HuntteriCanyonGarminShimanoBlack IceElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Rockshox Bluton huolto / välys liukuputkessa

Rockshox Bluton huolto / välys liukuputkessa

Saakos 2015/2016 RL Blutoon liukuholkkeja varaosana? Tämä mun yksilö jatkettu 100mm -> 120mm ja iskarin puolen liukuputkessa tuntuu välystä eli jarru lukossa klonksuu? Sormen kun laittaa tiivisteen päälle niin tuntuu pieni liike. Laitan varmaan alkuperäisen 100mm ruodon takaisin mutta onkos tuohon muuta huoltoa kuin liukuholkkien vaihto? Onkos siellä iskarin puoleisessa putkessa mitään mikä voisi olla irti ja aiheuttaisi tällaisen?

Vastaan itse itselleni että nappasin alajalat irti ihan tarkastaakseni mikä siellä mättää niin kaikki palikat on kuin uudet, missään ei ole minkäänlaista kulumaa? Liukuputket on kuin uudet ja liukuholkitkin on täysin puhtaat ja kulumattomat. Mikäs ihme tällaisen välyksen voi tehdä, ei kai nyt noissa holkeissa voi noin karmea valmistustoleranssi olla?

Rebassa taisi olla samanlainen ominaisuus, jarrua vasten nitkuttaessa tuntui klappi jossain. Paikallistin sen keulaan ja tuntui siltä että keulan ollessa täydessä mitassaan jouston suunnassa oli pienen pieni tyhjäliike mikä tuntui sitten klappina. En kiinnittänyt tähän sitten sen suurempaa huomiota.

https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/

Tuolla kertovat kyllä ja korjaavatkin tarvittaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Vastaan itse itselleni että nappasin alajalat irti ihan tarkastaakseni mikä siellä mättää niin kaikki palikat on kuin uudet, missään ei ole minkäänlaista kulumaa? Liukuputket on kuin uudet ja liukuholkitkin on täysin puhtaat ja kulumattomat. Mikäs ihme tällaisen välyksen voi tehdä, ei kai nyt noissa holkeissa voi noin karmea valmistustoleranssi olla?
    Liukuholkit on silti kulunut, et voi silmällä nähdä. Fillariosaan vaihtoon vaan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Fillariosan vastaus oli että liukuholkkeja ei saa irrallisena eli koko alajalka pitäisi vaihtaa mutta niitäkään ei saa varaosana tämän vuoden puolella. Täytyy vaihtaa 100mm ilmaruoto ja toivoa että sillä rauhoittuisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Fillariosan vastaus oli että liukuholkkeja ei saa irrallisena eli koko alajalka pitäisi vaihtaa mutta niitäkään ei saa varaosana tämän vuoden puolella. Täytyy vaihtaa 100mm ilmaruoto ja toivoa että sillä rauhoittuisi.
    Joo näinhän se on Rockarin politiikka nykyään, mutta ihmettelen silti Fillariosan vastausta. Mulle teki vuosi sitten Pikeen missä 35mm putket sorvilla sopivat jostain Foxin holkeista. Luonnollisesti maksoi enemmän kuin se, että olis valmiit holkit vaihdettu.

Toisaalta 32mm holkkeja löytyy suoraan muilta valmistajilta ainakin ja joitain Rockarinkin malleja pitäs olla olemassa se, että onko ulkohalkaisija sama on toinen juttu. Voi silti mennä sorvi hommiksi. https://fillariosa.verkkokauppaan.fi...lkkien-vaihto/

Tämä oli yksi syy miksi totesin, että Rockarin keuloja en osta, jos valita saa. ihan idiootti politiikkaa, halpaa noin 60e kulutus osaa ei voi vaihtaa vaan pitää ostaa koko alajalat.

Ilmaruodon vaihto ei tuohon vaikuta, mutta muuten letku Bluto voi taipuilla lyhempänä vähemmän.

Tällainen mahdollisesti asiaan liittymätön välihuomautus: jarrupalat liikkuvat sen pari milliä, jarru pohjassa lonksuttaessa. Eli kannattaa tuplavarmistaa vielä, ettei lonksuminen johdu siitä.

Oon ite nimittäin juurikin tuosta syystä kuumotellut ohjainlaakerin löysyyttä, kiekon kiinnitystä ja liukuputkien välystä. Aina ne on paljastuneet jarrupalojen liikkeeksi.

Yhden Reban jouduin tuon välyksen takia oikein irrottamaan ja testaamaan penkissä, että onko välys jarrulevyssä, paloissa, ohjailaakerissa vai missä. Ja löytyihän se välys - liukuholkit kuluneet. Edellinen omistaja kertoi pitäneensä keulan kunnossa ja ruiskutelleensa jotain nimenomaan tähän takoitettua liukkariöljyä aina pesun jälkeen liukuputkien pintaan. Luulen, että tällä on osuutta asiaan. Omia Rebojani tai Sidejäni en ole saanut vielä väljiksi. Enpä kyllä ole roiskinut liukuputkiin mitään muuta kuin vettä ja pesuainetta aina pesun yhteydessä.

Fillariosassa kertoivat vaihtavansa holkit, kun vielä muutama vuosi sitten kysyin, mutta ilmeisesti politiikka muuttunut.

Mutta kannattaahan tuonne kokoeilla vaikka tuollaisia https://www.bikeinn.com/bike/rocksho...E&gclsrc=aw.ds
    tai
    https://www.ebay.com/itm/For-Rocksho....c101195.m1851
    ettei tarvi kierrätykseen heittää, jos keula on muuten ok.
    Luulisi että sokean laakerin ulosvetäjällä ja liukuvasaralla irtoaa vanhat helposti.

Toi on ihan viimeisen päälle siistissä kunnossa kaikin puolin, liukuputket on kuin uudet mutta tosiaan välys on eikä se tuu jarrupaloista kun seinää vasten tökkiessäkin sen tuntee ja välillä pyörää nostaessa. Pitäis saada vielä johonkin pukkiin kiinni että sais kaikki muuttujat eliminoitua mutta kyllä mä nyt melko varma olen että liukulaakereissa se välys on. Eipä tuo ajossa kyllä tunnun lonksuvan, just kävin rymyämässä pari tuntia tuolla juurien ja kivien ja jääkenttien keskellä enkä toiminnassa huomaa mitään vikaa muuta kuin jossain nopeissa keulan nostoissa luulen tuntevani sen välyksen?

Ylempi laakeri on matalampi ja alempi on korkeampi, varmaan noi ylemmän linkin laakerit vois sopia mutta pitäis ensin nyppäistä tiivisteet irti että saisi mitattua ulkohalkaisijan. Taidan silti ensin vaihtaa sen ilmaruodon lyhempään ja katsoa muuttuuko siinä mikään kun vähän vipuvarsi lyhenee. Voihan noissa liukuputkissakin olla jotain toleranssieroja eri kohdissa vaikka tuskin on.

Fillariosassa varmaan riittää tähän aikaan hommaa joten voi olla just nyt mielenkiinto vähän vähissä alkaa sorvailemaan spesiaaliosia kun varmaan saa keväthuoltoa tehdä vaikka pitkin yötä..

Omassa blutossa myös tuntuu pieni välys. Ajossa ei kyllä tuota huomaa edes. En oo sen paremmin perehtynyt edes asiaan. Onko ohjainlaakeri varmasti kireässä? Kerran oli semmoinen tapaus että klappi tuntui alajaoissa mutta syyksi löytyi ettei ylälaakeri kiristynyt kunnolla, topcap oli kupera ja otti keulan kaulaputkeen kiinni.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Testailin sen verran taas, että laskee keulasta ilmat ihan lössöksi niin että tippuu joko 80mm tai 100mm pituuden mukaiseen yläasentoon ihan painamatta ja sitten kun tökkii seinää vasten niin lonksuminen loppuu kokonaan. Sitten kun nostaa ihan ylös niin taas lonksuu. Ei siis voi johtua jarrupaloista eikä emäputken laakerista. Onpa erikoinen tapaus kun tuo keula kuitenkin on suunniteltu myös 120mm korkeuteen. Lonksuna tuntuu selvemmin vaimenninpuolen putkessa, voiko siellä sisällä joku lonksua 120mm asennossa mutta 100mm asennossa ei?

Paljon teillä muuten on Blutossa niitä tokeneita? Tuolla mun keulassa on 2 tokenia ja saisi olla selvästi progressiivisempi, jos keulasta haluaa herkästi toimivan ja SAGia edes 2 senttiä niin paineet pitää olla niin alhaalla että saa tossa pihalla ihan käsillä jysäyttämällä pohjaamaan.

EDIT: Onkos tässä Blutossa ilmakammion alareunassa se paineentasausreikä alakammioon? Jos ei niin sittenhän progressiota vois lisätä laittamalla öljyä ilmakammioon pienentämään tilavuutta? Jos taas on niin sitten pitää vaan leikkiä niillä tokeneilla, todennäköisesti näin koska niitä tokeneita siellä jo on valmiina.

EDIT 2: Ei tuo ylllämainittu öljytys onnistu, siellä on se tasausreikä ainakin internetin mukaan. Keulasta kun laskee ilman pihalle niin ensimmäiset 10 milliä tuntuu joka kohdassa lonksunta mutta tasan 110mm kohdalla loppuu ja siitä alaspäin ei enää lonksutusta tunnu, onpa erikoinen peli.

Ehkä ei kannata sitten vain välittää asiasta. Keula ei ajossa ole täydessä mitassaan juuri koskaan vaan aina enemmän tai vähemmän painuneena. Ok toki keulan noustessa ilmaan on hetkittäin.

Rock shox vs fox välillä rockarissa on puolensa. Esim uusien endurokeulojen hinta on sen n. 500 euroa rockarilla edullisempi. (Zeb vs fox 38).
    Osan foxeista ongelma on kuulemma myös keulan ja keulan kaulaputken nitinä. Toki takuu kattaa sen jos takuuaikana ilmenee. Jos ostaisin pelkkää keulaa, tutkisin vakavasti Marsun z1 ja z2 valikoiman. Foxin kanssa kai samaa osin mutta halvempia ja uudet mallit olleet kehuttuja.

Kyllämäkin irtona jotain DVO.ta saattasin katella irto keppinä, no läskiin se on Maniska, jossa siinäkin omat juttunsa.

Rupesin tähän ilmaruotoa vaihtamaan vain huomatakseni että mulla on 80mm ja 120mm ruodot mutta ei sitä 100mm niin kuin luulin, myykääs joku mulle sellainen? No otin tiivisteetkin irti tutkiakseni miksi tämä on vähän lutku niin alajalkojen sisältä mittailin että alemman liukuholkin yläreuna on 80mm alajalan yläreunasta. Liukuputkia taas mittailin niin 120mm merkistä kun mittaa liukuputken päähän niin se on 95mm. Tuo 120mm merkki tulee tiivistehuulen kohdalle niin pitää vielä se 6-7mm tuosta vähentää eli 120mm yläasennossa alajalka on ainoastaan 8-9mm liukuholkin sisällä ja liukuholkin mitta on arviolta 20-25mm joten en ihmettele yhtään miksi hölskyy. 100mm asennossa se liukuputki on siis jo kokonaan holkin sisällä ja ei hölsky yhtään eli kunhan ruoto löytyy niin lakkaa klappikin.

Fillariosasta löytyi 100mm ruoto ja vaihdoin sen ja uudet öljyt koneeseen ja lonksuminen on tipotiessään. Aika outoa että noita myydään 120mm pitkänä koska liukuputki ei oo holkin sisällä kuin ihan huulilla. 110mm varmaan just menis vielä mutta 100mm ruodolla on jo koko holkki käytössä ja on tukevamman oloinen ylipäätään.

No tuohan sen sitten selitti. Hyvä, että asia selvisi. Sehän on selvä, että liukuputket ei ole enään tukevimmillaan, vaikka olisikin just vielä luikuholkilla kokonaa verrattaen, että putken pää jatkuu läpi pidemmälle, mutta outo juttu suunnittelussa tuo havaintosi, mutta voin hyvin uskoa, kun olen kuullut muitakin kokemuksia varsinkin 120mm Bluton letkuudesta.

Mulla marzocchi z2 140mm ja siinä tuntuu kans olevan epäilyttävän paljon klappia.. keula vuoden vanha eikö ole paljoa ajettu sillä

Mulla on klonksunu uudesta asti. En tiedä mikä on sitten se aika kun joutuu korjaan.

Ja kun takuu on rauennut koska ostin pyörän käytettynä eli eikai auta kun huoltaa ja kattella miten kestää. Takuuseen noita ilmeisesti on mennyt mut syytä en kyllä tiedä. Voikohan tuohon liukuholkkeja vaihtaa ?Vuoden vanha keula ja alle 100h ajettu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samik Katso viesti
    Mulla marzocchi z2 140mm ja siinä tuntuu kans olevan epäilyttävän paljon klappia.. keula vuoden vanha eikö ole paljoa ajettu sillä
    Selvisikö tähän mikä oli? itsellä samanlainen keula ja jo heti uutena todella paljon väljää

Samanlaisia aiheita

1. RockShox huolto
    By jarmo62 in forum Jousitus
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 26.08.2019, 11.51
  2. DTSWISS R23 Spline ja omituinen välys navan/jarrulevyn välissä
    By pesuman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 11.03.2019, 11.09
  3. Takavaihtajan välys
    By Suhisija in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 28.03.2016, 13.37
  4. RockShox Reba SL huolto?
    By Salmi in forum Jousitus
    Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 13.06.2015, 21.09

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään