CanyonHuntteriBikeshopShimano
Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Perus maantiepolkimet

Perus maantiepolkimet

Mulla on ollu aina maasto lukot kaikissa pyörissä, mutta nyt hommasin maatielukoille tarkoitetut kengät.
    Millaiset polkimet kanttaa laittaa? Onko perus shimano riittävät vai kannattaako katsella muita merkkejä?
    Huomasin kans että klosseja on eri astekulmalla...onko näillä merkitystä?

Siniset shimanot. Muuta et tule tarvitsemaan.

Tietenkin kun hankit jo niin turha sanoa että kyllä maastopolkimillakin ajaa maantiepyörässä hyvin... Kun on useat kengät niin ei ole viitsinyt pelata eri klosseilla niin tullut lopputulokseen etten ole huomannut kummaakaan eroa Eggbeaterin ja Lookin maantiepolkimien välillä paitsi painossa...

Hahaha Arvasin ennen avaamista, että nure ehdottaa eggbeatereita maantielle

Mikä muuten on syy siihen että maantiellä on erilaiset lukkopolkimet? Jos kengässä on jäykkä pohja niin onko sillä merkitystä?

Niin päin se minusta on että maantieklossilla ja polkimella nimenomaan tuntuma on erilainen ja ainakin minulle miellyttävämpi erilaisella vapaaliikkeellä ja jalan tuella verrattuna maastoversioihin. Siitä en ala väittelemään että lisääntyykö vauhti tai teho niitä käyttämällä.

Haittapuolena on tietysti kävelyn vaikeutuminen.

Speedplayn ja spd välillä mielestäni suurin ero jämäkämpi poljin-klossi kontakti. Varmaan myös sama muissa maantiepolkimissa. Eli spd antaa hieman enemmän klossille liikkumavaraa. Lisäksi maantiepolkimet mahdollistaa paremman "float rangen" klossien kautta. Luulisi myös polkimen stack korkeudessa olevan joitakin eroja. Maantiepolkimissa myös suurempi pinta-alakin pitäisi tehostaa wattien siirtymistä, mutta jäykällä pohjalla itse puhtaasti harrastajana ei niin justiinsa.

Eli maantiellä halutaan että kenkä ei juuri liiku. Itsehän en ole metriäkään ajanut maantiepolkimilla, enkä oikeestaan maantiepyörälläkään yhtä Kanarian vuokrapyörää lukuunottamatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Maantiepolkimissa myös suurempi pinta-alakin pitäisi tehostaa wattien siirtymistä ..
    Kiinnostaisi tietää mihin fysikaaliseen periaatteeseen tämä voisi pohjautua. Jos klossin ja polkimen välillä hukkaantuu tehoa kitkan voittamiseen, niin se tietenkin syö tehoa. Mutta miten polkimen pinta-ala vaikuttaa watteihin?

^^Shimanolla on kolmet klossit maantielle: keltaiset, siniset ja punaiset. Keltaisten vapaaliike on 6 astetta, sinisten 2, ja punaisten 0. Itse olen käyttänyt keltaisia, sillä maantiepyörällä ajo ei ole leipälajini.

Luulisi että säädöt pitää olla kohdallaan jos vapaa liikettä ei ole. Nivelet voi olla tiukilla...?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kiinnostaisi tietää mihin fysikaaliseen periaatteeseen tämä voisi pohjautua. Jos klossin ja polkimen välillä hukkaantuu tehoa kitkan voittamiseen, niin se tietenkin syö tehoa. Mutta miten polkimen pinta-ala vaikuttaa watteihin?
    Piti ihan lukea uudestaan mitä sitä tull kirjotettua... Tuon väitteen olen joskus vaan bongannut joistakin mainosteksteistä (olisikohan juuri SP mikä voisi noin myydäkkin), mutta tarkemmin ajatellen ei tuossa ole mitään järkeä jos kenkä on vaan jäykkä. Enintään ero voi tulla siinä jos on kengät, jotka eivät anna parasta tukea spd ja polkimen väliin ja murto-osa wateista menee tuohon hölskymiseen. Tämäkin olisi hiusten halkomista.

Ainakin itselleni tärkeintä on mahdollisimman vähän horisontaalista hölskymistä klossin ja polkimen välillä. Voi olla päänsisäinenkin juttu, koska osittain tuohon vaikuttaa myös omat kokemukset gg-touhusta spd:llä, missä tuo itselläni tapahtuva horisontaalinen hölskyminen vaikutti jo luottamukseenkin lukon kiinni pysymisessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Luulisi että säädöt pitää olla kohdallaan jos vapaa liikettä ei ole. Nivelet voi olla tiukilla...?
    No eipä oikeastaan. Maantiekenkä hipsii kuitenkin liki takahaarukkaa ja säädän ainakin itse kaikki klossit niin, ettei kenkä yllä haarukkaan kiinni. Tietysti jos se kantapää vatkaa holtittomasti ulospäin, niin tiukka klossi voi tuntua hankalalta. Itse siis en huomaa isojakaan eroja klossien välillä. Turha välys tuntuu vaan hölmöltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Itse just pidän SP:stä sen takia, että saa vapaaliikkeen säädettyä juuri sellaiseksi mikä itselle sopii. En ole havainnut mitään särkemisiä nivelissä pitkienkään lenkkien aikana vaikka toi vapaaliike on aika pientä (veikkaus 1-2 astetta). Ajaahan moni myös noilla nollan asteen tyytyväisenä.

Itse pitänyt rajoittaa sisäänpäin liike niin ettei nilkat kolise polkimiin ja kengät runkoon. Vastaavasti vamma rajoittaa nilkan kääntymistä ulospäin, jonka takia ulospäin kääntyminenkin pitänyt säätää hyvin pieneksi, että nilkassa riittää vielä kääntymävaraa avaamaan lukko. Täysin ilman vapaaliikettä en ole löytänyt miellyttävää kohtaa.

Ajaahan moni myös noilla nollan asteen tyytyväisenä.
    Ajan SP:llä just 0 asteella ja ei polvikipuja vaikkei polvet missää priima kunnossa enää ole.
    Ensiasennus SP:ssä on helppo polkimissa olevien hienosäätöjen avulla. Aluksi polkimiin vähän välystä ja muutaman ensimmäisten lenkkien jälkeen aina välystä pienemmäksi kunnes päästiin nolla asteeseen oikeassa kohdassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No eipä oikeastaan. Maantiekenkä hipsii kuitenkin liki takahaarukkaa ja säädän ainakin itse kaikki klossit niin, ettei kenkä yllä haarukkaan kiinni. Tietysti jos se kantapää vatkaa holtittomasti ulospäin, niin tiukka klossi voi tuntua hankalalta. Itse siis en huomaa isojakaan eroja klossien välillä. Turha välys tuntuu vaan hölmöltä.
    Täydellisen paikalla pysymisen ja holtittoman vatkaamisen välillä on myös jotakin.

Piti ihan lukea uudestaan mitä sitä tull kirjotettua... Tuon väitteen olen joskus vaan bongannut joistakin mainosteksteistä (olisikohan juuri SP mikä voisi noin myydäkkin), mutta tarkemmin ajatellen ei tuossa ole mitään järkeä jos kenkä on vaan jäykkä. Enintään ero voi tulla siinä jos on kengät, jotka eivät anna parasta tukea spd ja polkimen väliin ja murto-osa wateista menee tuohon hölskymiseen. Tämäkin olisi hiusten halkomista.

Ainakin itselleni tärkeintä on mahdollisimman vähän horisontaalista hölskymistä klossin ja polkimen välillä. Voi olla päänsisäinenkin juttu, koska osittain tuohon vaikuttaa myös omat kokemukset gg-touhusta spd:llä, missä tuo itselläni tapahtuva horisontaalinen hölskyminen vaikutti jo luottamukseenkin lukon kiinni pysymisessä.
    Ainakin Shimanon maastopolkimien myyntipuheissa mainitaan että on suurempi pinta-ala kengän ja polkimen välissä.

Käsittääkseni spd klossejakin on eri vapaa liikkeillä? Crankbrothersilla ainakin on. Shimanolla taas lukituksen kireyden pystyy säätämään.

No, maantiepyöräily ei mua kiinnosta vähääkään, mielenkiinnosta kyselin. Ja jos kiinnostaisi niin ajaisin spd polkimilla

Edit. Tuli mieleen että olisko kyse aero hommista? Eikö maantiepedaalit ole yksipuoleisia, ja alapuolelta sileitä?

Ainakin itselleni tärkeintä on mahdollisimman vähän horisontaalista hölskymistä klossin ja polkimen välillä.
    Tässä eroa varmasti on eri polkimilla. Itse kun ajan kaikilla pyörillä SPD-maastoklosseilla ja -kengillä, niin pienen kengän keinumisen sivusuunnassa voi joskus huomata. Näin erityisesti jos klossi on kulunut.

Päivittäiset ajolenkit alle satasen menevät SPD varustein, noin on omissani, kahdet kengät kolme pyörää, mutta joka ajaa useammin yli satasen luokkan meneviä maantielenkkejä, voi jo suositella SPD-SL kenkiä ja polkimia, tuollaista siirtymää on ollut havaittavissakin tienpäällä, vaikka ei yhtään kisaaakaan.
    Tästä voi olla tukea ajatukselle:

https://www.bikeradar.com/advice/buy...spd-vs-spd-sl/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Siniset shimanot. Muuta et tule tarvitsemaan.
    Metriäkään en ole ajanut maantiepolkimilla, kahdessa tällaisen kaltaiset välimuodot, joihin käy maastoklossi, mutta kun kysyjällä on maantiekengät paattoman ohje on hyvä runko ja hieman täsmennettynä shimpan 105 on hyvä peruspoljin, linkki noihin omiini ja vielä satavitosiinkin:
    https://cyclingtips.com/2018/07/shim...-pedal-review/
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...-pedals-720064

Joo, taidan katsella paikallisesta liikkeestä jotkin polkimet mitä on tarjolla. Ei vielä hirmuinen kiire ole kun on vielä 70cm lunta

Hyvä, tuo jäikin mainitsematta, hyvä hankintapaikka on lähikauppakin ja kevällä hyvin tarjolla ja tarjouksiakin, menestystä hankintaan.

Itsellä oli joskus jotkut Lookin polkimet ja en pitänyt liikeradan puutteesta... Toisaaltaan olen aloittanut maantiepyöräilyn silloin kun oli vielä tosimiesten klossit käytössä...

Itsellä ollut käytössä Shimanon maantie- ja maastoklossit, omien havaintojen mukaan:
    - maantieklossit liikkuvat ainoastaan vaakatasossa pedaalin päällä (keltaiset palat pohjissa), maastoklosseilla jalka myös keinuu sivuttain, ja nojaa itsellä yleensä ulkosyrjän puolelle aavistuksen
    - Kengän asento polkimen päällä eri maasto/maantieklossien kanssa, voi olla kenkäkohtainen fiitseri tosin. Omissa kengissä reiät molemmille klossityypeille.
    - Ajotuntuma parempi maantieklosseilla, lähinnä sikis että kenkä ei liiku niin paljon polkimen päällä.
    - kengän asento parempi maastoklosseilla, mutta jälleen kerran kenkäkohtainen ominaisuus luultavasti tämä.
    - Näistä kahdesta maantieklossit itsellä käytössä, vaikka kävely noilla onkin hankalaa.

Tässä mielestäni asiallinen video aiheesta maantiepolkimet: https://www.youtube.com/watch?v=qdvrCFWIx8I
    Itsellä SPD-SL:t keltaisilla klosseilla käytössä enkä ole löytänyt mitään syytä vaihtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    - maantieklossit liikkuvat ainoastaan vaakatasossa pedaalin päällä (keltaiset palat pohjissa), maastoklosseilla jalka myös keinuu sivuttain, ja nojaa itsellä yleensä ulkosyrjän puolelle aavistuksen
    - Kengän asento polkimen päällä eri maasto/maantieklossien kanssa, voi olla kenkäkohtainen fiitseri tosin. Omissa kengissä reiät molemmille klossityypeille.
    Normaaleissa maastokengissä on klossin molemmin puolin ne kävelypohjat jotka sitten ottaa tukea polkimesta.
    Samasta syystä sitten maantikengät on vähän kevyemmät eli kävelypohjan painon verran.

Mun mielestä maantiklosseilla on mukavampi polkea tasasesti niinkun maantiellä poljetaan se klossituntuman takia. Sprinttaus tuntuu myös huterammalta maastoklossilla.
    Silti itse ajelen nykyään maastoklosseilla kaikki ajot kun erot on aika pieniä eikä motivoi etsimään uutta maantiekenkää riittävästi kun vanhat kulu loppuun.

Sain vihdoin päivitettyä m520 spd:t Shimano pd-es600 polkimiin (maantiekäyttöön). Tukevoitui huomattavasti poljintuntuma ja hävisi tuo sivuttainen klappi kun kenkä ottaa tukea tuosta isommasta alustasta. Ja painosta 100g pois.
    Ei varmaan yhtä tukeva kuin maantiepoljin mutta isompi ero kuin kuvittelinkaan.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 13.05.2018, 14.14
  2. Maantiepolkimet haussa; kokemuksia, vinkkejä jne.
    By Ana75 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 181
    Viimeinen viesti: 28.11.2017, 20.02
  3. Tukipinta-ala SPD maasto- vs maantiepolkimet
    By tchegge_ in forum Varusteet
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 05.08.2016, 20.46
  4. kestävät maantiepolkimet?
    By timppa_234 in forum Varusteet
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 31.07.2016, 22.45

Kirjanmerkit

Viestin säännöt