GiantLostInLaplandShimanoVelobeAjopyoraEfat
Sivu 9 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 11 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 306

Aihe: Infoa sisäkumeista

Valmistusmaan arviointi nykykyisillä tuotantotavoilla ja -ketjuilla on aikalailla tulkintakysymys. Jos Kiinassa valmistettu kone venyttää putkea Intiasta tuodusta polymeeristä Itävallassa työskentelevän turkkilaisen operaattorin valvomana niin mikä edellämainituista vaikuttaa eniten siihen miten rengas kestää Venäjältä tuodun ja Suomessa kivimurskeeseen sekoitetun bitumin epätasaisuudet?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Itselläni ainakin lukee sekä Tuboliton että Pirellin paketeissa Made in Austria (ja Tubolito on nimenomaan Itävaltalainen yritys) ja kun pakettien sisältöä katsoo ja laittaa vierekkäin niin aika suurella todennäköisyydellä sanoisin että tuotetaan samalla linjastolla…

Juu - ja tämän kyllä tiesi nurekin:

Tiedän/oletan että esim. Tubolito ja Pirelli tulevat samasta tehtaasta ellei Itävallassa ole jokin TPU tehtaiden keskittymä.
    Mutta tuleehan meille itse kullekin välillä - toisille useammin ja toisille harvemmin - noita kummallisia aivopieruja, joita ei itsekään jälkeenpäin käsitä ja joiden alkuperästä ei ole minkäänlaista ideaa.

Tänään läksin uudella maantiepyörällä ekalle varsinaisesti tavoitteelliselle lenkille. Pääsin Immersbyntietä muutaman kilometrin, kun eturengas antautui. Ilmeisesti ajoin johonkin monttuun. Sisurina oli Pirellin TPU, mutta tuskin tuossa sisuria voi syyttää. Aikani vanhoja suomalaisia jumalia nimeltä kutsuttuani sain kuin sainkin renkaan vaihdettua ja jopa täytettyä co2-patruunalla. Nyt meni sekin neitsyys.

Josta päästään kukkaruukkuun. Kotona katselin, että mistä tilaisi täydennystä, niin valitettavasti nekin rahat meni Saksaan. Suomessa kahden sisurin hinnalla sain Saksasta kolme, paikkasatsin ja neljä 16g co2-patruunaa posteineen.

Tällä kertaa otin Pirellin p-zero endurance-sisurit. Onhan ne tupla-painavat, 70g, mutta josko antaisivat hieman enemmän anteeksi.

Niin siis snakebitejä, eli kuoppaan tahi kanttariin ajoja vastaan voi suojautua ajamalla tubeleksella. Että sinällään se rengasvalinta vaikuttaa.

Tubeless renkaan kylkien tulee olla myös vahvemmat, jotta rengas ei blurbbaa kaarteessa. Hooklesin kanssa tuo on entistäkin tärkeämpää.

Ei ole hookless-kehät…

Mä en tähän ainakaan vielä tällä syömisellä laita litkuja, vaikka se olisikin ehkä nyt säästänyt ylimääräiseltä jumpalta.

Tohon pikapaikkaan sen verran, että testattiin revoloopin paikkausta niiden omalla pikapaikalla, ja ainakin se lähti pitämään heti. Ja mitä niiden valmistusmaahan tulee, niin kovasti väittävät saksassa niitä väsäävän, vaikken Aachenissa käydessä huomannut tehdasta missään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ei ole hookless-kehät…

Mä en tähän ainakaan vielä tällä syömisellä laita litkuja, vaikka se olisikin ehkä nyt säästänyt ylimääräiseltä jumpalta.
    Ja sittenkun laitat niin kannattaa samalla ostaa suoraan dynaplug paikkauksia varten. Säästyy monelta murheelta ja erillaisten paikausmetodien testauksilta siellä tienpäällä.
    Toinen tärkeä juttu on hälytys luuriin sopivin väliajoin, jolloin ruuttaa litkua lisää renkaaseen.

Noiden jälkeen pääsee kyllä helpommalla kuin sisureiden kanssa.

Jahuc, tuo pätee useaan tuotteeseen joten lienee lopputuotteen valmistus ratkaisee, vai mitä?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja sittenkun laitat niin kannattaa samalla ostaa suoraan dynaplug paikkauksia varten. Säästyy monelta murheelta ja erillaisten paikausmetodien testauksilta siellä tienpäällä.
    Toinen tärkeä juttu on hälytys luuriin sopivin väliajoin, jolloin ruuttaa litkua lisää renkaaseen.

Juu, no mulla on mun kahdeksasta fillarista kuudessa litkut. Eipä jossain läskissä ole muuten järkeä. Eikä oikein noissa maastovehkeissäkään. Myös grävelissä litkut, mutta nyt ajattelin josko maantielaite menisi ilman. Kun Espanjassakin meni viikko rattoisasti ilman puhkeamisia.

Sen sijaan viime syksynä Italiassa oli vuokraamon sähkötäpäreissä sisurit ja mulla meni niitä kolmet viikon aikana. Viimeinen lenkki päättyi siihen, kun meistä neljästä haastavammalle lenkille lähteneistä kolmella tuli flätti ja mukana kaksi varasisuria. Mä olin sitten se kolmas, jolle jäi mustapekka käteen, kun olin oman sisurini jo luovuttanut toisille. Siinä sitten pari kilometriä tunkattiin tiettömien teiden takaa, kunnes kännykkä alkoi saamaan kenttää. Siihen mennessä oli 17 km matkalle saatu kasaan 700 nm.

Ainakin kolmesta paikkaa kun on vuokrannut maastopyörää ja kysynyt niin ei kuulemma kannata vuokravehkeissä pitää litkuja. Sitä en alkanut kyselemään jotta miksei.

Pitäisi varmaan itsekin uhrata 50c maksanut patruuna ja kokeilla miten toimii. Tein kyllä silleen tyhmästi että otin sen pois lenkkivarusteista kun ei mahtunut työkalupulloon eikä flattia ole tullut vuosiin.

Verkkokauppa.comissa oli ainakin vähän aikaa sitten pirellit tarjouksessa mutta väärän kokoisina tietysti.

Mutta mites sitten tämä:

Tuo "litkupaikkaaeihaittaa" on se perinteinen mainostustermi, mutta melko nihkeästi se pelkkä litku maantiepaineilla paikkailee.
    Että onko mitään litkua, joka paikkais luotettavasti kovemmilla paineilla, edes 4.x bareilla, kun 32mm kumeilla ajellaan? Kun pitäis investoida kumeihin, litkuihin, tarvittaviin välineisiin, dunaplugeihin jne. niin ei jaksais yhtään mitään kokeilurumbaa.

Maantiepyörässä on nyt ei-tubeless GP5k + Barbierin TPU:t. Kauden flätti tuli jo ekalla lenkillä, tosin flatin siemen taisi olla kylvetty jo edellisellä kaudella... Onneksi TPU tosiaan tyhjenee kohtuu rauhakseen ja sijainti oli "ei-kaukana," niin selvisin parilla pumppauksella kotiin. Varasisuri oli toki mukana.

Niin siis snakebitejä, eli kuoppaan tahi kanttariin ajoja vastaan voi suojautua ajamalla tubeleksella.
    Myös pitämällä rengaspaineet kohdillaan. Lussu rengas ottaa helpommin osumaa kanttarista/kuopasta. Tubeless ei kyllä omasta mielestä maantiepaineilla ole mikään autuaaksi tekevä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Myös pitämällä rengaspaineet kohdillaan. Lussu rengas ottaa helpommin osumaa kanttarista/kuopasta. Tubeless ei kyllä omasta mielestä maantiepaineilla ole mikään autuaaksi tekevä.
    Ei niin. Se vaan estää nuo snakebitet, jos haluaa ajaa smoothilla renkaalla. Jos kuskilla on painoa esim 80kg, niin painetta pitää oikeasti olla melkoisen paljon, jos meinaa ettei rengas pohjaa montuun/reikään ajaessa. Sitten se rengas on hidas ja huono ajaa.

Voi vaikka pyöritellä tätä laskuria 80kg kuskin ja 28mm renkaan kanssa. Tarjotut paineet heikkokuntoiselle assulle ovat aika pieniä.
    https://www.wolftoothcomponents.com/...re-calculator?

Infoa sisäkumeista

Mulla oli 5,5 bar. Paljonko pitäisi olla 28-millisessä? Kuski ja pyörä 100 kg. Käsittääkseni tuo nyt oli ihan speksien mukaan. En nähnyt mihin rengas osui, mutta löi käsille. Ja rengas tyhjeni 20m matkalla eikä pitänyt ilmoja yhtään. Eli kyllä se ihan kunnolla hittiä otti. En jaksanut sitten pellon reunassa etsia enää että missä reikä tai reiät oli.

Juutuubissa GCN:n hemmo laittoi videon, miksi ei enää aja tubelessilla. En ole katsonut videota, mutta olisiko se, että tuotto/panos-suhde ei ole järkevä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Ainakin kolmesta paikkaa kun on vuokrannut maastopyörää ja kysynyt niin ei kuulemma kannata vuokravehkeissä pitää litkuja. Sitä en alkanut kyselemään jotta miksei.
    Varmaan siinä on se, että suurin osa vuokraajista ei sitten ongelman tullessa osaisi kuitenkaan paikata sitä rengasta.

Italiassa, ja varmaan muuallakin eteläisemmässä Euroopassa, on sitä kuuluisaa tappuraa, mistä tehtiin kuuleman mukaan 2000 vuotta sitten kruunukin jollekin tyypille. Tappura on sellainen liaanin/villiviinin tyyppinen köynnös täynnä piikkejä ja ne piikit irtoavat pienestäkin kosketuksesta. Joten niitä on polut täynnä. Piikki on muodoltaan nuolenkärjen muotoinen ja se kun jää renkaaseen kiinni, niin se syö itsensä siitä läpi, vaikka olisi mitä pistosuojauksia. Noissa vuokraamon pyörissä oli sisureiden lisäksi jotkut pistosuojainsertit, mutta eihän nekään mitään auta. Antavat vain hieman lisää aikaa kunnes piikki on syönyt itsensä sinne sisuriin asti. Litku paikkaisi tuollaisen neulanpään kokoisen reiän ilman että sitä edes huomaisi. Sisuri tyhjenee vääjäämättä.

Tästä oppineena jos vielä lähden maastopyöräilemään maisemiin, missä on tappuraa, niin mukaan pari sisuria ja paikkasarja. Jos siis ei ole tubeless.

Johonkin se paine pitää asetella. Mä ajoin 25mm kumilla ja 6,5 bar paineilla paikattun kohdan yli joka oli kuopalla. Vauhtia oli yli n. 50. Reuna kolahti kevyesti vanteelle ja käärme puraisi sisuriin reiän. Silcan laskuri suosittelisi tuolle setupille meikäläisen painolla 4/4,5 bar painetta. Taidan pudotella tuohon silti ja kokeilla kulkeeko kevyemmin tai mukavammin, pitää vaan väistää ne reiät ja kuopat

Ei se tubeless kyllä autuaaksitekevä ole. Perheen pyöristä vaan omissa maastopyörissä on litkut ja siellä metsässä se on ehdottoman hyvä.

Voi vaikka pyöritellä tätä laskuria 80kg kuskin ja 28mm renkaan kanssa. Tarjotut paineet heikkokuntoiselle assulle ovat aika pieniä.
    https://www.wolftoothcomponents.com/...re-calculator?
    Mikä on nyt sitten "rough super low" tai "rough medium". Typical-määrityksellä antaa omalle yhdistelmäpainolle (85) paineiksi 28-millisellä renkaalla 4,75/4,25. Esimerkiksi Silcan laskuri antaa pikkasen korkeammat suositukset. Omat käyttöpaineet on tuossa Silcan ja Wolf Toothin välistä.

Internetistä löytää itselleen juuri sellaiset vastaukset kuin haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla oli 5,5 bar. Paljonko pitäisi olla 28-millisessä? Kuski ja pyörä 100 kg. Käsittääkseni tuo nyt oli ihan speksien mukaan. En nähnyt mihin rengas osui, mutta löi käsille. Ja rengas tyhjeni 20m matkalla eikä pitänyt ilmoja yhtään. Eli kyllä se ihan kunnolla hittiä otti. En jaksanut sitten pellon reunassa etsia enää että missä reikä tai reiät oli.

Juutuubissa GCN:n hemmo laittoi videon, miksi ei enää aja tubelessilla. En ole katsonut videota, mutta olisiko se, että tuotto/panos-suhde ei ole järkevä.
    Niin justiinsa noilla spekseillä se pohjaaminen on vaan aika varmaa ja nuokin paineet ovat jo tosi kovat, eli pehmeys ajosta on kaukana.

Jos kehät ovat modernit, eli leveät, niin wolw antaa sinulle 4.5/4.3 bar ja tämäkin typical pavement asetuksella.

GCN yms julkaisut tekevät juttuja jotka myyvät. Ja tuollaisella saa paljon klikkauksia.

Mikä on nyt sitten "rough super low" tai "rough medium". Typical-määrityksellä antaa omalle yhdistelmäpainolle (85) paineiksi 28-millisellä renkaalla 4,75/4,25. Esimerkiksi Silcan laskuri antaa pikkasen korkeammat suositukset. Omat käyttöpaineet on tuossa Silcan ja Wolf Toothin välistä.

Kuulostaa tosi kovalta. Mulle tuo wolw antaa 3.7/3.9bar 28mm conteilla tubeleksena. 83kg. Ja typical määritys.

Niin justiinsa noilla spekseillä se pohjaaminen on vaan aika varmaa ja nuokin paineet ovat jo tosi kovat, eli pehmeys ajosta on kaukana.
    No milläs paineilla 28-millisellä renkaalla se pohjaaminen ei olisi varmaa ja ajaminen olisi pehmeämpää? Jotenkin mä olen kuvitellut, että pienemmillä paineilla lyö helpommin vanteelle, mutta mistäs sitä nykyään tietää, kun sedätkin on tätejä.

Jos haluan ajaa pehmeästi, otan läskin. Siinä on normaalisti edessä 0,2 ja takana 0,3 bar. Alimmillaan on ollut edessä 1 ja takana 2… PSI:tä.

Kuulostaa tosi kovalta. Mulle tuo wolw antaa 3.7/3.9bar 28mm conteilla tubeleksena. 83kg. Ja typical määritys.
    Kyl se tubed/hooked/28/typical -yhdistelmä vaan antaa kovemmat painesuositukset. Itse kyllä mieluummin pistän vähän enemmän painetta renkaaseen kuin istun pientareella vaihtamassa renkaita flättien jälkeen. En mä noita litkujuttuja ala maantiepyörässä harrastaan, TPU-sisureilla ajelen.

Kyl se tubed/hooked/28/typical -yhdistelmä vaan antaa kovemmat painesuositukset. Itse kyllä mieluummin pistän vähän enemmän painetta renkaaseen kuin istun pientareella vaihtamassa renkaita flättien jälkeen. En mä noita litkujuttuja ala maantiepyörässä harrastaan, TPU-sisureilla ajelen.
    Niin just tästä jutustahan aloin vääntämäänkin. Sisurien kanssa on vaan pakko laittaa vähän reilummin painetta ja tottua ajamaan kovemmilla renkailla. Pyörä hakkaa kynsille ja on sillä epätasaisella assulla hitaampi.

Minulle tuo 85kg paine ja maltililnen 29mm mitattu leveys antaa tällaiset paineet. Eli hyvin kaukana tuosta 4.75/4.25bar

https://pic.useful.fi/J9ODTvGcl.jpg

Milli renkaan leveydessä tekee noin paljon eroa?

Pyörä hakkaa kynsille ja on sillä epätasaisella assulla hitaampi.
    Hakkaamisesta en osaa sanoa. Onhan tää nykyrengastus kuitenkin ihan jotain muuta kuin ne 23 milliset jotka oli ekassa maantiefillarissa. Voi se fillari olla epätasaisella hitaampi, mutta kuinka paljon kilometrillä ja mitä merkitystä sillä on jos ei aja kelloa vastaan?

Milli renkaan leveydessä tekee noin paljon eroa?
    No ei tee. 28/28 setupilla 4.5/4.3bar, eli jotain syötit väärin.

Minulla itseasiassa juurikin nyt täällä espanjassa 28mm contit kapeilla kehillä, eli mitattuna 28mm, ja ajan 4.1/4.3bar. Tubeless tai latex, samat paineet käytössä. Olen aina valkannut lateksin kanssa tubeleksen paineet.

Mutta tosiaan reikäisellä assulla nuo pohjaa ja sisuri hajoaa aivan varmasti.

Hakkaamisesta en osaa sanoa. Onhan tää nykyrengastus kuitenkin ihan jotain muuta kuin ne 23 milliset jotka oli ekassa maantiefillarissa. Voi se fillari olla epätasaisella hitaampi, mutta kuinka paljon kilometrillä ja mitä merkitystä sillä on jos ei aja kelloa vastaan?
    Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa, niin paineilla on kaamea merkitys. Tuollainen 5bar ja pitkä lenkki on yhtä helvettiä. Häviää se hauskuus ajamisesta ja hakeutuu automaattisesti paremmille ja tylsimmille teille.

No ei tee. 28/28 setupilla 4.5/4.3bar, eli jotain syötit väärin.
    Njaa, takarenkaan 4,47 oli kääntynyt 4,74:ksi, eli lukihäiriö.

Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa
    Niin tuolla Haimoon-Moksin välillä.. No se Haimoonraitti (Haimoon koululta 25:lle) päällystetään tänä kesänä uusiksi. Samoin toinen erittäin kulunut pätkä Otalampi-Selki-Nummenpää siihen tuulimyllynyppylälle asti sai uuden pinnan viime viikolla. Tuolla tiellä tulikin viikko sitten ylläri-gravelit kun lähdin Selkistä Perttulaa kohden ja pari kilsaa oli jo päällystetty, sitten tulikin pitkä pätkä josta vanha päällyste oli kuorittu pois ja pinta oli karkealla sepelillä.

Edit: korjattu, ei Mölkintie vaan Haimoonraitti.

Niin minulle se mukavuus on se juttu. Sellaisella karkkila-vihti suunnan -70 luvun assulla kun ajaa, niin paineilla on kaamea merkitys. Tuollainen 5bar ja pitkä lenkki on yhtä helvettiä. Häviää se hauskuus ajamisesta ja hakeutuu automaattisesti paremmille ja tylsimmille teille.
    Tuo Immersbyntie on juuri varmaan samanlaista, mutta ei sitä ole kuin viitisen kilometriä. Hindsbyntie on jo parempaa, sellaista normi suomalaista. Ei se koskaan ole samanlaista kuin etelämmässä. Opulus varmaan pystyy antamaan parempaa analyysiä, lienee hinkannut noita enemmän kuin minä.

Kovuudesta on vaikea sanoa mitään, kun kaikki muut mun pyörät on kertaluokkaa tai kahta pehmeämpiä kuin tämä. Lähin on gräveli ja siinä mulla on 40-millisillä renkailla joku 2,75 bar tms litkutettuna.

Samanlaisia aiheita

1. Infoa tietämättömälle hybridi-pyöristä
    By pelzi88 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 26.05.2016, 18.05

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään