Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 59 / 59

Aihe: Liikkuvuus/venyttely

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    En mielelläni aja alaotteella, mutta minusta on tuntunut että tuossa haittaa enemmän iso vatsa
    ...joo ja en viitti sanoa ääneen mikä tai mitkä on kans vähän haitaksi alaotteella ajaessa. ( arrgh että sitä ihminen eli minä osaa olla idiootti...) ja tähän ei venyttely auta.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Tässä on omalla kohdalla hyväksi havaittu liikkuvuustreeni. Tätä tehdessä tulee vähän jo hiki: https://www.instagram.com/p/B7cYcRhF...d=b3poqdmizz3s

Boot Strapperit on hyvä liikkuvuus ja lämmittelyliike. Tuon tekee vaikka samalla kun vetää monot jalkaan.

Täältä tippuu kaiken aikaa vihjeitä vaivojen vähentämiseen.
    Yks vaiva ollut pitkään ja lääkäri sanoo ettei moiselle voi mitään: vyön kohdilla vasemmalla selässä pehmytkudososiossa kipu, siis selkärangasta ulospäin lihaksen ulkoreunalla, kait tuolla vähän lihastakin jänteiden välissä, vielä hyvin rajatulla alueella. Selkä taipuu joka suuntaan hyvin, mutta tuo vallitseva kipu jäykistää selän alaosaa pienimuotoisessa askartelussa ja vetää alaselän hapoille vähäisessäkin etukumarassa puuhastelussa. Etukumara ajo on vaan hyväksi, kun on tuollaisessa neliraaja-apina-asennossa. Monia teesseitse venyttely-jumppa-rentoutus-juttuja yritetty, mitähän vielä, löytyiskö hyvää juutuuppia?

Season alkaa olla ohi, mutta pertsan hiihto on yksi parhaista selkävaivojen selättäjistä, nimenomaan vuorohiihto.

Laitetaas muutama linkki
    mm. staattinen vs. dynaaminen venyttely

https://www.youtube.com/watch?v=r-pxOslY-q4

https://www.youtube.com/watch?v=_hyJjSGJAEo

Hieman juttua myös Jeffersonin curlista, joka aiemmin mainittu
    https://www.youtube.com/watch?v=loXl15XMWf8

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Täältä tippuu kaiken aikaa vihjeitä vaivojen vähentämiseen.
    Yks vaiva ollut pitkään ja lääkäri sanoo ettei moiselle voi mitään: vyön kohdilla vasemmalla selässä pehmytkudososiossa kipu, siis selkärangasta ulospäin lihaksen ulkoreunalla, kait tuolla vähän lihastakin jänteiden välissä, vielä hyvin rajatulla alueella. Selkä taipuu joka suuntaan hyvin, mutta tuo vallitseva kipu jäykistää selän alaosaa pienimuotoisessa askartelussa ja vetää alaselän hapoille vähäisessäkin etukumarassa puuhastelussa. Etukumara ajo on vaan hyväksi, kun on tuollaisessa neliraaja-apina-asennossa. Monia teesseitse venyttely-jumppa-rentoutus-juttuja yritetty, mitähän vielä, löytyiskö hyvää juutuuppia?
    Voisiko kuitenkin olla kyse hermosärystä. Selkärangan nikamien välilevyjen kulumat ovat yleisiä ja tuolloin nikamat sitten muodostavat esmes kielekkeen, joka taasen painaa hermoa. Näissä pitäisi sitten mennä etu- ja sivuröntgeniin, jotta erikoislääkäri voi todeta/poissulkea asian.

No kiitos, tännehän tulee hyviä neuvoja. Kaikki liikunta käy mitä voi tällä rimppanakeholla tehdä, toissa-aamuna vaihdoin mm. autooni melkoisen painavat renkaat, V70, eikä kummempaa, lämmittelyliikkeitä tuollaiseen hommaan on pitänyt tehdä jo kauan. Jokseenkin kuusi vuotta sitten leikattiin selästä rustottunutkin välilevyn pullistuma, joka oli hetkittäin hirvittävän kivun aiheuttaja, tuosta hermokivut tuttuja.

Tämä sama vanha pehmytkudoskipu oli trikkeri tuolle kävelykyvyn kokonaan vievälle hermokivulle, joka oli selkärangassa samalla kohtaa. Leikkaus avasi hermoa ahdistavaa väylää ja tämä vaiva parani kokonaan. Nyt tuon vanhan trikkerin vaivat kiusaavat. Kävin oman lääkärini luona taas vaivoineni, meillä on (hyvä) suhde toista sukupuolta edustavan lääkärin kanssa, ihmeisiin hänkään ei kykene, pillereitä jytympi Burana ja Norflex kuurina. Ei näistä liioin mitään, pitää nyt tutustua noihin tänne tulleisiin neuvoihin ja jatkaa omaa "salapoliisityötä", kaikki neuvot - viimeinen oljenkorsikin kelpaa...

No kiitos, tännehän tulee hyviä neuvoja.
    Ole hyvä. Itse kiersin viitisen vuotta sitten puolitoista vuotta eri selkäeksperttejä, niksauttajia, erikoislääkäreitä ja ties ketä. Oireeni olivat pitkälti samoja kuin sinulla ja tuo renkaidenvaihto on mm. ulkoistettu nykyään, vaikka salilla tuleekin käytyä. Itse olin epätoivoinen silloin, kun loppuvaiheessa edes väkevät opiaatitkaan ei kipua kunnolla poistaneet. Lopulta auttoi Tampereen kuulemma paras erikoislääkäri, joka totesi röntgen- kuvista kuluman ja pienen kielekkeen, joka hermoa välillä painoi.

Nykyään bannissa ovat selkää vivuttavat isot voimat ja juoksu, jonka iskutus on myrkkyä. Syvät vatsa- ja selkälihakset ovat jatkuvan reenin alla.

OUS lääkäri leikkasi minun selkää pitkien tutkimusten jälkeen, fysiatria, mangneettikuvaa ja lopulta taitava neurokirurgi leikkasi hyvin onnistuneesti, sama tohtori leikkaa kärppäläisten selkiä, sanottiin kotiutuksen yhteydessä, jo leikkausiltana sairaalan käytävää kävellessä tuumin että tämähän tuli kuntoon.

Monet oululaiset niksauttajat, hierojat, fysioterapeutit tuli myös käytyä aiemmin, useimmin juuri ankaran työpäivän jälkeen, Antti Heikkilän kirja nimeltä Selkä auttoi saman verran kuin nuo manipulojat, nämä vuosia sitten.

Nyt kävin joulun alla kaksi kertaa hyvällä hierojalla, joka käytti paljon taitojaan tähän pehmytkudoskipuun, hän tunsi saman minkä itsekin löydän, jokin syherö tuossa kipupisteessä on, mutta ei ollut apua eikä ohjeitakaan. Kestojännityksiä laukaisee lihaksista vähäksi aikaa hyvä käsittely. Luulen vielä onnistuvani omin keinoin pitämään kivun siedettävänä sopivalla liikkumisella, lääkkeet eivät oikein toimi tällaiseen vaivaan.

Founder-harjoite voi olla kokeilemisen arvoinen

Tip: Real Spinal Decompression for Lifters | T Nation
    https://www.t-nation.com/training/ti...on-for-lifters

Jotain samaa joidenkin pyöräilyasennon kanssa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
    Ole hyvä. Itse kiersin viitisen vuotta sitten puolitoista vuotta eri selkäeksperttejä, niksauttajia, erikoislääkäreitä ja ties ketä. Oireeni olivat pitkälti samoja kuin sinulla ja tuo renkaidenvaihto on mm. ulkoistettu nykyään, vaikka salilla tuleekin käytyä. Itse olin epätoivoinen silloin, kun loppuvaiheessa edes väkevät opiaatitkaan ei kipua kunnolla poistaneet. Lopulta auttoi Tampereen kuulemma paras erikoislääkäri, joka totesi röntgen- kuvista kuluman ja pienen kielekkeen, joka hermoa välillä painoi.

Nykyään bannissa ovat selkää vivuttavat isot voimat ja juoksu, jonka iskutus on myrkkyä. Syvät vatsa- ja selkälihakset ovat jatkuvan reenin alla.
    Tuosta renkaittenvaihdosta, ripaus mielekkyyttä liikuntaan. Joskus fillaroidessa tulee ajatus tyhjän polkemisesta, kun ei ole menossa mihinkään, voisko tulevaisuudessa olla valtakunnan valta-akseli, johon voisi nostaa pyöränsä ja polkea verkkoon energiaa. Tylsää, mutta jos tuossakin ripaus jotain mielekästä, vaikka ripaus taitaisi olla energian tuotoskin.

Salikuntoilu jäi hyvin lyhytaikaiseksi, sen verran ulkotyöläisen sielua jäänyt lapsuudesta, jolloin vielä pienetkin voimat kelpasivat mielekkäisiin maataloushommiin. Vanhuus lienee osuvin diagnoosi selän kipuihin, pitkään nuo ovatkin enteilleet!

Kun toinenkin lonkka uusittiin vuosi sitten aloitin säännöllisen venyttelyn. Nyt keväällä just emännälle totesin, ettei ole renkaanvaihto ollut näin helppoa 10vuoteen. Ihan vaan liikkuvuusjuttu. Ei tässäkään tarvita muita kikkoja kuin päätös ja säännöllisyys.

Salikuntoilu jäi hyvin lyhytaikaiseksi, sen verran ulkotyöläisen sielua jäänyt lapsuudesta, jolloin vielä pienetkin voimat kelpasivat mielekkäisiin maataloushommiin. Vanhuus lienee osuvin diagnoosi selän kipuihin, pitkään nuo ovatkin enteilleet!
    Jos sulla on pihaa tai edes puisto lähellä, niin "ulkoiluta kahvakuulaa". Mä treenaan "salijutut" lähes yksinomaan ulkona nykyisin. Koira tekee tarpeensa siinä samalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Kun toinenkin lonkka uusittiin vuosi sitten aloitin säännöllisen venyttelyn. Nyt keväällä just emännälle totesin, ettei ole renkaanvaihto ollut näin helppoa 10vuoteen. Ihan vaan liikkuvuusjuttu. Ei tässäkään tarvita muita kikkoja kuin päätös ja säännöllisyys.
    Renkaanvaihto on kuitenkin jonkinmoinen ponnistus vähän huonoine asentoineen, parasta apuvälinettä näin täysin manuaaliseen vaihtoon, on kun tekee pajajakkaran hommaan avuksi, voi käyttää myös pyöränkorjauksessa kumartelun keventämiseksi. Mulle tuli joitakin vuosia sitten tällainen, nelijalkainen kevyt koulukäytössä ollut putkijakkara, josta sahasin jalat jokseenkin 34 cm lyhyiksi, mainio apu tuosta.
    Eka kokeilu kun vanhempi naapuri oli lähdössä renkaanvaihtoon, ehdotin jakkaran koeajoa, naapuri sanoi maksavansa saman kuin liikkeeseenkin, jolloin tuumin että perutaan koko juttu jos ei maksuton käy. Siinä ne renkaat sitten vaihdettiin, niin tuolloin ei omaa autoa ollutkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Jos sulla on pihaa tai edes puisto lähellä, niin "ulkoiluta kahvakuulaa". Mä treenaan "salijutut" lähes yksinomaan ulkona nykyisin. Koira tekee tarpeensa siinä samalla.
    Nuo koirajutut tuttuja minullekin, neljätoista ja puolivuotta ulkoilutti isäntäänsä, monta mielekästä lenkkiä jäänyt tekemättä.
    Pienehkön taloyhtiön pihalla tekevät vain "hyödyllistä" pihan rapsuttelua, mutta pienen fillaroinnin päässä kunnan urheilukeskus laajoine kenttineen, muuten vanhaan suureen soranottomonttuun maisemoitu, saanut joskus valtakunnallisen kehunkin toteutuksesta, on niin laaja alue ettei ketään tarvitse katsoa silmiin, saa tehä mitä vaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mä treenaan "salijutut" lähes yksinomaan ulkona nykyisin.
    Olen tässä epidemia-aikaan vieraillut Tampereen keskustan ulkosalilla (Tre vt:n alla) jonkun verran. Yhdistellyt kävelylenkkiä ja Pyynikin portaita samaa reeniin. On muuten paljon freesimpi ja virkeämpi olo ulkosalireenin kuin normi salireenin jälkeen.

^Samaa mieltä. Mulla on "kotisali" kylmäullakolla, mut en sinne viitti mennä useinkaan. Lisäksi talvella ei käydä liioittelemaan palautusaikoja

Vähän samaa täällä muuten kun monella, että etukumara duuni rasittaa alaselkää kohtuuttomasti, esim. lapiointi ja moppaus tms. . Kauhulla funtsin että onko välilevy, mutta toivottavasti vaan joku jumi ja hyviä alaselkäherättelyliikkeitä otetaan mielellään vastaan. Sellasia millä voisi keskeyttää istumatyön useasti päivässä. Mieluiten ei maahan makaamaan... kun etäily loppuu, kattovat kun hullua

Minä puhuttelen tuota etukumaraa asentoa "imurointiasennoksi", tässä kun ollaan lievässä etukumarassa ilman ohjaustankoa. Tällee olen selittänyt lääkärillenikin (nainen) vaivoja selässäni, hän selittää tuon selän nopean loppumisen tuossa asennossa todetuista selän vaurioista. Oman selkäni pehmytkudoskipusyherö ei minun mielestäni kipuile selkärangan vuoksi.

Kadulta jos otetaan otanta selkätutkimukseen, välilevyn pullistuma löytyy hyvin suurelta joukolta, muistelen jotain puolta lähestyvästä osuudesta, Harmittomia ovat enimmäkseen.

^Toi on harmittava vaiva, kun puhdetyöt jäävät tekemättä tai ovat vaivalloisia. Mavet ja muut selkää mahdollisesti hajottavat punttiliikkeet olen jättänyt. Aika monta kertaa olen uskonut "jos on selkä kipeä ei voi jättää näitä mavea sun muita pois"... totta varmaan, mutta lienen yksi näistä jotka tekevät nuo välillä väärin. Valmentajalta olen varmistanut oikean liikkeen, mutta eihän se tuossa aina vieressä seisonut... no, kunhan taas kehtaa normivaivoja lääkärissä valittaa, voisihan tuon kuvauttaa.

Itse olen funtsinut että syynä saattaa myös olla kireät pakaralihakset, tai laiska selkä ja vatsa, lysähdän helposti huonoon ryhtiin.

Paljon istumista ja fillarointia, etureidet ja lonkankoukistajat kiristyvät. Katsokaas jostain lihaskuvasta minne lonkan koukistaja kiinnittyy ja aikas monella selkä siltä alueelta kipeä.

Juuri tuolla on kipupiste, vasemman koukistajalihaksen ulkoreunalla heti vasemman lonkkaluun yläpuolella, jokin vanha vaurio lie, kun tuo on ollut aina se trikkeri, joka sitten jumauttaa alaselän lihakset kireälle. tuosta johtuen välilevyn pullistuma ahisti hermopiuhaa aiheuttaen hirveän kivun vasempaan koipeen. No onnekseni tuota hermoväylää sitten porattiin ja jollain ihmepurijalla työstettiin, rälläkkää ei tohtori maininnut, kivut lähti ja kävelykyky palasi.
    Viinakaupasta sais rentouttavaa lääkettä, mutta kun geenini tunnen, niin on tyydyttävä muihin konsteihin, omiin ja lääkärin...

Mulla nuo liian pitkälle päästetyt lonkkakulumat johti ihan mahdottomaan epäsuhtaan ja kireyteen lonkan alueella ja lähellä. Hierotutin 2 viikon välein, mutta kiristyi vaan. Kun liikerajat on tapettu - ei voinut edes venytellä. Tuttu juttu - valitettavasti vain viinakaupasta sai sellaisen rentoutuksen, joka hetkeksi laukaisi lantion alueen jomotukset. Kyllä moni tuttu ihmetteli, miten voin kisata, muttei jumit fillarin päällä paljoa haitannut, muuten kyllä. No oli mulla parhaillaan 44/56 epäsuhta voiman tuotossa.

Pystyasento vaatii melkoisen lihasten rakennelman ja hermoverkoston huolehtimaan pystyssä pysymisen liikkumisineen, jo kävely on hämmästyttävää, tunnustelkaapa kävellessä alaselän lihaksia tuosta heti lonkan yläpuolelta, eihän noita huomaa ajatellakaan ennen kuin jotain vaivoja tulee.

Mimmonen oli tuo lonkkien leikkaustapahtuma, oliko noilla pitkä väli ja pitkä toipumisaika leikkauksen jälkeen? Vaimolleni tarjottiin toisen lonkan tekoniveltä, torjui koska ei tiennyt asiasta mitään.

Oli liian pitkä ja voi leikata samaan aikaan. Helppo toipua, koska nivel on heti käveltävä. Vaatii vaan ns pehmyskudos toipumisen ja kiinnittymisen. toki leikkaus iso ja hermosto menee ihan sekaisin noin 4-5 viikoksi (seurasin molemmissa ortosykettä, joka oli mallia lepo 55 ja noustessa 120) -siksi vaatii huilia. Viikko leikkauksesta kepit pois, 7 viikkoa leikkauksesta SKIKELLÄ rullahiihtoa ja 6h siivua filolla. En voi yleistää, koska valitsin ja maksoin ykkösmiehen leikkaamaan. Olen siis 26 000 euron mies, joka ajelee 10 000 euron filolla. EI siis kantsi ajaa päälle. En kadu sijoitusta, nyt juoksen tunnin lenkkejä ja ei mitään kipuja. Suosittelen 110% ja ajoissa ettei käy kuin minulle.

Koopeen vikalistaus on kuin omasta kynästä, paitsi kisoja en aja, brevettejä vaan. Pitkään tappelin jumeja ja kireyttä vastaan: joogaa, hierontaa tms. - tuloksetta. Lisäksi oli aika kovaa iskiastyyppistä kipua pakarasta alaraajaan. Pyörän päällä oli hyvä olla ja kivut yleensä lähtivät viimeistään parin tunnin ajamisen jälkeen.

2019 PBP:n jälkeen menin fyssarille autuaan tietämättömänä lonkkavaivoista hoidattamaan lihaskireyksiä kuntoon. Se tie johti tammikuussa lonkkaleikkaukseen osin kp:n kokemusten rohkaisemana eli usko siihen, että pitkää siivua on mahdollista tahkoa edelleen.

Nyt on huhtikuu ajettu pyörällä. Se on helppoa mutta kävely ei ole suju tyydyttävästi. Lonkan kivut on poissa mutta iskiasvaiva heijastelee lievänä. Ehkä hermolla kestää aikansa vetäytyä. Nyt on alkanut harmittaa leikkaamattoman lonkan tila.

Toipumiseni ei ole samanlainen menestystarina. Aika takamatkalla tullaan. Varmasti leikkauksen hinnalla ja tekijällä on merkitystä, mutta taatusti on kp:n rautaisella kunnollakin.

Hienoa. Joo jos on onnistunut hermostoa vaurioittaa, se vie pitkään. Mutta tätä kantsii kokeilla: tennispallo tai joku vastaava. Etsi pakarasta tai mistä tahansa sormin tai pallolla se paikka joka kipeä. Tee sellainen asento, että saat kropan painoa pallon päälle ja anna olla siinä vaan paikallaan siten, että sattuu. Jos lihasperäinen, se mun kokemuksen mukaan antaa periksi 2-5min kohdalla ja kipu häipyy. Sitten pallon siirtoa. Opin tekniikan Kirkkonummelaiselta hierojalta just ennen kuin tuli tämä pandemia.

Täällä kanssa alaselkä jomottelee säännöllisesti (lihasperäistä) ja olen huomannut sellaisen jännän jutun että kun menen lattialle lankku-asentoon niin jomotus helpottaa varsin nopeasti.
    Toki palautuu vähän ajan päästä, mutta tuo lankku ottaa mulla pois sitä lihasjännitystä selästä.

Lihasjutuissa hyvin usein on niin, että kipu pisteessä a johtuu epätasapainosta pisteessä b. Toistan itseäni, mutta kovin usein selkäkivut eivät johdu selästä vaan jaloista ja lantiosta. Tiedä mantiksen selästä, mutta lankussa väkisin etupuoli eli etureidet ja lonkankoukistajat venyy, kun ruoto suoristetaan. vaikka noita päivittäin pari kuukautta Watch | Facebook

Samanlaisia aiheita

1. Venyttely
    By Kettu-Pekka in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 62
    Viimeinen viesti: 01.07.2015, 14.28

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •