Joskus muinoin sovittelin rullaluistelupolvisyndejä, ehkä ne pitäisi kaivaa esiin kun on vielä poljet ehjät .. nyt on tosin sääriluu vielä vähän toipumassa niin ei voi muutenkaan kiiruhtaa jäällä
Joskus muinoin sovittelin rullaluistelupolvisyndejä, ehkä ne pitäisi kaivaa esiin kun on vielä poljet ehjät .. nyt on tosin sääriluu vielä vähän toipumassa niin ei voi muutenkaan kiiruhtaa jäällä
Aloittelijaa kiinnostaisi hiihdon rinnalle ostaa retkiluistimet. Luistelu valmiilla radoilla tällä tietoa, joilla olenkin hokkareilla ollut luistelemassa. Kiinnostaisi retkiluistimia kokeilla.
Ostaisiko JL Sportin vai Artic Skaten luistimet? Vai aivan joku muu valmistaja?
JL Sportista en tosin ole varma, että tekeekö enään kuinka aktiivisesti? Ainakin näyttäisi yritys olevan myynnissä.
MenM ja Zandstra ainakin hyviä teriä, tuolla myynnissä, Welhonpesäkin myynyt Zandstraa,
https://www.bearwater.fi/kauppa/retk...etkiluistimet/
Laittakaa ne syndit päälle. Sekä polvi että kyynärpää on kohtuuvaikeat rakentaa mut naama se vasta vaikea on. Jää -on- kovaa.![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Pääsinpä vihdoin käymään Tuusulassakin. Ei vaadi kovin kummoista data-analyytikkoa kertomaan että ulkona tuulee.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Eilen Tampereen Tohlopissa 50 km. Jäät ihan mahtavassa kunnossa ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.
On se vaan upeaa hommaa.
Onkohan Bodomjärven rata missä kunnossa viikonlopun lumisateiden jälkeen ?
Olisi aika paljon lähempänä kuin perusvarma Tuusbylä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Taisi olla niin ettei Bodomia oltu vielä aurattu. Ainakin jostain Facebook-kommentista olen kuullut.
Järvenpään puoliskokin oli aika huonokuntoinen niin en viitsinyt sinne mennä lykkimään. Toi vajaa 2k oli sopiva pätkä, siinä vastatuuliosalla ehti kylmettää itsensä ja sitten myötäseen auringon lämmittäessä takaisin toiseen suuntaan.
TAitaa olla aika haastavaa ylläpidettävää tällainen kun sahaa kelit, tulee 20 cm lunta vesipatjan pääle ja vanha kohva alla ym. Enempikin hiihtokelit nyt, välillä ollut kyllä luonnonjäitäkin kohtuullisesti ja nytkin olisi melkein tulossa tuoretta ulommas merelle mutta voi olla että ei pakkanen riitä, lumisade häiritsee ja tuuli rikkoo
Tuusulanjärvellä oli hyvä (ot) potkukelkkailla.
Gustavelundista Sarvikalliolle on 20m leveä valtaväylä. Jonkin verran halkeillut, mutta luistava. Paljon väkeä.
Yhdysreitti oli 4m leveäksi aurattuna epätasaista ja luistelijat menivät tasatyöntöä 1m kapealla luistavammalla kohdalla. 100m matkalla näkyi nousseen veden jäädyttämää uutta siloista pintaa.
Vanhankylänniemestä Järvenpäähän oli taas 10m levyistä halkeillutta sileää jääväylää.
Sarvikallio:
![]()
Mäkin kävin siellä kääntymässä. Kokonaista kaksi metriä liuin...
Aamulla nappasin monot mukaan sen verran unisilla silmillä että perillä varustekassista löytyi vasen luistelumono ja oikea perinteisen versio.
Ehkä joku Pekka Koskela tai Horg van Niistelburgh sillä olisi päässyt mutta mun nilkalla ei.
Itsenäisyyspäivänä oli Espoonlahdella huippujää ja huippusää, kerrankin kaikki natsasi pyhäpäivää myöten, myös muutama fillaristi näytti hyödyntävän olosuhdetta. Nyt taitaa lumi sotkea pinnan.
Pukeudutteko kuinka "sääntöjen mukaan" tuonne jäille? Siksi kysyn, kun olen tähän asti vetänyt fillarilenkit lähinnä tuurilla ja naskaleilla. Toki tietysti myös yksin, ettei kukaan näe eikä kuule jos menen jään läpi. Pyörä onneksi kelluu...
Luistellessa jään laatua on helppo arvioida jääsauvaa käyttäen, turvallisuuden kannalta tärkeämpi kuin naskalit, ennaltaehkäisee jäihin putoamista.
Pyöräillessä tätä ei voi oikein käyttää, joutuu menemään enemmän fiiliksellä ja merkkejä tulkiten. Naskalit molemmissa lajeissa jos huonosti käy.
Varovainen käyttää välikuivapukua tai pitää vaihtovaatteita mukana.
Kuivapuku voi pyöräillessä olla aika lämmin… mut joo on mulla varavaatteet repussa vesitiiviisti pakattuna. Ja ne naskalit. Heittoliinaa ajattelin myös, mutta yksin ajaessa siitä ei suurta iloa ole.
Josko tänä talvena sais jonkun kaverin. Jos tulee jäät.
Itse kävin iltahämärissä 5.12 lyhyellä pyörähdyksellä kun 6.12 piti suunnata Turkuun. Aika rohkeaa pyöräilyä tai sitten oli sisäpiirin tietoa kun niin tuore jää.
Kyllä mulle on vähintään jääsauvan veroinen väline ihan luistintuntuma, miltä jää tuntuu ja terän ääni ja naskaleita en kyllä ikinä jättäis vaikka kai sieltä ilmankin ylös pääsee. Fillarilla on kuin menisi silmät kiinni vaikka pysähtyisi välillä piikkaamaan sauvalla jos jään pinta näyttää erilaiselta, siinä ei ole mitään tuntumaa. Paikallistuntemus ja hyvä jäätilanne , vaihtovaatteet vesitiiviisti repussa ja puhelin vesitiiviissä pussukassa jolla voi soittaa myös kun se on märkä on jo aika hyvä varustus liikkumisvälineestä riippumatta. Joskus sitä vaan mieli vie ulommas ja rannikkovartijat pysäyttää matkan![]()
![]()
Smo muokkasi tätä : 12.12.2023 at 11.19
Tuusulanjärveltä uutinen paikallislehdessä
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/6399593
"Varovaisuutta noudattaen, tervetuloa!" Tuusulanjärven jäällä pääsee luistelemaan jo täyden lenkin.
Merellä pks:lla nyt hyvää luistinjäätä, huomenillalla taitaa sateet jo pilata olosuhteen.
Luisteluolosuhteet on usein paremmat kuin luulisi, toki kaikenlainen jään päällä oleva moska häiritsee jään lukua.
^Nyt finsmakarelle liian vetistä, kenkä kastuu, ei vaan edes yöpakkasia näköpiirissä.
Pikku vesikerros pitää jään pinnan kovana tälleen lämpimällä säällä, tosin pintajään riski tulee sitten pakkasella.
Järvien jää voi olla vähän kovempaa nyt. Jos kuivuu ja on 0C yö niin riittää usein kovettamaan.
^Jäät eivät vielä tähän vuodenaikaan pehmene pinnasta, vasta maaliskuussa kun auringon säteily lisääntyy. Märkä mono vaan ei ole kiva, eikä mitään suojia viitsi viritellä. Reisi on revähtänyt vuosien mittaan kolme kertaa kun terä mennyt läpi pintajäästä, ilkeimpiä mahdollisia olosuhteita. Pintajää on vaikea havaita, joskus mahdoton.
Ei pehmene tähän vuodenaikaan? Tänäänkin on raportoitu pehmenemistä merenlahdilta ympäri pääkaupunkiseutua eikä ole edes aurinkoa näkynyt. Kohva tietty pehmenee nopeammin kuin teräsjää ja merenjää usein järviä aiemmin.
Mulla on lähinnä henkisiä kipuja tullut satunnaisista pintajäistä, lätäkköpintajäät kyllä usein näkee. Polvisuojat otin käyttöön nyt tällä viikolla.
Kävin tänään jalkaisin merenlahdella, kova pinta ja isoja
vesilätäköitä.
Espoonlahti näytti kivalta, mutta pirullista pintajäätä, ulompana sitten hyvää kovaa luistinjäätä. Jatkossa yöpakkasia luvassa, pitäisi mennä vaan paremmaksi.
Mä kävin La iltana toteamassa fillarilla ettei ehdi sisälahdet valmistumaan. Ti kävin Bodomilla kun olin muutenkin sillä suunnalla muttei kantanut terää, nyt alkaisi varmaan järvilläkin pääsemään. Yöpakkaset tekee hyvää, salmet alkaa jo heikkenemään ulompana.
Nyt on etelässä super luistelujäät, Espoonlahti
tänään priimaa, järvet ilmeisesti myös kunnossa.
Kirjanmerkit