Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Hieno jarrukeksintö

  1. #1

    Lamppu syttyi Hieno jarrukeksintö

    Videon pitäisi alkaa oikeasta kohdasta:

    https://youtu.be/4I-p8vjQ95s?t=950

    Keksinnön idea on sellainen, että ipanan polkupyörässä on yksi jarrukahva ja jarrut on kuitenkin etupyörälle ja takapyörälle. Ajattelin välittömästi, että kuinkahan tuokaan voisi toimia hyvin, missä suhteessa voima pitäisi jakaa jarrujen kesken, yms.

    Americalainen onkin tehnyt nokkelan keksinnön. Jarrukahva käskee vain takajarrua. Jarrutuksen aikana takajarruun kohdistuu pyörivästä takakiekosta voima, ja tämä voima välitetään etupyörän jarrulle, joka saa varsin riittävästi voimaa kunnon jarrutukseen. Hienoin ominaisuus tässä keksinnössä on se, että jos etujarru jarruttaakin niin voimakkaasti, että takapyörä nousee, silloin takajarru pysäyttää takakiekon ja etujarrulta loppuu voima, ja takapyörä laskeutuu alas. Näin ollen lapsi ei kovankaan paniikkijarrutuksen vuoksi lennä ohjaustangon yli.

    Huomatkaa erityisesti: Tähän ei tarvita elektroniikkaa.

    Onhan sillä firmalla omat sivutkin: https://guardianbikes.com/
    Joka päivä täytyy jotain polkea.

  2. #2
    Uuden tekniikan kirousketjun innoittamana en ostaisi. Jos pelkää lapsen lentävän tangon yli liian voimakkaan etujarrun takia, niin säätäisin etujarruvaijeria vaan sen verran löysälle, ettei otb ole mahdollista.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    Mitenhän tuo voiman jakautuminen toimii...? Kyllä nuo jarruvoimat pystyy säätämään ilman virityksiäkin ja onhan sekin fakta että nuorena vitsa väännetään ja opetetaan jarruttamaan oikein...
    Toisaaltaan Hopelta löytyy kahva mihin kummatkin kytketty samaan...

  4. #4
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.025
    Ratkaisu ongelmaan jota ei ole. Lukkiutumaton etujarru voisi olla fiksumpi keksintö.
    ---
    Proud member of Wannabe Cycling Club Finland & Self-made Therapist of Cycling Science and Faith

  5. #5
    Eli käy, kuten videossakin: takapyörä lukittuu, eikä etupyörä jarruta ollenkaan.

  6. #6
    Surestopin sivuilta löytyy video, josta toimintaa voi käydä vakoilemassa. Perustuu liikuvaan takajarrupalaan, jonka liike vetää etujarrun vaijeria. Takajarrupalan ja vanteen jarrupinnan välinen kitkavoima välitetään etujarrulle, eli etujarrun käyttövoimana on takarenkaan ja alustan välinen kitkavoima. Mikäli takarenkaan kitka jarruttaessa syystä tai toisesta vähenee, vähenee myös etujarrun jarruvoima.

    Aivan hirveä keksintö.

  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.682
    Muistuu mieleen ne lukkiutumattomat v-jarrut takavuosilta. Oli se sylinterimäinen "tehonsäädin".



    Paholaisen keksintö sekin.


  8. #8
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    8.189
    Ja kaikissa näissä on ongelmana se, ettei junnu tosiaan opi ikinä jarruttamaan.

    Sama juttu monissa muissakin turvalaitteissa. Esimerkiksi suurin osa autoilijoista ei enää hallitse edes alkeita auton käsittelystä liukkaalla, koska ajonvakaus. En siis ole millään tapaa vastaan ajonvakautusta. Loistava keksintö. Mutta pitäisi kuskin kuitenkin tajuta mikä on etu- tai takavetoauton peruskäytös ja ajaa sen mukaan. Väitän monen liukkaalla kelillä sattuneen ohitusonnettomuuden johtuvan juuri tästä. Ei tajuta, ettei etuvetoautolla saa höllätä kaasua loskapolanteen päällä.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    9.025
    ^OT:ksi menee tämäkin, mutta kuplavolkkarilla kyllä oppi ajamaan loskapolanteen yli. Yhtään jos oli veto päällä, niin mentiin että hoplaa, kun kevyt keula lähti käsistä heti eikä kohta. Etuvedolla sitten taas veto päällä koko ajan.
    ---
    Proud member of Wannabe Cycling Club Finland & Self-made Therapist of Cycling Science and Faith

  10. #10
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    234
    Uutta tekniikkaa, ei saatana. Ei hyväksytä. Ei.

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    ^Ei ainakaan uutta turhaa tekniikkaa...

  12. #12

    Peukalo ylös ABS fillariin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Lukkiutumaton etujarru voisi olla fiksumpi keksintö.
    No heh, sitähän tuo juurikin on. Etujarrun voima säätyy automaagisesti juuri sen mukaan, kuinka hyvin tai huonosti takarengas on maassa. Jos nimittäin takapyörä osoittaisi kohti taivasta, tai olisi edes vähän irti tiestä, niin sehän juuri olisi merkki siitä että etupyörän jarrutus on mennyt enemmän tai vähemmän överiksi. Kun etujarrun voima rajoitetaan juuri tuohon rajalle, niin että takapyörä pikkuisen koskee tiehen, jarrutus saadaan optimoitua. ABS ilman elektroniikkaa, se on minun mielestäni edistystä.

    Sitten vielä samalla periaatteella toimiva levyjarrutoteutus ja pukkaamaan maailmalle näitä härveleitä.
    Joka päivä täytyy jotain polkea.

  13. #13
    ^Mutta liukkaalla pinnalla ei taida auttaa tuolla tavoin toimiva ”lukkiutumattomuus” kun se takapyörä ei nouse ilmaan etujarrun lukkiutuessa.

  14. #14

    Kymysys Liukkaalla pinnalla

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    ^Mutta liukkaalla pinnalla ei taida auttaa tuolla tavoin toimiva ”lukkiutumattomuus” kun se takapyörä ei nouse ilmaan etujarrun lukkiutuessa.
    Mietin juuri, että mitenkähän tuo jarru toimii oikealla pääkallokelillä. Tie on jäinen, kitkakerron surkea. Pyöräilijä rutistaa jarrukahvaa, ja takajarru lukkiutuukin melkein heti. Takarengas liukuu jäällä. Liikekitka on pienempi kuin lepokitka, joten etujarrua ohjaava voima on myös vastaavasti pienempi. Mutta riittääkö tuo voima etujarrun lukkiutumiseen, vai pyöriikö eturengas yhä? Tämän voisi kaiketi laskea, jos tietäisi painojakauman ja muutaman muun epäselvän asian.
    Joka päivä täytyy jotain polkea.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    ^Silti panostaisin lasta opettelemaan jarruttamaan, jo sukupolvet ovat homman ennenkin hanskanneet.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.428
    Parempi kaatua pienen lapsen korkeudesta ja nopeudesta.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    94
    Itse olen luottanut takajarruun ja etujarru säätänyt ottamaan vain vähän.
    Ei sitä kauaa tarttee harjoitella kun jannut alkaa kuluttamaa takarengasta lukkojarrutus kurvauksilla😁.
    Sitten kun poika sai hydrauliset jarrut pääsi treenaamaan endoja.

  18. #18
    Ongelma lastenpyörissä (12tuumaisista ylöspäin), on että niissä on lähtökohtaisesti se jalkajarru mikä on aivan .... jostain.

    Woomit, Islabikesit, frogit yms ns paremmat lastenpyörät, niissä ei ole kuin käsijarrut, eikä ole mitään jarrutehon rajoittajia yms hömppää. Joten 3 vuotiaskin oppii heti käyttämään käsijarruja oikein, ilman että jarruja mitenkään tarvitsee rajoittaa. Ihan kokemuksesta tiedän että näin on, senverran monta lasta naapurissa ovat hyvin oppineet 4 vuotiaina jo käyttämään käsijarruja

    Se jalkajarru on sitäpaitsi vähän vaarallinen, koska jarrut eivät yllättäen toimi, jos ottaa jalat pois polkimilta (mitä lapset usein tekevät pieninä)...

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    ^Vahva komppaus, jalkajarru kaikkein heikoin jarru mitä vuosien aikana testannut, toimii tehokkaasti ainoastaan yhdessä asennossa ja tuskin se siinä silloin kun tarve.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    132
    Systeeminhän voi säätää tehokkaasti toimivaksi vain yhdellä alustalla. Jos on liukkaampaa tai pitävämpää, balanssi on väärä. Ja kun jommatkummat jarrupalat kuluvat ja vaijerit venyy, säätö muuttuu. Mitään pysyvää tuntumaahan tuossa ei pysäyttämiseen ole, eli lasten lelu. Kuten jalkajarru.

    Sitten tuohon saadaan vähän kokeneemmille ajajille tekemällä tehtyä se legendaarinen tilanne, että kaikki on yhden komponentin varassa. Kahva löysällä, vaijeri jumittaa, pala irtoaa, vanne vipottaa tai kuori onkin pois ohjurista, niin kaikki jarrut katoaa kerralla.

  21. #21
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.820
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^OT:ksi menee tämäkin, mutta kuplavolkkarilla kyllä oppi ajamaan loskapolanteen yli. Yhtään jos oli veto päällä, niin mentiin että hoplaa, kun kevyt keula lähti käsistä heti eikä kohta. Etuvedolla sitten taas veto päällä koko ajan.
    Sori, kuplavolkkari on kyllä tuttu... Yhden omistanut ja myös talvella ajanut.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #22
    Liittynyt
    01/2019
    Viestit
    100
    Loistava systeemi, jos esimerkiksi sairauden tai tapaturman takia jarruttaminen hoidetaan vain yhdellä kädellä. Lapsen motoriikka kyllä kehittyy hallitsemaan kahta jarrua, jos jarrut ovat tunnokkaat, tarpeeksi tehokkaat ja toiminta on loogista.

  23. #23
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    132

  24. #24
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    13.041
    Kuten aikaisemmin mainitsin, esim. Hopelta löytyy tuplakahva jolla onnistuu kummankin kontrollointi yhdellä kädellä joten jättäisin tuollaiset omaan arvoonsa.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.04.2017, 21.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •