Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Rataspakan kesto

  1. #1

    Rataspakan kesto

    Epätietoinen kyselee
    Kesäisen työmatkakulkineen ketju alkoi ketjunvaihdon jölkeen hyppimään 3 suurimmalla vaihteella. Onko kilometrit täynnä (reilu10t) vai mistä kiikastaa?
    Ketjut vaihdettu tulkin mukaan 1-2t km välein.
    Koittaako eturattaille sama kohtalo pikapuoliin?

  2. #2
    Mun käsityksen mukaan rataspakka kestää noin 3-4 ketjua, joten sinänsä sulla voi olla rataspakka jo ns. yliajalla. Eturattaat sitten kestää vissiin 3 rataspakan verran.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    Riippuu täysin millaissa olosuhteissa ajaa... Kyllä omassa kauniin sään pyörässä kestää kyllä ongelmitta tuon 10K... Ketjuja en kummemmin kierrätä... Jos moderni 1x voimansiirto niin saattaa myös sen vaihtoon varautua, voi olla ettei myöskään sopeudu uusiin ketjuihin...

  4. #4
    Kiitos vastauksista, varmaan tyydyttävä siihen ettei mikään ole ikuista. Nyt on talvi aikaa vaihdella niitäkin ettei pitäisi tulla kiire.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.587
    Aja noilla vanhoilla ketjuilla toinen kierros kunnes alkavat hyppimään voiman alla yli piikkien. On kyllä epäilyttävän lyhyt käyttöaika, jos tonnista on mennyt ketju loppuun.
    Vajosuon kalja-ajelu
    ==================================

  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Kyllähän 10tkm on jo ihan hyvä määrä pakalle. Ketjujen vaihtoväli tosiaan aika tiheä.

    Omalla sorapyörällä on ajettu nyt reilu 7tkm voimansiirrolla. Kolmannet ketjut menossa. Näiden jälkeen ajattelin vaihtaa pakan.
    En myöskään kyllä ymmärrä, miten jotkin ajavat noilla eturattailla älyttömiä kilometrimääriä. R8000:n isompi eturatas on kulunut jo reippaasti sivuilta.
    Mutta ainahan se voimansiirto hiekkamoskassa gravellissa on.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.644
    En ole varma, mutta menisin hennon kokemusperäisen päättelyn mukaan sillä oletuksella, että polkemisen voima on suoraan yhteydessä pakan ja ketjujen kulumiseen tai kestämiseen. Ihan vaan sillä, että velipojan työmatkapyörän voimansiirto (päällisin puolin poislukien etuleipä) on uusimispisteessä noin 1500km ajon jälkeen. Tässä matkassa on venynyt (kulunut) kahdet XT:n ketjut (reipas 0.75%) sekä XT-pakka kulahtanut niin, että lyö vähän väliä yli. Pari kertaa ketjut pyöräytetty kierrossa. Jotain hämärää mielestäni on ketjussa ja pakassa, kun noin nopeasti menee. Olen tullut väliaikaiseen lopputulokseen, että velipoika kun ajaa aina ”täysiä”, selkä otettava kiinni ja työmatka on lyhyehkö, niin tämä ajotyyli on kohdistanut hirmuisia voimia ketjuihin ja pakkaan per ajettu kilometri. Pakassa näkyy selvät jäljet, että käytetyimmissä rattaiden hampaissa on levähtänyt pinta ja hammas alkaa terävöityä.
    Oma maastopakka (XX1 Eagle) huitelee 7000 km kieppeillä ja ihmettelen, kun kulumisesta ei ole vieläkään muuta merkkiä, kuin maalit on lähtenyt osittain päältä. Ja kahdella ketjulla ajettu tuo. Nekään eivät ole ”venyneet edes 0.5 %:iin. Kestää ja kestää.
    Mitä mieltä arvon raati on voimateoriastani kulumiseen?

  8. #8
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.428
    Onhan siinä paljon muutakin joka vaikuttaa. Kuinka puhtaana niitä ketjuja ja voimansiirron osia pidetään, millä ja miten usein voitelee jne.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onhan siinä paljon muutakin joka vaikuttaa. Kuinka puhtaana niitä ketjuja ja voimansiirron osia pidetään, millä ja miten usein voitelee jne.
    Joka lenkkihän ne pitää voidella ja puhdistaa, mutta siltikin voitelu meinaa loppua pidemmillä kuralenkeillä. Eli käytännössä ne ei pysy puhtaana kuin lenkin alun.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.428
    Epäilen että "Kesäinen työmatkakulkine" ei saa tuollaista rakkautta.

    Vahalla lika varisee ketjusta, ja se on kirkas kun tulee kotiin. Näin ainakin sanotaan, itse keitin oman ketjuni moltenspeedwaxissa aikaisemmin ja olin ekalla lenkillä eilen. En huomannut tosin katsoa sitä ketjua ennen vesiletkukäsittelyä, mutta oli se kyllä kirkas letkun jälkeen. Kirkkaampi kuin squirtillä.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    En ole varma, mutta menisin hennon kokemusperäisen päättelyn mukaan sillä oletuksella, että polkemisen voima on suoraan yhteydessä pakan ja ketjujen kulumiseen tai kestämiseen. Ihan vaan sillä, että velipojan työmatkapyörän voimansiirto (päällisin puolin poislukien etuleipä) on uusimispisteessä noin 1500km ajon jälkeen. Tässä matkassa on venynyt (kulunut) kahdet XT:n ketjut (reipas 0.75%) sekä XT-pakka kulahtanut niin, että lyö vähän väliä yli. Pari kertaa ketjut pyöräytetty kierrossa. Jotain hämärää mielestäni on ketjussa ja pakassa, kun noin nopeasti menee. Olen tullut väliaikaiseen lopputulokseen, että velipoika kun ajaa aina ”täysiä”, selkä otettava kiinni ja työmatka on lyhyehkö, niin tämä ajotyyli on kohdistanut hirmuisia voimia ketjuihin ja pakkaan per ajettu kilometri. Pakassa näkyy selvät jäljet, että käytetyimmissä rattaiden hampaissa on levähtänyt pinta ja hammas alkaa terävöityä.
    Oma maastopakka (XX1 Eagle) huitelee 7000 km kieppeillä ja ihmettelen, kun kulumisesta ei ole vieläkään muuta merkkiä, kuin maalit on lähtenyt osittain päältä. Ja kahdella ketjulla ajettu tuo. Nekään eivät ole ”venyneet edes 0.5 %:iin. Kestää ja kestää.
    Mitä mieltä arvon raati on voimateoriastani kulumiseen?
    Niin juu tämä. Veikkaan, ettei velipoikasi tosiaan tee ketjuille työmatkalla mitään muuta kuin ajaa niillä. Korkeintaan öljyä vanhan pskn päälle.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.644
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin juu tämä. Veikkaan, ettei velipoikasi tosiaan tee ketjuille työmatkalla mitään muuta kuin ajaa niillä. Korkeintaan öljyä vanhan pskn päälle.
    Suurin piirtein näin. Ei hyvä. Ehkä kerran kuussa ollut pesu. Se kyllä selittää ketjun venymisen(kulumisen), joka puolestaan tietysti vaikuttaa pakkaan, mutta silti ihmettelen, kuinka nopeasti on kulunut. Ja varsinkin pakan hampaat, kun eivät ole muuttuneet mitenkään piikeiksi, vaan levähtäneet kohdasta, johon ketju kohdistaa voimansa.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Kun ketju venyy, niin pakan rattaat venyy mukana.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.428
    Näin kävi minulle, 600 km ekan ketjun kanssa (sähköläski ja tykkään porsastella savessa), 1000 toisen kanssa ja molemmissa meni ketjumitta .75% sillai oho-onpas-tämä-venynyt. Uuden ketjun kanssa ei voinut sitten enää polkea yhtään.

    Nyt on parempi ja tarkempi ketjutulkki (Park Tool CC-4) joka mittaa oikeasti kuinka kulunut se ketju on, ja vaihto heti 0.5% kohdalla.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Niin ja tosiaan maasturissahan tulee pienillä vaihteilla paljon isompi vääntö takapakalle, mitä maantiepyörässä.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    234
    Mulla kesti XX1 sarja 9000km, ja sitten hajosi ketjusta linkki. Hoidon tasoa kuvaa ehkä parhaiten sana nada. Toki silloin tällöin pyyhkäisin ketjun rätillä ja tipautin hyvää öljyä ketjun läpi.
    Laitoin uuden ketjun, mutta se narisi eturattaalla, niin vaihdoin sitten samalla kaikki rattaatkin.

  17. #17
    Suhteellisen hyvällä hoidolla ollut tuo voimansiirto (2x11), ei nyt sentään joka päivä pesty mutta sadekeleillä pari kertaa viikkoon pesu. Viimeinen kesä mennyt vahalla ja se tuntuu kyllä loistavalta keksinnöltä. Tuo 3 ketjun kierrätys voisi olla seuraavana kokeiltava. 500-1000 ja jäähylle vai?

  18. #18
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    En koskaan kierrättänyt ketjuja, työmatkapyörässä aikoinaan 1x9 ja suht perusketjut ja pakka, vajaa kolmetonnia viimeaikoina kertyi ja minimaalisella mutta tehokkaalla voitelulla komeasti ajoi vuoden ilman ongelmia...
    Tietenkin nyt käytössä maantiepyörässäkin suht HiTech voimansiirto 1x11 niin täytyy varmaan seurata tilannetta keväästä...

Samanlaisia aiheita

  1. Kysymys Miche rataspakan asennuksesta
    By Jarkko in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 28.06.2020, 20.21
  2. Ketjujen ja rataspakan kesto matkapyöräilyssä
    By Noviisipyöräilijä in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 93
    Viimeinen viesti: 20.02.2020, 16.38
  3. Etuvaihtajan kesto
    By oppes in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 15.07.2019, 10.48
  4. Vaihdevivun, takavaihtajan ja rataspakan yhteensopivuus
    By Perusmies in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 26.11.2015, 18.56
  5. Rataspakan irroittaminen
    By jannevaro in forum Renkaat
    Vastaukset: 37
    Viimeinen viesti: 05.12.2014, 20.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •