ContinentalElectrobikeHuntteriAlltricksGiantFantic
Sivu 19 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 17 18 19
Näyttää tulokset 541 - 556 / 556

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

Minulla on taas ongelmia cachen kanssa. Kun avaan Firefoxissa Private Windowin näen ne polut mitä on eilen ja toissapäivänä lisätty. Normaali Firefoxissa olen koittanut kaiken, Web Developer Tools -> Network Disable Cache ruksattuna Ctrl-R, ja Ctrl-Shift-R (joka yleensä tekee saman). Poistin Storage kohdasta kaikki trailmap jutut. Poistin proxy-palvelimen käytöstä. Käynnistin selaimen uudestaan. Zoomasin tosi ulos ja tosi sisälle. Kaikki blockerit disabloinut.

Mikään ei auta, polut ei vain ilmesty karttaan. Mikähän on vielä kokeilematta?

Surullinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    ruksattuna Ctrl-R, ja Ctrl-Shift-R (joka yleensä tekee saman).
    ..
    Mikään ei auta, polut ei vain ilmesty karttaan. Mikähän on vielä kokeilematta?
    Ctrl-F5 tekee myös saman selaimissa, lataa koko sivun uudestaan.
    Onko URL trailmap.fi vai web.trailmap.fi ?

Olen pohtinut: Onkohan poluilla oleville jyrkännepudotuksille jotain obstacle -tagia?

Niin siis F5 ja Ctrl-R on yleensä sama.

Url on ng.trailmap.fi

Oikea osoite on trailmap.fi tai web.trailmap.fi (ensimmäinen on vain lyhenne tuolle jälkimmäiselle). ng.trailmap.fi sinänsä toimii, mutta se on ikivanha osoite ajalta kun vanha Trailmap oli vielä pääasiallinen versio sovelluksesta...

"Polut ei ilmesty karttaan" --> mitä karttaa mahdat käyttää? Eli oletusvektorikartta vai jokin muu. Kuvauksesi ongelmasta kyllä viittaa 99% Firefoxin välimuistin ongelmaan. Vektorikartassa OSM-data tulee tiles.trailmap.fi palvelimelta, vektoritiilet ovat niitä .pbf päätteellä varustettuja. Firefoxin web developer tools / Network näkymästä pitäisi nähdä kyllä, että se lataa ne vektoritiilet verkosta, eikä välimuististaan. Itse en käytä FF:ää muuta kuin testaukseen, joten en tunne sen sielunelämää tarkemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti

Olen pohtinut: Onkohan poluilla oleville jyrkännepudotuksille jotain obstacle -tagia?
    Stepit on koodattu mtb:scale asteikkoon: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale - siis niin kauan kuin puhutaan stepeistä, joista osaajat vielä pystyy ajamaan ainakin alaspäin (olisiko siis jotakin 2m asti kun tekniikka on hallussa). Jossakin siellä kahden metrin paikkeilla siirrytään myös jo jyrkänteisiin ja sellainen on way natural=cliff (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:natural%3Dcliff).

Hgin Kepussa muistan tuollaisiin usein törmänneeni. Sopivinta olisi varmaan kartalle hyvin selvästi merkitä tuollaiset, jopa katkaisemalla polku ennen jyrkännettä. Kyllä trials-veijarit nuo kuitenkin löytää kikkailuun, mutta tavallisia harrastajia ei viitsi ajattaa alas sellaisista missä voi hyvin huonostikin käydä.

Sama homma kyllä www.trailmap.fi osoitteessa ja Firefoxin kanssa. Näen että mm 4733.pbf latautuu tiles.trailmap.fi 200 koodilla OK. Mutta lukee tosiaan "cached" vaikka "Disable Cache" on ruksattu.

Näen myös jotain trackereita jotka ovat jenkeissä (!) joita ublock blokkaa. o4506381911916544.ingest.us.sentry.io

Tein nyt niin että otin History-sivun auki, sieltä haku tiles.trailmap.fi, ja sitten oikealla hiirellä "Forget about this site". Vasta tämä sai kakun tyhjenemään. Onpa outoa että Ctrl-Shift-R esimerkiksi hakeaa cachesta vaikkei pitäisi, sama tuo developer toolsissa oleva "Disable Cache":n toimimattomuus. Oh well nyt näkyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Sama homma kyllä www.trailmap.fi osoitteessa ja Firefoxin kanssa. Näen että mm 4733.pbf latautuu tiles.trailmap.fi 200 koodilla OK. Mutta lukee tosiaan "cached" vaikka "Disable Cache" on ruksattu.

Näen myös jotain trackereita jotka ovat jenkeissä (!) joita ublock blokkaa. o4506381911916544.ingest.us.sentry.io

Tein nyt niin että otin History-sivun auki, sieltä haku tiles.trailmap.fi, ja sitten oikealla hiirellä "Forget about this site". Vasta tämä sai kakun tyhjenemään. Onpa outoa että Ctrl-Shift-R esimerkiksi hakeaa cachesta vaikkei pitäisi, sama tuo developer toolsissa oleva "Disable Cache":n toimimattomuus. Oh well nyt näkyy.
    No syy välimuistiongelmiin taitaa olla tuossa sitten, google ehkä kertoo miksi FF toimii noin. Chrome "disable cache" moodissa hakee kiltisti verkosta, mutta silläkin pitää se Dev Tools / network tab pitää auki ladatessa, jos sen sulkee niin palataan normaaliin välimuistin käyttöön (mikä toki järkeenkäypää, koska on helppo unohtaa se disable cache täppä päälle).

Muistaakseni nuo reload-komennot (Ctrl-shift-R) ja vastaavat hakivat verkosta vain uudestaan vain sivun html:n ja siinä olevat suorat viitteet. JS-koodin ajamat fetch-komennot otetaan välimuistista (jollei "disable cache"), koska muutenhan Ctrl-shift-R olisi "delete all cache" efektiivisesti.

Trailmapissa ei ole mainos (ad) trackereita. Sentry (https://sentry.io) on laadunvarmistuksen työkalu, joka kerää tietoa sovelluksen ongelmista (crashit, JS poikkeukset jne.) - ilman sitä moni bugi olisi jäänyt piiloon tai mysteeriksi. Euroopassa olevia kolmannen osapuolen palveluita käytetään missä vain voidaan, mutta tämänkaltaisissa sovelluksissa vaikea välttyä siltä, että ei olisi yhtään jenkkipalvelua.

Itse olen vähän harmistunu tästä uudistuksesta. Ennen muinoin sai tallentaa piirtämänsä GPX-jäljen ihan ilmaiseksi, nyt pitää maksaa joku tilausmaksu. Sinänsä mielestäni kehittäjä saa tehdä tuotteestaan millaisen haluaa, eli miksei siis maksullisenkin. Mutta ainakin tämän käyttäjän (minun) kohdalla ennemminkin karkotetaan potentiaalinen maksaja pois koko ohjelmiston parista.

Jos miettii, mikä trailmapin edes erottaa musita GPX-reittien suunnittelupalveluista, niin kyseessä on varmasti tuo mtb:scale-merkittyjen polkujen värillinen korostus OSM-karttapohjassa. Ja tästä olkaa se minua närästävä kohta. Ohjelmiston kehittäjä olettaa, että ihmiset hyvää hyvyyttään käyvät ilmaiseksi ja omalla ajallaan päivittämässä OSM-karttoja paremmaksi, eli merkkaamassa puuttuvia polkuja ja lisäämään noita mtb:scale-merkintöjä. Aiemmin tästä vaivasta on kukin saanut vastikkeeksi mahdollisuuden hyödyntää hyvä reitityspalvelua, jonka avulla voi käyttää näitä omia ja muiden tekemiä vaikeusastemerkintöjä. Eli omassa mielessäni tässä on ollut vähän sellainen yhteisöllinen meininki, vaikka varsinaiset ihmiskontaktit (ainakin omalla kohdallani) tästä puuttuvat. On vain ollut mukava ajatus tietää, että minä tässä nyt ajelen umpikujapolkuja ja umpeen kasvaneita avohakkuuaukeita, jotta saadaan hyvä ja ajantasainen data nettiin ja joku muu tästä toivottavasti omassa reittisuunnittelussaan hyötyy. Ja samaa polkukartoitusta ja karttadatan ylläitoa tekevät monet muut ympäri Suomea. Eli vähän sama ajatus, kuin miksi pidän autossa enemmän radiolähetyksen kuuntelusta, kuin omien levyjen tai kännykän musiikkien kuuntelusta. Tiedän, että samaan aikaan monet muut tekevät tahoillaan samaa asiaa kuin minä, jotain sosiaalisia tarpeita se tyydyttää, vaikken muita ihmisiä varsinaisesti kohtaakaan. Vähän ajautui ajatuksen virraksi, mutta kaipa tämä luo kontekstia.

Tietenkin ymmärrän, että nettisivun ja palvelimen ylläpito maksaa. Ja tästä syystä en palvelun maksulliseksi muuttumista voi tuomita, vaikka siitä en pidäkään. Nyt vain tuntuu, että joku muu taho edelleen olettaa, että yksittäiset käyttäjät ylläpitävät kartastodataa vapaaehtoisvoimin, mutta eivät enää saakaan mitään hyötyä omasta viitsimisestään. Itse en ainakaan jatkossa enää aio päivittää tuota mtb:scalea karttoihin. Kävipä jopa asian tiimoilta ensimmäisissä tunnekuohuissa mielessäni, josko poistaisin kaikki aiemminkin tekemäni merkinnät OSM:stä. Laskin kuitenkin kymmeneen ja totesin, että on vähän turhan lapsellinen reaktio asiaan. Sattumalta olen juuri muuttanut ja alueella olisi aika paljon rukattavaa OSM:n kartoissa, mutta jääköön jonkun muun tehtäväksi.

Toivottavasti ei tullut liian katkeraa tykitystä, vähän ehkä kärjistäen kirjoitin tehostamiskeinona. Vilpittömät kehut palvelun kehittäjälle, paljon on mennyt aikaa ja vaivaa varmasti ja hieno lopputulos saatu aikaiseksi.

^Ymmärrän harmistusta ja tästä käytiin syksyllä 2023 pitkähkö ja osin varsin tunteikaskin keskustelu Facebookin "OSM Trails Finland" -keskusteluryhmässä (minne ennen täällä Fillarifoorumissa käyty keskustelu on pitkälti siirtynyt voluumin osalta).

Kirjoitin tuon keskustelun pohjalta Trailmapin blogiin kirjoituksen: https://support.trailmap.fi/blog/miksi-freemium ja sen jatkoksi kesällä 2024 https://support.trailmap.fi/blog/trailmap-lentoon. Suosittelen vilpittömästi lukemaan nuo, koska lyhyesti on tässä vaikea selittää samoja seikkoja kuin pidemmässä tekstissä ja siten vaara on ilmeinen väärinymmärryksiin (jotka entisestään vain ruokkivat tunnepohjaista harmistusta).

Mutta lyhyesti kuitenkin:
    1) Yhteisöllisyys OSM-kartoittamisesta ei ole kadonnut mihinkään, sama logiikka pätee edelleen eli kartoituksesta on suoraa hyötyä sekä itselle että muille - ja kartoittajien yhteinen ymmärrys siitä, että oma kartoitus aktivoi myös muita, jolloin omakin hyöty on sekä suoraa että epäsuoraa

2) Kartoittajien perspektiivistä on ymmärrettävästi oletuksia "vastikkeesta" - siinä pohteessa kuitenkin pohjalla olevat oletukset eivät aina osu aivan kohdilleen, ja juuri niitä nuo ym. kirjoitukseni avaavat. Alla tärkeimpiä:
    - OSM-kartoitus ei ole suora kontribuutio Trailmapille: syntyvä data ei ole Trailmapin "omaisuutta" vaan avointa dataa, jota hyödyntävät lukemattomat muutkin sovellukset
    - Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu": käyttöliittymä on web + natiivi-mobiilisovellus ja taustalla pyörii melkoinen nippu raskaan sarjan palvelimia, jotka käsittelevät OSM-dataa sekä karttaan että reitityskoneeseen. Ylläpito on 24/7 vastuu ja kehittäminen näin laajalle sovellukselle ei hoidu enää kevyinä satunnaisina iltapuhteina.
    - Usein tälläisissä pohteissa on helppo nähdä itseä lähellä oleva asia eli oma effortti ja siitä saatava hyöty, mutta vastaavasti vaikeampi nähdä toisen osapuolen (tässä Trailmapin kehittämisen & ylläpitämisen) vastaava pohde: Facebookin keskustelun voisi summata niin, että osa keskustelijoista oletti Trailmapista 1) työmäärän, työn sitovuuden ja kustannukset 10x alakanttiin ja 2) oletti sellaisia hyötyjä sovelluksen kehittäjälle, joita ei yksinkertaisesti ole olemassa (esim. vertauksia oli Stravaan sovelluksena) - ja kun nämä oletukset olivat vinossa, niin syntyi myös pohja keskustelijoiden tunteelle epäreiluudesta ja väärät oletukset seikoista, jotka mahdollistavat Trailmapin olemassaolon jatkossakin.

3) Uuden Trailmapin tavoitteena on tarjota jotain sellaista käyttäjille, mitä muut sovellukset eivät tarjoa - käyttäjät sitten tämän arvottavat ja viimekädessä "äänestävät jaloillaan". Mm. sovelluksen kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut". Samanlaista karttaa ei ole muissa sovelluksissa tarjolla. Samoin muut ominaisuudet on pitkälti kehitetty käyttäjäpalautteen perusteella, toki myös omaan eri polkulajien harrastamiseen vahvasti pohjautuen.
    - Trailmap on tarjolla freemium-mallina ts. maksuttomana on perusominaisuudet ml. lähes kaikki karttaominaisuudet. Ajatus on, että satunnainen käyttäjä "missä polut ovat ja mihinkäs seuraavasta risteyksestä" pärjää näillä. Aktiiviharrastaja, joka kaipaa reittisuunnittelua ja edistyneempiä navigointiominaisuuksia sitten maksaa niistä, tämä puolestaan mahdollistaa Trailmapin olemassaolon ja kehityksen.

Summa summarum: Asia on merkityksellinen keskustelunaihe ja aina on arvokasta kun puhutaan avoimesti omista fiiliksistä ja ajatuksenjuoksusta (vrt. paljon ikävämpää olisi vain itseksensä harmittelu), jolloin voidaan myös käydä avointa keskustelua faktoista ja näkökulmista. Viime kädessä tavoitteena on ollut löytää tasapaino, jossa niin OSM-kartoittajat, kartan hyödyntäjät (eivät kartoita) ja Trailmapin kehittäjä kokevat kaikki tekemisensä mielekkääksi. Vain näillä eväillä on mahdollista pitkäjänteinen toiminta.

Minä olen (tai vaimo on) Trailmapin maksullinen asiakas ja siltikkin jatkan päivitystä saamatta siitä palkkaa. Minä en sitä maksullisuuteen liittyvää palvelua tarvitse, mutta vaimo pitää sitä erittäin hyvänä. Minulle tämä on ihan OK enkä koe ollenkaan tuossa mainittua epäoikeudenmukaisuuden tuntua. Minä en myöskään koe, että jonkun toisen pitäisi tehdä talkoota palvelun ylläpidossa, että minä saisin talkoostani korvauksen. Meidän osuuksien suhde on kuitenkin sellainen, että minä kartoitan ihan vähän, mutta joku pitää minun puolestani palvelua ylhäällä aika paljon.

Toisaalta jos otan esimerkin koripallokuvausten puolelta, niin siellä teen talkoota Koristv.fi palveluun, jossa palveluntarjoaja (ruotsalainen Telian alainen osanen) ottaa puolet ja joukkue puolet. Siinä minun kamelinselkäni on murtumassa. Haluan tehdä talkoota joukkueen hyväksi, mutta todellakaan en halua tehdä talkoota ruotsalaisen pörssiyhtiön hyväksi. Eli se että Trailmappia pitää yllä suomalainen pienyrittäjä - jos edes on yrittäjä alkuunkaan on ihan eri asia kuin tehdä talkoota pörssiyhtiön tuloksen hyväksi. Eli tämä ei ole ollenkaan yksinkertainen asia ja tässä on matkalla paljon harmaan sävyjä, mutta kyllä Trailmap on saavuttanut jo sellaisen palvelutason, että maksan siitä mielelläni - tai siis vaimo maksaa. Minä koen Trailmapin nykyisen maksun enemmän "tarjoa ylläpitäjälle kahvit" henkisenä maksuna, kuin että siinä oikeasti maksettaisiin palvelusta, jonka joku tuottaa minulle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^Ymmärrän harmistusta ja tästä käytiin syksyllä 2023 pitkähkö ja osin varsin tunteikaskin keskustelu Facebookin "OSM Trails Finland" -keskusteluryhmässä (minne ennen täällä Fillarifoorumissa käyty keskustelu on pitkälti siirtynyt voluumin osalta).

Kirjoitin tuon keskustelun pohjalta Trailmapin blogiin kirjoituksen: https://support.trailmap.fi/blog/miksi-freemium ja sen jatkoksi kesällä 2024 https://support.trailmap.fi/blog/trailmap-lentoon. Suosittelen vilpittömästi lukemaan nuo, koska lyhyesti on tässä vaikea selittää samoja seikkoja kuin pidemmässä tekstissä ja siten vaara on ilmeinen väärinymmärryksiin (jotka entisestään vain ruokkivat tunnepohjaista harmistusta).

Mutta lyhyesti kuitenkin:
    1) Yhteisöllisyys OSM-kartoittamisesta ei ole kadonnut mihinkään, sama logiikka pätee edelleen eli kartoituksesta on suoraa hyötyä sekä itselle että muille - ja kartoittajien yhteinen ymmärrys siitä, että oma kartoitus aktivoi myös muita, jolloin omakin hyöty on sekä suoraa että epäsuoraa

2) Kartoittajien perspektiivistä on ymmärrettävästi oletuksia "vastikkeesta" - siinä pohteessa kuitenkin pohjalla olevat oletukset eivät aina osu aivan kohdilleen, ja juuri niitä nuo ym. kirjoitukseni avaavat. Alla tärkeimpiä:
    - OSM-kartoitus ei ole suora kontribuutio Trailmapille: syntyvä data ei ole Trailmapin "omaisuutta" vaan avointa dataa, jota hyödyntävät lukemattomat muutkin sovellukset
    - Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu": käyttöliittymä on web + natiivi-mobiilisovellus ja taustalla pyörii melkoinen nippu raskaan sarjan palvelimia, jotka käsittelevät OSM-dataa sekä karttaan että reitityskoneeseen. Ylläpito on 24/7 vastuu ja kehittäminen näin laajalle sovellukselle ei hoidu enää kevyinä satunnaisina iltapuhteina.
    - Usein tälläisissä pohteissa on helppo nähdä itseä lähellä oleva asia eli oma effortti ja siitä saatava hyöty, mutta vastaavasti vaikeampi nähdä toisen osapuolen (tässä Trailmapin kehittämisen & ylläpitämisen) vastaava pohde: Facebookin keskustelun voisi summata niin, että osa keskustelijoista oletti Trailmapista 1) työmäärän, työn sitovuuden ja kustannukset 10x alakanttiin ja 2) oletti sellaisia hyötyjä sovelluksen kehittäjälle, joita ei yksinkertaisesti ole olemassa (esim. vertauksia oli Stravaan sovelluksena) - ja kun nämä oletukset olivat vinossa, niin syntyi myös pohja keskustelijoiden tunteelle epäreiluudesta ja väärät oletukset seikoista, jotka mahdollistavat Trailmapin olemassaolon jatkossakin.

3) Uuden Trailmapin tavoitteena on tarjota jotain sellaista käyttäjille, mitä muut sovellukset eivät tarjoa - käyttäjät sitten tämän arvottavat ja viimekädessä "äänestävät jaloillaan". Mm. sovelluksen kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut". Samanlaista karttaa ei ole muissa sovelluksissa tarjolla. Samoin muut ominaisuudet on pitkälti kehitetty käyttäjäpalautteen perusteella, toki myös omaan eri polkulajien harrastamiseen vahvasti pohjautuen.
    - Trailmap on tarjolla freemium-mallina ts. maksuttomana on perusominaisuudet ml. lähes kaikki karttaominaisuudet. Ajatus on, että satunnainen käyttäjä "missä polut ovat ja mihinkäs seuraavasta risteyksestä" pärjää näillä. Aktiiviharrastaja, joka kaipaa reittisuunnittelua ja edistyneempiä navigointiominaisuuksia sitten maksaa niistä, tämä puolestaan mahdollistaa Trailmapin olemassaolon ja kehityksen.

Summa summarum: Asia on merkityksellinen keskustelunaihe ja aina on arvokasta kun puhutaan avoimesti omista fiiliksistä ja ajatuksenjuoksusta (vrt. paljon ikävämpää olisi vain itseksensä harmittelu), jolloin voidaan myös käydä avointa keskustelua faktoista ja näkökulmista. Viime kädessä tavoitteena on ollut löytää tasapaino, jossa niin OSM-kartoittajat, kartan hyödyntäjät (eivät kartoita) ja Trailmapin kehittäjä kokevat kaikki tekemisensä mielekkääksi. Vain näillä eväillä on mahdollista pitkäjänteinen toiminta.
    Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse en juurikaan käytä Facebookkia joten siellä olevat keskustelut eivät minua mitä todennäköisimmin tavoita. Sen kyllä tiesin, että Trailmapin uudistus ei ole mikään viime aikojen asia, vaan tapahtunut jo pidemmän aikaa sitten. Nyt kuitenkin muutin ja tästä nousi halu suunnitella maastoajo etukäteen, jotta saisi optimoitua polkujen ja siirtymien välisen suhteen. Kun en enää tunnekaan lähipolkuja kuin omia taskunani. Eli tästä syystä itse herään tähän muutokseen vasta nyt.

>Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu"
    Tämän arvasinkin, vaikken ATK-asioista paljoakaan ymmärrä. Joten mututuntumana minulla oli ajatus, että todennäköisesti minulla ei ole hajuakaan miten paljon aikaa ja vaivaa trailmappiin on uponnut. Siksi en oikeasti voi tästä maksullisuudesta kovin harmistunut olla vaikka hieman mieli tekisikin.

>kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut"
    Hauskasti itse en lopulta toivo juuri muita ominaisuuksia. Oma tarpeeni on aina ollut pelkästään karttapohjan päällä olevat "väritetyt mtb:scale polut" ja mahdollisuus manuaalisesti piirtää ja tallentaa gpx-tiedosto omalle tietokoneelleni. Tällä tavoin kartoitan lähialueita, kunnes osaan lopulta alueen polut ulkoa ja pärjään ajeluillani ilman elektroniikkaa. Tästä syystähän minulta sitten jää iso osa koko palvelun ominaisuuksista hyödyntämättä, joten minulle jää kokemus, että maksan "turhasta". Mutten kuitenkaan halua vaikuttaa katkeralta ruikuttajalta, joten ei auta kuin hyväksyä asia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fixieman Katso viesti
    Kiitos kattavasta vastauksesta. Itse en juurikaan käytä Facebookkia joten siellä olevat keskustelut eivät minua mitä todennäköisimmin tavoita. Sen kyllä tiesin, että Trailmapin uudistus ei ole mikään viime aikojen asia, vaan tapahtunut jo pidemmän aikaa sitten. Nyt kuitenkin muutin ja tästä nousi halu suunnitella maastoajo etukäteen, jotta saisi optimoitua polkujen ja siirtymien välisen suhteen. Kun en enää tunnekaan lähipolkuja kuin omia taskunani. Eli tästä syystä itse herään tähän muutokseen vasta nyt.
    Tässähän se yhteisönä kartoituksen hieno juttu onkin ja tähän on selvästi vaikuttanut kartoituksen kriittinen massa. Monessa muussa maassa ei ole samanlaista kehitystä ollut OSM-polkukartoituksen osalta, vaan kartoitusta on joko pienillä alueilla tai sitten paikoin laajasti, mutta ei kovinkaan kattavasti. Ei olla saatu aikaiseksi samanlaista positiivista kartoituksen ja kartan käytön kierrettä kuin Suomessa.

>Trailmapin kehittäminen ja ylläpito on aika paljon isompi kokonaisuus kuin "nettisivu"
    Tämän arvasinkin, vaikken ATK-asioista paljoakaan ymmärrä. Joten mututuntumana minulla oli ajatus, että todennäköisesti minulla ei ole hajuakaan miten paljon aikaa ja vaivaa trailmappiin on uponnut. Siksi en oikeasti voi tästä maksullisuudesta kovin harmistunut olla vaikka hieman mieli tekisikin.
    Päältä päin katsomalla ei ole tosiaan niin helppo päätellä toteutuksen laajuutta ja kompleksisuutta, ei edes sellaiselle ohjelmistoalan ammattilaiselle, jolle ei tämä alue eli geospatial & OSM ole tuttua. Joillakin toisilla alueilla saattaa olla paljon laadukkaita valmiita ohjelmistokirjastoja / palveluita / tietämystä, joilla kohtuullisen laajakin toteutus voi syntyä suht siedettävällä työllä. Geospatial ja erityisesti "non-GIS" & OSM on alueita, joissa esim. avoimen lähdekoodin tarjonta on paikoin vähäistä ja sekin huonolaatuista - paljon pitää siis kehittää itse ja valmiitkin osuudet on usein melko bugisia ja epästabiileja. Näihin sitä työaikaa saa sitten uppoamaan...

>kartta on ollut jo aiemmin, ja vielä enemmän nykyään, paljon muutakin kuin "väritetyt mtb:scale polut"
    Hauskasti itse en lopulta toivo juuri muita ominaisuuksia. Oma tarpeeni on aina ollut pelkästään karttapohjan päällä olevat "väritetyt mtb:scale polut" ja mahdollisuus manuaalisesti piirtää ja tallentaa gpx-tiedosto omalle tietokoneelleni. Tällä tavoin kartoitan lähialueita, kunnes osaan lopulta alueen polut ulkoa ja pärjään ajeluillani ilman elektroniikkaa. Tästä syystähän minulta sitten jää iso osa koko palvelun ominaisuuksista hyödyntämättä, joten minulle jää kokemus, että maksan "turhasta". Mutten kuitenkaan halua vaikuttaa katkeralta ruikuttajalta, joten ei auta kuin hyväksyä asia.
    Tuossa käsite "...karttapohjan päällä..." pitääkin sisällään aika paljon. Nykyinen Trailmapin oletuskartta on lähes 400 tasoa eri kartta-aineistoa (OSM, MML, LIPAS, Traficom, SYKE jne.), jotta saadaan väritettyjen polkujen lisäksi myös aika uniikki "karttapohja", lähtien perusasioista kuten tarkat korkeuskäyrät, jotta tietää mihin suuntaan ja kuinka jyrkkinä mäet jne.

Jos vain vähän suunnittelee reittejä niin Navi-paketilla pärjää, 18€ / 12kk eli 1.5€ / kk. Fyysisessä kaupassa, kahvilassa tai ravintelissa moni ei taida kovin pitkään pohtia tuon kokoluokan ostoksia, mutta digitaalisten palveluiden puolella ne tuntuvat isommilta summilta - tässä isoin syy lienee vallitseva webin ja osin mobiilinkin liiketoimintamalli eli mainospohjainen ansaintamalli, jonka seurauksena on syntynyt vahva mielikuva, että digitaalinen on lähtökohtaisesti "ilmaista".

Tämä tekee tälläisen palvelun kehittämisestä mielenkiintoisen haasteen: samalla kun käyttäjä tuskailee sen kanssa "miksi tästä pitää maksaa, eihän Googlekaan maksa mitään" niin kehittäjän puolella pohditaan miten saada toimimaan malli, jossa yli 90% (alussa yli 98%) käyttäjistä ei maksa mitään (mutta aiheuttavat kyllä sekä suoria että epäsuoria kustannuksia) ja niistä maksavista käyttäjistä syntyy per kk per käyttäjä sen mittakaavan tulovirta, että vaaditaan melkoisen iso määrä aktiivisia käyttäjiä, jotta kehittäjä pääsisi edes minkään alan minimipalkalle. "Rationaalinen" osuus tästä on selvä, sovelluksen pitää olla niin hyvä toiminnoiltaan, että aktiivinen harrastaja kokee sen olevan vähintään tuon 1.5€ / kk arvoinen. Sen lisäksi pitää kehittää ratkaisuja tuohon fiilispuolen haasteeseen, jossa osa käyttäjistä ei pohdikaan tätä puhtaasti rationaalisena ostopäätöksenä (eli "jos ostan, niin saanko hyötyä harrastamiseeni, joka vastaa vähintään hyötyä, jonka saisin käyttämällä saman rahan johonkin muuhun"), vaan ostopohdintaan yhdistyy kaikenlaisia muita tekijöitä - osa näistä tekijöistä kylläkin myös positiivisia eli osa kartoittajista ja aktiiviharrastajista oli jo aiemmin huolissaan sovelluksen kehityksen ja ylläpidon jatkuvuudesta, jos siihen ei ole olemassa mitään kestävää mallia.

Trailmap on yks hienoimmista asioista mitä pyöräilyn saralla tekniikan puolelta on viime vuosina tapahtunut.

Sent from my CPH2663 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Huomasin, että betaversiossa (webissä) on "Lisää paikka"-nappi mutta ei ainakaan itselläni tee mitään. Oliko tästä jossain jo tietoja mitä tämä mahdollistaa? Voisi olettaa, että ainakin POI-merkintöjen lisääminen karttaan mutta mahtaisko onnistua myös reitille siten, että navigaattorit osaisi nämä huomioida? MAS varmaan ainakin osaa kertoa

^ Webin beta-versio on tällä hetkellä useiden eri uusien toimintojen kokeilukenttää ja enemmänkin "alpha" kuin "beta" tasolla. Näistä on keskustelua ollut pitkin kevättä Facebookin "Trailmap Suomi" ryhmässä, kuten aikaisemmin keskusteltu niin valitettavasti ei oikein mielekkäästi onnistu samojen keskusteluiden tuonti tänne Fillarifoorumin puolelle - jos aihe kiinnostaa, niin suosittelen liittymistä keskusteluun siellä (ymmärrän, että moni haluaa pitää Metan ja Facebookin "käsivarren mitan päässä" - kys. alustoja voi kuitenkin käyttää myös hyvin rajatusti, yksityisyyttään hallita asetuksin & käytön sandboxaamalla).

Uusia toimintoja on (kevään Euroopan karttojen ja osan maiden reitityksen lisäksi) mm. yksinkertaistetut kartta-asetukset (& betassa karttadialogin tyyli), kokoelmat ja reittien suodatus listoilla & kartalla eri tavoin, Google Street View (web-versio), uusi robustimpi jaettujen reittien, kokoelmien & reittijälkien esikatselukuvan (OpenGraph mm. Whatsapp, FB jne.) luominen. Betassa lisäksi mm. oikean hiiren napin valikko (mm. OSM-tiedot väylästä), segmentit (uusi kokeellinen toiminto, uuden reittiversion luonti sen nimeä muuttamalla, kartan painikkeiden uudelleenjärjestelyä.

Betassa on myös työn alla "omat paikat & kuvat" toiminnon viimeistely. Pian tulossa lisää mm. uuden paikan lisääminen on jo oikean hiiren painikkeen kautta, olemassa olevien paikkojen & kuvien hallinta (muutokset) osittain jne. Tuo mainitsemasi "lisaa paikka" painike on tulossa seuraavaksi. Mobiilisovellukseen nämä toiminnot tulivat jo aiemmin tämän vuoden alussa ja lisäksi on ollut testiryhmä pystyssä "kuvat kartalla" toimintoon. "Omat paikat" on nykyisellään omia POI-merkintöjä kuvalla tai ilman, seuraavaksi katsotaan eri käyttötilanteita mm. mukaan GPX-tiedostoihin ja Garminiin (täytyy vähän miettiä logiikkaa eli otetaanko vaikka riittävän lähellä reittiä olevat, muunnetaanko Garminille osa se tuntemiksi reittipisteiksi JA projisoidaan ne reitille yms. yms.).

Kiitoksia vastauksesta! Pitääpä liittyä tuonne FB-ryhmään myös.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •