FenixBikeshopElectrobikeImatraRideonactive
Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 202

Aihe: Gravelreitit

Seitsemän veljeksen reitti Rajamäeltä Herusiin on hyvä gravelreitti. Viime kesänä pysähdyin poimimaan puolukoita. Muitakin reittejä on, kuten Solttilannummella ja Kiljavalle päin. Salpausselän pohjoisrinteellä ja siitä eteenpäin Kytäjän suuntaan polut muuttuvat enemmänkin maastopyöräreiteiksi.

Jos Riuttaan asti pääsisi täältä pk-seudulta (juurikin tuota 7veljeksen reittiä miettinyt..) niin tuosta saisi jatkoa hämeenlinnaan asti:

https://gravelmap.com/route/127332-k...0.8824/24.4483

gravel reitti Riihimäen juna-asemalta Hämeenlinnaan

^ Reitteinä kiitos tuommoiset gravelmappiin eikä segmentteinä. Liputin sen poistettavaksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ei tuo ihan Suomen ennätykseltä kuulosta. Ihan sattumaa, että edes päätyi viranomaisen hampaisiin. Jotkut kerää jopa purkuasfalttiakin.

Pohjois-Savossa hyvä rengasreitti gravelointiin (35km joista ~1km asvalttia). Lähtö ja paluu Airakselan vanhalta käytöstä poisteltulta rautatieasemalta (parkkitilaa hyvin useammalle autolle). 23km kohdalla Kutunjärven rannalla on myös toiminnassa 9 tien grilli joka toimii hyvänä taukopaikkana. Reitti kulkee osittain myös jo unehdettua sisä-savon rengasreittiä ja samalta alueelta löytyy paljon enemmänkin sorateitä.

https://connect.garmin.com/modern/course/156453687

Törmäsin toissa päivänä lenkillä Luukin kahvilassa ruotsalaiseen bikepacking-porukkaan. Kysäisin, että minne ovat matkalla ja jäin juttelemaan sitten hetkeksi aikaa. Olivat Team Utan Gränser -nimisen hyväntekeväisyyttä harjoittavan porukan järkkäämällä Reitti 2000- ja Nuuksio-turneella kahden hotelliyöpymisen taktiikalla. Kun sanoin, että ollaan mietitty rouvan kanssa vähän vastaavaa Tukholman ympäristöön, niin sain vinkin käydä katsomassa heidän teaminsa sivuilla olevaa reittipankkia ja sehän olikin varsin oivallinen. Jos Ruotsi-gravel kiinnostaa, niin sieltä löytyy 449 valmiiksi pureskeltua lenkkiä eri puolilta Ruotsia linkkeineen, reittikuvauksineen ja valokuvin höystettynä. Reitit on ladattavissa ilmaiseksi, mutta porukan vetäjän sanoi, että olisi äärimmäisen hienoa, jos kaikki reittejä sitä kautta lataavat lahjoittaisivat jotain.

https://teamutangranser.se/gravelrutter/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mulle kelpaisi pari gravelreitti ehdotusta. Startti Itä-Helsingistä ja yleissuuntana itä. Kahvi/pulla/jäde mestoja voinee myös suositella.
    Talutettavia pätkiä ei saa olla. Pari murtumaa jalkapöydässä estää tunkkaamisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mulle kelpaisi pari gravelreitti ehdotusta. Startti Itä-Helsingistä ja yleissuuntana itä. Kahvi/pulla/jäde mestoja voinee myös suositella.
    Talutettavia pätkiä ei saa olla. Pari murtumaa jalkapöydässä estää tunkkaamisen.
    Olisikohan tähän tullut enemmän ehdotuksia, jos olisit vähän lisännyt yksityiskohtia pyyntöön? Minä ainakin jäin pohtimaan, kuinka pitkiä reittejä etsit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Olisikohan tähän tullut enemmän ehdotuksia, jos olisit vähän lisännyt yksityiskohtia pyyntöön? Minä ainakin jäin pohtimaan, kuinka pitkiä reittejä etsit.
    Mä en osaa arvioda pituutta. Mä ajan normaalisti maastossa. Mun normi mtb-ajot kestää 3-4h

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mä en osaa arvioda pituutta. Mä ajan normaalisti maastossa. Mun normi mtb-ajot kestää 3-4h
    Itäsuunta tai oikeastaan tarkemmin Sipoo on hiekkatiereittien kannalta vähän hankala - tai ainakin pitää hyväksyä se, että välillä poljetaan tovi asfalttia. Luonnostelin tuommoisen n. 80 km reitin umpimähkään valitusta itähelsinkiläisestä lähtöpisteestä. On tässä ainakin enemmän sorapintaa tai vast. kuin asfalttia.
    https://connect.garmin.com/modern/course/174289771

Reitillä ei pitäisi olla varsinaisesti tunkattavia osuuksia. Kaikki pätkät olen joskus ajanut, mutta en nyt takuuseen mene, etteikö tilanne ole voinut muuttua. Niin ja tietysti jokusen puomin voi joutua kiertämään, ehkä jalkautuakin. Paitsi että taisit olla maastomiehiä, joten selvität varmaan vähän teknisempiäkin osuuksia toisin kuin minä...

Mahdollisia taukopaikkoja ainakin Nikkilässä Ison kylätien varrella Sininen talo (ei kokemusta) ja S-Marketin kyljessä oleva Cahvila (myönteisiä kokemuksia). Varovaisesti toivon, että joku kahvila pysyisi Nikkilässä pystyssä.

Kiitos reitistä. Näyttää hyvältä.
    Taidan ottaa tuon Cahvilan taukokohteeksi.

Tuosta vähän vastaava ja lyhyempi.
    https://connect.garmin.com/modern/course/129212778
    Lounas vaikka täällä: https://www.ravintolatila.com/en/

https://connect.garmin.com/modern/course/164615694
    Tuossa sitten Sipoonkorven helpompia polkuja. Suurin osa keltaisistakin menee tuolla ihan hyvin gravelilla, joskus joutuu tunkkaamaan, muutta tuo on ajettavissa täysin.

Tiedoksi, että Strukan kanavan sulkujen kautta ei enää pääse joen yli.

Kiitos vielä vinkeistä. Ajalin sit ekan lenkin näin: https://share.trailmap.fi/1231612171119

Parhaat oli soratiet Fisujärven pohj.puolella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kysynpä tässä. Mäntsälän Hirvihaaran terminaalista(?) lähtee kaasulinjat lounaaseen ja etelään. Heatmappien perusteella ehkä paljon pyöräiltykin. Missä määrin nuo on gravelilla ajettavissa sillai joutuisasti? Vai enempi mtb-touhuja jos on kovin möykkyistä ja/tai savilöllöä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    ... hidasteita oli, mutta muuten helppoa ajettavaa. Tämä siis sitä lounaaseen menevää linjaa ja osuin sille etelästä tulevaa metsätietä eli alkupää jäi näkemättä.
    Tän päivän lenkin jälkeen oon ajanut niitä kaikkia moneen suuntaan. Oikein hauskoja ajettavia, pikkuisia haasteita paikoin.

Kiva korpiseutu siinä Hirvihaaran- Metsäkulman-Ohkolan triangelissa.

Itse kun asuu Länsi-Vantaalla niin toi petikko-nuuksio akseli tullut luonnostaan ajeluun. Mutta mites jos haluaa mennä itään päin, Tampereenväylä/Tuusulanväylä-sektorilla? Löytyykö sieltä yhtenäistä reittiä?

Sent from my Takapalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Itse kun asuu Länsi-Vantaalla niin toi petikko-nuuksio akseli tullut luonnostaan ajeluun. Mutta mites jos haluaa mennä itään päin, Tampereenväylä/Tuusulanväylä-sektorilla? Löytyykö sieltä yhtenäistä reittiä?

Sent from my Takapalk
    Riippuu vähän kuinka pitkää lenkkiä meinasit, mutta onhan tuossa tuo KePu ja Vantaanjoen varsi, joka osuu tuohon akseliin ja siinä saa sellasen pienen ympyrän ajettua. Keravanjoen vartta ja merenrantaa hyödyntäen sitten vaikka pidemmälle Sipooseen asti.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Riippuu vähän kuinka pitkää lenkkiä meinasit, mutta onhan tuossa tuo KePu ja Vantaanjoen varsi, joka osuu tuohon akseliin ja siinä saa sellasen pienen ympyrän ajettua. Keravanjoen vartta ja merenrantaa hyödyntäen sitten vaikka pidemmälle Sipooseen asti.
    Noihin joo taisin törmäkin kun katselin reittijälkiä.
    Pääseekö lentokentän pohjoispuolelta järkevästi, Ruotsinkylän tienoilta esim?
    Vai pitääkö kiertää kauas pohjoiseen.

Sent from my Takapalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Noihin joo taisin törmäkin kun katselin reittijälkiä.
    Pääseekö lentokentän pohjoispuolelta järkevästi, Ruotsinkylän tienoilta esim?
    Vai pitääkö kiertää kauas pohjoiseen.

Sent from my Takapalk
    Siellä kentän pohjoisepuolella mutta kalliopolun (”Mallorca”) eteläpuolella menee soratie. Se on kuitenkin merkitty Trailmapissa ”kulku kielletty” tunnisteella joten en ole sitä itse ajanut.

Seuraava pidempi yhtenäinen soratieosuus on kai sitten jo melko kaukana?

On siinä Myllykylän ja Mätäkivenmäen välillä lentokentän pohjoispuolelta ohi 2½ kivaa reittiä. Näemmä Kratinkallion suunnasta menee Töysselinmäkeen joku (heppa?)ura, pitääkin tsekata joskus sekin. Ja Tuusulanjoen laidan ura, tätä tilaa olen arastellut.
    "Kulku kiellettyä" en ymmärrä, olikohan ajonevolla ajo kielletty tai joku muu mistä ei tarvitse välittää? Trailmap ei ole laki.

"Yhtenäisyys" on kyllä kova vaatimus. Pakosti joutuu pois sorkulta ajoittain @pks.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    On siinä Myllykylän ja Mätäkivenmäen välillä lentokentän pohjoispuolelta ohi 2½ kivaa reittiä. "Kulku kiellettyä" en ymmärrä, olikohan ajonevolla ajo kielletty tai joku muu mistä ei tarvitse välittää? Trailmap ei ole laki.

"Yhtenäisyys" on kyllä kohtuuttoman kova vaatimus. Pakosti joutuu pois sorkulta ajoittain @pks.
    Ei ole laki ei mutta toi merkintä katoaa välillä ja tulee aina takaisin niin olen ajatellut että siellä on jotain banjonsoittajia joita on syytä vältellä.

Ja nyt muistankin, olenhan minä noita ”2,5 kivoja” kivoja reittejä ajanut joskus maantiepyörällä, ehkä Shimaanin kanssa. Silloin oli siistiä soratietä ja komeita vanhoja muuntaja-asemia matkan varrella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Ei ole laki ei mutta toi merkintä katoaa välillä ja tulee aina takaisin...
    Trailmapin merkintä vai liikennemerkki?

...banjonsoittajia joita on syytä vältellä.
    Joskus epähuomiossa ajoin -niinku tosta mun kuvasta näkyy- ohi aikomani uran tuonne Ruohosuontien päähän. Siellä tuli tuollainen fiilis.

Ainakin Siltaniityntie menee pihapiirin läpi jossa molemmissa päissä on (muistaakseni) melkoiset uukasit läpiajosta. Lähtee Myllykyläntiletä je menee sinne kentän huoltoteille. Joskus siitä "vahingossa" läpi ajoin jaq jäi tunne että milloinkahan koira tjsp perään lähjtee.
    "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-

Itse olen polkenut lentokentän takaa lähtien liikkeelle vähän Vantaan ajoharjoitteluradasta eteenpäin ja siitä kiitoradan päätyyn. Myös Lemminkäisen kalliolta kohti Ruskeasantaa lähtee kivoja gravelreittejä.

Onhan tuolla paljonkin hyvää ajettavaa. En itsekkään ole ajanut tuon pihapiirin läpi, koska aika tiukat ukaasit.
    Tuolta etelän kautta Sikaniemen ympäri - sähkölinjaa pitkin Kratinkalliontielle olen ruukannut ajaa.
    Harmillisen ison alueen vie ja monta hyvää soratietä katkaisee tuo Seutula/Metsäkylä/Ruotsinkylä keskelle jäävä louhosalue.
    Aina portti tai verkkoaita edessä.
    Mutta tuosta kun itään menee lentokentän pohjoispuolitse, niin siitähän menee juuri Metsäkylä-Mätis-Matari.. aina Sipoonkorpeen saakka.

^Samoja reittejä ajellut.
    En kyllä äkkiä muista miksi tuo Siltaniitun hakkuun ja Sikaniemen välinen polku olisi kielletty. Umpeen oli kasvamassa kun viimeksi näin.
    Rydybackan yli menevä maastopolku päättyy pellon reunaan.

Snappertunassa, linnanraunioilta 1900 metriä etelään olis tollanen paikka. Pääsiskö?

Ilmakuvasta tai Googlemapsin satelittikuvasta jää vähän epäselväksi, voi olla märkää ja/tai yli miehenkorkuista kaislikkoa ja pusikkoa.

En suosittele. On juuri sellaista punkkiviidakkoa, missä korkeaa heinää, pusikkoa, märkää pohjaa ja lammasaitaus. Vastarannalta tuli ihmisiä auttamaan ja katsomaan kun siitä läpi tunkattiin. Karttaan merkattu reitti menee mökin pihan läpi.

Iso kiitto! En ollenkaan uskonut, että tuohon joku vastaisi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •