Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Nexus 7 napa pyörii tyhjää

Nexus 7 napa pyörii tyhjää

Tyttären tunturin nexus 7 - vaihteinen takanapa alkoi kesken ajon pyörimään tyhjää. Mikä voisi olla syynä? Pystyykö noita huoltamaan?

Lue muut aiheeseen liittyvät jutut. Huoltamaan pystyy, itse tai liikkeessä, suositan jälkimmäistä jos ei ole kokemusta alalta ja pyytäisin hinta-arvion...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugel Katso viesti
    Tyttären tunturin nexus 7 - vaihteinen takanapa alkoi kesken ajon pyörimään tyhjää. Mikä voisi olla syynä? Pystyykö noita huoltamaan?
    Pakkanen ja voitelemattomuus voivat olla syynä. Pystyy huoltamaan, mutta ota yllä oleva nuren maininta vakavaan harkintaan. Muuten voipi mennä muutama (sata) asennuskalia ensikertalaisen touhutessa.

^Mulla on tee-se-itse-huolto nexus-7 navassa kesken: osia oli yllättävän paljon ja nyt ne odottavat vanhassa kurkkutölkissä puhdistusta ja kasausta. Vaiva oli sama: tyhjää löi, mutta kilometrejä oli jo takana runsaasti.

Tein joskus huollon vastaavaan napaan, en lähtenyt purkamaan koko mötikkää palasiksi vaan vaihdoin vain laakerit, itse vaihdeosalle kunnollinen öljykylpy ja rasvauksen kautta takaisin kasaan. Vaatii tosiaan hitusen harrastuneisuutta. Toimi moitteetta tämän jälkeen.

^Vois kuvitella että jos pesisi jollakin liuottimella, puhaltaisi paineilmalla puhtaaksi ja voitelisi niin voisi välttää varsinaisen purkamisen tuhannen p....n päreiksi.

Aakoon tapaan olen myös "huoltanut" tuollaisen, jos ei ruostetta ole tuossa vaihdemöykyssä, niin teflonöljyä sumutteena ympäriinsä ja kasus, tähän en vaihtanut laakereitakaan, noihin vain putsaus ja uudet vassut, jarrukengät vaatisi oman rasvansa, muutoin voi saada lukkiutuvan jarrun, omaani sain nokareen tuota ihmerasvaa huoltoliikkeestä. Maineestaan huolimatta ei huono napa luokassaan.

Minä olen huoltanut ko.aparaattia tällä tavalla: Otan kiekon irti pyörästä ja asetan sen vaakatasoon työpöydälle, puran rattaan puolelta senverran, että saan ison laakerin näkyviin. Tippakannulla voitelen tätä isoa laakeria moottoriöljyllä niinkauan, että alapuolelta alkaa öljyä tihkua navasta ulos. Samalla tietysti pyörittelen akselia ympäri. Näin saan koko mekanismin öljyttyä suht pienellä vaivalla.
    On hyvin pelittänyt 13 vuotta ja tuhansia kilometrejä. Paikalleen laittaessa säädän laakerikireyden siten, että juuri ja juuri klappi tuntuu.
    Tämän olen tehnyt samalla kun muutenkin otan kiekon irti, yleensä kumin paikkauksen yhteydessä.

Helppoa, simppeliä ja tehokasta.....

^Kannattaisko silti esim. Brakleenilla puhdistaa, riski että tuolla systeemillä jää likaa jäljelle? Tosiaaltaan kiertänyt napavaihteet kaukaa pääosin, onneksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tein joskus huollon vastaavaan napaan, en lähtenyt purkamaan koko mötikkää palasiksi vaan vaihdoin vain laakerit, itse vaihdeosalle kunnollinen öljykylpy ja rasvauksen kautta takaisin kasaan. Vaatii tosiaan hitusen harrastuneisuutta. Toimi moitteetta tämän jälkeen.
    Nexus 3, mutta samalla lailla sain omastani vielä toimivan ilman purkamista. Kannattaa ilman muuta kokeilla. Joku asiantuntevampi voi sitten suositella sopivat rasvat näihin, itse otin mitä hyllystä löytyi kun ei ole tarvetta ajella kylmemmillä keleillä.

Samanlaisia aiheita

1. Nexuksen takaratas pyörii tyhjää, kokemuksia?
    By ridgebikester in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 10.06.2016, 21.27
  2. Nexus7 (7c21) pyörii tyhjää?
    By matiasm in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 22.04.2015, 17.43
  3. pullotelineen ruuvi pyörii tyhjää
    By maudicel in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 26.04.2014, 19.56
  4. Napa paukkuu
    By Kiituri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 25.04.2012, 21.39
  5. takaratas pyörii tyhjää voimakkaasti poljettaessa
    By TuFf in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 03.02.2012, 16.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •