Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: MTB talvipyöräilyhousut

MTB talvipyöräilyhousut

En nyt viitsi raiskata tuota muuten ansiokasta Talvipyöräilyhousut-ketjua, kun se näyttää keskittyvän lähinnä ihonmyötäisiin vermeisiin. Mutta onko suositusta talvilökäreistä? Kuten vaikka Enduran MT500 Freezing Point tai vastaavista?

Mulla on sitten talvella tuolla alla bibsit. Ja kyllä, Bib shorts:it, 3/4-osaa Bib tai Bib Tight:sit tilanteesta riippuen.

Jos nyt sitten talvi vaikka tulisikin tänne pohjolaan etelään.

Minulla oli samanmerkkinen ja -mallinen takki. Se oli varsinainen kokovartalokondomi. Sitä oli kai tarkoitus käyttää niin, että ajossa kaikki tuuletusvetskarit olisi auki. Tämä ei oikein toimi pakkasella. Palautin takin ekan lenkin jälkeen.

Etsisin jostain lähempää, minulle ei jäänyt kovin positiivinen kuva enduran talviosaamisesta.

Itsellä käytössä xxl:n jotkut softshell housut (Haglöfs zircon pant), päälle enduran maastosortsit. Pikkupakkasilla merinovilla pitkät alkkarit, ja vielä kylmemmässä saan mahdutettua alle vielä ohuet fleece-housut (merinojen päälle siis).

Nää Craftin Siberian Wind -pöksyt on mainiot maastoon ja tuonne toiseenkin topicciin. Sopivan lökät, mutta kuitenkin istuvat (mikä toki riippuu kansalaisen ruumiinrakenteesta).

^Nuo ovat tuulen- ja vedenpitäviä. Jos pakkasella meinaa liikkukakin on parempi jos materiaali hengittää, jotta pääsee kosteudesta eroon. XXL:n sivulla sanotaan mun housuista että "Vettä hylkivä" ja "Tuulta hylkivä". Tästä keskusteltiinkin ketjussa "Oikeasti vedenpitävä syystakki työmatka/mtb" ketjun sivulla 2 (tai oikeammin siellä oli tämä lainaus):

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...22#post3015022

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuni Makkara Katso viesti
    Pahoittelen heti pitkää viestiä mutta katotaan jos joku jaksaa lukea

Tämä vastaava aihe tuppaa pyöriä täällä säännöllisin väliajoin ja kiinnostaa ihmisiä aika lailla.

Mitä tulee itse sadetuotteisiin niin on hyvä tietää miten kalvot toimivat ja miten ne on valmistettu sekä mikä niiden tehtävä on. Tämä on ehkä välinemaailman eniten väärin ymmärretty kategoria.

Perinteisesti sadetakkien vedenpitävä kalvo on täynnä pieniä reikiä joiden tehtävä on päästää kehon tuottama lämpö höyrynä läpi ennen kuin se lämpö muuttuu hieksi joka tekee sen että olo on kuin uitetulla koiralla takin sisällä ja tulee kylmä heti kun pysähtyy. Reijät on kuitenkin niin pieniä ettei ulkoa tuleva vesi pääse näistä läpi. Mitä enemmän näitä reikiä on sitä hengittävämpi takki on (ja kalliimpi koska kalliimpaa valmistaa ja pitää kalvo kestävänä). Silloin kuin takin saumat on vielä teipattu niin voidaan mahdollisesti puhua kokonaan vedenpitävästä tuotteesta.

Takin tehtävä on pitää kylmä sade kalvon ulkopuolella jolloin kuski pysyy lämpimänä vaikka olisi takin sisältä hiukan hiestä märkä koska kalvo läpäisee tätä kosteutta ulospäin. Myös takin alla olevilla kerroksilla voidaan vaikuttaa miltä kuski tuntee olonsa takin sisällä. Mutta kaikki hengittävyys arvot mitä näillä kalvotakeilla on, ovat liian pieniä pitämään kuskin ns kuivana takin sisällä mitä monesti täällä havitellaan. Mutta isoissa hengittävyyksissä 10 000-> pystyy kuski pitämään itsensä lämpimänä vaikka olisi hiukan märkä olo hiestä takin sisällä. Toki kuskin oma hikoilun määrä vaikuttaa myös tähän. Kylmyys iskee yleensä vasta kun joutuu olemaan hetken paikallaan.

Mitä tulee itse vedenpitävyys arvoihin niin tavallinen sade pysyy kävelyssä tai hitaassa vauhdissa kalvon ulkopuolella kun arvo on yli 5000. Yli 10 000 on pyöräilyssä jo vedenpitävä jos saumat on teipattu. Eli enempää ei tarvitse vedenpitävyyttä. Sellaisella paineella ei siis sade pyöräilijään osu että enempää tarvitsisi.

Tavallinen laadukas tuulisuoja pitää kalvona tavallista sadetta noin 45min jonka jälkeen saumat ja kalvo alkaa päästää sadetta läpi. Nämä takit tosin hengittää huomattavasti enemmän jo kuin sadetakki ja on siksi monesti parempi vaihtoehto kuin itse sadetakki mikäli sateessa ei tarvitse ajaa pitkää aikaa.
    Nykyään tosin näissäkin takeissa käytetään vielä käsittelyjä kankaassa jolloin vedepitävyys vielä paranee entisestään.

Softshell on materiaaleista suomen olosuhteissa keväällä, syksyllä ja talvella täysin ylivoimainen vaikka joku täällä dumasi jo asiaa. Monessa softshell takissa on harjattu fleece vuorena joka siirtää kosteuden eteenpäin kehosta todella tehokkaasti (ja on lämmin), keskimmäinen kerros on kalvo joka pitää veden ja uloimpana tuulen blokkaava pinta jossa monesti vielä käsittely pinnassa. Joskus kuskille riittää pelkästään aluspaita (pitkä tai lyhyt) softshellin alle ja siihen takki päälle. Kylmemmällä sitten välikerrosta päälle.

Jos joskus näette ihmisen esim liikennevaloissa syksyllä tai talvella pyörän selässä ja näyttää kun kaveri olisi saunasta tullut ulos kun höyry vaan nousee johtuu se siitä että tällä kuskilla hengittää vaatteet todella hyvin. Edes paikallaan pysyminen ei kylmetä kuskia takin sisältä.

Ja mitä kalvoihin tulee niin windstopper ja gore tex ovat tunnetuimmat kalvot markkinoilla mutta eivät välttämättä parhaita. Moni merkki käyttää omia kalvoja tai muita tunnettuja ja ne toimivat ihan yhtä lailla. Myöskään edellä mainitut arvot eivät saa olla ainoa kriteerit millä tuotteita verrataan vaan tuotteen kestolle on syytä antaa arvoa myös. Kuten myös leikkaus ja istuvuus.

Summa summarum... kalvoa joka pitää kuskin kuivana ja lämpimänä takin sisältä mutta pitää veden täydellisesti ei ole kaupallisessa tuotannossa pyöräilyssä. Tuotteita jotka toimivat näin esim 45min on olemassa mutta tämän jälkeen ei palvele kuskia. Takki joka pitää kylmän veden ulkopuolella ja hengittää sen verran että kuski pysyy lämpimänä vaikka vähän kosteutta takin sisällä onkin on se todellisuus mitä löytyy kaupoista. Toivottavasti tästä on jollekkin lukijalle yhtään hyötyä sopivaa tuotetta etsiessä
    Itse pidän MTB-sortseja päällä sillä tuo stretch-osa pakaroitten kohdalla on vähän liian viileä minulle 0-kelistä lähtien. Pitäisi jostain tiukoista fleece-housuista tehdä fleece-bokserit joita voisi pitää alla.

Jos oikeasta talvesta puhutaan, niin vedenpitävyys lienee aika sekundäärinen ominaisuus. Enemmin kaipaa tuulenpitävyyttä. Pitäisiköhän käydä yläfemmassa sovittamassa noita Enduran housuja... Enduran kamoista ollaan vähintään kahta mieltä, mutta itse olen niistä tykännyt ja ne tuntuu sopivan mulle.

Minulla on paljonkin enduran kamaa, mm softshell rotsi, hanskat, sortsit jne. Mutta tuo Endura MT500 Freezing Point oli kyllä suoraan sanottuna huono. Se epäonnistui täydellisesti puhallustestissä, eli kun tuota materiaalin suun eteen ja yrität puhaltaa sen läpi niin sen takin selkämyksen läpi ei saanut pihaustakaan menemään. Se oli kuin sadetakki. Jos ne housut ovat samanlaiset en povaa niissä kovin mukavaa oloa, etenkin jos vähänkään liikkuu. Liikkumattakin keho tuottaa kosteutta, ja se kondensoituu pinnan sisäpuolelle.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...30#post2934430

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    ^Nuo ovat tuulen- ja vedenpitäviä. Jos pakkasella meinaa liikkukakin on parempi jos materiaali hengittää, jotta pääsee kosteudesta eroon....
    Eivätpä oikeastaan ole, korkeintaan vettähylkivät. Jonkin verran olen liikkunut.

Itse pidän MTB-sortseja päällä sillä tuo stretch-osa pakaroitten kohdalla on vähän liian viileä minulle 0-kelistä lähtien. Pitäisi jostain tiukoista fleece-housuista tehdä fleece-bokserit joita voisi pitää alla.
    Mulla eniten: pehmustelinerit alla, fleece-irtolahkeet ja Goren softshell-katkolahjehousujen (niitä olisin ehdottanut, mutta ei enää mallistossa, sori) housuosa sortseina. Mutta #tosikylmälle noi Craftit. Vinkkasin ne koska puhuttiin "talvesta". Ne on oikeasti #lämpimät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eipä oikeastaan, korkeintaan hylkivät. Jonkin verran olen liikkunut.
    Loistavaa tietoa, ja kertoo sen miksi ei pidä luottaa sokeasti tuotetietohin vaan kannattaa keskustella näistä foorumissa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    En nyt viitsi raiskata tuota muuten ansiokasta Talvipyöräilyhousut-ketjua, kun se näyttää keskittyvän lähinnä ihonmyötäisiin vermeisiin. Mutta onko suositusta talvilökäreistä? Kuten vaikka Enduran MT500 Freezing Point tai vastaavista?

Mulla on sitten talvella tuolla alla bibsit. Ja kyllä, Bib shorts:it, 3/4-osaa Bib tai Bib Tight:sit tilanteesta riippuen.

Jos nyt sitten talvi vaikka tulisikin tänne pohjolaan etelään.
    Pearl Izumi Summit Amfib Pant pakkaselle tai Pearl Izumi Summit Amfib Lite Pant vähän plussan puolelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuni Makkara Katso viesti
    Pearl Izumi Summit Amfib Pant pakkaselle tai Pearl Izumi Summit Amfib Lite Pant vähän plussan puolelle.
    Mahtuuko näihin polvarit alle?
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Mahtuuko näihin polvarit alle?
    Hyvä kysymys! Enpä ole testannut itse. Joku voisi kertoa jos on kokeillut. Itse käytän lähinnä cyclon kanssa niin toistaseksi ei ole ollut polvareille käyttöä

^^IMHO en oikein ymmärrä tuota polvareiden laittoa housujen alle, mutta en olekaan mikään HC-alamäkikuski. Mulla on RF:n flankit toisina polvareina (toiset on POC Airit) ja ne on sellaiset velcroilla kiinnitettävät, joten ne saa housujen päälle. Niin mun pointti on siinä, että jos ja kun pannuttaa, hittiä ottaa se suojus eikä housu. Mut varmaan tässä on joku velominati-juttu takana.

Onko noiden Pearl Izumeiden mitoitus samaa luokkaa kuin heidän bibseissä?

MTB talvipyöräilyhousut

Syksyllä ja talvella tulee ajettua maihareilla. Minkä housun lahkeet menisivät maiharin päälle? Niin ja pitäisi vielä polvareidein mahtua alle (mielestäni Pocit on vaikea laittaa päälle). Miten esim MT500 single track, nouseeko maiharin päälle? Tosin ei ehkä varsinainen talvihousu...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Minulla oli samanmerkkinen ja -mallinen takki. Se oli varsinainen kokovartalokondomi. Sitä oli kai tarkoitus käyttää niin, että ajossa kaikki tuuletusvetskarit olisi auki. Tämä ei oikein toimi pakkasella. Palautin takin ekan lenkin jälkeen.

Etsisin jostain lähempää, minulle ei jäänyt kovin positiivinen kuva enduran talviosaamisesta.

Itsellä käytössä xxl:n jotkut softshell housut (Haglöfs zircon pant), päälle enduran maastosortsit. Pikkupakkasilla merinovilla pitkät alkkarit, ja vielä kylmemmässä saan mahdutettua alle vielä ohuet fleece-housut (merinojen päälle siis).
    Miten hyvin softshellit ”hengittää”?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Se vaihtelee, mutta tuo mun hengittää kuten farkkukangas.

Mutta tuo Endura MT500 Freezing Point oli kyllä suoraan sanottuna huono. Se epäonnistui täydellisesti puhallustestissä, eli kun tuota materiaalin suun eteen ja yrität puhaltaa sen läpi niin sen takin selkämyksen läpi ei saanut pihaustakaan menemään. Se oli kuin sadetakki. Jos ne housut ovat samanlaiset en povaa niissä kovin mukavaa oloa, etenkin jos vähänkään liikkuu. Liikkumattakin keho tuottaa kosteutta, ja se kondensoituu pinnan sisäpuolelle.
    Joo, no tilasin nuo housut ja onhan ne pitkälti tuollaiset kuin mitä tuo takkikin. Katsotaan nyt sitten käytännössä miten toimivat, jos tulisi vaikka pakkasta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •