Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 40 / 40

Aihe: Shimano SLX Uiva levy

Jos ne jarrut pitää meteliä, niin silloin jarrupalat ovat "likaantuneet" eivätkä jarrut toimi oikein. Siihen auttaa palojen uusiminen/levyn puhdistaminen/"uudelleenlikaantumisen" estäminen. Eihän noi jarrulevyt paljoa maksa, eli ihan hyvin voi laittaa jarruremontin osana uudet levyt, mutta suosittelen myos tsekkaamaan noi muut osat. Ja aja ne uudet palat sisään kuten TurboK tossa jo kirjoitti.

Oman kokemuksen perusteella halvoissakin Shimanon jarruissa on ihan sikana tehoa ja tuntumaa kunhan siell
    ä ei ole noita ongelmia matkassa.

6.7 WTF/kg

^Itseasiassa aikoinaan kovatkin kuskit ajoi V-jarruilla, aikoinaan järjestetyissä Dual kisoissa Katja Revolla ja parilla kisakuskilla oli levyt ja homma silti hoitui. Itsellä oli Kona SexThree tuplakruunu DHO:lla ja V:t myös...Loppupeleissähän jarruttaminen on aika epäolennaista, vauhti tärkeämpää...

Jarrutehon lisääntyminen maastossa on levyt tuonu sen kiistattoman edun, että ei tarvi enää ku yhen sormen millä vääntää jarruvipua ja kädet on vapautettu enemmän tangosta kiinni pitämiseen.

Aloittajalla on siis m520 jarrut? Ihan hyvin ne ainakin tämän mukaan toimii
    https://www.bikemag.com/gear/tested-...145-per-brake/
    Mutta haukkuuko toimittajat koskaan mitään?
    Testissä oli paremmat levyt. Ehkä kannattaa hankkia napsun pari paremmat levyt, mutta uivat voi olla lievä ylilyönti. Mutta joskus kannattaa maksaa vähän ylimääräistä, jotta saa sen minkä haluaa.

Omassa pyörässä on jarruina xt 8120 203/180 setti. Vinkaisee joskus kylmänä ja märkänä, mutta kokonaisuudessaan hyvin hiljaiset. Jarruvivulle ei tosiaan tarvitse laittaa kuin etusormi

Sitten kehutaan krossien jarruja.. mulla on ollu 250 honda cr ja 450 jammu. En kyllä kehuisi kummankaan jarruja.

No mä nyt enemmänkin ajattelin että eri vehkeissä on erilaisia jarruja ja jos vertaa keskimääräisen nykymaastopyörän jarruja prätkän hifi-jarruihin niin ne on aika kehnoja ja jos niitä taas vertaa -87 Kuningaskulkurin jarruihin niin ne on ihan älyttömän tehokkaat. Mulla on yhdessä pyörässä SRAMin nelimäntäiset Guide R- jarrut ja ne on niin hyvät etten parempia osaa kuvitella ja taas fatbikessa on Tektron malliston alapään 2-mäntäiset jotka nekin on oikein hyvät mutta verrattuna noihin SRAMeihin ne on täysin tunnottomat kiljuvat paskat. Kummallakin saa joka kerta renkaan lukkoon kun haluaa mutta sitä kaameinta kivikkoalamäkeä on aika paljon mukavampi tulla noi nelimäntäiset etusormen alla.
    StevieRayVehkakoski muokkasi tätä : 10.04.2021 at 16.42

Lähtökohtaisesti ei ole jarrutehossa mitään eroa onko levy uiva vai ei. Uiva kestää lämpöä enemmän vääntymättä, mutta tuskin on Suomessa tämä ongelma ja saattaa olla inan kevyempi alumiinikeskiön takia (yleensä kuitenkaan ei, koska kelluvan rakenteen holkit jne. nostaa taas painoa).

Ensin kannattaa katsoa Shimanon jarruista onko palat orgaaniset vai metalliset. Jos on orgaaniset, niin pelkällä palojen vaihdolla Shimanon metallipaloihin tulee jarruvoimaa reilusti lisää.

Sen jälkeen jos ei teho riitä vieläkään, niin isompaa levyä, mutta kelluva rakenne ei tuo tippaakaan lisää jarrutehoa - halkaisija tuo.

Nykyisissä Shimanon Deore/520 tason 4-mäntäisissä on metallipaloilla tehoa ihan yhtä paljon kuin vaikka Zee-tason alamäkijarruissa. Jos palat ovat orgaaniset (kuten useim tehtaalta ovat), niin tehoa on huomattavasti vähemmän. Ja niin on myös vaikka Zeessä jos siihen laittaa nuo orgaaniset (käyttävät samoja paloja).

..niin ja tietty levyjen pitää olla sellaiset, että kestävät metallipaloja.

Itselläni toisessa pyörässä SLX:n levyt metallipaloilla Zeen jarruilla ja toisessa Maguran MDR-P kelluvat Deoren 4-mäntäisillä = kummassakin ihan yhtä hyvin tehoa kun on metallipalat. Jos kumpaan tahansa taas vaihtaa orgaaniset palat (kuten joskus talvella teen), niin tehosta katoaa about puolet..

Itsellä käytössä noi maguran kelluvat mt5 satulalla ja xt kahvalla. Ei tosta oikeen jarrut enään parane. Sramissa ehkä modulaatio parempi mutta kyllä noihinkin tottuu.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Mulla kans kolmannessa pyörässä MT-5:t ja olen miettinyt et tekiskö niistä Shigurat myös. Maguran omasta kahvasta en tykkää ja ilmaus on raivostuttava operaatio + niitä saa ilmata melko tiuhaan Shimanoon nähden muutenkin..

Kuinka Shiguran kanssa ilmaus onnistuu = yhtä helppo kuin Shimanolla, vai yhtä raivostuttava kuin Maguralla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    Mulla kans kolmannessa pyörässä MT-5:t ja olen miettinyt et tekiskö niistä Shigurat myös. Maguran omasta kahvasta en tykkää ja ilmaus on raivostuttava operaatio + niitä saa ilmata melko tiuhaan Shimanoon nähden muutenkin..

Kuinka Shiguran kanssa ilmaus onnistuu = yhtä helppo kuin Shimanolla, vai yhtä raivostuttava kuin Maguralla?
    En maguraa ilmannut koskaan. Ei se ihan niin yksinkertaista oo kun full Shimanon ilmaus, koska maguran satulassa ei ole vastaavaa nippaa kuten shimanossa minkä voi sulkea että neste ei tule pois.

Ilmasin jotakuin näin shiguran. Gravity bleed kupista noin kolme kupillista.

Ruisku kiinni satulaan (ruiskussa nestettä) vetelin ees taas noin 3-5 kertaa rauhallisesti. Kun tämä oli tehty niin nostin satulan ylemmäs kuin kahva on. Ruisku irti sit laskin sen verran satulaa että neste näkyy ruuvin reijässä. Nestettä ei saa tulla oikeestaan yhtää ulos muuten kahvan tuntuma jää pehmeäksi, eikä ruuvia saa laittaa kiinni jos nestettä ei näy muuten sinne jää ilmaa. Sit lopuksi vielä painelin kahvaa ja naputtelin letkua että loput ilmat tulee kuppiin.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

1. Shimano HG500 vaihtoon ja Shimano Ultegra CS-6700 tilalle?
    By Zykkel in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 11.03.2021, 21.10
  2. Shimano GRX
    By mjjk in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 44
    Viimeinen viesti: 21.06.2020, 21.49
  3. Shimano SPD klossi
    By Markku S. M in forum Varusteet
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 29.04.2020, 23.18
  4. Levyjarrun levy liikaa tienpuolella..säädöt loppu?
    By samppaeu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 15.07.2016, 07.34
  5. Shimano SPD
    By xc-pyöräilijä in forum Varusteet
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 23.04.2016, 13.52

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään