Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Sähkikset ja pakkanen

  1. #1
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    138

    Sähkikset ja pakkanen

    Nyt kun pakkaset iskevät laajasti koko maahan ja -20´C rikkoituu isossa osassa maata, niin hyvä olisi koota hieman mietteitä ja ohjeita sähköavusteisten pyörien käytöstä pakkasessa. Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

    Itsellä tuli kyseinen miete nyt eteen, kun tänäin alkaa 10-yön työkeikka missä olin ajatellut hyödyntää tuota sähköfättiäni apuna. Eli kyseessä tietty tilapäinen vartiointikohde joka on laajahko alue ja pyörällä liikkuminen helpottaisi huomattavasti sen kiertämistä ja valvomista (osaan alueestä pääsisi kyllä autolla, mutta osa alueesta on sitten joko käveltävä taikka pyöräiltävä).

    Mietin sitä, kun meillä on "tukikohtana" lämmitetty koppi, niin tilanne varmastikkin tulisi olemaan suunnilleen senkaltainen, että ajaisi alueen pyörällä läpi, siihen menisi rauhallisella tahdilla tehtynä joku 15-20min ja sitten olisi varmaan samanlainen pätkä "lämmittelyä" kopissa ja taas sitten kierto, lämmittely, kierto, lämmittely...
    Noita syklejä kun tulisi varmaan ainakin se 20kpl/yö. niin alkaa miettimään miten tuo kannattaisi hoitaa pyörän kannalta, kun käytössä on kaksi akkua niin kannattaako tehdä niin että ottaa aina kierroksen jälkeen akun sisään lämpimään ja jättää pyörän ulos vaiko koko pyörä aina tauoksi sisään koppiin, mikä olisi kovassa pakkasessa sopivan vaihtoehto missä pyörä kärsisi pakkasesta mahdollisimman vähän kun tulevaksi yöksi lupailee jopa -25`C pakkasta.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt kun pakkaset iskevät laajasti koko maahan ja -20´C rikkoituu isossa osassa maata, niin hyvä olisi koota hieman mietteitä ja ohjeita sähköavusteisten pyörien käytöstä pakkasessa. Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

    Itsellä tuli kyseinen miete nyt eteen, kun tänäin alkaa 10-yön työkeikka missä olin ajatellut hyödyntää tuota sähköfättiäni apuna. Eli kyseessä tietty tilapäinen vartiointikohde joka on laajahko alue ja pyörällä liikkuminen helpottaisi huomattavasti sen kiertämistä ja valvomista (osaan alueestä pääsisi kyllä autolla, mutta osa alueesta on sitten joko käveltävä taikka pyöräiltävä).

    Mietin sitä, kun meillä on "tukikohtana" lämmitetty koppi, niin tilanne varmastikkin tulisi olemaan suunnilleen senkaltainen, että ajaisi alueen pyörällä läpi, siihen menisi rauhallisella tahdilla tehtynä joku 15-20min ja sitten olisi varmaan samanlainen pätkä "lämmittelyä" kopissa ja taas sitten kierto, lämmittely, kierto, lämmittely...
    Noita syklejä kun tulisi varmaan ainakin se 20kpl/yö. niin alkaa miettimään miten tuo kannattaisi hoitaa pyörän kannalta, kun käytössä on kaksi akkua niin kannattaako tehdä niin että ottaa aina kierroksen jälkeen akun sisään lämpimään ja jättää pyörän ulos vaiko koko pyörä aina tauoksi sisään koppiin, mikä olisi kovassa pakkasessa sopivan vaihtoehto missä pyörä kärsisi pakkasesta mahdollisimman vähän kun tulevaksi yöksi lupailee jopa -25`C pakkasta.
    Akut ehdottomasti aina sisälle lämpimään ja pitää myös huolehtia, että akun lämpötila ei ole pakkasen puolella silloin kun sitä yritetään ladata. Itse en yrittäisi ladata, jos akun lämpötila on alle +10 C. Pyörää ei tarvitse eikä kannatakaan tuoda sisälle, jos sitä viedään monta kertaa ulos lyhyen ajan sisällä, koska kylmille pinnoille tiivistyvä kosteus voi aiheuttaa jäätymisongelmia mekaanisssa osissa (vaihtajat, vaijerit, vaihdevivut, jarrut ym.) Pyörä sisälle vain, jos se ehtii kuivua kauttaaltaan ennen seuraavaa käyttöä.

  3. #3
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    138
    Mietin sitä, kun pyörään on kaksi akkua, niin ottaisi molemmat mukaan. Ajaisi toisella niin pitkään kun varaus tippuu jonnekkin 40-50%:n tienoille (kovassa pakkasessa voi käydä hyvinkin nopeasti. Sitten vaihtaa uuden lämpimän/ladatun akun tilalle ja jättää tuon vajaan akun sisälle lämpeämään ja kun on lämmennyt niin laittaa sen taasen lataamaan ja tekee vaihdon sitten taas kun toisesta akusta varaus laskenut).
    Olisiko hyvä idea?

  4. #4
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.879
    Kyllä mun mielestä pyörän voi tuoda sisälle kun ei tällä kelillä paljoo kosteutta oo

  5. #5
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Kyllä mun mielestä pyörän voi tuoda sisälle kun ei tällä kelillä paljoo kosteutta oo
    Meinaat ettei -20asteisen alumiiniputken pintaan muodostu kosteutta, kun sen tuo sisälle lämpöön?

  6. #6
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kup0 Katso viesti
    Meinaat ettei -20asteisen alumiiniputken pintaan muodostu kosteutta, kun sen tuo sisälle lämpöön?
    höpö juttuja jos itte näin hölmöön asiaan uskot ja vaikka tulis niin mitä vitun väliä sillä....

  7. #7
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    höpö juttuja jos itte näin hölmöön asiaan uskot ja vaikka tulis niin mitä vitun väliä sillä....
    Mitä sille vedelle tapahtuu, kun pyörä viedään 20min päästä takaisin pakkaseen? Sama asia tapahtuu vaijereissa, vaihtajissa yms. Ja tätä jatketaan 20 kertaa yössä. No mitäpä vitun väliä sillä olisi.

  8. #8
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.879
    Saa uskoa vaikka puu jumalaan jos haluaa ja luulen että mulla on pikkasen enemmän kokemusta että tästä on turha väitellä

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.146
    ^^Qanon juttuja, ei kuiva pakkanen paljoa kosteutta aiheuta ja mitä sitten, vettähän se vaan on....

  10. #10
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    353
    Täällä pakkasta -18 ja kosteus 63 %, mun mielestä on aika kosteaa.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    83
    Suhteellinen kosteus vähän hämää, nimittäin pakkasilmaan "mahtuva" kosteus on aika pieni. -18 °C ilma voi sisältää vain noin 1 g vettä kuutiometrissä (100% suhteellinen kosteus), kun taas +20 °C lämpötilassa vettä voi olla jo 17 g/kuutiometri:

    https://www.sarlin.com/ty%C3%B6kalup...pistetaulukko/

    Sanoisin kyllä että ilmasta tiivistyvä kosteus ei tule olemaan se suurin ongelma, ellei sitten lämmin tila ole tosi kostea. Kosteus tiivistyy jos on tiivistyäkseen, lämpimässä tilassa, koska lämmin ilma sisältää aina enemmän kosteutta kuin kylmempi ilma. Itse tyytyisin pelkkään akun irrotteluun, varsinkin jos on 2 akkua minkä välillä vaihdella.

    t. Janne

  12. #12
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    214
    Jos pakkasesta tuodaan vehjes sisätilaan, sen pinnalle tiivistyy sisätilan ilmasta kosteutta niin kauan kuin vehjeksen pintalämpötila on alle sisätilan kastepisteen. Jos vehjes viedään takaisin pakkaseen ennen kuin se on lämmennyt yli sisätilan kastepisteen, niin mitä tapahtuu pinnalla olevalle kosteudelle? Riippunee pakkasilman suhteellisesta kosteudesta. Jos pakkasilman suhteellinen kosteus on pieni, esineen pinnalla oleva kosteus ehtii haihtua ennen kuin se jäätyy.

  13. #13
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.698
    ^Näin on. Pitää muistaa että sisään tuodessa pinnalle tiivistyy se sisäilman kosteus, ei ulkoilman. Ja tosiaan kuivassa pakkasessa sitten osa kosteudesta ehtii haihtua ja osa jäätyy ja haihtuu sitten jään kautta, jossa meneekin hieman pidempään. Ja kyllä, jääkin "haihtuu" (sillä lienee joku oma termi). Ennen kuivattiin pyykit pakkasessa ulkona ja hyvin toimi.
    ---
    Proud member of Wannabe Cycling Club Finland & Self-made Therapist of Cycling Science and Faith

  14. #14
    Liittynyt
    12/2020
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    15
    Eikä pelkästään ennen vaan ihan nykyisinkin. Mutta joo. akku sisään, pyörä ulos. Pitäähän ne polttopuutkin tuoda sisälle lämpiämään vuorokautta ennen polttamista juurikin tästä syystä, kun sisäilman kosteus tiivistyy niihin. Ehtii pintakosteus kuivua ennen polttamista. Pakkaset alkaa hellittään täällä pohjoisessa ainakin.

  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja kyllä, jääkin "haihtuu" (sillä lienee joku oma termi).
    Sublimoituu...

  16. #16
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    833
    Tänään -24 ja ainakin Technibike Votaro jaksoi hyvin 40min, neopreenisuoja akun päällä, akku sisältä ja pyörä viileästä tallista. Näyttö ei jaksanut oikein pysyä mukana vauhdissa mutta koneessa ei ongelmia. Virrankulutus näyttäis pysyvän suurinpiirtein normaalina. Illalla pitäisi selvitä vielä töistä himaan.

  17. #17
    Mites me saatais pakkasella takelteleva dropperitolpan vaijeri vertymään?

  18. #18
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.645
    Vaijeri ulos, paineilmaa kuoreen, teflonsprayta perään, paineilmaa ja vähän lisää teflonspräytä. Vaijeri takaisin. Oma tolppa toimi tänä talvena kop-kop.

  19. #19
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    83
    Kosteuttahan siellä on. Kesällä menee sateella helposti vettä vaijerinkuoren sisään. Varmaan ainut vaihtoehto on irroittaa vaijeri ja sitten harkinnan mukaan joko vaihtaa uusi kuori + vaijeri tai sitten kun itse vaijeri on poistettu kuoren sisältä, puhaltaa kosteudet esim. paineilmalla pois kuoresta ja pyyhkii vedet pois itse vaijerista. Sitten vaan takaisin kasaan. Tosin vaijerin uusiokäyttöä usein vaikeuttaa se, että pää tahtoo rispautua eikä pääteholkki yleensä mahdu kuoren läpi. Voi siis olla helpoin vaihtaa vaan uusi vaijeri ja ehkä kuori.

    t. Janne

  20. #20
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.146
    Laitteet vaihtoon jos näillä pakkasilla ei toimi... Entäs kun tulee kylmää...

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jehu Katso viesti
    Kosteuttahan siellä on. Kesällä menee sateella helposti vettä vaijerinkuoren sisään. Varmaan ainut vaihtoehto on irroittaa vaijeri ja sitten harkinnan mukaan joko vaihtaa uusi kuori + vaijeri tai sitten kun itse vaijeri on poistettu kuoren sisältä, puhaltaa kosteudet esim. paineilmalla pois kuoresta ja pyyhkii vedet pois itse vaijerista. Sitten vaan takaisin kasaan. Tosin vaijerin uusiokäyttöä usein vaikeuttaa se, että pää tahtoo rispautua eikä pääteholkki yleensä mahdu kuoren läpi. Voi siis olla helpoin vaihtaa vaan uusi vaijeri ja ehkä kuori.

    t. Janne
    Samaa vaijeria ei varmaan enää takasin saa. Pitää varmaan käydä hakemassa uusi vaijeri. Kuoren vaihtaminen voi olla tuskainen homma kun menee rungon sisällä. Tuota voitelua mietin, jotta turvottaako öljy mahdollista muovia kuoressa (en varma onko muovia). Eli ruikkaanko kuoreen TF2 ketjuöljyä vai WD40. WD40 datalehdellä sanotaan

    PLASTICS:The following plastics were immersed in WD-40 for 168 hours with no visible effects:• Polyethylene • Formica • Epoxy• Delrin • Polypropylene • Acrylic• VinylTeflon • Polyester • NylonClear polycarbonate and polystyrene may stress craze or crack in contact with WD-40.

    Vaan tuo WD40 kyllä tuppaa häviämään aika äkkiä paikoista johon sitä on ruiskittu....

    ...pitääpä koittaa jos saisi imurin teipattua kuoren jatkeeksi (irrottamatta vaijeria). Jos saisi imettyä kosteudet pois kuoresta. Kastuneita elektroniikkavehkeitä imurin kanssa onnistuneesti saanut jokus kuivattua...

  22. #22
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    59
    Glykoli vaijeriin ja kuoren sisälle niin ei jäädy.

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Saa uskoa vaikka puu jumalaan jos haluaa ja luulen että mulla on pikkasen enemmän kokemusta että tästä on turha väitellä
    Näihin sanoihin kyllä kiteytyy näiden tämän foorumin besserwisserien näkemykset liki täydellisesti.

    Ja kun huomaa, että myös muut huomaavat sinun olleen taas kerran totaalisen väärässä, niin armottoman vittuilun jalo taito pelastaa näistäkin noloista tilanteista!

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Glykoli vaijeriin ja kuoren sisälle niin ei jäädy.
    Glykoligeeliä? Bisnesmahdollisus hokattu?

  25. #25
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.146
    Siis onko näin että kun pikku pakkanen yllättää niin kalusto pettää? Aika surkeaa touhua... Perus tekniikalla hoituu kyllä.l

  26. #26
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis onko näin että kun pikku pakkanen yllättää niin kalusto pettää? Aika surkeaa touhua... Perus tekniikalla hoituu kyllä.l
    Kiitos Nure!

    Tämä syvästä kyynisyydestä kaikkea maailmassa olevaa kohtaan johdettu viestisi ei tuonut mitään lisäarvoa tähän keskusteluun.

    Voisit koittaa sähköpyörätöntä kommentointia näin tammikuulle kun se ei tunnu istuvan luonnikkaasti sinun mielenmaisemaasi. Opettele ainakin kirjoittamaan tämä ”perus tekniikkasi” oikein niin et ole täällä ihan pujottelukeppinä tiellä kun keskustellaan oikeaa asiaa.

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis onko näin että kun pikku pakkanen yllättää niin kalusto pettää? Aika surkeaa touhua... Perus tekniikalla hoituu kyllä.l
    Nimenomaan kato! 50 vuotta ainakin itekin tässä rullannut ihan joka säässä ja ihan millä setillä vaan, ikinä koskaan oo ollu mitään ongelmia. Nää jonnet ei vaan osaa!!1

Samanlaisia aiheita

  1. Renkaat, kumiseos ja pakkanen ?
    By IHD in forum Renkaat
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 01.12.2020, 23.22
  2. Jarrut ja pakkanen
    By Liikuva shikaani in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 188
    Viimeinen viesti: 05.02.2019, 17.50

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •