Sivu 6 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 262

Aihe: Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tämähän on ihan jokaisesta itsestä kiinni; mihin ne kulloinkin käytettävät avustustasot asettaa?
    Itse huomaan että kevytkin avustus (Eco-moodi max 24Nm) pitää jyrkissäkin nousuissa maksimisykkeet alempina kuin luomupyörä. Ilman avustusta pyörä on noissa sitten kyllä melkoinen kivireki vaikka ns. ”kevyt” sähköpyörä.

Ja nyt kun on ns " pystyvämpi pyörä" alla oon saanu Stravan relative effortit lukemiin joita ei ole ennen ollut. Edes luomulla.

Kumma kyllä sykkeetkin on käyny korkeammalla kuin juostessa tai luomupyörällä ikinä.
    Relative effort ei taida tietää paljonko avustusta moottorista tulee. Se olettanee että tuotat itse kaiken voiman.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Jonain päivänä täytyy yrittää massana kääntää kaikki Stravan ride-segmentit e-bikelle. Strava vaan vaikuttaa olevan jotenkin 90% maantiepyöräilyn ympärille rakennettu softa, jossa vasta ihan lähikuukausina on mm. heatmapit yms. saatu korjattu nykyiaikaiseksi.
    Joo, valitettavasti Stravalle ei oikein ole kilpailijaa ja se näkyy softassa. Se on tosiaan kohdistettu pääosin maantiepyöräilijöille, korkeintaan ymmärretty, että talvikausina jotkut ajavat (maantiepyörällä) trainerilla.

Mulla meni aiemmin sähköpyöräajot "Ride"-kategoriaan, kun en jaksanut niitä käydä vaihtamassa käsin. Jos löytyisi skripti (sovelluksen toiminnallisuudesta puhumattakaan), niin kääntäisin sähkiksellä ajetut ajot E-bike rideiksi. Nyt parit segmentit tullut paskottua tuolla, mutta olen sitten vaihtanut ne käsin jälkikäteen, jos sijoitus on ollut epäuskottava. Mutta kuinka vaikea olisi Stravaan saada ominaisuus, jossa pyörän tietoihin voisi liittää oletus-riden? Ilmeisesti liian vaikeaa.

Nykyisen sähkiksen ajot menee suoraan oikeaan kategoriaan, kun EP8 ja Edge keskustelevat keskenään. Sen sijaan jos mittaan ajoa Fenixillä, ajon tyyppi on vain "Ride".

Shimanon huonoutta on sitten se, että edelleen pyörä raportoi Edgeen vain osan tiedoista. Eli pyörästä saa vain kadenssin. Ei esimerkiksi watteja. Se voisi mainiosti raportoida vaikkapa polkijan tuottamat watit.

Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Mulla menee ajot suoraan Stravassa e-bikeen. Käytössä Garmin Edge.Tosin se ei tota valintaa hoida vaan Strava.
    Edgessä(kin) on se outous että siitä ei löydy eBikelle omaa profiilia, laitoin tuosta jo Garminille palautetta. Bllaa blaa blaa, ehkä tekevät asialle jotain.

"Valitettavasti sähköpyöräilyyn ei ole tällä hetkellä omaa suoritusprofiilia valittavissa, jonka vuoksi varustetta ei ole mahdollista lisätä osaksi sellaista suoritusprofiilia. Olen nyt luonut tuotekehityksemme puolelle kehitysidean tästä, jotta kyseinen ominaisuus tulisi mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöön."

Oiskohan jo aika??

Muoks: noin se mulla menee automaattisesti, myöskään segmenteissä ei näy kuin eBiket.

Joo, siis edgen kautta menee, fenixin kautta ei. Fenixissä ei ole mahdollisuutta määritellä harjoituksen oletustyyppiä, kuten edgeissä (530, 830 1030).

Mutta siis mitä tarkoitat ettei Edgessä ole omaa profiilia s-pyörälle? Eihän siellä ole muitakaan profiileja valmiina, vaan ne pitää tehdä. Ja samalla tavalla siellä on "Ride type"-valinta "emountain", kuten muutkin (mountain, gravel, road, ...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, siis edgen kautta menee, fenixin kautta ei. Fenixissä ei ole mahdollisuutta määritellä harjoituksen oletustyyppiä, kuten edgeissä (530, 830 1030).

Mutta siis mitä tarkoitat ettei Edgessä ole omaa profiilia s-pyörälle? Eihän siellä ole muitakaan profiileja valmiina, vaan ne pitää tehdä. Ja samalla tavalla siellä on "Ride type"-valinta "emountain", kuten muutkin (mountain, gravel, road, ...)
    Niin noi on vaan nimiä. Ei ota huomioon että kyseessä on sähköpyörä, sitä tarkoitin.
    Ne menee aina "pyöräilyn" alle.

^Nyt en oikeasti ymmärrä. Miten sen pitäisi ottaa huomioon, että on sähköpyörä? Eihän Edge ota muitakaan pyöriä mitenkään "huomioon". Sillä "ride type"-valinnalla sitten kerrotaan se, mutta ei se edelleenkään tuo mitään lisää ko. profiiliin. Ja kyllä mulla Edge 830:ssä on valmiina profiilit "Ebike" ja "Emountain", kun valitsee "Create new" > "Create from Template".

Ehkä olin epäselvä; musta vaan olis jees jos Connectissa olis oma profiilinsa sähköpyöräilylle. Olisi siis oma lajinsa, kuten oikeasti onkin. Mutta eipä kai sillä mitään käytännön merkitystä ole.

^Ok, connectissa. Joo, kyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    ...
    Ja kyllä tekninen alamäki Turbolla tehtävine spurtteineen ainakin mun jalkoihin menee.
    Ylämäissä mä en enää kiusaa itseäni, vedän mieluummin haipakkaa ylös. Koska mulle tää on enemmälti hauskanpitoa, ei itsensä rääkkäämistä.
    ...

Ja nyt kun on ns " pystyvämpi pyörä" alla oon saanu Stravan relative effortit lukemiin joita ei ole ennen ollut. Edes luomulla.

Kumma kyllä sykkeetkin on käyny korkeammalla kuin juostessa tai luomupyörällä ikinä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti

Relative effort ei taida tietää paljonko avustusta moottorista tulee. Se olettanee että tuotat itse kaiken voiman.
    Relative Effort lasketaan sykkeestä tai sen puuttuessa käyttäjän raportoimasta "Perceived Exertion" arvosta. Laskenta-algoritmi pohjautuu siihen mitä Strava on nähnyt eri aktiviteeteissa sovitettuna käyttäjän omaan dataan. Käytännössä siis se pohjautuu tyypilliseen pitkäkestoiseen kestävyysliikunta-suoritukseen, esim. maantiepyöräilyyn.

Sitten sykkeeseen...Muistaakseni tässäkin säikeessä on jo keskusteltu siitä että syke on kovin virhealtis indikaattori rasitukselle ja vielä heikompi jos halutaan määritellä rasituksen kohdistus johonkin tiettyyn ominaisuuteen, pyöräilyn tapauksessa kriittisin tietenkin jalkojen kestävyyskunto. Kun rällätään sähköpyörällä maastossa niin jännitys / adrenaliini yhdistettynä lihastyöhön jossa koko vartalo käytössä, piikkikuormia ja staattista lihasten jännistystä --> saadaan korkea keskisyke vaikka ajelu on vielä oikein hauskaa ja väsykin tulee miellyttävällä tavalla kun lihaksista ei enää irtoa piikkitehoja niin ajaminen hidastuu ja tuntuu että ei enää "irtoa" meno.

Pistetäänpä sitten sama kuski maantiepyörän satulaan ja käsketään ajaa tunnin tasainen kova vk-veto samalla keskisykkeellä. Veikkaan että jää monelta tekemättä ja jo kauan ennen luovuttamista tekeminen muuttuu melkoisen epämukavaksi "veren maku suussa" vääntämiseksi. Tässä on kuitenkin se mitä se Stravan Relative Effort on tehty mittaamaan.

Jos tavoite on hauskuus, ulkoilu ja terveys niin näistä mittareista ja Stravan RE lukemista ei kannata liikaa välittää vaan fillaroi vain ulkona niinkuin tykkää ja kuuntelee kehoansa jotta se ei rasitu liikaa ja palautuu. Jos taas tavoite on jalkojen kova kestävyyskunto niin sitten pitää perehtyä siihen miten sitä kuntoa harjoitetaan ja mikä on sähkiksen rooli siinä, nuo reippaat metsärälläykset on siinä hankalia että ne kyllä kuormittavat siten että palautuminen hidastuu, mutta eivät kuormita kehittävästi kovinkaan tuottavasti jos kestävyyskuntoa on jo hieman kertynyt.

Tähän samaan liittyen pohdin tuota aiemmin keskusteltua sähkärirälläyksen (verrattuna enduro-motskariin jne.) vaikutusta ylävartalon kuntoon: Väsy kyllä varmasti tulee, mutta onko sekään kuinka hyvä tapa kehittää tuota kuntoa vai onko se enemmän suoritus jossa ulosmitataan muilla keinoin kovaksi kehitetty kunto? Ei kovaksi maileriksikaan tulla juoksemalla vain kovia maileja joka päivä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti

Jos tavoite on hauskuus, ulkoilu ja terveys niin näistä mittareista ja Stravan RE lukemista ei kannata liikaa välittää vaan fillaroi vain ulkona niinkuin tykkää ja kuuntelee kehoansa jotta se ei rasitu liikaa ja palautuu.
    Juuri tällä mennään. Vielä on työn alla noiden lukemien tuijottelun unohtaminen.
    Sähkössähän on (mulle) parasta myös se, että voisin oikeastaan ajaa vaikka joka päivä jos aikaa riittäis.

Metsä on ihmiselle hyvä paikka olla, myös pyörän kera.

Stravaa, maantietemmon vertaamista sähköllä naatiskeluun. Miten noi liittyy tavoitteelliseen treenaamiseen... tai kuntoilu-orientoituneeseen. Jos ei itsellä riitä ajatus sopivan treenin tekemiseen kulloiseenkin tilanteeseen emtbllä, niin kannattaa kysellä valmennusapua tai jotain.

Itse kyttään ajon tehoa Boschin wattimittarista ja ajon jälkeen sen antamista kalorilaskelmista. Välillä laittelen kaveriksi älyrannekkeen fillarisuorituksen, joka antaa melko samansuuruisia kalorikulutuksia. Yleensä sykemittaukseen pohjautuva mittaus antaa vähän enemmän kaloreita, minkä luulisin olevan totta, kun mukaan tulee myös koko vartalon käyttö vs. puhdas jalkateho.

Vertailu maantiepyörävetoihin ei ole itselle mitenkään relevantti, koska en näe sellaista tapahtumassa oikein missään tilanteessa: Turha treenata luomupyöräilyyn, jos ei aio luomupyöräillä.

Boschin kömpelöt avustustasosäädöt tuntuvat osuvan kohdalleen itselleni juuri eMTB Liten kohdalla: Pystyn ajamaan ajotaitojeni rajoilla, mutta kuitenkin niin, että kunto alkaa ihan äärirajoilla hidastamaan sopivasti hommaa. Varsinainen EMTB tuntuu vähän liian hyökkäävälle ja "helpolle". Koko 625wh akun tyhjentäminen tuolla Litella tuntuu olevan ihan hyvä urakka.

Pelkkä fiilis riittää varmasti tämän tason mittaamiseen, mutta jotenkin on kiinnostava nähdä edes joku luku (esim. relative effort), josta voi ajatella kuinka raskas jokin lenkki oikeasti oli.

^ Minä en ole juuri tuohon Relative Effortiin kiinnittänyt huomiota vaan katsonut sykealueita silloin kun mittarin kanssa olen ajanut ja kuulostellut jalkoja että miten portaat nousee joku tunti lenkin jälkeen. Nyt kun ostin Apple Watchin niin sykemittaus on aina päällä ja tähyilen palautumista leposykkeen ja sykevälivaihtelun lukemista.

Reilusti enemmän tulee kyllä ajettua e-pyörällä kuin luomuna. Torstaina 45km, la 45 km ja su 37 km. Ei olis sunnuntailenkki enää kutsunut jos luomuna olisi vetänyt nuo kaksi edellistä.

Olen myös huomaavinani että sähköpyörän kulutus nousee myös vesisateella kuten sähköautonkin. Ehkä se mutavelli ja muutenkin pehmeä maa lisää kulutusta?

Tuo mittaaminen tuntuu olevan jokinlainen fraktaali: Mitä pidemmälle asiaa tutkii, sitä enemmän tulee huomioitavia yksityiskohtia. Rajanvetäminen harrastekuntoilijalle voi olla vaikeaa. Pitäis alkaa vakioimaan asioita yms. yms. ja siinä leikissä voi hauska harrastus muuttua joksikin ihan muuksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Stravaa, maantietemmon vertaamista sähköllä naatiskeluun. Miten noi liittyy tavoitteelliseen treenaamiseen... tai kuntoilu-orientoituneeseen. Jos ei itsellä riitä ajatus sopivan treenin tekemiseen kulloiseenkin tilanteeseen emtbllä, niin kannattaa kysellä valmennusapua tai jotain.
    Jos tavoitteena vain terveys niin tämän keskustelun voi unohtaa. Tämän ketjun otsikon alla kuitenkin oli ajatus kunnon kehittämisestä hieman vakavammin, jopa tavoitteellisemmin. En ole ihan noin optimistinen sen suhteen miten osataan ja keltä kysellä apuja...Luomulla tämä tulee luontaisemmin kun eksyy lenkille jossa kovempikuntoisempia ja tämä ero valkenee konkreettisesti. Maantiellä vielä helpommin kun ajotaito & väline ei paljoa eroja selittele, ja siellä myös minun kokemuksen mukaan kovajalkaiset useimmin tietävät mistä puhuvat. eMTB-piireissä keskusteluiden, vielä enemmän FB:n, perusteella näyttää olevan usko näihin Stravojen, Garminien, Polarien ja Suuntojen ilmoittamiin lukuihin - joiden tulkinta ei aivan mene noin kuin moni kuvittelee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Vertailu maantiepyörävetoihin ei ole itselle mitenkään relevantti, koska en näe sellaista tapahtumassa oikein missään tilanteessa: Turha treenata luomupyöräilyyn, jos ei aio luomupyöräillä.

....

Pelkkä fiilis riittää varmasti tämän tason mittaamiseen, mutta jotenkin on kiinnostava nähdä edes joku luku (esim. relative effort), josta voi ajatella kuinka raskas jokin lenkki oikeasti oli.
    Tässäpä juuri näitä uskomuksia jotka eivät ole ihan niin simppeleitä. Miksi se 3000m esteiden juoksija juoksee etupäässä ihan muuta kuin 3000m esteiden vetoja? Miksi aerobisen kunnon merkitys on suuri myös anaerobisissa vedoissa tai toistuvissa maksimaalisissa yli max vo2 tehoissa (mitä kova eMTB ajo maastossa on profiililtaan)? Jos ei tiedä ja kuitenkin kunnon kohotus yhtään vakavammin kiinnostaa, ihan siihen eMTB-touhuunkin, niin homma hoituu fiksummin kun ottaa selvää. Ja sitten alkaa valjeta mm. mitä tuo vertailu maantiepyörällä tehtyyn vetoon tarkoittaa (ja pointti ei ole väline vaan vedon luonne).

Olisi tosiaan mukava jos jokin luku sen kertoisi, mutta tuollaiseen kovaan ajoon sähköllä teknisillä poluilla ei vain ole oikein sopivia tapoja mitata siitä kumuloituvaa kuormaa. Strava relative effort ja vastaavat TRIMP-sukuiset kumulatiivisen rasituksen mallit toimivat vain tietyillä reunaehdoilla ja tuollainen ajelu ei niitä täytä. Minun (rajallisen) ymmärryksen mukaan maksimaalinen kaahaus eMTB:llä metsässä on ihan hemmetin hauskaa mutta valitettavasti samalla kunnon kehityksen kannalta ei kovinkaan tuottavaa. Tunnustun myös luomulla syyllistyväni samaan kun ajelen niitä parin tunnin lenkkejä jossa sykkeet keski-vk tasolla: tuollaisia peräkanaa kumuloi rasitusta paljon, mutta harjoitusärsykkeenä vaikutukset loppuvat aika nopsaan.

Kuntoilu-orientoitunut (ketjun otsikko) ja kilpaurheilu-orientoitunut ovat aika lailla kaksi eri asiaa, jolleivat jopa janan eri päissä. En tiedä kuinka paljon on kuntoilijoita, joiden päälaji on 3000 metrin esteet, mutta toki pointin tajuan. Edelleen kuntoilija on kuntoilija, kilpaurheilija kilpaurheilija. Vaikea uskoa, etteikö sähköpyörästä olisi kuntoilijalle (paljonkin) hyötyä. Jos ei muuta niin motivaatiomielessä. Lisäksi kuntoilijoiden tavoitteet ovat paljon suuremmassa haarukassa kuin kilpaurheilijoiden, joiden tavoite lienee kaikilla tai lähes kaikilla olla siellä verrokkiryhmäsnä top-10:ssä. Jos ei ole, niin kannattaa kysyä, että miksi edes kilpaurheilee. Kuntoilijan tavoite voi vaikka olla, että tänä vuonna saa kerran ajettua satasen lenkin ilman taukoja. Tai kolme tuntia putkeen. Tai...

Kuntoilija myös vertaa itseään ajan suhteen, ei toisiin kuntoilijoihin, joiden tasosta ja tarkoitusperistä ei ole mitään tietoa, joten vertailu on turhaa. Itse ainakin mittaan omaa kuntoa ihan fiiliksen pohjalta. Tiedän, että loppuvuodesta olin tosin hyvässä kunnossa (omalla mittarilla), lenkit sujuivat kevyesti ja oli kiva ajaa. Nyt keväällä eri syistä ajaminen on jäänyt hieman vähemmälle, ja se tuntuu välillä väkisin puurtamiselta. Siihen auttaa sitten osaltaan sähköpyörä, jonka kanssa tietää, että tarvittaessa sähköjalka tuo kotiin, jos alkaa väsyttää, v*tuttaa tai muuten kyllästyttää.

Oli ihan hauska vertailu tossa viime lenkillä kahden frendin kanssa. Ite hoikka kaveri täyspainosella spectralonilla, yks tukevampi levo sl:llä ja toinen perusrunkonen kaveri sitten xc hiilari hardtaililla. Noin 35km maastolenkki ja noin 400 nousumetrillä.

Mun kalorit ~1100, kahen muun frendin ~1600.

"Kuntoilu-orientoitunut" lienee tosiaan aika laaja käsite ja hyvä niin. Tuo "väkisin puurtaminen" fiilis on itsellä ollut ihan tehokas motivaattori panostaa ajoittain enemmän siihen "kuntoilu"-osuuteenkin, vaikkapa talvella traineria hinkkaamalla jossa hauskuus tulee lähinnä sen kautta että on kehittänyt itselleen säännön jolla Netflixiä saa katsoa vain satulasta. Kesällä sitten hauskuus taas on dominoinut omia lenkkivalintoja. Ja kyllä ainakin tämä kuntoilija vertaa kuntoaan toisiin kuntoilijoihin, se tapahtuu tosin sitä kautta että oma kunto määrittää missä porukoissa voi ajaa mukana, kiviriipaksi kun ei huvita lähteä. Jännä nähdä miten omalta osalta tuleva sähkis vaikuttaa, tuoko vain lisää hauskuutta kevyisiin lenkkeihin vai viekö pois tuon "tarttee vissiin treenata kun ei pyörä kulje" motivaation...

Itse harrastin liikuntaa (pyöräily + painonnosto) 365 tuntia viime vuonna. Lenkkitunnit nettona eli pelkkä liikkumisaika. Tiedän, että tuolla tuntimäärällä olisin saanut paljon nykyistä kovemman yleiskunnon, ja voima- ja tulostason, jos olisin treenannut tavoitteellisesti.Mutta evvk. Treenaan ja ajelen huvikseni ja kunto nousee siinä sivussa sen minkä nousee. Kun ei ole tavoitteita, ei tarvitse miettiä niiden saavuttamista. Jos se maantiellä ajo on joku oikea treeni, niin kuntoilun nimissähän voi mennä maantielle vetämään pari tuntia 30 keskarilla emtbllä.

Eli kyllä minusta emtbllä pystyy saamaan saman harjoitusvasteen kuin millä tahansa pyörällä. Mielekästä se treenaaminen ei välttämättä ole, jos ikinä, kun tositarkoituksella treenataan. Kuntoilu-orientoituneen sähkötäpäristin ei tarvitse ostaa maantiekonkelia kehittyäkseen. Tai luoda Stravaan tiliä.

Tasapainotteluahan tämä lienee useimmille meille harrastajille "treenaamisen" ja "ajelun" välillä, mitä kukin sitten milloinkin arvostaa. Sen verran on lähipiirissä ihan oikeasti tavoitteellisestikin treenanneita että ei ole käynyt kateeksi mitä se tarkoittaa kun lähes jokaisen lenkin joutuu miettimään tavoitteiden kautta ja kiva höntsä-ajelu on pakko jättää pois kokonaan.

Eikä tässä tarkoitus ollut maantietä tai maantiefillaria mihinkään jalustalle nostaa, kyllä se kunnon nostaminen onnistuu aivan välineestä riippumatta jos tietää mitä tekee ja tekee sitä riittävän määrän. Itse on tullut ajeltua etupäässä maastoa, mutta myös paljon maantietä ja gravelia. Kaikista noista on oppinut kuntoilun ja ajotekniikan osalta eri juttuja, ja siksi on tullut innostutettua paatuneita maantiemiehiä maastoon opettelemaan ajotekniikkaa ja toiseen suuntaan sitten maastosta lökäpöksyjä maistelemaan maantielle sitä tunnetta kun vedetään vähän kovempaa pitkää siivua eikä olekaan mahdollisuutta vetää yhtään kampea suoraksi edes hetkeksi.

^ Joskus nuorempana on tullut vedettyä maantiemiesten viikkolenkillä mukana. Täpärissä 2,4 leveät ja 26 halkaisijan sliksit. Siinä on tunnelmaa, kun on pakko pysyä aivan imussa, ettei kyyti jätä. Oli se kait ihan kivaakin, vaihteluna.

Sähkötäpäri kuntoilu-orientoituneeseen käyttöön?

Maantiepyöräilyä tylsempää touhua on kyllä vaikea keksiä.
    100km tienlaitaa. Ei oo mun juttu.

Ja eipä toi kyyryssä oleminen tunteja kerrallaan, sillä oikealla kadenssilla veivaten tunnu kovin monipuoliselta treeniltä ihmiskeholle.
    Liikkuhan siinä toki jopa jalat.

Mä keksin, trainerilla 100km.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    No siinä ja tässä jos Swiftailee tai katsoo leffaa samalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Tämä. Maantiepyörällä 100km tienlaitaa kyllä ymmärrän juurikin silloin kun on hyvä kunto eikä tuule vastaan. Tai näin on kertoneet, ei ole omaa kokemusta. Gravelilla on muutaman kerran päässyt hienoon flow-tunteeseen, kun jalat käyvät, pyörä kulkee ja pää lepää.

Maantien ja maaston vertailu on aika omenat vs. appelsiinit hommaa. Itse en aja maantietä, mutta kuvittelen, että sieltä haetaan sitä kovaa kestävyyskuntoa ja nautinto tulee sen pitkällisen prosessin ja myös osiltaan sen vaativuuden ja tuskan kautta. Toki maastohommissakin sitä vaativuutta ja tuskaa voi olla ihan riittävästi, mutta silti näkisin, että se homman juju piilee siinä ajotekniikassa ja hauskuudessa, eikä niinkään niissä kovissa maitohapoissa. Itsellä erityisesti maastoajossa häiritsee se, kun alkaa väsy iskeä ja sitten tekniikka alkaa kärsimään ja tulee kämmejä sen takia. Sähköllä pystyy tasaamaan tätä, kun ei ole heti niin rikki, vaan voi keskittyä enemmän siihen tekniikkaan ja ajolinjojen valintaan, eli hauskanpitoon.

Kuntoilussa jatkuvuudella on suuri merkitys onnistumisen kannalta. Monelle tavan tallaajalle sähköpyörä on tuonut sellaista jatkuvuutta, että satulaan noustaan useasti viikossa ja jopa ympäri vuoden. Toki kovat maantiemiehet vetävät talvikaudella pitkää juoksulenkkiä ja traineria yms., mutta nämä vaativat sellaista sitoutumista ja paloa hommaan, jota suurimmalla osalla normiporukasta ei löydy. Näin asiaa pohtien mietin, että kovinta kuntoilua ja apulajia maantielle etsiville sähköpyörä ei välttämättä ole se paras vaihtoehto? Kenties joku luomuhardis tai miksei täpärikin ja helpohkot nopeat maastoreitit toimisivat tässä paremmin?

Eri lajit, eri nautinnot. Mutta itselleni juuri tuo monipuolisuus on fillaroinnin hienoimpia puolia. Vaikka se omin juttu on vuosien ylitse ollut reipas maastoajo sopivan teknisillä poluilla niin ei sitä aina jaksa eikä ole järkevääkään. Vähän kuin söisi sisäfilettä joka päivä, mausta katoaa hohto pikkuhiljaa jollei syö muuta väliin.

Maantiellä tai nykyään itsellä enemmän gravelilla (jossa asfalttia, soraa ja polkuja) se juttu on nimenomaan tuo flow-fiilis mitä MRe kuvasi - sopivan keskittynyttä tasaista työn tekoa pienen kärsimyksen kera jolla se palkitsevan reipas vauhti ansaitaan. Nykysähkäreillä ei tuossa oikein ole roolia koska vauhdit on pitkiä pätkiä hyvän matkaa +30kmh, mutta voisi olla näiden uusien e-gravel fillareiden myötä jos lainsäädäntö taipuisi edes USA 32kmh limiittiin. Luomutäpärillä ajo helpoilla esim. neulaspoluilla on tuon edellisen sukulainen, mutta maastofiiliksillä ja ajotekniikkaakin jo mukana. Sitten on se vaativamman teknisen polun maastoajo joka on hauskaa vauhdikkaasti (ryömintä ei itseä kiinnosta vaikka moni läskifillaristi taas diggaa sitä), mutta on niin kuormittavaa luomuna että sitä ei voi tehdä kovin paljoa. Ja tämän vikan osalta on nyt mielenkiintoista nähdä miten tuo talliin saapuva sähkäri vaikuttaa, kuin myös voiko sillä miten fiksusti ajaa kevyempiä pk-lenkkejä maastossa (nyt tullut ajettua gravelilla tai sitten neulaspolkua maasturilla).

^ Voi, mutta malttaako. Itselläni lenkin tehot menee moottorilla ja pyörällä samalla kaavalla. Ecolla leppoisaa, turbolla meinaa ukkokin keittää. Sunnuntaina maltoin poikkeuksellisesti ajaa peekootehoilla ecolla 4 h 70 km ja katsella keväistä luontoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dbster Katso viesti
    Maantien ja maaston vertailu on aika omenat vs. appelsiinit hommaa. Itse en aja maantietä, mutta kuvittelen, että sieltä haetaan sitä kovaa kestävyyskuntoa ja nautinto tulee sen pitkällisen prosessin ja myös osiltaan sen vaativuuden ja tuskan.
    Vaikken nyt sähköpyöräilijä olekaan, tohdin silti lisätä oman mielipiteen. Sori siitä

Maantiepyöräilyä on myös se että ajellaan sopivaa vauhtia kivana kesäpäivänä rauhallista maaseututietä pari-kolme tuntia. Voi vaikka pysähtyä ja ostaa jäätelön.
    Kaiken ei tarvi olla itsensä kiduttamista.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Samanlaisia aiheita

1. Yleispyörä ympärivuotiseen käyttöön
    By toimitusjohtaja in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 11.08.2020, 15.38
  2. Terästä ympärivuotiseen käyttöön
    By Salle87 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 04.08.2020, 07.01
  3. Tunturi e275 sähkötäpäri
    By harald in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 20.12.2019, 04.55
  4. Sähköpyörä ja kuntoilu
    By flassi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 123
    Viimeinen viesti: 11.05.2019, 15.34
  5. Kuitukiekot xc-käyttöön
    By konaworld in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 07.07.2016, 19.28

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •