Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Gravelin valintaan apuja

  1. #1

    Gravelin valintaan apuja

    Hei!
    Mahtaisiko täältä löytyä apuja fillarin valintaan? Tarve olisi pääosin maantiepyörälle, mutta pitäisi voida ajella myös hiekkatiellä tarvittaessa. Ajelut olisi noin 100-150 km päivälenkkejä yksin ja porukkalenkeillä, mutta myös retkeily kiinnostaa, joten kampetta olisi hyvä saada jonkin verran lastattua tarvittaessa. Toiveena olisi mukavaa ajoa ja kepeitä mäkiä. Talviajoa en harrasta. Nykyinen halpis Bianchi on geometrialtaan ollut sopiva, mutta 25 vuotiaalla tunturilla rullaan nopsempaa ja kiipeän mäet ketterämmin. Tähän pitäisi saada parannusta.

    Olen arponut ja tehnyt valintaa Rosen Backroadin ja Canyon Grailin mallien välillä. Ongelma vain on, että kumpaakaan ei saa tämän kauden alkuun taida saada. Hinku on toki kova, mutta laatu edellä tässä nyt pitäisi malttaa mennä.

    Roselta mietin tätä: https://www.rosebikes.fi/rose-backro...-rx810-2693164 (saatavuus arviolta 20 vkon päästä)

    Canyonilta on useampi malli, josta mietin:
    Grail CF SL 7 WMN - (saatavuus heinäkuun puoliväli) Hinta 2399,-
    Grail CF SL 8 Unisex(saatavuus heinäkuun puoliväli) Hinta 2899,-

    Grail 7 Unisex- saatavuus kesäkuussa - Hinta 1899,-
    Grail 7 WMN - saatavuus elokuussa - Hinta 1899,-

    Mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi ottaa tarkasteluun, kun hintahaarukka pyörii ungefär 2000-2500 euron luokassa.
    Vaikka onkin palautusoikeus, niin vähän arveluttaa osuuko pyörä omiin mittoihin. Kuinka hyvin nuo on säädettävissä tarvittaessa? Mittaa 159 cm, jalan sisämitta 77 cm. Olka- ja rannenivelet kipeytyy helposti maastopyörällä ajaessa, joten tuo kannattanee huomioida jo tässä vaiheessa
    Viitaten edelliseen, paljonko tuo WMN malli käytännössä merkitsee Canyoneissa? Ainoa ero mitä löysin oli ohjaamon mitat, naisten mallissa 45-400, unisex mallissa 60-400. Mitä näillä tarkoitetaan ja mikä on käytännön merkitys?
    Mikä noista olisi hinta-laatusuhteeltaan paras valinta, jos ajattelee, että seuraavat 10 vuotta olisi tarkoitus rullailla menemään?
    Onko tällaiselle tavalliselle tallaajalle niin väliä, onko runko alumiinia vai hiilikuitua? Osasarjat lienee tärkein tekijä?

    Hurjasti kiitoksia etukäteen, jos joku viitsii nähdä vaivaa ja edes lukea viestin loppuun, saati antaa vinkkiä

  2. #2
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    36
    Eipä noissa kanjoneissa (ainakaan seiskassa) näyttänyt olevan muuta eroa kuin että koon kasvaessa unisex-mallissa kasvaa reilummin stemmin pituus ja tangon leveys. Hiilikuituisissa on sitten tuo aivan järkyttävä ohjaamo, joka on toki mielipidekysymys. Mutta eipä tuo huollonkaan kannalta miltää kauhean mukavalta näytä, Rose on perinteekkäämpi tässä suhteessa. Alumiinista Grail seiskaa on kehuttu usein erinomaiseksi hinta-laatusuhteeltaan, mutta jos kuitua haluat niin itse ottaisin Rosen.

  3. #3
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.320
    Kun tuo nykyinen Bianchi on sopiva pienehkölle kuskille ja kun noissa muutoinkin runkosarja ei ihan *aska, niin olisko osia päivittämällä tuosta mahdollista kehkeyttää mäkiäkin nouseva ajokki?

    Uuden ajokin kypsyttämiselle jäisi aikaa, tulevan uuden pyörän mietintä on hankkeen mukavinta aikaa.

  4. #4
    Laita vain kuitu Graili tilaukseen. Omani on CF SLX-malli, mutta ero Rosen kuituiseen Backroadiin (edellinen malli) on kyllä valtava Canyonin eduksi. Vähän rumahan tuo tanko on, mutta hyvä sorateillä. Kannattaa ottaa itsestään OIKEAT mitat ja olla tarvittaessa vielä Canyonin ASPAan yhteydessä. Puolisolleni olisin ehkä ottanut ilman yhteydenottoa pykälää vääränkokoisen pyörän.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.457
    Trek Domane SL4 tai vähän panostamalla lisää Domane SL5 täyttäisi tuon tarpeen aika hyvin. Plussana se että saat pyörän kivijalasta jolloin pääset kokeilemaan pyörää ja saat ajoasennon säädettyä kohdilleen. Vähän kalliimpi kuin Canyon, mutta noista listahinnoista voi muutaman satasen saada pois tingittyä. Ei ole siis "gravel", mutta menee 38mm rengas joka on soratielle ihan riittävä.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    ^Kuitenkin erityyppiisiä kuin gravelit joita haetaan ja jos maantiepyörää haetaan niin tuohon hintaan saa parempiakin kuin Trek...

  7. #7
    Ostohalut laantui minullakin, kun arvioitu toimitusajankohta oli jossain marraskuun tienoilla.

    Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Trek Domane SL4 tai vähän panostamalla lisää Domane SL5 täyttäisi tuon tarpeen aika hyvin. Plussana se että saat pyörän kivijalasta jolloin pääset kokeilemaan pyörää ja saat ajoasennon säädettyä kohdilleen. Vähän kalliimpi kuin Canyon, mutta noista listahinnoista voi muutaman satasen saada pois tingittyä. Ei ole siis "gravel", mutta menee 38mm rengas joka on soratielle ihan riittävä.
    Plussana jäätävä paino.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    ^Siis todella jäätävää, yli kymmenen kiloa lienee polkimilla... Lisäksi tuossa hintaluokassa komponenttien lullisi olevan muuta kuin Tiagraa ja 105sta...

  10. #10
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Kuitenkin erityyppiisiä kuin gravelit joita haetaan ja jos maantiepyörää haetaan niin tuohon hintaan saa parempiakin kuin Trek...
    Avausviestissä haetaan pyörää kuvauksella:
    Tarve olisi pääosin maantiepyörälle, mutta pitäisi voida ajella myös hiekkatiellä tarvittaessa.
    Älä kuitenkaan jätä ketjun avaajaa pulaan, vaan laita rohkeasti vaan tulemaan vaihtoehtoja.

    No, mikä on jäätävä paino tässä yhteydessä. Canyon painaa 9 kiloa ja Trek 10. Onko tämä sitten kysyjälle merkittävää vai ei, saa itse päättää. Trekillä on paremmin pieniä kokoja ja ohjaamo on säädettävissä sopivaksi. Kuituisen Grailin ohjaamo on kyllä rumin hökötys mitä pyörämaailmassa vähään aikaan esitelty.

  11. #11
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kun tuo nykyinen Bianchi on sopiva pienehkölle kuskille ja kun noissa muutoinkin runkosarja ei ihan *aska, niin olisko osia päivittämällä tuosta mahdollista kehkeyttää mäkiäkin nouseva ajokki?

    Uuden ajokin kypsyttämiselle jäisi aikaa, tulevan uuden pyörän mietintä on hankkeen mukavinta aikaa.
    Ei *askempi ajatus tämäkään. Pitäisi selvitellä millaisen renkaan tuohon saisi. Tuo myytiin minulle aikoinaan cyclocrossina, mutta ainakin nykyisellään ei asiaa ole hiekkateille poikkeilla.

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    ^^Yli kymmenkiloinen ja yli kolmentonnin maantiepyörä on JÄÄTÄVÄN painoinen eikä kyse mistään vertailusta. Varsinkin pienelle kuskille on eduksi että pyörä on kevyesti liikuteltava, joutuuhan sitä siirtelemään ja nostelemaankin välillä...

    Grailin ohjaamosta voi olla montaa mieltä, en itsekään sitä kauniina pidä mutta yllättävän käyttökelpoinen ajossa kuitenkin.

  13. #13
    Kiitos kaikille vastauksista!

    Trek Domane SL4 tai vähän panostamalla lisää Domane SL5 täyttäisi tuon tarpeen aika hyvin. Plussana se että saat pyörän kivijalasta jolloin pääset kokeilemaan pyörää ja saat ajoasennon säädettyä kohdilleen. Vähän kalliimpi kuin Canyon, mutta noista listahinnoista voi muutaman satasen saada pois tingittyä. Ei ole siis "gravel", mutta menee 38mm rengas joka on soratielle ihan riittävä.

    Kiitos vinkistä! Jos maantiepyörää fixaa sorateille sopivaksi, niin sitten ehkä päädyn upgreidaamaan omaani. (Jämähdin vähän tuohon TERUn vinkkiin ) Toisaalta, jos ja kun haluan retkeillä jatkossa, ehkä kaipaa vähän tymäkämpää kapinetta.

    Eipä noissa kanjoneissa (ainakaan seiskassa) näyttänyt olevan muuta eroa kuin että koon kasvaessa unisex-mallissa kasvaa reilummin stemmin pituus ja tangon leveys. Hiilikuituisissa on sitten tuo aivan järkyttävä ohjaamo, joka on toki mielipidekysymys. Mutta eipä tuo huollonkaan kannalta miltää kauhean mukavalta näytä, Rose on perinteekkäämpi tässä suhteessa. Alumiinista Grail seiskaa on kehuttu usein erinomaiseksi hinta-laatusuhteeltaan, mutta jos kuitua haluat niin itse ottaisin Rosen.
    Aika kovaa kritiikkiä tosiaan saa tuo ohjaamo. Toisaalta itseä kiehtoo jos siitä saa lisää valinnanvaraa ja vaihtelua otteisiin. Ulkonäöllä ei niin väliä. En tiedä haluanko kuitua, onko sillä lisäarvoa sen verran, että minun kannattaa siihen jämähtää?

    Laita vain kuitu Graili tilaukseen. Omani on CF SLX-malli, mutta ero Rosen kuituiseen Backroadiin (edellinen malli) on kyllä valtava Canyonin eduksi. Vähän rumahan tuo tanko on, mutta hyvä sorateillä. Kannattaa ottaa itsestään OIKEAT mitat ja olla tarvittaessa vielä Canyonin ASPAan yhteydessä. Puolisolleni olisin ehkä ottanut ilman yhteydenottoa pykälää vääränkokoisen pyörän.
    Ei tämä tästä ainakaan helpotu Nykyinen Bianchi on 48 cm, lyhyelle torsolle tuo koko on ollut hyvä, joskin on varaa vähän kokoa kasvattaakin. Oletan että tuo XS koko ei mihinkään muutu, mutta toki nuo mitat on hyvä varmistaa. MIten tuossa Canyonissa tavaratelineet? Jostain olen saanut käsityksen että kanjonissa ei olisi kiinnityspisteitä, mutta en nyt löydä mitään tietoa mistä olen tuon keksinyt.

  14. #14
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NunnuR Katso viesti
    Ei *askempi ajatus tämäkään. Pitäisi selvitellä millaisen renkaan tuohon saisi. Tuo myytiin minulle aikoinaan cyclocrossina, mutta ainakin nykyisellään ei asiaa ole hiekkateille poikkeilla.
    Jos on kyseessä D 2 Axis-runkoon kasattu hiilarihaarukalla, niin tuttu peli kyseessä. Uutta osaa vaan, sopivat rattaat pakkaan ja kampiin, niin sitten tuolla ajaa mäet ja hiekkatiet sopivin rengasvalinnoin, lokareidenkin kanssa sopi jopa 37 mm nastarengas, vielä lumirakoakin jäi. Runko oli hitusen pitkä mitoilleni, niin siirsin osat toiseen runkoon, Bianchista tuli suoratankoinen, oli edelleen ensiluokkainen ajoltaan ja meni pojan käyttöön - kehuja tulee vieläkin.
    Saksan kaupasta uutta osaa huolellisesti valiten ja omassa kasaamossa asennukset, kesäksi tulee hyvin ajettava vakaa soratiepyörä.

  15. #15
    ^^Mikä siinä Bianchissa eniten pistää vastaan -välitykset vai joku muu?

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    Jos Bianchi sopivankokoinen niin osalla budjetistasi saa paljon hyödyllistä osaa uusittua, hyvinkin kannatava vaihtoehto.

  17. #17
    ^^Oletan että välitykset, tai niin ainakin yksi jamppa sanoi Pirkan pyöräilyssä ohi pyyhältäessään. Oikeasti, ei harmainta aavistusta. En tiedä mitään fillarin osista enkä osasarjoista. Jos lähden upgreidaamaan vanhaa, niin se täytyy hoitaa avaimet käteen palveluna. Joten osakaupassa surffailessa ehti jo käydä mielessä, että ehkä sitten uusi fillari on järkevämpi minulle. Pitäisi tehdä vertailulaskelma. Bianchi on kuitenkin jo 10 v ajettu, ja se kyllä näkyy että käytössä on ollut. Toimii tuollaisenaan peruslenkeillä, vaikkei niin säpäkkä olekaan. Tosin vanteet täytyy vaihtaa joka tapauksessa.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.320
    Ihan hyvät perustelut uuden hankinnallekin ja Bianchiin vain sen mitä minimissään vaatii, vielä hyvä mikäli jää kotiin yhdeksi, ei näistä tahdo saada mitään vaikka käyttöarvoa olisikin.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    Onhan uusi aina uutilaus sisäänsi mutta tosiaan kannattaa tehdä päätös äkkiä ja laittaa tilaus sisään ettei myydä taas "Ei oota"...

  20. #20
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ihan hyvät perustelut uuden hankinnallekin ja Bianchiin vain sen mitä minimissään vaatii, vielä hyvä mikäli jää kotiin yhdeksi, ei näistä tahdo saada mitään vaikka käyttöarvoa olisikin.
    Jatkanpa ajatusta Bianchin päivityksestä mäennousuun, noissa tehtaan jäljiltä kammissa 50/36 piikkiset rattaat, kampiin voi asentaa pienempiä, vaikkapa isommaksi 46 ja pienemmäksi minimissään käy 34 piikkinen, samalla varmaan ketju ja pakkakin on vaihdettava, tästä pienemmäksi 34 ja samasta kaupasta sopiva isommaksi rattaaksi, samoin nuo muut tarvittavat. Näiden vaihtaminen ei ole iso työ.

    https://www.bike-discount.de/en/shim...t-fc-6750-grey

    Ratas käy hyvin ysisarjan sekaankin.

  21. #21
    Josko kolmas kerta toden sanoisi... Kaksi aiempaa yritystä lähetti viestini suoraan bittiavaruuteen.

    Nyt on uusi Canyon Grail cf sl 8 di2 tilauksessa. Kesäkuussa luvattu toimitus. Hiukan lähti lapasesta. Hintahaarukka venähti, ja vähän tuntuu ylimitoitetulta, mutta on kait kaiken väärti. No, kerosiinista säästyneillä rahoilla ehkä voi omaatuntoa rauhoitella turhasta törsäilystä.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Onhan uusi aina uutilaus sisäänsi mutta tosiaan kannattaa tehdä päätös äkkiä ja laittaa tilaus sisään ettei myydä taas "Ei oota"...
    Jep. Näyttää siltä että jos tänä kesänä meinaa yhtään päästä ajelemaan, on jo myöhässä. Toimitusajat pitkiä, eivätkä kuulemani mukaan luvatutkaan pidä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jatkanpa ajatusta Bianchin päivityksestä mäennousuun, noissa tehtaan jäljiltä kammissa 50/36 piikkiset rattaat, kampiin voi asentaa pienempiä, vaikkapa isommaksi 46 ja pienemmäksi minimissään käy 34 piikkinen, samalla varmaan ketju ja pakkakin on vaihdettava, tästä pienemmäksi 34 ja samasta kaupasta sopiva isommaksi rattaaksi, samoin nuo muut tarvittavat. Näiden vaihtaminen ei ole iso työ.

    https://www.bike-discount.de/en/shim...t-fc-6750-grey

    Ratas käy hyvin ysisarjan sekaankin.
    Kiitos tästä! Kun mittailin Bianchia Canyonin aspalle, mietin että on se niin uljas peli, että haluan pitää sen kunnossa ja ajossa, vaikka rouheampi sisar taloon tuleekin. Se on jotenkin vinksahtanutta, että 10 v vanhan fillarin hypistelystä tulee suorastaan iloiseksi

  22. #22
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    listahinnoista voi muutaman satasen saada pois tingittyä.
    Taitaa olla aika menneen talven lumia tämä homma täällä suomessa. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että fillarin hinta on se mikä hintalapussa lukee. Semmonen pieni kokemuksen sananen tuohon liittyen, kysyin neljästä eri pyöräliikkeestä tarjousta NELJÄÄ fillaria ostettavaksi kerralla, kaikkien hinnat pyöri siellä 2-2.5k€/kpl, vastaukset jokaiselta kaupalta oli tyyliin "Siinä nettisivuillamme sä sen hinnan näet". Yhdestä kaupasta jopa vastattiin juuri näillä sanoilla.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  23. #23
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Taitaa olla aika menneen talven lumia tämä homma täällä suomessa. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että fillarin hinta on se mikä hintalapussa lukee. Semmonen pieni kokemuksen sananen tuohon liittyen, kysyin neljästä eri pyöräliikkeestä tarjousta NELJÄÄ fillaria ostettavaksi kerralla, kaikkien hinnat pyöri siellä 2-2.5k€/kpl, vastaukset jokaiselta kaupalta oli tyyliin "Siinä nettisivuillamme sä sen hinnan näet". Yhdestä kaupasta jopa vastattiin juuri näillä sanoilla.
    Ai. Syksyllä kun ostin paikallisesta runkosetin, niin 200€ lähti hinnasta kysymättä pois.

  24. #24
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    12.721
    ^Syksy on syksy...

  25. #25
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    633
    Menee ohi ketjun aiheen (pahoittelut siitä), mutta noihin viimeisiin viesteihin liittyen. 16,5% sain alennusta lappuhinnasta 2021 mallin pyörästä ja kauppoihin päädyttiin. Toimitusaika tässä tapauksessa n. 1,5kk, mutta kesäksi ehtii kuitenkin. Varastot on tosiaan tosi vähissä monella merkeillä. Isosti vaihteli alennukset liikkeittäin samasta pyörämallista. Osassa oli käytännössä lappuhinta, muissa alennus vaihteli 2-15% välillä. eli kannattaa ehdottomasti pyytää tarjoukset useammasta eri paikasta. Tässäkin tapauksessa säästö lappuhintaan nähden oli melkein tonnin seteli.

Samanlaisia aiheita

  1. Jarrukahvan valintaan apuja
    By Aloha in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 20.02.2021, 19.53
  2. Apuja maastopyörän valintaan
    By Kirai in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 10.06.2020, 13.55
  3. Apuja kehien valintaan
    By jussi 163 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 23.04.2020, 16.37
  4. Apuja pyörän valintaan
    By Ulkoilija in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 06.05.2018, 16.16
  5. Apuja maasturin valintaan
    By latuman in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.06.2016, 12.06

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •