Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4
Näyttää tulokset 91 - 112 / 112

Aihe: työsuhdepyörä, anyone ??

Oman työsuhdepyörän tilaus peruuntuu, jos tuo melkein kymmenen prosentin hinnankorotus toteutuu. Etu jää tuolloin jo aika pieneksi.

Mielenkiintoista nähdä miten tämä nyt hoidetaan, kun itselläni etu on jo käytössä. Ymmärsin, että tämä tulkinta lisää myös työnantajien työmäärää ja kustannuksia selvästi. Nähdäkseni vaihtoehtona olisi tarjota tuo etu palkan päälle, ja eikös tuo onnistuisi tiputtamalla ensin normipalkkaa tuon edun verran. Tämä siis ensimmäinen ajatus mikä tuosta itselläni tuli mieleen ja ärsyttää toki myös itseäni koska tuo syö selvästi jo valmiiksi melko alhaista säästöpotentiaalia, enkä usko että olisin etua ottanut käyttöön jos tämä olisi ollut tiedossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Oikeen kiva. Mikä insentiivi työnantajalla on osallistua fillarijärjestelyyn, jos kustannukset ovat samat kuin maksettaessa palkka suoraan tilille?
    Työnantajan intensiivi on houkutella ja pitää hyviä työntekijöitä palkkalistoillaan.

En minäkään ole pyöräedun vuoksi valmis alentamaan eläkettäni.

Itse tilasin juuri työsuhdepyörän. Prosessi oli erittäin helppo. Työnantajan puolelta ei tarvitse kuin allekirjoittaa sopimus.

ja sitten tietysti hoitaa palkanmaksun kiemurat, mutta eivät nekään liene korkeampaa matematiikkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MJayy Katso viesti
    Nähdäkseni vaihtoehtona olisi tarjota tuo etu palkan päälle, ja eikös tuo onnistuisi tiputtamalla ensin normipalkkaa tuon edun verran.
    Mun käsitys on, että mulla on autoetu juurikin noin. Ja olin kuvitellut, että näin se menee pyöräedunkin kanssa. Eli jos sulla on nyt palkka vaikka 3500 EUR ja otat pyöräedun, niin uudeksi palkaksi sovitaan 3400 EUR ja siihen satasen etu päälle. Näin se ei sitten kerrytä myöskään eläkettä. Mutta ei myöskään nosta päiväsakkojen määrää...

Missähän kohtaa uudeksi käytännöksi on muodostunut joku muu tapa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sonico Katso viesti
    ja sitten tietysti hoitaa palkanmaksun kiemurat, mutta eivät nekään liene korkeampaa matematiikkaa.
    Ihan näin yksinkertainen se ei ole, jos tuo käsittely poikkeaa muista eduista. Jossain oli mun mielestä maininta, että pyöräetu näkyy tulorekisterissä neljänä eri rivinä. Palkkajärjestelmät eivät välttämättä suoraan taivu tuohon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jolami Katso viesti
    Tuli tällainen ilmoitus liisinki firmalta

Sai sitten joku tämänkin sössittyä
    Joo oma into hommata työsuhdepyörä tyssäsi tuohon ja juuri tuon saman liisinkifirman paskaan palveluun. Ostetaan oma niin voi rauhassa muokata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mun käsitys on, että mulla on autoetu juurikin noin. Ja olin kuvitellut, että näin se menee pyöräedunkin kanssa. Eli jos sulla on nyt palkka vaikka 3500 EUR ja otat pyöräedun, niin uudeksi palkaksi sovitaan 3400 EUR ja siihen satasen etu päälle. Näin se ei sitten kerrytä myöskään eläkettä. Mutta ei myöskään nosta päiväsakkojen määrää...

Missähän kohtaa uudeksi käytännöksi on muodostunut joku muu tapa?
    Niin noin sen voisi käsittääkseni nyt muuttaa. Tai sitten on jotain lakikoukeroita ettei tuo onnistu, täytyy selvitellä, jos tuo tulkinta ei muutu. Nyt tuo on mennyt siis niin, että verotusarvo (max 100e) on vähennetty suoraan bruttopalkasta ja tuosta osuudesta ei ole työntekijä maksanut veroja tai muita maksuja ja työnantaja on säästänyt palkan sivukulut. Winwin siis suoraan molemmille. Tämä uusi tulkinta poistaa täysin työnantajan hyödyt ja työntekijäkin menettää tuon noin 8% säästöstä.

Meillä laitettiin yrityksessä jäihin tuo työsuhdefillarin lanseeraus. Juurikin tuon esille tulleen muotoseikan vuoksi. Tarjolla oli mummomallin sähköpyörää ainakin näin ensitietojen perusteella. Itseäni tuo ei kiinnosta ellei ärhäkämpää peliä ole saatavilla.

Mulla ollut työsuhdepyörä jo reilun kymmenen vuotta. Kaikki ostettu aina firmalle omaksi, kun en keksi yhtään hyvää syytä, miksi verrattain halpa laite pitäisi liisata.
    Mitä kirjanpitoon tulee, niin tuosta ei tule juuri yhtään ylimääräistä työtä.

^ Kirjanpidon osalta tämä uusi laki muutti tilannetta.

Joo, mutta ohjelma senkin hoitaa

Pitihän tämä arvata.... Oma vero-osaaminen 10v yrittäjän kokemuksellakaan ei nyt ihan ensi lukemalla riittänyt käsittämään tätä uutta linjausta.

Osaako joku vääntää rautalangasta onko tällä linjauksella vaikutusta seuraavaan skenaarioon:

omistan OY:n ja sillä ei minulle ole mitään merkitystä annanko edun itselleni palkan osana vai lisänä. Tarkoitus ostaa 5v ajalle 4800e arvoinen pyörä + huoltopaketti eli tuo maksimi 6000,00e verotonta tuloa / 5v. Kun itse omistan firman joka tämän edun tarjoaa niin kiinnostaa tietysti jos työnantajalle tulee lisää kuluja kun mitä aiemmin ilmoitettiin. Yhtiomuoto vaihtunut vastikään tmi:stä OYksi niin ei nämä luontoisetujen verokohtelut ole muutenkaan vielä kovin tuttuja. Ja kyllä, hyvä kirjanpitäjä on mutta pitäisi ensin itsekin ymmärtää asioita.

https://www.taloustaito.fi/Vero/hank...taan/#58134a70

Tuossa tuo on aika hyvin selitetty. Eli jos annat työntekijälle nykyisen palkan päälle polkupyörän luontaisetuna 100€/kk (80€ fillari ja 20€ huollot), ei sivukuluja tule.

" Palkankorotuksena annatusta edusta sivukulut maksetaan vain veronalaisesta edusta, ei verovapaasta edusta. Jos sen sijaan edun arvo vähennetään sovitusta kokonaispalkasta, esimerkiksi työeläkemaksu menee myös verovapaasta osuudesta.”

Miksiköhän ihmeessä eläkeviranomainen antaa ohjeistuksensa tässä vaiheessa, kun lakiesitys hyväksyttiin jo joskus viime syksyllä? Vaikuttaa jopa ansalta <lisää kierroksen foliota pään ympäri>. Siellä on nyt moni toimija sekä työnantaja- että liisaripuolella ihmeissään näiden taannehtivien asetusten seurauksena, sillä etuahan on tosiaan käytetty jo vuoden alusta asti luottaen senhetkiseen tietoon kustannusvaikutuksista.

Sen kerran kun saadaan tällainen päällisinpuolin kaikkia osapuolia hyödyttävä veronkevennys, niin sekin saadaan vielä jälkikäteen byrokraattien toimesta vesitettyä. Noh, saadaanpahan lähivuosina maksuun meneviä eläkkeitä paremmin kai taas katettua

Onkos muuten kellään tietoa että mitä kaikkia tietoja siitä hankitusta fillarista menee työnantajalle? Kun mietin vaan että mitähän tapahtuisi jos ihan vahingossa hommaisikin työsuhde-etuna sähköfillarin joka ei olisi mulle sopivaa L- kokoa, vaan sattuisikin jostain kumman syystä olemaan vaimolle sopivaa S- kokoa??

Oli myös sormi jo tilausnapilla, viime hetkellä puhallettiin peli poikki ETK ohjeen julkaisun myötä.. Jospa hallitus saisi tähän uutta linjausta, epäilen että ei

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AlliumPorrum Katso viesti
    Onkos muuten kellään tietoa että mitä kaikkia tietoja siitä hankitusta fillarista menee työnantajalle? Kun mietin vaan että mitähän tapahtuisi jos ihan vahingossa hommaisikin työsuhde-etuna sähköfillarin joka ei olisi mulle sopivaa L- kokoa, vaan sattuisikin jostain kumman syystä olemaan vaimolle sopivaa S- kokoa??
    Ei tuo ketään kiinnosta, kun et huutetele.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Entä hypoteesi jossa palkkaa lasketaan 100€/kk mutta työnantaja antaa palkan päälle 100€ luontaisedun.
    Tällöin päästäisiin malliin joka oli voimassa ennen ETK-ohjetta?
    Oletus että palkka palautuu leasingin jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhuri Katso viesti
    Entä hypoteesi jossa palkkaa lasketaan 100€/kk mutta työnantaja antaa palkan päälle 100€ luontaisedun.
    Tällöin päästäisiin malliin joka oli voimassa ennen ETK-ohjetta?
    Oletus että palkka palautuu leasingin jälkeen.
    Tuota oon työnantajankin kanssa pyöritellyt, mutta tossa tulee kaiketi erilaisia työlainsäädännöllisiä nyansseja mukaan peliin. Esim alle TES:n ei voi palkkoja laskea, jos nyt rajoilla sattuisi palkka olemaan ja tuostakin seuraa kaikenlaisia tasaveroisuusseuraamuksia. Vaikea himmeli kyllä tästäkin taas saatu aikaiseksi, vaikka tarkoitus oli hyvä.

En ihan ymmärrä työntekijän puolelta itkua eläkemaksuista. Kyllä minusta ainakin on parempi, että eläkekin kertyy. Siitä huolimatta säästän noin kolmen tonnin pyörän hankintahinnassa noin 800€ vuokrakauden aikana lunastuksineen.

Lisäksi saan sen kolmen tonnin pyörän heti käyttöön käytännössä korottomalla luotolla, jota sitten lyhennän sopimuskauden ajan.

Jos sen päälle nyt eläkekin kertyy sen mukaan, mitä sovittiin työnantajan kanssa heidän palkatessa minut, niin aina vaan parempi. Ehkei se kovin nuorta henkilö kovasti kiinnosta, mutta koska itse ajattelin päästä joskus eläkkeellekin ja en viitsisi ottaa pienempää eläkettä silloin vain siksi, että tuli otettua pyöräetu. Yhtä lailla voi laskeskella, paljon pyöäredun ottaminen vaikuttaa alentavasti omaan eläkkeeseen, jos siitä ei makseta eläkemaksuja. Kertoa se sitten: (z$/kk) x 12 x (odotettavissa oleva elinikä x eläkeikä). Esim. 3€/kk x 12 x (88 - 64) = 822€ eli lopulta koko pyöräetu oli lainaa eläkkeestä. Luvut luonnollisesti täysin hihasta vedettyjä, mutta ideana se menee noin ja vaikutus sitä suurempi, mitä lähempänä eläkeikää on.

Eläkemaksuista valitus johtui pitkälti siitä että edun saaminen olisi ollut paljon helpompaa jos työnantaja olisi voinut tarjota sitä kustannusvapaasti.
    Tuon eläkemaksutulkinnan myötä (tarjoajasta riippuen) kustannuksia tulee 15€/pyörä/kk. Joten hankaloittaa homman läpisaamista, etenkin nykyisessä taloustilanteessa.

Työntekijänä tosiaan aika se ja sama, tämä on ihan yhtä hyvä.

Ylipäätään tässä mallissa oli ongelmallista että edun saadaksesi on työnantajan tehtävä sopimus. Meillä saatiin onneksi parin kuukauden väännön jälkeen sovittua ja pyörän valikoiminen voi alkaa

Itselläni ei ole kokemusta siitä, mikä vaikutus oli aiemmin työntekijän nettopalkkaan, joten en voi tehdä vertailua. Sen kyllä huomasin, että vuokrafirma oli lisännyt maksihin 15€/kk, mutta nämä tosiaan menee työnantajalle.

Mutta onhan noita lukemattomia muitakin tapoja, joilla työnantajat tukevat työntekijöiden liikunnallisuutta. Kyllä varmasti hyödyt voittaa kulut, koska muuten näitä ei niin aktiivisesti tarjottaisi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •