaa nopeat maantiekäyttöön tarkoitetut sähköisten hinta alkaa tuolta vajaa neljästä sadasta.

Arkeen ja työmatkoille sopii hybridi, esim XL-kokoinen kona dr-dew https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/pol...i/kona-dr-dew/

^Joku muukin ehdottaa Konaa kuin minä... Hyvä vaihtoehto jos kapeita renkaita pelkää...

Pahoittelut huonosta ilmaisusta. Pyörä on siis se, joka on molemmat jalat haudassa ja täysin rotiskona ja vaatisi valtavaa huoltoa ja vaihteistojen uusimista. Ottaen huomioon kilsat, iän ja hinnan tälle kaikelle, oon ajatellut hommata sen uuden.
    Ja sit toisekseen sähköpyörä ei puhuttele, koska haluan itse tehdä hommia. Omissa jaloissa ei siis ole mitään vikaa. Päinvastoin.

Mun ajatus ei myöskään ollut iskeä jokaiseen mahdolliseen kanttariin, ihan vaan kun pystyy. Yleisesti viittasin vaan perustilanteeseen taajamissa, jossa suurin osa polkemista on tasaista asfalttia, mutta sitten sillon tällöin hiekkapolkua, vähän routavaurioita ja jokunen kanttarin ylitys välillä. Metsissä en aio tosiaan pyöräillä.

Noi Cyclocrossit on toistaiseksi ehkä napostelleet just eniten. Graveliin oon tutustunut käsitteenä ihan vastikään, joten nekin kiehtoo.

4k budjetti ei oo mahdollista, siksi tyydyn siihen, mitä saan sillä vajaalla kahdella kilolla.

Kahdella tonnilla saa kyllä aivan toimivan, tietenkin jos löytyy liikkeestä/netistä kokoja. Taitaa olla varastot usealla aika tyhjät ja vaihtoehtot vähissä...

Itse olen funtsinut myös tätä, että jos pitäisi vaikkapa työmatkat ajaa mahdollisimman nopeasti, olisko maantiepyörä ykkösvaihtoehto? Jos olisi, vaikuttaisiko kokonaiskeveys, kiekkojen keveys, joku muu tähän nopeuteen? Miten renkaiden leveys, jotkut väittävät esim. 32mm renkaiden olevan 25mm nopeammat?

Jos haluaa yleispyörän jolla onnistuu lenkit ja työmatkat niin kannattaa miettiä mitä se tarkoittaa. Kovin kisakireällä maantiepyörällä ei tuo kuvan tilanne ole kivaa.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Omat ajatukseni:

- budjetti riittää kunnon pyörään
    - droppitanko, koska vauhti kiinnostaa
    - renkaat kesäaikaan minimissään jotain 28 tai 32 mm leveät, koska hiekkatiet, ja talvella sitten reilusti leveämmät
    - levyjarrut, koska työmatkakäyttö, ts tulee ajettua ehkä kurakelilläkin

Eli gravel/cyclocross -kategoriaan menee. Itellä on nykyisellään lumettoman kauden työmatkapyöränä (min. 13km, usein paljon enemmmän) cyclocross katurenkailla, Contin GP5000:lla on pärjännyt hiekkaosuudetkin. Talviajoon hommasin sähköläskin koska en halua että väylien auraamattomuus tai muuten vaan tolkuttoman hidas keli pakottaa työmatkalla auton rattiin. Jos meinaat mennä yhden pyörän taktiikalla ympäri vuoden niin kato että pyörään mahtuu riittävän leveä nastarengas. Koitin yhden talven ajella cyclocrossilla ja 35mm nastarenkaalla, mutta en tykännyt, liian usein reitti oli liian hidas ja hankala ajettava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomppabozz Katso viesti
    Moi!

Etsin siis seuraavanlaista menopeliä:
    -Budjetti n. 1500-2000
    -Haluan päästä sillä suhteellisen lujaa, mutta en haluaisi joutua väistämään jokaista hiekkatieosuutta, mukulakiveä tai kanttaria.
    -Metsiin meno kulkupelillä ei ole suunnitelmissa.
    -Olen 195cm pitkä, joten kilpapyörät eivät oikein innosta omiin tarkoituksiin.
    -Optio myös pidempiin matkoihin (10-20km) työmatka-ajatuksella.

Ymmärrys ja osaaminen ei riitä tällä haavaa yksittäisistä palasista kokoamiseen, joten neuvot ja ajatukset ovat tarpeen. Hifistely olkoot vasta 5 vuoden päästä, kun jotain enemmän asiasta ymmärrän.

Mikä tyyppi olisi passeli?
    Mitä juttuja kannattaa ottaa huomioon, kun pyöriä etsii?
    Mihin kannattaa varautua?

Kiitos osallistujille jo etukäteen.

Mulla on ollut tämä työmatkakäytössä ympäri vuoden, SUPilla olen ajanut myös hiekat, Pirkan pyöräilyt ja lyhyet triathlon-kisat. Suomi-tyrekset ostin alle viime talvena ja niillä (35 mm) pääsi kaikki muut kuin loskakelit.
    Hinta oli muutama vuosi sitten jotain 1700€, tämänhetkisestä saatavuudesta ei minulla ole tietoa. Saa leveämpääkin rengasta alle, 45 mm asti.
    https://www.supcycles.fi/sup-x-mud-gravel-disc

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Canyon Neuron CF 8.0 // SUP X-Mud Gravel Disc

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 52
    Viimeinen viesti: 22.06.2019, 12.02
  2. Gravel / CX pyörä työmatkoille
    By Divi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 95
    Viimeinen viesti: 22.04.2019, 15.20
  3. Pyörä työmatkoille
    By Arikk in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 30.09.2017, 08.21
  4. Cyclocrossi aloittelijalle pyöräharrastukseen sekä arkeen?
    By kranssi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 47
    Viimeinen viesti: 26.06.2017, 10.07
  5. Plussaa talven työmatkoille
    By lastumaki in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 27.06.2016, 20.08

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja