CanyonBikeshopShimano
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 79

Aihe: Shimano EP8 julkaistu

Shimano EP8 julkaistu

Shimanon uusi moottori on nimeltään EP8, kuten moni huhu jo tiesi kertoa. Vääntöä on 85 Nm ja painoa vain 2,6 kiloa.
    Lisää tietoa ja kuvia löytyy www.e-fillari.fi
    Loppuviikosta päästään uutuutta kokeilemaan.

E-MOUNTAINBIKE vertailu edelliseen (E8000)

https://ebike-mtb.com/en/shimano-ep8...ign=newsletter

Kaikki nykyiset E8000 omistajat tietysti haluavat tietää voiko EP8:n vaihtaa E8000 tilalle jälkeenpäin. Kiinnityspisteet ilmeisesti ovat samat. Entä sähkökytkennät yms. Monet lähteet tosin mainitsevat että EP8 tarjotaan vain fillarivalmistajille joka tarkoittaisi sitä että ei.... no miten on?

Samoin osa uusista ominaisuuksista on softaa... tuleeko esim profiilit myös vanhoihin softapäivityksenä?
    Ride and Smile!

https://youtu.be/cdILL316bgM
    Muuten varmasti hyvä, mutta pettymys tosiaan jos nui mahdotonta meteliä pitää, videon kohdassa 7.20 kuulee hyvin

https://youtu.be/DHjuNRT7nUQ

Tuossa vertailua Boschiin ja E8000 kanssa.
    Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrää faktaa.

Toi kolina tasaisella ja alamäessä rullatessa on aika käsittämätöntä. Miten ne julkistaa moottorin tollasen vian kanssa?

^huom - ei vika vaan ominaisuus!

Videon perusteella kolina on Boschissa vielä kovempi. Yhtä kaikki en käsitä miksei sitä saada estettyä kun E8000 ei sitä ole. Veto päällä ollessa vaikutti hyvinkin hiljaiselta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRa Katso viesti
    Kaikki nykyiset E8000 omistajat tietysti haluavat tietää voiko EP8:n vaihtaa E8000 tilalle jälkeenpäin. Kiinnityspisteet ilmeisesti ovat samat. Entä sähkökytkennät yms. Monet lähteet tosin mainitsevat että EP8 tarjotaan vain fillarivalmistajille joka tarkoittaisi sitä että ei.... no miten on?
    Veikkaus on, että irtomoottoreita ei tule tarjolle. Että siitä vaan kuusiokoloavaimet mukaan ja illalla kiertelemään kujia ja muita pimeitä paikkoja...

Samoin osa uusista ominaisuuksista on softaa... tuleeko esim profiilit myös vanhoihin softapäivityksenä?
    Osa saattaa tulla, osa taas ei raudan eroista johtuen. Kuten vaikka ne BT-jutut e8000-näytön yhteyteen. Mutta sehän nyt jo olikin tiedossa.

Tosin hiukka skeptisesti suhtaudun siihenkin että uusia ominaisuuksia tulisi vanhoihin moottoreihin. Eiköhän Shimano käännä katseensa kohden uutta ja vanhat saa mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pipo Katso viesti
    Videon perusteella kolina on Boschissa vielä kovempi. Yhtä kaikki en käsitä miksei sitä saada estettyä kun E8000 ei sitä ole. Veto päällä ollessa vaikutti hyvinkin hiljaiselta.
    Liittyisikö siihen uuteen vapaarattaaseen jolla haettu pienempää vastusta. Mutta itse ainakin viikkasin ostohousut takaisin kaappiin odottelemaan, että mitä tulevaisuus tämän osalta tuo tullessaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mastou Katso viesti
    https://youtu.be/cdILL316bgM
    Muuten varmasti hyvä, mutta pettymys tosiaan jos nui mahdotonta meteliä pitää, videon kohdassa 7.20 kuulee hyvin
    Joo, minua ainakin häiritsisi tuo, kun ei tiedä että onko osia putoamassa maastoon vai koliseeko muuten vain.

OT: ehkä toi 15 sek on juuri maksimi, mitä pystyn Robia kuuntelemaan. Ei vaan jaksa. Vuosi sitten heitin hyllylle, kun jokainen uusi fillari oli game changer.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Liittyisikö siihen uuteen vapaarattaaseen jolla haettu pienempää vastusta. Mutta itse ainakin viikkasin ostohousut takaisin kaappiin odottelemaan, että mitä tulevaisuus tämän osalta tuo tullessaan.
    Jep, varmaankin siihen. Ajellaan siis edelleen E8000:lla. Tuo kolina Boschissa häiritsi aika lailla itseäni niin kyllä se varmaan häiritsisi myös Shimanossa.
    Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrää faktaa.

En lähtisi tuomitsemaan parin nettiartikkelin perusteella. Koliseehan pyörissä moni muukin paikka ja minulla vapaarataskin rallattaa niin että eläimet säikkyy! E-Mountainbike tyyppien jutut on muutenkin ihan hanurista. Puhuvat luonnollisuudesta, mutta en ole koskaan nähnyt mainintaa miten eri moottorit toimivat myös putkelta ajettaessa. Yleensä kaikilla pyörillä mennään kai vaan ylös tai alas! Eivät vissiin osaa edes ajaa kun väittävät vanhan 8000-motin ryntäävän Boostilla liikaa!!! Ainakaan Suomeen ei niiden jutut korreloi mitenkään. Itsellä EP8-filo ainakin vahvasti harkinnassa. Vissiin kyllä kuulo mennyt moottorihommissa ja kaikki sähkärit on itselle tarpeeksi hiljaisia.

Ihan yleisestikin on hyvä, että sähköpyörätkin aiheuttavat jotain melua. Kuulevat muut tienkäyttäjät ehkä paremmin, että takaa on tulossa joku. Itsellä pitää asfaltilla nappularenkaatkin kyllä omaa ääntänsä lisäksi.

Olen samaa mieltä että nuo ajokokemukset eivät korreloi Suomen oloihin juuri mitenkään. Väittäisin että täällä ajetaan noilla pääasiassa ihan normaalia polkuajoa ennemmin kuin ylös/alas pommitusta. Mutta kyllähän turhat kolinat fiilistä laskee mutta voihan nekin ilmeisesti vaihdella hieman eri merkkien välillä.

Toki tuo testaamassa pitää käydä mutta oikein mitään sellaista ei tuossa vaikuta olevan että vaihtaminen hiipisi ajatuksiin. Me kuluttajat vaan olemme sellaisia että aina odotamme jotain game changeriä mutta todella harvoin sellaista tulee muissa kuin mainoslauseissa. Tehoa toki on hieman enemmän mutta tässäkin tapauksessa äly on tärkeämpi kuin teho ja se puoli on jo kunnossa E8000 avustuksen luonteessa.

[QUOTE=Dille Vallaton;3010650]Eivät vissiin osaa edes ajaa kun väittävät vanhan 8000-motin ryntäävän Boostilla liikaa!!! /QUOTE]
    Sanoisin, että e8000-motin Boost ryntää liikaa, vaikka kuinka on väännetty tehoa alas. Tosi hankala lähteä vähänkään liukkaammalla alustalla esimerkiksi ylämäkeen, kun heti pyyhkäisee tyhjää.

Toisaalta voihan se olla, että en osaa ajaa.

EP8 takaisin piirustuspöydälle... linkki suoraan Robin videon siihen kohtaan, missä kertoo asiasta. Korjausta tulossa myös moottorin kolinaan. Ehkä.

https://youtu.be/R41R4bS0YKc?t=886

Ihan fiksu päätös, jos saavat korjattua ilmi tulleen kestävyysongelman, sekä kolisevan äänen rullatessa. Toivottavasti ehtii saada EP8-pyörän ajoon ensi kaudeksi tuolla v1.1-bugfix moottorilla.

Kaajaluoman Janilla oli viime lauantaina pitkä haastattelusessio Italiassa Shimanon inssin kanssa. Ei ole tulossa korjauksia ääneen. Se on ominaisuus. Ei siis vika ja johtuu rakenteesta. Jani kertoo itse lisää uudesta moottorista seuraavassa Fillari-lehden numerossa. Hän pääsi ajamaan sillä kaksi päivää viime viikolla. Kaikkea ei ehkä kannata uskoa vaikka se videolla kerrotaan!

No jotain viivettä siellä kuitenkin on:
    https://www.cyclevolta.com/story/ebi...ew-emtb-motor/

Kolina voi sitten olla ominaisuus, mutta ei sekään välttämättä tarkoita, etteikö siihen mietitä jotain korjausta. Eritoten jos se alkaa haittaamaan myyntiä. Eikä silläkään ole mitään merkitystä, haittaako kolina tai kuuleeko ääntä edes. Jos suuri yleisö päättää, että se kolisee, niin se kolisee. Ja jos se näkyy myynnissä, jotain on tehtävä.

Tietysti vaikea sanoa, että koliseeko se vai ei ja kuinka paljon, kun ei ole itse päässyt kokeilemaan. Mutta eiköhän sekin aikanaan selviä. Jokuhan tässä kuitenkin menettää hieman uskottavuuttaan. Joko ne, jotka ovat kolinasta raportoineet tai sitten ne, jotka ovat olleet sitä mieltä, että ei siellä mikään kolise.

Kuka, mikä ja missä on sanonut että ei pidä ääntä? Kyllä se Janinkin korviin kuului ja asiasta todellakin tietävän tahon kanssa hän siitä keskusteli.
    Itse en enempää tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Olet setä-Shimano. EP8-moottoreita on nyt valmistettu jo kymmeniä ellei satoja tuhansia kappaleita. Konttikaupalla on toimitettu pyörätehtaille. Miten niitä tässä vaiheessa voi alkaa modaamaan, kun kyse on vapaarattaan rakenteesta.

^Mun mielestä parissa juutuubi-revikassa on ääni ohitettu kokonaan. Vähän sellainen norsu olohuoneessa -efekti, kaikki tietää, mutta ei puhuta. Fillari-lehden revikasta mulla ei tietenkään ole tietoa.

Enemmän hämmästyttää, että Shimano on tuollaisen päästänyt ulos. Toki pelkän äänen perusteella ei lähdetä takaisinkutsumaan, mutta jos - kuten nyt on kerrottu - magnesium-runko ei kestä, kun fillarin kiinnitys kohdistaa siihen ylimääräistä rasitusta, niin pakkohan nekin on korjata.

Tuo kiinnityksen ongelma on ollut yhdellä valmistajalla, jonka runko ei ollut Shimanon standardien mukainen. Ei tietoa mikä pyörämerkki.

Rob Rides EMTB:lle oli Shimanon kaverit sanonu, että yrittävät vähentää kolinaa parantamalla toleransseja siinä sisäisessä vaihteistossa/vapaarattaassa. Mutta jää tietysti nähtäväksi, että minkä verran se auttaa. Mutta tuota ekaa EP8-tuotantoerää täytyy yrittää vältellä kuin ruttoa.

Shimano EP8 julkaistu

Itse olen erittäin tyytyväinen e8000-moottoriin. Sunnuntaina ajelin märällä juurakolla, josta ei liukkautta puuttunut. Vauhti oli hitaan kävelyn luokkaa eli lähes trial-ajoa. Edelleen yllättää, miten pehmeästi moottori antaa voiman ulos. Sutimisesta ei ollut merkkiäkään.

Tehoa en kaipaa lisää. Ainahan moottori voisi olla hiljaisempi, mutta ei ääneen aina kiinnitä huomiota.

Shimanoon olen vuosien mittaan oppinut luottamaan. Yleensä taso on: kohtuullinen hinta yhdistettynä toimivuuteen ja kestoon.

Ehkä vuosien päästä seuraavaa pyörää ostettessani siinä on myös shimanon moottori. EP8 tai mikä onkaan silloin malli. Uusissa tuotteissa on yleensä riski lastentauteihin. Ostajan on itsensä päätettävä, antaako uusi moottori niin paljon etuja vanhaan verrattuna, että se kannattaa ostaa.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Tämän aviisin arvioinnit ovat pääosin luotettavan, perusteellisen ja ennakkoluulottoman oloisia.
    Tässä analyysia Shimanon uudesta moottorista.

https://ebike-mtb.com/en/shimano-ep8-2021-review/

Mielenkiintoista miten artikkelissa sanotaan että ECO on aivan liian heikko, ja että hyökkäävämpi käytös sopii kokeneemmille. Olen molemmista eri mieltä, josta huomaakin että tuo säädettävyys jokaiselle erikseen on hieno asia. Etenkin kun tuossa on edelleen vain kolme avustustasoa. Toivoisi viisi, etenkin jos ne eivät olisi säädettävissä.

Millainenkohan heidän käyttötapansa on, kun halutaan käyttää boostia ja hyökkäävää avustusta?

Tuntuu myös siltä että jos ajaa enimmäkseen eco:lla, päivitys tuohon EP8:malliin ei tuo paljon parannusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mielenkiintoista miten artikkelissa sanotaan että ECO on aivan liian heikko, ja että hyökkäävämpi käytös sopii kokeneemmille. Olen molemmista eri mieltä, josta huomaakin että tuo säädettävyys jokaiselle erikseen on hieno asia. Etenkin kun tuossa on edelleen vain kolme avustustasoa. Toivoisi viisi, etenkin jos ne eivät olisi säädettävissä.
    Joo, vähän samansuuntaiset ajatukset. Kuin myös se, että ecoa ei tarvita maastopyöräilyssä. Ehkä ei tuollaisessa brittiläisessä skenessä, missä ajetaan autolla jonnekin huitsin nevadaan siitä sitten peräluukusta suoraan metsään tai bike parkiin. Kyllä Suomessa ecoa tarvitaan, tai itse käytän, vähintään siirtymillä metsään ja metsästä. Melko paljon tulee ajettua myös itse metsässä ecolla. Avustustasoja en niinkään koe tarvitsevani lisää, kolme on ok

Toinen, mikä minua häiritsee, on tuon vanhan käyttövivuston dissaaminen. Itse pidän tuosta Di2-vivustosta, varsinkin kun myös vaihteet on Di2. Nyt on samanlaiset vivut ja käyttöfiilis molemmilla puolilla. Hissitolpan käyttöä se ei haittaa paitsi niissä tapauksissa, missä tolpan vipuna on se vaakatasossa stongan alla oleva vipu. Jos on sellainen poikittainen vipu tai RS Reverbin stongan päälle tuleva vipu, se toimii aivan loistavasti. Tuo Di2-vivusto mahdollistaa myös tukevamman otteen, kun ajaessa peukalo on koko ajan tangon alapuolella (pl. silloin kun säätää penkkiä).

Harmi että ovat siirtyneet pois Di2-yhteensopivuudesta. Näinköhän enää EP8 tukee Di2:sta samalla tavalla kuin E8000, jossa vaihteiden sähköistys oli melkoisen yksikertainen toimenpide.

Luettuani tuon saksalaisen (?) arvion, ei ole mitään syytä kiirehtiä vaihtamaan pyörää. Itsekin ihmettelin eco-tason moittimista. Hyvin se riittää tasaisilla osuuksilla vanhan mallin moottorilla. Eco-tason alin teho ei minulle riitä ja toisaalta boostin suurin teho on jo liikaa. Joten uuden moottorin lisätehoa en kaipaa. Näytön kautta pikavaihdettavalle avustusprofiilille kyllä keksisin käyttöä.

^Eikös Stunlockerissa ole mahdollisuus rakentaa myös noita profiileita? Ei se nyt mikään amerikan homma ole vaihtaa sitä kännyn kautta.

Samanlaisia aiheita

1. Shimano GRX
    By mjjk in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 12.10.2021, 21.38
  2. Shimano SPD
    By xc-pyöräilijä in forum Varusteet
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 23.04.2016, 13.52
  3. Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 25.08.2013, 09.25

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin