Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Sattumaako?

Sattumaako?

Tässä ketjussa voi kysellä ja ihmetellä ovatko jotkut asiat todellakin sattumaa, esim. jäätelön syönti ja hukkuminen, kummassakin tilastopiikki samaan aikaan tai että toinen sukka hukkuu aina...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ... jäätelön syönti ja hukkuminen, kummassakin tilastopiikki samaan aikaan...
    Ihan selvä syy seuraus suhde, ostat jäätelön rannalla olevasta kioskista, nam nam onpas kylmää ja hampaita vihloo, samaan aikaan katsot rannalta järvelle päin ja toteat kun on näin kylmää niin kyllä se vielä kantaa ja humps, ei kantanutkaan.
    - Ollakko merkillinen vai esimerkillinen -
    - Aivan oikein, olette väärässä -

Näitä on muitakin, paljon karmeampiakin, esim. Pääsiäinen on jonain vuosina Hitlerin syntymäpäivänä, pitäisikö juhliminen kieltää? Miksi kunnon rocktähdet kuolevat 27-vuotiaina (älä käy rokkaamaan... )? Kennedyn ja Lincolnin edeltäjä oli Johnson... ja paljon muuta yhtäläisyyttä näillä.

^ Johnson Kennedyn edeltäjä?

^Eiku jälkeen... heheh... hups.. kummallakin.

Kelvit lakaistiin hiekotuksesta, samana päivänä tuli lunta. Sattumaako?

Toistumisilmiö. Kuulet jostain (mieleen jäävästä) asiasta ensimmäistä kertaa, ja sitten törmäät siihen toistuvasti. Esim. toissapäivänä katsoin Tuulen viemää, ja siinä mainittiin vanha uskomus että kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä. Eilen (amerikkalaisessa) tv-sarjassa sanottiin samaa. Sattumaako?

^Mä yritin vähän googletellakin tätä, olen kuullut tästä (ja varmaan nyt kuulen ens viikolla tosi paljon ), mutta en löytänyt mitään. Ihan kun olisin joskus kuullut jonkun selityksen.

Olen usein miettinyt miten joku sinällään pieni asia - on muuttanut elämän suunnan totaalisesti. Se kohtalokas Sipilän tädin huudahdus sukujuhlissa "onpas siinä lihava likka"...
    Ei siittä sen enempää, mutta paha kaatuminen varhaisaamulenkillä 2017 syksyllä. Olin todella masentunut, valmis luovuttamaan. Mutta tuon kaatumisen seurauksena löysin Nahkiaisen, ja nahkiaiset. Kyllä se oli Luojan tuuppaus, ja sain inspiraation jaksaa ja jatkaa. Oikeaan polveen jäi arpi, ja olen iloinen että jäi.
    Olen ihan varma että joku suurempi ja viisaampi on kaiken suunnitellut, mikään ei ole sattumaa. Sitä pieni ihminen ei vaan aina ymmärrä kun vastoinkäymisiä tulee.

ps. en kyllä usko että mä synnyin sinisilmäisenä, ruskeat oli. Ja voi että olen koko elämäni ajan halunnu siniset silmät. Tai vihreät.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Toistumisilmiö. Kuulet jostain (mieleen jäävästä) asiasta ensimmäistä kertaa, ja sitten törmäät siihen toistuvasti. Esim. toissapäivänä katsoin Tuulen viemää, ja siinä mainittiin vanha uskomus että kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä. Eilen (amerikkalaisessa) tv-sarjassa sanottiin samaa. Sattumaako?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Mä yritin vähän googletellakin tätä, olen kuullut tästä (ja varmaan nyt kuulen ens viikolla tosi paljon ), mutta en löytänyt mitään. Ihan kun olisin joskus kuullut jonkun selityksen.

Ilmiöllä sama nimi kuin saksalaisella takavuosien terroristiryhmällä eli kyseessä on Baader-Meinhof-ilmiö. Puhelimella kerran googlasin tuon ja klikkasin jotain linkkiä, jonka johdosta puhelimeen alkoi tuupata monenlaista asiaan liittymätöntä viestiä. Tämä maksumuurin takana oleva Karjalaisen juttu https://www.karjalainen.fi/uutiset/u...ta/item/254196 saattaisi olla ihan ok, muita googlen tarjoamia suomenkielisiä vaihtoehtoja en aio avata. En varsinkaan sitä, jossa lähettäjänä on fi. words........ Wikipediassa englanniksi https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_illusion

^No tossa englantilaisessahan tuo on hyvin selostettu, jotain tollasta muistelinkin. Mielenkiintoinen ilmiö, en muista onko omalle kohdalle sattunut. Deja vuta olen kokenut paljonkin ja lapsena vaihdoin koulua, niin näin ennen tätä unta että yksi poika tuli juttelemaan uudessa koulussa ja tämä jätkä oli sielä koulussa oikeesti. En ollut siis ennemmin ikinä nähnyt. Funtsin, että joku tällänen vastaava ilmiö varmaan, muistin unen ja samankaltaisen tapahtuman niin unen epäämääräiset kasvot tarkentuivat oikeiksi. Tai sitten lievä ennustus

^ ja ^^ Tokihan sen tiesin, että oikeasti jonkin sortin vahvistusharha kyseessä, niin kuin useimmissa tämän kaltaisissa ilmiöissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Samantyyppinen ilmiö esiintyy muuten myös esim. sote-ammattilaisilla. Vuosia sitten olin masennuksen tunnistamista käsittelevässä koulutuksessa ja kas... puolen vuoden kuluttua havahduin, että vastaanotolla tapaamissani asiakkaissa oli tämän koulutuksen jälkeen masennuksen esiintyvyys noussut lähes puolella. Kun koulutus oli hyvin oirediagnostiikkakeskeinen, ei siinä oikeastaan käsitelty yhtään sitä, miten oireet maastoutetaan henkilön elämäntilanteeseen. Eli masennuksen vs. vi**tuksen ja masennuksen vs. mielensäpahoittamisen erotusdiagnostiikka noin päällimmäisenä jäi koulutuksesta puuttumaan ja sitä kautta. Tässä tietyille ilmiöille annettiin selitysmalli, johon sitten liitettiin muitakin ilmiöitä ja seurauksena oli, että alkoi näkemään näiden asioiden välisiä yhteyksiä systemaatisina. Eli asiakkaan koira kuoli ja hän oli surullinen, valvoskeli, tunsi itsensä voimattomaksi, tuntui niin voimattomalta koiran kuoleman edessä -> no hei täähän on masentunut, jolloin varmaan muitakin oireita on, eikö? Miten muuten ruokahalu, onko muuten kiinnostus seksiin vähentynyt jaa mitä, ei ole tullut edes mieleen.

Aihetta sivuten, musta tuntuu että suurin osa ihmisistä on about samanikäisiä kun minä (toki tiedän ettei ole, mutta jotenkin fiilis on tämä) ja krapulassa tuntuu että kaikki ovat krapulassa. Oliskohan tässä joku alkukantainen vaisto ajatella että ollaan "samaa laumaa" tai jotain? Vai sattumaa (surkea aasinsilta aiheeseen )?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    --- Vuosia sitten olin masennuksen tunnistamista käsittelevässä koulutuksessa ja kas... puolen vuoden kuluttua havahduin, että vastaanotolla tapaamissani asiakkaissa oli tämän koulutuksen jälkeen masennuksen esiintyvyys noussut lähes puolella. ---
    Taitaa liittyä sanontaan "Jos sinulla on vain vasara, kaikki näyttävät nauloilta" :P

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •