Sivu 3 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 298

Aihe: Canyon Spectral 29

^En minä ole mielestäni sanonut, että Neuron ei olisi jollekkin sopiva ja hyvä. Minä en moista halua ja en allekirjota Simteen kaltaisia kokemuksia, niin kuin en noiden testaajienkaa tuosta Spectralista, jolla olen kerennyt jo parisenkymmentä tuntia ajaa.

Sehän se on tärkeinä, että pyörä on omasta mielestä hyvä. Minulle se viimesin sekuntti ei ole nopeudessa tärkeää vaan, että sillä on hauska ja miellyttävä ajaa.

Moni tuntuu edelleen kuvittelevan, että eihän 150/160 joustava pyörä voi olla tehokas, mutta se myytti on murrettu. Esim Trekin Fuel EX 130/140 ei ole minusta nän tehokas pyörä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Eiköhän tärkein ole että ajetaan ja nautiskellaan hienosta lajista. Pitää myöntää vaikka mulla on täysverinen enskapyörä niin en mä paikallisten xc kuskien perässä varmasti pysy. Ekana tulee vastaan kunto. Kyllä 10kilonen xc menee varmasti kovempaa kun 16 kilonen enskapyörä. Tosin pyörät on tehty eri tarkoituksiin.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kummasti sitä kaikki aina muuttuu ja kehittyy. Mulla oli 2015 Spectral 29 130mm joustavana. Tuolloin en ollut vielä tämän lajin kamahomovaiheessa niin se oli ihan karvalakki malli. Se oli aivan mahottoman tylsä pyörä, tuntu että ei kertakaikkiaan liikkunu mihinkään paitti jos nakkasi sillalta alas, kuhan polkiessa humppas ylösalas. Möin sen pois puolen vuoden jälkeen. Nyt mulla on 120/130mm joustava Cuben kuitutäpäri ja se taas tuntuu aivan XC pyörältä. Liekkö tuo tunnero sitten geometriasta vai osista vai missä suhteessa niiden summasta.
    Olispa metka kokeilla pitkän kaavan mukaan tuommosta hipompaa modernia 150mm joustavaa, niin kyllä olisi 100mm joustavaakin.

Vähänhän tässä tulee fiilis että tarvitaanko muun tyyppisiä pyöriä/geometrioita enää mihinkään kuin uuden spectralin kaltaisia? xc tykistä seuraava vaihtoehto suoraan 150mm joustavaan? Hyvä että on jokaiselle jotakin niin geometrian kuin hinnankin puolesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jone51 Katso viesti
    Vähänhän tässä tulee fiilis että tarvitaanko muun tyyppisiä pyöriä/geometrioita enää mihinkään kuin uuden spectralin kaltaisia? xc tykistä seuraava vaihtoehto suoraan 150mm joustavaan? Hyvä että on jokaiselle jotakin niin geometrian kuin hinnankin puolesta.
    Ehkä se ei noin suoraviivaista ole edelleenkään. Paljonhan se oma ajotyyli/tarve vaikuttaa. Itse painan kamoineen 105 kiloa ja taivuttelen runkoa ihan reilusti tuolla metsässä, niin en mitään letkua pyörää halua. Toisaalta se perse penkissä perus ajoa ajeleva ei välttämättä näitä asiota arvosta, mutta en silti mitenkään näe, etteikö 29 Spectral sovi siihenkin on se mukava ja helppo pyörä ajaa. Se voi olla sille vähemmän käskyttävälle 120-130mm joustava silti paljon epämukavampi ajettava.

Painoahan säästyy luonnollisesti, kun kaikki osat runkoa myöden on yleensä kevyempää sarjaa. Kyllähän ne XC miehen trailipyörät taitaa olla tuolla Ibiksen Ripley ja Izzo osastolla jotka varmasti osuu hyvin tähän väliin tarvittaessa, mutta mikä se todellinen ero sitten on omaksi iloksi tapahtuvassa lenkkia ajossa on, jos oletetaan että pyörivät massat ja renkaat on samat. Ehken se on mietittävä ne ääripäät mitä ite ajaa ja valittava sitten. Toisaalta en näin ko pyöriä ajamatta pysty järkevästi perustelemaan minksi tuon Spectralin kaveriksi moinen pitäisi hommata vaikka raha pointtia ei ota huomioon, koska tuo on oikeasti nopeapyörä kevyillä kiekoilla ja fiksuilla renkailla. Toisaalta, jos tallissa on esim enduro/freeride pyörä onkin valinta varmasti perustellumpaa

Eilen, kun ajelin kelienpehmitessä taas tuolla 120mm joustavalla jäykkäperä Dudella, jossa akseliväli 15 senttiä lyhempi, niin en kokenut mitään oho fiilistä, että ompa "tehokas" kun ei keinu. Samoja polkuja ajoin, kun Spectralilla lauantaina eikä tullut fiilistä, että onpa ketterä. Eroahan on, kun toisessa ollaan rungon sisässä ja toisessa ikään, kuin päällä. No mulla M Dude mikä onkin turhan pieni nyky tottumukseen vaikka ohjaamot onkin aikas samankokoisia setupiltaan.

Tuntuu muuten hyvälle polkea nuo Spectralin 170mm kammet, nyt kun on enemmän makustelua takana. Kuski 180.5/87cm. Jotenkin fiilis, että pyöritys on jouheempaa ja helpompaa, mikä sinänsä onkin oletettavaa. Eron huomaa kun lähetee ajamaan noilla muilla missä on 175mm kammet. Tuntuu, että joutuu survomaan enemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Ehkä se ei noin suoraviivaista ole edelleenkään. Paljonhan se oma ajotyyli/tarve vaikuttaa. Itse painan kamoineen 105 kiloa ja taivuttelen runkoa ihan reilusti tuolla metsässä, niin en mitään letkua pyörää halua. Toisaalta se perse penkissä perus ajoa ajeleva ei välttämättä näitä asiota arvosta, mutta en silti mitenkään näe, etteikö 29 Spectral sovi siihenkin on se mukava ja helppo pyörä ajaa. Se voi olla sille vähemmän käskyttävälle 120-130mm joustava silti paljon epämukavampi ajettava.

Painoahan säästyy luonnollisesti, kun kaikki osat runkoa myöden on yleensä kevyempää sarjaa. Kyllähän ne XC miehen trailipyörät taitaa olla tuolla Ibiksen Ripley ja Izzo osastolla jotka varmasti osuu hyvin tähän väliin tarvittaessa, mutta mikä se todellinen ero sitten on omaksi iloksi tapahtuvassa lenkkia ajossa on, jos oletetaan että pyörivät massat ja renkaat on samat. Ehken se on mietittävä ne ääripäät mitä ite ajaa ja valittava sitten. Toisaalta en näin ko pyöriä ajamatta pysty järkevästi perustelemaan minksi tuon Spectralin kaveriksi moinen pitäisi hommata vaikka raha pointtia ei ota huomioon, koska tuo on oikeasti nopeapyörä kevyillä kiekoilla ja fiksuilla renkailla. Toisaalta, jos tallissa on esim enduro/freeride pyörä onkin valinta varmasti perustellumpaa

Eilen, kun ajelin kelienpehmitessä taas tuolla 120mm joustavalla jäykkäperä Dudella, jossa akseliväli 15 senttiä lyhempi, niin en kokenut mitään oho fiilistä, että ompa "tehokas" kun ei keinu. Samoja polkuja ajoin, kun Spectralilla lauantaina eikä tullut fiilistä, että onpa ketterä. Eroahan on, kun toisessa ollaan rungon sisässä ja toisessa ikään, kuin päällä. No mulla M Dude mikä onkin turhan pieni nyky tottumukseen vaikka ohjaamot onkin aikas samankokoisia setupiltaan.
    Juu kunhan vaan kommentoin vähän pilke silmäkulmassa kun vaikutat olevan tosissaan kyllä tyytyväinen ja vakuuttunut uudesta pyörästä mikä on hieno juttu! Mitä boldattuun tulee niin mun näkemys kans on, että kykenevälle ja hyväkuntoiselle kuskille niinkuin ilmeisesti olet ei noista mainitun kaltaisista pyöristä tosiaan tehokkuuden osalta ole paljoa etua. Pitäisi ehkä miettiä minkälaiselle kuskille noista mahdollisesti on sitten hyötyä kun faktahan se on että jatkossakin tuollaisia lyhempijoustoisia trail pyöriä valmistajat tuo markkinoille ja porukka niitä ostaa.

Jos ns. harrastaa maastopyöräilyä vakavalla ajatuksella, hinkkaa joustoa että on pitoa vauhdissa ja jarrutuksissa, mukavuus ei ole ykkös prio. Jos ajaa ns enduroa tai tykkää ajaa vauhdilla polkuajoa vaikeassa maastossa on pitkästä joustosta hyötyä kun ei ihan joka kiveä ja kuoppaa tarvitse kiertää ja tuohan se jaksamista kovaan rytyytykseen. Näissä patikoissa ja juurakoissa vedetään putkelta, niin kova peli pitää vauhtia yllä kun kestää antaa kammelle runtua ilman liikaa notkumista. Ja tämän saa kyllä Antzan kommenteista ymmärtää. Jos on perus porukkalenkkeilijä ilman stravaa, niin 150mm perässä on 100% valinnassa painotettu penkistä ajaessa tunnettavaa mukavuutta ihan sama mikä geo oikeasti tai polkemistehokkuus. Lyhyet 100-120 perät ei ole kovin mukavia perse penkissä ajoon pidemmän päälle kun se jousto on lyhyt ja tiukka ettei pohjaa. Tekis kyllä mieli kokeilla tätä pyörää...

Mbr.co.uk:n testissä L-koon reach 470, Canyonin sivuilla ilmoitettu 485.

Oletteko mittailleet omistanne, kuinka täsmää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eratt Katso viesti
    Mbr.co.uk:n testissä L-koon reach 470, Canyonin sivuilla ilmoitettu 485.

Oletteko mittailleet omistanne, kuinka täsmää?
    Mitannu en oo, mut kyllä huomaisin, jos olis noin pieni.
    Mulla Full Stache Trekki missä on aikaliki samat arvot ja minusta täsmää. Trekkiä ajan 50mm stemmillä ja Spectralia 40 ja aikas sama. Tanko ja sen kulmatkin vaikuttaa, mutta sanosin, että on reilun kokoinen L koko niin kuin halusinkin, kun moni on lyhyt. Haistattasin noiden mittauksille. Esim trekin fuel ex L on oikeesti pienempi ehkä jopa 50mm stemmillä. Eli minusta pitää kutinsa sikäli, kun eivät ilmoita, kuin yhdet mitat.

Occam.in L vastaa 50mm stemmillä tuota 40mm eli vastaa ilmoitettua. Fuel ex on 50mm lyhempi.

Ei Mbr ole myöskään mitannut joten ihan vahinkovirheeltä näyttää, kun sitä ei sen kummemmin rummuteta.
    Aika kovaa harrastuneisuutta osottaisi jos mittaisi oman pyörän reachin ihan vaan varmuudeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Ei Mbr ole myöskään mitannut joten ihan vahinkovirheeltä näyttää, kun sitä ei sen kummemmin rummuteta.
    Aika kovaa harrastuneisuutta osottaisi jos mittaisi oman pyörän reachin ihan vaan varmuudeksi.
    Kyllä kai tuon joku voisi mitatakin, jos tuntuisi hassun kokoiselta käteen?

Reachin mittaa puolessa minuutissa eli ei nyt kovin suurta harrastuneisuutta vaadita. Spectralissa, kun on flip chip ja 150 tai 160mm keula, niin mitatkin sen myötä muuttuu. Bikeperfectin arvostelussa ilmoitettu 475mm eli ei MBR:n lukema kaukana todellisuudesta ole. Vaikea tosin kuvitella, että kukaan meistä perusharrastajasta huomaa ajossa puolen sentin eroja suuntaan tai toiseen..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussiko Katso viesti
    Reachin mittaa puolessa minuutissa eli ei nyt kovin suurta harrastuneisuutta vaadita. Spectralissa, kun on flip chip ja 150 tai 160mm keula, niin mitatkin sen myötä muuttuu. Bikeperfectin arvostelussa ilmoitettu 475mm eli ei MBR:n lukema kaukana todellisuudesta ole. Vaikea tosin kuvitella, että kukaan meistä perusharrastajasta huomaa ajossa puolen sentin eroja suuntaan tai toiseen..
    Kerro minulle välineet millä mittaa puolessa minuutissa sillä tarkkuudella, että esim 5mm heittoa ei tule.

Toisaalta mulle ihan sama, kun ei tuo pieni ainakaan ole.

Mittanauha ja laskin. Rengas kiinni seinään ja seinästä mitat keskiöön ja ohjainlaakerin yläpäähän, siitä sitten miinustelee erotuksen. Mutta kuten sanottu itsellekin ihan sama, mitä mittanauha tai taulukko näyttää, kunhan pyörä tuntuu hyvältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussiko Katso viesti
    Mittanauha ja laskin. Rengas kiinni seinään ja seinästä mitat keskiöön ja ohjainlaakerin yläpäähän, siitä sitten miinustelee erotuksen. Mutta kuten sanottu itsellekin ihan sama, mitä mittanauha tai taulukko näyttää, kunhan pyörä tuntuu hyvältä.
    Tuolla tapaa pikku heittoa keskiverto mittaaja saa varmasti. Ei saa absoluuttisen keskelle kuitenkaan mittausta osumaan keskiöön eikä ohjainlaakerille. Suuntaa antavan mittauksen saa toki.

Aika yllätys tuo TM testin miinuksena mainittu raskaus polkuajossa kun lukee mitä täällä on pyörästä todettu, toisaalta tuollaisessa vertailussa kun ajetaan porukalla eri pyörillä samoissa olosuhteissa niin pienetkin erot paljastuu helpommin. Muutenhan pyörä oli arvosteltu heti toiseksi parhaaksi Stumpjumperin jälkeen.

Uusin TM tosiaan luettavissa nyt ilmaiseksi
    https://aikakauslehtiviikko.emagz.fi...10193/276023/1

Mistähän oli loivahkosatulakulma vetästy miinukseksi, kun ei heidän mittauksetkaan tue sitä. Fuel ex on ihan oikeastikkin huomattavasti loivempi.

Olishan se ollut kiva, kun olisivat tarkentanut raskautta lenkkiajossa muullakin, että rengasvalinta vaikuttaa, mikä varmasti piti kutinsa verokkeihin. Hiukan antoi tekstin mukaan miinusta muihin verrattuna, hiukan tulee jo renkaista. No yks pykälä miinustettu polkuajosta muihin, eli ei kovin mainittavaa. Itse olen edelleen sitä mieltä, että turhan iso mielikuva jäi tuosta olemattomasta ongelmasta.

Spessussakin puhuttiin FSR jousituksen kehityksestä, jota ei enään ole tuossa, kun on flexstayt.

No testeissä on aina jotain laitettava.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että turhan iso mielikuva jäi tuosta olemattomasta ongelmasta.
    Joo ei ehkä olis pitänyt mainita plassa ja miinus sarakkeessa ollenkaan koska sieltä se hyppää silmään korostetusti.

Mun mielestä sai erinomaisen arvion eikä tuo polkemistehokkuus noussut liian voimakkaasti esiin. Ja kun sanottiin siihen vaikuttavan renkaat. Hinta oli edullisempi kuin Spessussa ja osat selkeästi paremmat. Arvosana 9.0 kun Spessun 9.1.
    Ottaisin itse silti Spessun jos siinä olis Canyonin kiekot (selkeästi paremmat) ja keula mutta hinta ei vastaavasti nousisi vielä vähintään 500 euroa minkä se oikeasti valitettavasti tekisi.
    Spessun iso rungon sisään rakennettu Swatbox on myös hieno lisä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mun mielestä sai erinomaisen arvion eikä tuo polkemistehokkuus noussut liian voimakkaasti esiin. Ja kun sanottiin siihen vaikuttavan renkaat. Hinta oli edullisempi kuin Spessussa ja osat selkeästi paremmat. Arvosana 9.0 kun Spessun 9.1.
    Ottaisin itse silti Spessun jos siinä olis Canyonin kiekot (selkeästi paremmat) ja keula mutta hinta ei vastaavasti nousisi vielä vähintään 500 euroa minkä se oikeasti valitettavasti tekisi.
    Spessun iso rungon sisään rakennettu Swatbox on myös hieno lisä.
    Juu hyvän arvion sai, mutta ehken olis ollut parempi toimia, niin kuin järtsy.kin totesi.

itselle taas tuo Spectral osui just, kun pyöränä vastaa järeydeltään enemmän Spessun Evo Stumppia, sekä kyvyiltään ja jousitukseltaan, mutta on selkeästi lenkkiajokyvyt silti lähempänä normi Evoa, sikäli kun arvosteluihin on uskominen. No käytäntö on alkanut osoitanut myös Spectralin lunastaneen jo mainoshehkutukset ja pätkääkään en ikävöi lyhempi joustoista trailipyörää.

Trekin Rythm 34 keulaa haukuttiin miinukseksi asti, mutta sama keula Spessussa ei ollut miinuksena. Spessun tekstissä sanottiin vaan, että hoiti tehtävänsä, mutta 36 sais enemmän pyörästä irti. Hauskoja mielikuvia luodaan tyhjästä ja saadaan eroja pyöriin. Pikkasen annan kritiikkiä toimittajan/jien ammattitaidolle.

Oli TM muuten mitannu L Spectralin reachin 490mm. Tosin hauskoja mittoja mittailtu, mitä ei yleensä ilmoiteta missään.

Juuri eilen mittailin omaa L-koon Spectral 29:iä ja sain paikoitellen eri mittoja, kuin spekseissä ja TM:ssä. Nyt epäilyttää, että onnistuiko stemmin muodot huijaamaan minua, kun sain reachiksi noin 475. Reachin mittaaminen on toki hieman haasteellista. Minun pyörä on '9', eli RockShox -kokoonpano, joten keula on 150mm ja sen pitäisi kaiken järjen mukaan kääntää runkoa niin, että reach ennemmin kasvaisi. Painossa näyttää myös olevan eroa: Fox kokoonpano on kilon painavampi.

TM:n antamat arviot osui mielestäni varsin hyvin omien havaintojen kanssa.

Minusta tuo oli hyvä artikkeli kohderyhmä huomioiden. Pyöräharrastajillehan tuota ei selkeästi ollut suunnattu. Keskivertotallaaja voi tuon perusteella tehdä oikeansuuntaisen pyörävalinnan:

Maastopyörä yleiskäyttöön : Stumppi
    Maastopyörä vauhdikasta alamäkeä painottaen : Spectral
    Maastopyörä nopeaan ajoon helpoille poluille : Oiz

Harmi etteivät saaneet Occamia mukaan tuohon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uusin TM tosiaan luettavissa nyt ilmaiseksi
    https://aikakauslehtiviikko.emagz.fi...10193/276023/1
    Kiitos vinkistä, siitä on pitkä aika kun on viimeksi lukenut TM-aa. Trailipyörien testaaminen pitäisi järjestään aina järjestää suomessa. Harvalle on on hyötyä siitä miten hyvin +4k€ maastopyörä toimii teneriffan maastossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti simtee Katso viesti
    Minusta tuo oli hyvä artikkeli kohderyhmä huomioiden. Pyöräharrastajillehan tuota ei selkeästi ollut suunnattu. Keskivertotallaaja voi tuon perusteella tehdä oikeansuuntaisen pyörävalinnan:

Maastopyörä yleiskäyttöön : Stumppi
    Maastopyörä vauhdikasta alamäkeä painottaen : Spectral
    Maastopyörä nopeaan ajoon helpoille poluille : Oiz

Harmi etteivät saaneet Occamia mukaan tuohon.
    No onhan se näin, mutta onhan se aika väärin silti sama osa kommentoida erilailla eri pyörässä vaikka tehtäisiin vertailua mattimeikäläiselle tai kirjotella puuta heinää. En moista ainakaan kaipaisi sekoittamaan, jos olisin uusi harrastaja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Juuri eilen mittailin omaa L-koon Spectral 29:iä ja sain paikoitellen eri mittoja, kuin spekseissä ja TM:ssä. Nyt epäilyttää, että onnistuiko stemmin muodot huijaamaan minua, kun sain reachiksi noin 475. Reachin mittaaminen on toki hieman haasteellista. Minun pyörä on '9', eli RockShox -kokoonpano, joten keula on 150mm ja sen pitäisi kaiken järjen mukaan kääntää runkoa niin, että reach ennemmin kasvaisi. Painossa näyttää myös olevan eroa: Fox kokoonpano on kilon painavampi.

TM:n antamat arviot osui mielestäni varsin hyvin omien havaintojen kanssa.
    En ole edelleenkään mitannut, mutta vertailuna muihin ajamiini, niiden koot täytyisi myös kusta alaspäin, koska tuo on isompi, kuin ne. esim Occam L ja Fuel ex L.
    Taas oma L Full Stache on hyvin samankokoinen, niin kuin paperillakin.

Juu hyvän arvion sai, mutta ehken olis ollut parempi toimia, niin kuin järtsy.kin totesi.

...
    ...
    Trekin Rythm 34 keulaa haukuttiin miinukseksi asti, mutta sama keula Spessussa ei ollut miinuksena. Spessun tekstissä sanottiin vaan, että hoiti tehtävänsä, mutta 36 sais enemmän pyörästä irti. Hauskoja mielikuvia luodaan tyhjästä ja saadaan eroja pyöriin. Pikkasen annan kritiikkiä toimittajan/jien ammattitaidolle.
    Joo se on helposti näin, kun yleislehdet testaa jotakin ja aiheen erityistuntijat sitten lukee.
    Osin testaajat myös ehkä oliskin ”ammattitaitoisempia” tai joku heistä mutta juttu koitetaan kirjoittaa koko kansalle. Sama ongelma on siis varmaan myös jos aihe on hifi-laitteet, moottorikelkkailu, kamerat jne jne.
    On tekniikan maailman testit silti edes jossain määrin testejä. Kun vertaa kotiin vaimon työn kautta ilmaiseksi kannettua Hyvä terveys lehteä vaikka. Siellä jos muka testataan juoksukenkiä niin kyse on aina vain ylimalkainen esittely muutamista malleista joihin kuvat ja tekstit on otettu valmistajan sivuilta.

No onhan se näin, mutta onhan se aika väärin silti sama osa kommentoida erilailla eri pyörässä vaikka tehtäisiin vertailua mattimeikäläiselle tai kirjotella puuta heinää. En moista ainakaan kaipaisi sekoittamaan, jos olisin uusi harrastaja.
    Itse ymmärsin tuon niin, että keulojen erot tulivat esiin ajossa. Voihan olla, että Spessussa tuo keula toimi paremmin kuin Trekissä, onhan pyörissä kuitenkin hieman erilainen geometria. Juuri tästä syystä vertailutestit ovat hyviä. Esiin tulee ehkä eroja, joita ei osia listaamalla tulisi huomioitua.

Samanlaisia aiheita

1. Canyon Spectral:ON
    By Keskiäkäinen lohjalainen in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1324
    Viimeinen viesti: 13.11.2021, 00.02
  2. Canyon strive vai spectral
    By janik in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 10.05.2020, 18.09
  3. Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 17.05.2019, 17.39
  4. Canyon Spectral al vs. cf