Sivu 1 / 6 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 155

Aihe: Omat fillari/fillarointisääntösi

Omat fillari/fillarointisääntösi

Huomasin tossa että itselle on kertynyt ihmeellisiä fillarointiin liittyviä omia sääntöjä. Ne muuttuvat aika ajoin, mutta nyt mm. seuraavia

- Fillareiden hankintahinta täytyy olla alle 1000€ kappale. Minulla oli rahaa varattuna 3000€ pyörään, mutten vaan pystynyt ostamaan tuon hintaista. Kyseenalaistan myös muiden hankinnat ja olen miettinyt onko esim. kateus syynä tähän. Paha sanoa.
    - Ei saa ottaa aikaa, matkaa, sykettä ajosta, eli ei mitään tilastoja, ajamisen täytyy olla vain hupi- tai hyötyajoa. Kuntoajot ja kisat erityisen kiellettyjä (siis minulta).
    - Uusi tekniikka tökkii, old school on parempi, pyöriä antipäivitetään tähän.

Nämä ovat osittain ainakin ihan järjettömiä, en tiedä mistä ovat tulleet, mutta näillä mennään. Listaa omat sääntösi!
    Hän ei oo oikea fillaristi, kun alkoholitonta olutta ei pidä parempana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ...Listaa omat sääntösi!
    Mietin hetken, enkä keksinyt yhtään

Ei öle
    -L.

"Osa minusta kuolee, paskanjauhantaan"
    (Maj Karma)

Ei ehkä yhtään sääntöä, mutta joitakin ajatuksia, joita aika-ajoin koestan toimimalla toisin. Toisin sanoen tänään näin ja huomenna jollakin toisella tapaa, kun en kuitenkaan ole kellekään tulosvastuussa pyöräilyn saralla.

Ei sen kummempia... Mutta...

- Kun rakennan pyörää niin teen budjetin tarkkaan (Ja toivon/olen tyytyväinen jos ei tuplaannu..)
    - Uusi teknologia ja standardit ahdistaa... Sähköt pyörässä ei tosiaan kiinnosta... Silti uutuudet tulee läpkäytyä...
    - Mittarit mukavia, sykevyöt menee heti kiertoon, kilometrejä tulee seurattua ja kun aikaa niin ehkä vielä enemmän...
    - Jos maantiepyörä painaa yli seitsemän kiloa niin sitten aukeaa WeightWeenies...

Muulta osin suht sääntövapaa ja suvaitsevainen...

Mä en luvalla sanoen näitä "ei ole" juttuja oikein usko... ei noi mullakaan missään kivitaulussa lue pyörävajassa, kunhan vaan huomasin että oho, tälläsiä on. Näitä voi olla esim. sähköpyörävastaisuus, talvella pärjää ohutrenkaisella, lokareita en pidä, pakkosatku ... mitä nyt olen rekisteröinyt "joiltain"

1 Ei spandexeja
    2 Ei spandexeja
    3 Ei spandexeja
    4 Ei spandexeja
    5 Ei spandexeja

Muita en nyt keksiny.

Kaikille olisi ihan ookoo ajaa esim. Yosemite-fillareilla? Ajaa lenkkiä ilman kypärää, ehkä lököverkkareissakin? Kamoooon kaivelkaa noita, sanotaan nyt vaikka sitten asenteiksi, jos sääntö on liian kova sana.

Jos minulla olisi säännöt, ne olisivat ilmeisesti jonkinlaiset anti-säännöt tommi2:n säännöille. Hiiteen kaikki tuommoiset rajoittavat säännöt!

Jos fillari on kallis, ajettakoon sillä niin paljon tai niin monta vuotta ettei se enää ole kallis millään mittapuulla. Aivan yhtä hyvin kuin johonkin kolme kertaa halvempaa sitä voisi verrata kolme kertaa kalliimpaan (jollainen aina löytyy jostakin)!

Aika, matka, keskari, syke, teho - ne kaikki ovat vain lukemia. Jos kokee niiden asettavan jotain vaatimuksia itselleen ja kokee sellaiset vaatimukset itselleen vieraiksi, pyöräilyintoa vähentäviksi tai sen tuomaa iloa, hupia ja virkistystä haittaaviksi, voi kokeilla muuttaa omaa suhtautumistaan tai niin sanotusti säätää päänsä asentoa. Minulle ne ovat vain olemassaolevia asioita samalla lailla kuin sää ja sen vaihtelut, päivän pituus tai tien kunto. Niillä on oma mielenkiintonsa ja ehkä vaikutuksensakin silloin kun olen satulassa, mutta siinä kaikki. Kun fillarointi on hauskaa, ne ovat lopultakin melko toissijaisia juttuja.

Tai, no, tekniikassa olen ehkä minäkin päätynyt vaiheeseen jossa olen saavuttanut minulle sopivan tason - enkä tunne tarvetta hankkia uudempaa enkä ehkä oikein viitsisi perehtyäkään riittävästi jotta osaisin käyttää ja saisin ilon ja hyödyn uudemmasta tekniikasta.

Mutta tämmöiset uskonpilarit tai käskyt hahmottelin:

(1) Nauti jokaisesta lenkistä niin kuin jos tietäisit että seuraavan kerran pääset ajamaan vasta viikon päästä!

(2) Älä lähde ajamaan jos jo ennen lähtöä tuntuu siltä että koko lenkki olisi pelkkää pakkopullaa!

(3) Älä unohda ettet ole mikään tavispyöräilijä! Pidä ketju kireällä myös silloin kun ajat rauhallisesti! Muista pyörittää myös alamäessä!

... Näitä voi olla esim. sähköpyörävastaisuus, talvella pärjää ohutrenkaisella, lokareita en pidä, pakkosatku ... mitä nyt olen rekisteröinyt "joiltain"
    Jos tuolla pakkosatkulla viitataan mm. allekirjoittaneeseen, niin eihän se mikään oikea pakko ole.

Kaikille olisi ihan ookoo ajaa esim. Yosemite-fillareilla? Ajaa lenkkiä ilman kypärää, ehkä lököverkkareissakin? Kamoooon kaivelkaa noita, sanotaan nyt vaikka sitten asenteiksi, jos sääntö on liian kova sana.
    Noh, vaikka jotain sitten..

1. Ei paskoja pyöriä eikä renkaita
    2. Mieluiten mahdollisimman pitkälle itse osista speksailtu/rakennettu pyörä, kuten jo vuosien ajan onkin ollut
    3. Vaatteet mahdollisimman sopivankokoiset ja hyvät omaan käyttöön, ei ole sama asia että olisivat kalliit
    4. Vain kaksi omaa pyörää, koska säilytystila kerrostaloasunnon 1,5x1,5m vaatehuoneessa
    5. Grammanviilausta pitää aina vähän olla mutta ei liikaa, koska budjetti
    6. Lupinen valosta en enää heavyllä luovu
    7. Ärsyttävästä-kakkosesta ostetaan yleensä tavaraa ja saadaan samalla oransseja pulloja ja nallekarkkeja
    8. Kilpaileminen on kunnia-asia, vaikka kunto onkin paska, ajan niin pitkiä ja vaativia kisoja kuin pystyn/uskallan
    -L.

"Osa minusta kuolee, paskanjauhantaan"
    (Maj Karma)

Mielenkiintoisempaa kun "säännöt" onkin, että porukka luulee olevansa sääntövapaita. Paino sanalla luulee, fillaristien klaani on kuitenkin alajaoksineen yksi tiukkapipoisimmista.

Mä en luvalla sanoen näitä "ei ole" juttuja oikein usko... ei noi mullakaan missään kivitaulussa lue pyörävajassa, kunhan vaan huomasin että oho, tälläsiä on. Näitä voi olla esim. sähköpyörävastaisuus, talvella pärjää ohutrenkaisella, lokareita en pidä, pakkosatku ... mitä nyt olen rekisteröinyt "joiltain"
    Ajatuksia on ja on ollut:

2x11 on parempi, kuin 1x11 -nyt sorapyörässä pyörii 1x11.
    En viitsi pelata litkujen kanssa, sisuri on huolettomampi -nyt olen lätrännyt litkuilla.
    En pidä sähköpyöräilyä pyöräilynä, mutta saatan sellaisen hirvityksen työmatkakäyttöön hankkia.
    Kypärä on päässä lenkillä, mutta eilen pyöräilin asiointiajoa ilman kypärää.
    En arvosta titaania runkomateriaalina, vaikka sellaisesta tehdyn pyörän hankintaa harkitsen.

IPA on hyvää, mutta oikea, rehellinen olut parempaa.
    En juo viinaa, paitsi rommia.

Joskus aktiivisina vaellusvuosina kannoin kauan Savottaa, 906:sta. Keitin sopan Trangiassa, tenulla.
    Olen myös kokeillut kevytretkeilyä, sellainenkin onnistuu, ja kulkenut ilman keitintä.

Mielenkiintoisempaa kun "säännöt" onkin, että porukka luulee olevansa sääntövapaita. Paino sanalla luulee, fillaristien klaani on kuitenkin alajaoksineen yksi tiukkapipoisimmista.
    Ensinmainitussa olet ehdottomasti oikeassa: ihan kaikkea emme itse tiedosta (koska ne ovat niin pinttyneitä tapoja ja pysyviksi muodostuneita käsityksiä) mutta jos meiltä kysyttäisiin ja vastaisimme totuudenmukaisesti, olisi asioita joita emme ehdottomasti itse tekisi tai käyttäisi ja asioita joita ilman emme olisi emmekä ajaisi.

Mutta luulen että olet viimeksimainitussa hakoteillä ja että se johtuu lähinnä vain siitä ettet ole ollut riittävän "vakavasti sisällä" jonkun muun klaanin alajaoksessa. En minäkään muussa kuin ehkä kilpakuntoilevien maratonjuoksijoiden alajaoksessa ja vaikkei siellä juuri muita välineitä ollut kuin kengät ja sortsit, muita tekijöitä joiden perusteella harrastajia jaoteltiin oikeisiin ja ei-oikeisiin ja ennen kaikkea erottauduttiin ei-oikeista oli enemmän kuin riittävästi.

En keksinyt itse ajamiseen oikein mitään. Ehkä ainoastaan se, että jostain syystä renkaat on pakko ajaa loppuun vaikka mikä olisi. Jos kumiseos on jo kovettumaan päin, niin siltikin on ajettava nappulat/kuutuspinta loppuun. Ja totta kai reiät, joita litkut eivät paikkaakaan, on paikattava sisuripaikalla renkaan sisäpuolelta. Kerran huomasin paikkaavani maastorenkaasta em. kaltaista reikää, vaikka rengas oli vain muutaman sadan kilometrin päässä elinkaarensa loppusijoituspaikasta eli roskiksesta.

sanotaan nyt vaikka sitten asenteiksi, jos sääntö on liian kova sana.
    Pitkiä lenkkejä ei ajeta koskaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Ennen oli jotain että huolla hyvin ja aja sillain että pyörä eheänä älä kaatuile.

Nyt menny pari vuotta pyöriä säästämättä, sähkö täpäriä myöten mennään täysillä polkuja pitkin ja jos kaatuu niin eipä siinä enää lentäessä mitään mahda. Kyllä nuo näyttää kestävän. Huollot huolellisesti edelleen Ja osiaha saa vaihdettua. Alumiinia moottorin pohjaan cubeen, läski emaxissa jo valmiiksi. Roppa 50v vaan kärsii samassa suhteessa kuin pyörät.
    Ei pallautu nopsaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Ensinmainitussa olet ehdottomasti oikeassa: ihan kaikkea emme itse tiedosta (koska ne ovat niin pinttyneitä tapoja ja pysyviksi muodostuneita käsityksiä) mutta jos meiltä kysyttäisiin ja vastaisimme totuudenmukaisesti, olisi asioita joita emme ehdottomasti itse tekisi tai käyttäisi ja asioita joita ilman emme olisi emmekä ajaisi.

Mutta luulen että olet viimeksimainitussa hakoteillä ja että se johtuu lähinnä vain siitä ettet ole ollut riittävän "vakavasti sisällä" jonkun muun klaanin alajaoksessa. En minäkään muussa kuin ehkä kilpakuntoilevien maratonjuoksijoiden alajaoksessa ja vaikkei siellä juuri muita välineitä ollut kuin kengät ja sortsit, muita tekijöitä joiden perusteella harrastajia jaoteltiin oikeisiin ja ei-oikeisiin ja ennen kaikkea erottauduttiin ei-oikeista oli enemmän kuin riittävästi.
    Lähdin tätä aihetta luomaan, kun huomasin juurikin tuollaisen säännön tuosta maksimihinnasta, tai ehkä ei sääntö vaan joku ihme lukko, itselläni.

Varmaan joo toisessa kohdassa oikeassa elämässä on näin kun sanot, lähinnä foorumikeskusteluun tässä viittaan. Tien päällä tai maastossa tapaamani fillaristit eivät koskaan ole todenneet "väärin harrastettu" , täällä sitä on saanut kuulla aina silloin tällöin.

Alle 2000 euron fillarilla ei kehtaa ajaa kuin pimeässä ilman valoja ettei kukaan näe. Ei muita sääntöjä.

Ei ole sääntöjä, vaan tilanteen vaatimaa harkintaa. Yhtälö rahaa eli ole + pitää olla riittävän hyvä kalusto koko perheellä = hillitön speksaus ennen ostopäätöstä. Siinä ei brändeille anneta arvoa, vaan toimivuudelle ja oletetulle laadulle.

2000 euron sääntö voisi pikemminkin olla päinvastainen. Ainakin pyörän ulkoisen olemuksen halpuus on positiivinen juttu. Toki ehjää ja siistiä pitää olla. Pidän siitäkin, että pihalla on harmaa Corolla, eikä Mersu.

Kahta saman merkkistä pyörää ei saa olla yhtäaikaa, ettei leimaudu noloksi merkkimieheksi. Ne on oikeasti ärsyttäviä. Sorruin itse tähän läskibuumin kuumimpana hetkenä, ja se hävettää vieläkin.

Jos vertaa oikeisiin Sääntöihin, https://www.velominati.com/ , niin enemmän on kyse tavoista joissa poikkeus muodostaa säännön ja on lupa poiketa säännöstä.
    Kypärän käyttö ja valot pimeällä ovat eniten säännönomaisia tapojani, mutta lähtevät omasta turvallisuusajattelusta, eivätkä ulkopuolisesta paineesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    IPA on hyvää, mutta oikea, rehellinen olut parempaa.
    ÖÖ pakko tarttua tähän. Oikea rehellinen olut? Ipa on vaa yks oluttyyppi, joita on muitakin kun ipa ja lager. Mikähän on sitä rehellistä olutta?

Ja törkeää yleistämistä lokeroida kaikki ipat samaa kastiin, niitä on miljoonia erilaisia

Itse pidän hyvänmakuisista oluista, tyypistä riippumatta, mutta enimmäkseen fiilistelen semmosista missä makua ja luonnetta(ei karhu ). Janojuomana menee vesilaakerikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    ÖÖ pakko tarttua tähän. Oikea rehellinen olut? Ipa on vaa yks oluttyyppi, joita on muitakin kun ipa ja lager. Mikähän on sitä rehellistä olutta?

Ja törkeää yleistämistä lokeroida kaikki ipat samaa kastiin, niitä on miljoonia erilaisia

Itse pidän hyvänmakuisista oluista, tyypistä riippumatta, mutta enimmäkseen fiilistelen semmosista missä makua ja luonnetta(ei karhu ). Janojuomana menee vesilaakerikin.
    Esimerkiksi lappari on rehellistä oluttta, eikä kukkokaan häpeä. Tsekkilagerit ovat kanssa kovia, konstailettomia.

Olen ryystänyt monta ipaa ja monista pitänyt, mutta ne ajat saattavat olla takana. Mielestäni monia näitä oluita vaivaa hirvittävä yritys.

Säännöt tuppaa jostain syystä aina luisumaan tyylipoliisiosastolle:

Lyhyet spandexit on kielletty karvajaloin. Pitkät spandut ja lökäshortsit sallittu (kiitos gravel-trendin vähemmän paineita sheivata)
    Sukan varsi tulee pitkien spandexien lahkeen päälle, ei alle.

Venttiilin pitää osua renkaan logohässäkän keskelle.

Sääntöjen määrä tuntuu jotenkin kummasti tasaisesti vähenevän iän myötä, enne niitä oli paljon enemmän. Myös nostalgisperusteisista säännöistä haluan pysytellä erossa.

• En harrasta välineurheilua, näkyy ehkä pyöristäni.
    • Jos ajat et ota, et edes sitä yhtä, alkoholi ja urheilu ei kuulu muutenkaan yhteen.
    • Pehmuste bokserit ja irtolahkeet for life.
    • Spandexit neinöö.
    • Ei suoritus tavoitteita, ajaa sen verran ja sellaista vauhtia kun tuntuu hyvälle.
    • Kypärä päässä joka säässä.
    • ...
    • ...
    • ...
    -Metsän jalostus on kovaa hommaa, tukit eivät kasva puissa-
    -Ollakko merkillinen vai esimerkillinen-
    -Dallape vai Wannabe-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Esimerkiksi lappari on rehellistä oluttta, eikä kukkokaan häpeä. Tsekkilagerit ovat kanssa kovia, konstailettomia.

Olen ryystänyt monta ipaa ja monista pitänyt, mutta ne ajat saattavat olla takana. Mielestäni monia näitä oluita vaivaa hirvittävä yritys.
    Tossa olen kyllä samaa mieltä, että IPAn saavuttaessa jonkun sortin muotioluen statuksen, alkoi näitä ylihinnoteltuja "Hartwallin pienpanimo-oluita" tai jotain mandariininkuori-IPAja tulla joka tuutista.

Lageria join ennen itsekin isoissa volyymeissä, jotenkin sihen ei vaan voi palata... en tiedä..

1. Talvella ei pyöräillä.

1. Pyörällä mennään aina, jos se on mahdollista ((aina) ajan raskasta ajoneuvoa työkseni ja saan ajaa autoa aivan riittävästi töissä. 13 vuotta takaperin omistin vielä auton)

2. Lenkkeillessä ajetaan niin kovaa, kun kunto kestää. (Exän kanssa lenkkeillessä mä ajoin yleensä tuplat, kun jouduin palaamaan takaisin vähän väliä)

3. Ei spandexeja ��

4. Toisten pyöriä ei kritisoida.

Ei sääntöjä, jota ei tietenkään tarvitsisi kertoa, kun ei sitä kysyttykään.

Samanlaisia aiheita

1. Ympäriajot ja omat ajot
    By cokekola in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 15.10.2020, 13.32
  2. Huhtikuun ainoa pyöräkisa Col Du Rex / laittakaa omat kellotukset tänne
    By AnttiWalker in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 02.04.2020, 21.32
  3. www.e-fillari.fi on avattu
    By Janne Lehti in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2