GiantVelobeElectrobikeHuntteri
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 77

Aihe: Retkiluistelu

Retkiluistelu

Eikös tälläinen ketju ollut jo olemassa? En vaan löytänyt...

Kävin ekan kerran kahteen-kolmeen vuoteen haahuilemassa luistimilla sen 10km päivälenkin . Tuusulanjärvellä tehty pitkästä aikaa kilometrin baana.

Huomaa kyllä jään kunnosta että kävijöitä on ollut.

Onko jollain käsitystä Bodonjärvelle oittaalle tehdystä luistelu-urasta. Ulkoliikunta.fi sivuston mukaan on suljettu?

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

^Myöhästyit hiukkasen, toissa vkonloppuna oli merellä maagisen täydellistä luistinjäätä Hesasta Porkkalaan. Hoidettuja ratoja myös Suvisaaristossa ja granin Gallträskillä sekä Laajalahdella. Meriradoilla nämä toistuvat matalapainerintamat ongelma, tuppaa nostamaan vettä jään päälle. Korkeapaineella jää pysyy yleensä kuivana.

TetedeCourse Guest
    Kauniaisten Gallträskillä on hyvin hoidettu runsaan kilometrin rata

Tuntuu että omat aikataulut ei käy ikinä yhteen gallträskin jäädytysten ja kenttähoitojen kanssa. Jos asuisin siinä nurkilla niin tulisi varmaan käytyäkin siellä

Tosi hienoa puuhaa kyllä tekevät siellä.

Hyvää uutta vuotta!

Apropoo, mitkäs olisi hyvät kevyet polvisuojat?

Paras on keskittyminen luistelutekniikan hiomiseen. Vuosikymmenten luistelun perusteella ja muutamia äkkipysäyksiä kokeneena sanoisin että polviin ei yleensä tule merkittäviä vammoja. Luistimen kiilautuessa esim. halkeamaan jäässä takareiden lihasvamma on lähellä, siihen ei mitkään suojat auta. Jos kaatuminen on väistämätöntä ei kannata taistella vastaan vaan heittäytyä kulkusuuntaan pitkin pituuttaan, jäähän on kuitenkin melko tasaista jolloin vauhti pysähtyy vähitellen. Sama periaate kuin RR-kuskeilla näiden liukuessa pariasataa pitkin asaa.

Ostin retkiluistinterät ja nyt pitäisi löytää niihin sopivat siteet. Luisteluhiihtomonot ovat tyyppiä SNS Pilot. Siteitä näyttää olevan niin monia erilaisia, että ei osaa ostaa sopivia. SNS Pilot ilmeisesti käy, mutta saatavuus on heikko. Mikä olisi suositeltava side? Jos mahdollista, niin käyttäisin vanhoja monoja.

SNS Pilot tai Profile ovat ainoat sopivat siteet noihin monoihin. Valitettavasti tämä sidestandardi ollaan ajamassa alas, koita haalia jostain.

Tässä kävi sillä tavalla onnekkaasti, että sain käytetyt SNS Pilot -siteet, joten pääsinkin heti kokeilemaan luistelua. Aika paljon paremmin etenee pitkä terä järven jäällä kuin lyhyt.

Laitoin siteen pituussuunnassa suunnilleen luistimen keskelle eli etummaisiin kiinnitysreikiin. Onko kiinnityskohdalla jotakin isompaa merkitystä? Terä on 55 cm pitkä.

Jalka tehokkaan teränosan keskelle, siis kärkipyöristys poislukien. Yleensä siteet ovat liian takana. 55cm on turhan pitkä, jos kengännumero alle 45 niin 45cm riittää, jos yli niin 50cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Hyvää uutta vuotta!

Apropoo, mitkäs olisi hyvät kevyet polvisuojat?

Nämä toimii monessa lajissa

https://www.varusteleka.fi/fi/produc...visuojat/54041
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Mä olen luistellut kyllä ihan fillaripolvareilla silloin kun on kuvitellut niille olevan tarvetta, esim. 661:llä ja Leatin Airlflexeillä. Vaatetuksesta
    vähän riippuen joko housujen alla tai päällä.

Just tuossa otin ns. kylmät tyypit toimistohommia tehdessä Leatt:n Airflex Hybrideistä. Ei haittaa excelin pyörittämistä.

Pitää kyllä käydä näyttämässä tota polvea, vieläkin kosketusarka lumpion alapuolelta.

Nyt muuten etelässä merenjää putsautunut lumesta, huomenna la hyvää luistinkeliä odotettavissa.

Vois tätäkin lajia kokeilla jos vaikka innostuisi, ainakin jäällä hiihtäminen on ihan kivaa Aijemmista viesteistä selvisi että 45cm terä riittää minun pienelle jalalle mutta onko muuta mitä pitäs huomioida luistimia ostaessa? Nnn bc side niissä pitää olla kun sellaset monot jo löytyy kaapista, https://jesajasport.fi/talviurheilu/...nn-bc-side-ale tämmösiä vähän kattelin kun nuo löytyis Suomesta.

Kuten aavistelin tänään oli etelässä hienoa merijäätä tarjolla, vähän ulompana melko täydellistä.
    Isvidda-teriä en suosittele, laatuongelmia, kotimaiset Jääkiito tai holl. zandstra ok.

Järviradat pk-seudulla taitaa olla viimeistään tän päivän jälkeen pilalla ennenkö pääsevät höyläämään niitä. Taisi tulla hiihtopäivä huomiselle.

Olikohan se Porvoossa missä joku idiootti oli ajanut ne niitä väyliä moottorikelkalla loppuviikon plussakelissä...

Mulla on semmoiset punaiset Zandstrat. Ihan ok hokkarit.

Jäätilanne muuttuu tosi nopeasti sään muuttuessa. Kaksi retkiluistelijaa vajosi tänään jäihin Suvisaaristossa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008542787.html

Olin samoilla jäillä, hyvin vakaat jääolot, ilmeisesti löytäneet Suvisaariston virtaavista salmipaikoista heikon kohdan. Jääsauvan ennakoivaa käyttöä ei voi liikaa korostaa.

Tänään ensimmäiset 6km retkiluistelua ikinä, vähän erilaiset kuin hokkarit joo mutta äkkiä tuonkin oppi, sauvojen kanssa pääsee aika kovaa jos uskaltaa, ite en uskaltanu kun railoja sun muita löytyi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    Jalka tehokkaan teränosan keskelle, siis kärkipyöristys poislukien. Yleensä siteet ovat liian takana. 55cm on turhan pitkä, jos kengännumero alle 45 niin 45cm riittää, jos yli niin 50cm.
    Olen samaa mieltä luistimen pituudesta sekä siteen paikasta. Minulla on vanhat Salomonin siteet ennen Pilotin keksimistä ja niilläkin pärjää ihan hienosti. Ne on nyt kiinni jo toisissa luistimissa, ekoista kun irtosi terät. Hyvä kun 10 vuotta taisi kestää.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.

Eli käytännössä siteet tulisi asentaa niin eteen kuin mahdollista? Ainakin tästä ohjeesta päättelisin niin;
    https://ermineskate.com/mount/

Useasti näyttää kyllä olevan reilusti taaempana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Eli käytännössä siteet tulisi asentaa niin eteen kuin mahdollista? Ainakin tästä ohjeesta päättelisin niin;
    https://ermineskate.com/mount/

Useasti näyttää kyllä olevan reilusti taaempana.
    Sama ohje kuin minulla tuossa edellä, jalka tehokkaan eli "suoran" teränosan keskelle.

Tässä kuva omasta sideasennuksesta. Terä on 55 cm ja nyt muutaman kymmenen kilometrin luistelun jälkeen tuntuu toimivan hyvin. Miten luisteluun vaikuttaisi se, jos terä olisi lyhyempi?

^Lyhyempi terä on ketterämpi, sirklaus on helpompaa. Luisteluteho ei kasva terän pidentyessä, pikaluistimet ovat teholliselta pituudeltaan melko tarkkaan n. 42cm, kärkipyöristetty 45cm retkiterä vastaa suunnilleen tätä.

Onkos siitä mitään hyötyä jos side lähtee ihan terän kärjestä? Minun terissä ei ollut siteiden paikkoja kuin kaksi ja etummaisessakin mono jää terään nähden taakse.

Mutta luulen että tässäkään asiassa sillä tuskin on minulle väliä millä kohtaa mono on, tuskin edes huomaisin eroa.

E: Jaa, tuossahan tuo luki edellisissä viesteissä "jalka suoran eli tehokkaan osan keskellä" eli kai sillä sitten saisilisää voimaa potkuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    ^Lyhyempi terä on ketterämpi, sirklaus on helpompaa. Luisteluteho ei kasva terän pidentyessä
    Kokeilin joskus luistella järven jäällä retkiluisteluradalla jääkiekkoluistimilla. Lyhyt ja kaareva terä tuntui menevän turhan helposti railoihin ja muihin epätasaisuuksiin ja homma oli mutkittelevaa ja tökkivää. Tämä pidempi retkiluistinterä toimii selvästi paremmin: kulkee suoraan ja tukevasti. Ryhdytään hieromaan kalustoa paremmaksi sitten, kun tuntuu että pitää päästä kovempaa.

Hokkariterä on tosiaan niin lyhyt että hakee kaikki luonnonjään epätasaisuudet. Mitä lähemmäksi oikeaa pikaluistinta varusteissa pääsee, sitä tehokkaampi väline, terän pituus, jalan paikka terään nähden, klaps, täsmällinen jalkine. Osa sitten kompromisseja luonnonolojen kanssa.

Polvarit oli hyvä lisävaruste Tuusulanjärvellä. Sai rauhallisin mielin sovittaa kroppaa kaatuessa liukuun kun ei tarvinnut varoa kuin päätä.
    Ei se kypäräkään liioittelua olisi tuolla.

Säädinpä kotiin päästyä siteitä eteenpäin lenkin jälkeen, olivat aika taka-asennossa, katsotaan miten tuntuma muuttuu seuraavalla kerralla.

Retki lehti 1/2022 oli juttua rovaniemeläisen Mika Kuusimäen kehittelemästä retkiluistin mallista:

" Luistinten terät on muotoiltu enemmän jääkiekkoluistinten mallisesti, jolla tavoitellaan ketteryyttä. Terän kärjen kaarre on loivempi kuin muissa retkiluistimissa ja kannassa on pieni nousu."

Lehden testiniilon mukaan tämä ketteryys väite pitää paikkansa.

https://yousport.fi/2021/02/28/rovan...ten-valmistus/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •