Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Stongan leveydestä

Stongan leveydestä

Ihan mielenkiintoinen video stongan leveydestä. Leveämpi ei aina ole parempi. Itse olen jo aikaa sitten päätynyt 720-740 millisiin (173 cm lyhyyttä) ihan oman kokeilun kautta. Paitsi mun 29'er jäykkis, missä on old-school 540 millinen...

Liian pitkä, ei jaksa keskittyä kun 2min max. Mitä siinä sanottiin? Siis video, ei stonga (välttämättä)

770-780 mm vaikuttaa olevan melko suosittu endurokuskeilla. Joissain pyörissä tulee vakiona 800 tai jopa yli leveä ja se on suurimmalle osalle varmasti liikaa. Mutta lyhentäminen on niin helppoa että hyvä vain että myydään tarpeeksi leveänä.

Vanhan liiton kuskina täysjäykässä 640mm. kuituinen ja on omaan makuun täydellinen. Tommin kanssa samoilla linjoilla usein noiden opatavien videoiden kanssa, liian paljon puhetta, vähän toimintaa, ei jaksa keskittyä ja varsinkin jos menee insinööri jutuksi niin loppuu katsominen äkkiä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Liian pitkä, ei jaksa keskittyä kun 2min max. Mitä siinä sanottiin? Siis video, ei stonga (välttämättä)
    Yleisohjeena stongan maksimi-leveys = kuskin pituus sentteinä x 4,4 Suositus, että tuota kapeampi sitten fiiliksen mukaan.

Kaava toimii "normaalivartaloiselle" & oliko se että alle 190 senttisille... Mulle antoi ihan hyvät arvot, eli 760, kun nyt on tosiaan 720-740.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Vanhan liiton kuskina täysjäykässä 640mm. kuituinen ja on omaan makuun täydellinen. Tommin kanssa samoilla linjoilla usein noiden opatavien videoiden kanssa, liian paljon puhetta, vähän toimintaa, ei jaksa keskittyä ja varsinkin jos menee insinööri jutuksi niin loppuu katsominen äkkiä...
    Niin, kaavan esittää toki nopeamminkin, mutta tuossa oli käyty läpi ne perusteet. Ei kaikki videot voi koko ajan naurattaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Yleisohjeena stongan maksimi-leveys = kuskin pituus sentteinä x 4,4 Suositus, että tuota kapeampi sitten fiiliksen mukaan.

Kaava toimii "normaalivartaloiselle" & oliko se että alle 190 senttisille... Mulle antoi ihan hyvät arvot, eli 760, kun nyt on tosiaan 720-740.
    Tää varmaan perustuu "faktaan" että käsien leveys (siis kun levität kädet) on yleensä sama kun ihmisen pituus. Tosin ei mulla, aivan sairaan paljon pidemmät kädet.... sukua Billy Gibbonille? .

Vai onko tuossa muuten mitään järkeä?

Joo videoiden pituudesta: jos pitkä, täytyy naurattaa koko ajan

Itselle melkein 800mm joten aivan liian leveä. Naurattaa, itkettää tai jännittää pitää. Youtube netti tiivistettynä, uskoa voi jos haluaa muttei pakko...

Mites lapsilla mtb stongan leveys? Jostain luin universaalin viisauden, että se olisi 0,425 kertaa kuskin pituus. Tuo osuu omalla kohdalla aikalailla kohdilleen, mutta poitsulla ajaminen näytti 60mm tuota leveämmällä stongalla vakaammalta, mutta suhteessa kuljettajaan se on silloin aika hurja...600mm tankoja ne näyttäs laittavan 20" maastopyöriin tehtaalla, mutta se on 120cm kuskille aikamoinen ruori.

Jotenkin tuntuu surkealta, että täytyy laskea kaavoilla tangon leveyttä... missä kaava millä lasken mistä leivästä pidän tai mikä on suosikkiolut? Joo, toki, voihan sitä olla ajanut väärän levyisellä ja eri leveyinen olisikin kauhean hyvä, mutta kun ei voi kokeilla joka leveyttä... vai voiko?

"Pirkka"-niksi: osta mahdollisimman leveä tanko ja lukkogripit. Pistä kahvat ja muut leveimään asentoon. Aja. Siirrä niitä sisäänpäin tankoa silti katkomatta (siis vaan otekohta muuttuu ). Aja. Toista. Fiilistele. Merkkaa paras kohta sukkahousuista revityllä narulla (sukkahousujen käyttö näissä nikseissä pakollista) ja katko siihen stonga.

Ei kai noita ”sääntöjä” ole muitakaan pakko noudattaa. On vain helpompaa, jos on joku mistä lähteä. Veikkaan, että aika moni kalliinkin pyörän hiljattain ostanut ajelee liian leveällä stongalla. Fillari jos on tullut sillä 800-millisellä, niin ajetaan sitten sillä. Ja ihmetellään miksi olkapäät kipeytyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Jotenkin tuntuu surkealta, että täytyy laskea kaavoilla tangon leveyttä... missä kaava millä lasken mistä leivästä pidän tai mikä on suosikkiolut? Joo, toki, voihan sitä olla ajanut väärän levyisellä ja eri leveyinen olisikin kauhean hyvä, mutta kun ei voi kokeilla joka leveyttä... vai voiko?

"Pirkka"-niksi: osta mahdollisimman leveä tanko ja lukkogripit. Pistä kahvat ja muut leveimään asentoon. Aja. Siirrä niitä sisäänpäin tankoa silti katkomatta (siis vaan otekohta muuttuu ). Aja. Toista. Fiilistele. Merkkaa paras kohta sukkahousuista revityllä narulla (sukkahousujen käyttö näissä nikseissä pakollista) ja katko siihen stonga.
    Voi niitä kokeilla ja on kokeiltukin...vastaus tuntuu vain aina olevan että "hyvä on", oli stongan leveys mikä tahansa Ehkä 6v ei vain ole niin ronkeli välineidensä kanssa.

^Muistan ajan... vaikka poika on nyt 26 .

Tällä kaavalla mulla olis 783. Htssa 760 ja täpärissä 770. Aika passeli leveys itselle noi. Liian leveät alkaa hakkaan puita

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Voi niitä kokeilla ja on kokeiltukin...vastaus tuntuu vain aina olevan että "hyvä on", oli stongan leveys mikä tahansa Ehkä 6v ei vain ole niin ronkeli välineidensä kanssa.
    Tää on niin tuttua perheen naisväen kanssa. Millään ei voi koeajaa mitään ja sitten pidemmällä reissulla alkaa urputus, kun satula on vinossa ja ohjaustanko liian alhaalla tms :/

Minä 180,5 eli antaa 794cm. Ns suorissa tangoissa alkaa minulla sopiva koko olla 780mm kapeammat käy vaan ranteisiin liikaa leveämpikin voi olla. Enemmän taivutetussa kapeammat OK.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Katsoin videon. Siinä esiteltiin sellanen teoria että tangon leveyttä ei pidä valita käytön mukaan vaan kuskin mukaan. Videon edetessä tämä vähän muuttu muotoon: maksimileveys kuskin, eikä käytön mukaan. Minimileveydestä ei juuri puhuttu.
    Homma perustu siihen että eri lihaksia käytetään tangon leveyden mukaan. Liian leveällä tangolla käytetään pienempiä lihaksia ja sitten vielä voi tulla olkapääongelmia.

Mun mielestä tossa aika lailla sivuutettiin se että kun kädet on levellä niin tasapaino ja vääntövarsi on parempi. Osittain siitä kyllä mainittiin, mutta sillain käsienheilutuksella ohi vaan. Samaten ranteen asentoa tai aerodynamiikkaa ei kommentoitu ollenkaan.
    Omasta mielestä teknisessä maastossa ja alamäessä pitkä tanko on parempi epävarmalle kuskille tasapainon ja vääntövarren takia. Taitavampi ja vahvempi kuski pärjää kapeammalla paremmin.
    Sitten taas sileemmässä maastossa leveä tanko tekee ranteille epämukavan asennon ja lisää ilmanvastusta.

Kokonaisuutena mun makuun vähän tollanen yksoikonen ja clickbaity video, mutta oli siinä kyllä ihan hyviä perusteitakin mukana.
    Tosiaan jos tangon maksimipituus pitäis johonkin mittaan kiinnittää niin syliväli olis varmaan parempi kun seisomapituus. +-10cm on ihan yleinen heitto sylin ja pituuden välillä.
    Mut sitten taas aika älytöntä olis rajottaa ittensä johonkin maksimipituuteen "koska juutuubissa sanottiin niin".

Itse käytin XC ajokoira-ajoissa 740 ja nyt maastopyöräilyssä 800. Maantiellä 440. Videon mukainen maksimipituus 805.2 eli "oikein meni".
    Pojalla on ollu pahimmillaan tangon pituus puolet seisomapituudesta. Siinä oli tod näk enemmän ulkopyöräilylliset syyt kun biomekaniikka taustalla.

Vääntövarsi on tarpeen kun keulan kampeamiseen tarvitaan lisää voimaa.
    -kiekko/rengaskoon kasvaessa
    -keulan pituuden kasvaessa ja keulakulman loiventuessa
    Uudet rungot on entisiä pidempiä, joten niihin mahtuu pitempikin tanko kääntymään

^Mutta toisaaltaan hieman voimaa hartioissa kompensoi tuon kaiken ja osa kuskeista pitää myös nopeammasta ohjauksesta.

Ihan hyvää juttua videossa mutta onhan toi laskukaava ihan hanurista. Mulle antaa tulokseksi 840. Viime kesänä kavensin 800 mm tankoa pari senttiä kun ahisti olkapäitä. Nyt on 780 mm tanko ja 40 mm stemmi mikä tällä hetkellä nykyisessä pyörässä on aika sopiva. 840 olisi juuri sitä mitä vastaan ton videon sanoma yrittää kertoa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

https://www.pinkbike.com/news/pinkbi...bar-width.html

Erikoista, että juuri julkaistussa äänestyksessä 780 oli suosituin leveys xc, traili ja enduropyörissä ja ajajan pituudesta riippumatta. Nyt vaikuttaa siltä, että 780 on mediassa niin hehkutettu ”oikea leveys”, että porukka vain vastaa niin oli heillä sitten oikeasti tuo leveys käytössä tai ei. Ei millään voi toimia yhtä hyvin 160 cm ja 185 cm kuskilla. Ensin mainituille aivan varmasti normiajeluun liian leveä.

edit. kommenttikenttää kukemalla vahvistui, että perjantai-iltana (osa syytti ajankohdan olotilaa) jenkkiaikaan toteutettu kysely oli laadittu hieman hämäävästi. Jengi vastaili sen 780 myös lyhyempää kuin omaa pituutta koskeviin kohtiin. Mutta 780 oli joka tapauksessa ylivoimainen ”voittaja”.

Itse olen pitkähkö (185 cm) kuski ja stongat ovat menneet leveämpään suuntaan sitä mukaa kuin pyörissä on levämpää tullut tarjolle tai kun uutta on ollut ostamassa ja myytävät ovat koko ajan leveämpiä. Mutta olen minä niitä tarvittaessa sentin pari katkaissut lyhyemmäksi. Erityisesti siksi kun tutuilla lähipoluilla on tuntunut ettei mahdu puiden välistä enää ajamaan. Se omgelma katkaisemisessa kyllä voi vähän olla, että jos stonga on tehty ja ominaisuudet mietitty 800 mm leveäksi, katkaisemalla sen vaikka 700 mm mittaan voi tanko tuntua alkuperäistä mittaansa kovemmalta eli joustoa/tärinänvaimennusta on vähemmän. Mutta havaitseeko sitä oikeasti pitköjoustoisessa täysjoustopyörässä jossa muhkeat renkaatkin niin en ole ihan vakuuttunut. Pitäis päästä kokeilemaan.

Voihan tuota itse kokeilla varovasti silleen, että vetäsee gripit vaan sisemmäs ilman, että lyhentää tankoa. Toki pitää sitten gripit olla sellaset, että sen sallii.

Tottunut maantie dropeilla ajamaan noin 440mm joten maastopyörällä on vaikeaa ajaa nykyisillä lähes 800mm tangoilla. Yleensä päätynyt katkaisemaan 680mm mutta nyt läskissä on 700mm. Täytyy varmaan vielä lyhentää hieman. Vaikka olen 180cm, niin merkittävä tekijä on joskus katkennut solisluu. Vasen solisluu on senttiä lyhyempi, niin leveän tangon ajoasento kipeyttää rintalastan reunan, kun kyljen ja käsivarren kulma on liian auki. Rintalihaksen tuki on puutteellinen liian leveällä ajoasennolla. Salilla penkissä tätä on hoidettu, mutta varmaankin liian vähän ja liian pienillä raudoilla

Pyörän kulmilla ja stemmin pituudellakin on vaikutuksensa, en mä tohon Stacheen laittaisi 80mm stemmin perään mitään 820mm tankoa mitä laskuri suosittaisi. 740 tuntuu olevan ihan ok.

Ja kun hyppii tuon ja 460mm maantietangon välillä niin lenkille lähtiessä fiilis on aina vähän outo.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Ihan hyvää juttua videossa mutta onhan toi laskukaava ihan hanurista. Mulle antaa tulokseksi 840. Viime kesänä kavensin 800 mm tankoa pari senttiä kun ahisti olkapäitä. Nyt on 780 mm tanko ja 40 mm stemmi mikä tällä hetkellä nykyisessä pyörässä on aika sopiva. 840 olisi juuri sitä mitä vastaan ton videon sanoma yrittää kertoa.

Eikös tuossa videossa todettu, että kaava ei toimi "ylipitkillä". Itse nyt näen tuon kaavan lähinnä lähtökohtana, mistä sitten alkaa hakemaan sitä oikeaa. Ja mulla on kyllä eri levyisiä eri pyörissä (ilman että lasketaan gravelia mukaan) +/-10 mm haarukassa (pl. se 29'er, missä 540 millinen).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Pyörän kulmilla ja stemmin pituudellakin on vaikutuksensa, en mä tohon Stacheen laittaisi 80mm stemmin perään mitään 820mm tankoa mitä laskuri suosittaisi. 740 tuntuu olevan ihan ok.

Ja kun hyppii tuon ja 460mm maantietangon välillä niin lenkille lähtiessä fiilis on aina vähän outo.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
    Joo siis minusta tangon leveys ei oo mikään täysin muista mitoista riippumaton mitta vaan kyllä siihen vaikuttaa myös stemmi, pyörän geo jne.

Stongan leveydestä

Eikös tuossa videossa todettu, että kaava ei toimi "ylipitkillä". Itse nyt näen tuon kaavan lähinnä lähtökohtana, mistä sitten alkaa hakemaan sitä oikeaa. Ja mulla on kyllä eri levyisiä eri pyörissä (ilman että lasketaan gravelia mukaan) +/-10 mm haarukassa (pl. se 29'er, missä 540 millinen).
    En kyllä koe että olisin ylipitkä (edes heittomerkeillä). 191 cm on tänäpäivänä melko tavanomainen pituus. Jos kaava antaa tulokseksi 6 senttiä enemmän kuin mikä käytännössä tuntuu sopivalta niin mun mielestä tollasta ”kaavaa” ei kannattais edes mainita. Enemmän pitäisi ottaa huomioon myös kuskin hartioiden leveys eikä pelkästään kokonaispituus. Uskon että pyörän geometrialla (mukaanlukien kaikkien ohjaamon osien mittasuhteet) on myös oma vaikutuksensa sopivaan tangon leveyteen. Joku toinen 191-senttinen voi kokea 84 senttisen tai leveämmänkin tangon sopivaksi. Mutta siis hanurista edelleen mielestäni toi kaava.

​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."

En kyllä koe että olisin ylipitkä (edes heittomerkeillä). 191 cm on tänäpäivänä melko tavanomainen pituus. Jos kaava antaa tulokseksi 6 senttiä enemmän kuin mikä käytännössä tuntuu sopivalta niin mun mielestä tollasta ”kaavaa” ei kannattais edes mainita. Enemmän pitäisi ottaa huomioon myös kuskin hartioiden leveys eikä pelkästään kokonaispituus. Uskon että pyörän geometrialla (mukaanlukien kaikkien ohjaamon osien mittasuhteet) on myös oma vaikutuksensa sopivaan tangon leveyteen. Toki joku toinen 191-senttinen voi kokea 84 senttisen tai leveämmänkin tangon sopivaksi. Mutta siis hanurista edelleen mielestäni toi kaava.

Joo jos ajetaan 840 leveällä suomen metsiä niin sehän hakkaa jokaiseen mäntyyn kiinni. Eriasia sitten bikeparkissa. Mutta jos 5-10v ajettiin paljon kapeamalla niin varmasti pärjää nykyäänkin.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

191 cm on tänäpäivänä melko tavanomainen pituus.
    Rupesin kelaamaan tätä, että onko näin, etsin tilastoa ja tämän mukaan https://peda.net/helsinki/tyk/tya/lu...alijakauma.pdf alle 5% miehistä on tuossa pituudessa, että riippuu mitä tavanomaisella tarkoitat. Tuskin kukaan ottaa valokuvaa kadulla tai huudahtaa hämmästyksestä, mutta esim. 163cm mies on tavanomaisempi. Lähteen totuudenmukaisuudesta en mene takuuseen, mutta keskipituus on about oikein. Toisaalta jos kaava on tehty keskipituisille, niin niillehän käy sama stonga, että miksi nähdä vaivaa edes laskea mitään

Lisäkelaus: oletko muuten alle 30v? Tuntuu että tässä ikäryhmässä on pitkiä miehiä ja ehkä he eivät vaikuta vielä vahvasti tilastoon. Poikakin on 15cm mua pitempi ja olen tossa gaussin käyrällä vielä ala-keskellä.

Kun liikkuu ihmisten ilmoilla niin voi sanoa että tänäpäivänä vastaan tulee parimetrisiä hamppeja vähän väliä. Toisin oli sanotaan vaikka 30 vuotta sitten. Oli aika hiljaista sen suhteen. Ikää on mulla jo reilu 50.

Samanlaisia aiheita

1. Millä saa stongan ylemmäksi?
    By obamatrump in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 02.07.2019, 08.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •