Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Kevytperävaunun varustaminen pyörien kuljetukseen

Kevytperävaunun varustaminen pyörien kuljetukseen

Nyt kun saa kevytperävaunua vetää 100km/h nopeutta niin olen miettinyt, että jos hommaisi sellaisen fillareiden kuskaukseen. Näin pyörät olisi kuomun alla suojassa kelissä kuin kelissä.

- Kuomullinen
    - Fillarit helposti kuormattavissa, mielellään pystyyn.
    - Kärry käytettävissä myös muuhun toimintaan eli kuormatila palautettavissa entiselleen.

Ideoita? Thulen teline pultilla vaneriin kiinni?

Tuon ; https://www.amazon.com/EVO-Mount-All...4323970&sr=8-2 käytettiin
    aikanaan yhdellä reissulla. Tuollaisia lankkuun kiinni ja lankku ruuveilla kärryn pohjaan. Kiinnikkeen malli sellainen, että kuljetettavien etuhaarukoihin käy.
    Eivät vie kauheasti säilytystilaa kun eivät olen käytössä, eikä järin hintaviakaan, kaiketi . . .
    Tietystikin, jos kattotelineitä (pyörille) jo on, ni käyttää niitä.
    Kuomukärryn kanssa joutunee sarvet kääntämään rungon suuntaisiksi.ne tuppaa kapenemaan aikas reilusti yläosistaan ja korkeuskin kannattanee huomioida.

Kuomulliset tuppaa falskaamaan etureunastaan, kannattaa miettiä jotain suojaa sitä vastaan. Itse ostin pyörien kuljetukseen umpikorisen vaunun, jonka takaseinä aukeaa käteväksi luiskaksi. Pysyy pyörät kuralta suojassa. Tai pysyi, vaunu pöllittiin tammikuussa. Tänä kesänä sitten vuokrakärryllä.

^No ei falskaa ainakaan oman noin 10 vuoden käytön kokemuksen mukaan. Jos vetää satoja kilometrejä pölyistä hiekkatietä, niin pölyä voi hieman kertyä sisään.
    Mä oon joskus kuskannut sillai, että kattotelineet liinalla lattiaan kiinni ja thulen telineet siihen. Ihan toimiva ratkaisu.

Ei kyllä oo kuomulliset falskannu tähän asti. Vaikka on noissakin varmaan eroja. Meillä on ollut sellaiset kuomut joissa tulee reuna ihan reilusti kärryn laidan päälle.

Pakettiautossa oli Thulen teline kiinni mutta voihan sinne pohjalle tehdä kourun ja remmeillä kiinni

Tästä en kyllä enää luovu:

http://www.kolumbus.fi/~km5354/image...ankuljetus.jpg

Kolme maasturia menee helposti ja rakenteena normaalit Thulen pyöränkuljetustelineet ylimääräisissä Thulen kattoputkissa, jotka kiinni reikävanteella kärryssä täsmälleen kärryn mittaisissa rimoissa. Oikeasti mitään ei ole pultattu mihinkään kärryyn kiinni ja ainoa mahdollinen kiinnitys on yksi liina paketin yli. Sivuttais ja pituusliike hanskautuu sillä sopivalla rimalla ja kattoputkien leveydellä, joka käy suoraan kärryyn.

Tiivistäen plussat ja miinukset

+ Helppo lastata
    + Pyörät suojassa kuralta ja katseilta
    + Muu roina kulkee helposti
    + Auton sisätilat suojassa kuralta ja hienhajulta
    + Nykyään saa ajaa satasta - ei maksa enää juurikaan aikaa
    + Pyörät sen verran kevyitä, että polttoainetta ei varmaan juuri enempää kuin kattotelineen kanssa kuluu
    + Ei parkkihallissa korkeuden kanssa ongelmia

- Omakotiasujan ratkaisu - vaatii säilytystiloja, että kärry mahtuu pihaan
    - Tuo minun neliskanttinen kuomu toimii hyvin - uudempien kaareva muovikuomu aiheuttaa ongelmia ohjaustangon kanssa
    - Pysäköinnissä pitää aina muistaa, että mukana on kärry - esim. parkkihalleissa ei erikoisen kätevä
    - Polttoainetta toki kuluu vähän enemmän - sen minkä kärry aiheuttaa painoa ja ilmanvastusta. Veikkaan sen olevan samoilla hehtaareilla kattokuljektuksen kanssa - tai varmasti jonkin verran enemmän kuin katolla, mutta ei valtavasti enemmän
    tikola muokkasi tätä : 13.04.2021 at 15.36

Moro, pitkään foorumia seuranneena piti viimein liittyä joukkoon. Tein pari päivää sitten oman versioni kuomukärryyn tulevasta telineestä. Näistä ei juurikaan valmiita kuvia näy missään, niin ehkäpä tästä minun mallista voi saada joku muukin inspiraatiota.

Kriteerinä mulla oli, että liinoilla en ala telinettä joka kerta kiinnittämään ja pyörän pitää pysyä tukevasti paikallaan kuoppaisella tiellä ja hidastetöyssyissä, joissa kevyt, liki kuormaton kärry pomppii toisinaan puoli metriä ilmaan. Lisäksi teline irrotettuna sen pitää siirtyä kevyesti ja kohtuullisen pieneen tilaan.

Tämmöiseen ratkaisuun päädyin.

Puristinpää on halvasta huoltotelineestä helposti lainattavissa. Sekä poikittaistuet, että pitkittäisteline tukeutuvat laitojen pokkausten alle. On todella helppo purkaa ja asentaa. Ja paljon nopeampaa kuin selvitellä sotkussa olevia räikkäliinoja. Pyörä pysyy tukevasti pystyssä. Varmaan kestäisi vaikka kaatua koko kärryn.

Kaksi pyörää (ehkä kolmekin tangot kääntämällä) saisi sopimaan lisäämällä pitkittäistelineitä ja limittämällä pyörät pituussuunnassa. Puristimen paikka toki tulisi vähän haastavaksi.

Enimmäkseen ajattelin säilyttää telinettä kärryssä ja poistan vain tarvittaessa. Ei vienyt merkittävästi tilaa autokatoksessa, mutta silmänilo se ei siellä kuitenkaan ole.

Jos puristinta ei lasketa, niin komeudelle tuli hintaa 30€. Ja itse kärryyn ei siis tullut ainuttakaan muutosta.

Hieno on

Juuri sama logiikka kuin itselläni, eli kiinnitystä ei tarvita, kun oikeanmittaisilla osilla sen kasaa ja sopiviin kärryn loviin pistää sen jumiin. Ehkä ainoa haittapuoli tuossa ratkaisussa on aika paljon säilytystilaa vaativa materiaali, eli tuosta kun kaiken purkaa pois puunpätkää pyörii nurkissa aika paljon. Lisäksi tuo minun ikivanha neliskanttinen kuomu on parempi tuon tankoasian kannalta. Jos se kuomu ylhäällä mahtuu - se mahtuu myös alhaalla. Noiden kaarevien muovikuomujen kanssa on tarkempaa, kun vapaa tila kapenee kuomun laskiessa.

Mulla on avotraileri, lähinnä kurapyorän kuskaamista varten, mutta fillaritkin on kyydissä silloin kun kärry vie vetokoukkutelineen paikan. Olen laittanut kierreinsterttejä niihin paikkoihin mihin haluan laittaa fillarin haarukasta kiinni. Kuat Dirt Bag on suosikkiteline koska on vähän korkeampi. Takapyorän kiinnitykseen pitäis laittaa myos inserttejä tms. Ei tarvitse askarrella ja varastointi on helppoa, lisäksi tota systeemiä voi laajentaa helposti tarpeen mukaan ja trailerin käytto ei rajoitu.
    6.7 WTF/kg

Samanlaisia aiheita

1. Perävaunu lasten kuljetukseen
    By seisak-85 in forum Varusteet
    Vastaukset: 200
    Viimeinen viesti: 15.05.2021, 13.22
  2. Citypyörä lapsen kuljetukseen
    By Stin@ in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 13.06.2018, 11.55
  3. Pikkupaku pyörien kuljetukseen?
    By Eeva in forum Yleiset jorinat