ElectrobikeVelobeGiantPirkanPyöräily
Sivu 1 / 8 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 214

Aihe: Rockshox Zeb

Rockshox Zeb

Rule #1: Obey The Rules

Vähän kutkuttais, mut on toi lyrikki ihan tarpeeks jykevä omii ajoihin

Mut mikä homma, foxi käyttää pyöreitä muotoja ja rokkari kulmikkaita

Hinta on kyllä paljon miellyttävämpi kuin foxilla

Uuteen pyörään on tulossa Zeb 180 mm ja mietin tässä josko tilaisi valmiiksi huoltosettiä ja toisaalta pidempää ilmaruotoa testaukseen.
    Ilmaruoto tiivisteineen kaikkineen on varsin edullinen, kolmisenkymmentä euroa. https://www.bike-components.de/en/Ro...iversal-190-mm

Mutta vuosihuoltosetti maksaa yli 67 euroa! https://www.bike-components.de/en/Ro...rsal-universal
    Olen keulat huoltanut itse kun huoltohintoja olen pitänyt kovina mutta tuolla varaosahinnoittelulla se joku noin 130 euroa huollosta ei olekaan enää niin paljoa. Säästyy kuitenkin työaikaa vaivaa melkoisesti ja jos laskee yhtään mukaan öljy-, vaseliini- ispropanoli jne kuluja.

50 h setti on 30 euroa jossa lähinnä vaahtomuovit ja huulitiivisteet:
    https://www.bike-components.de/en/Ro...f-2021-p79698/

edit: Noo, lähti tilaus 50 h huoltosetistä, dynamic seal grease rasvasta (Slicks honey-rasvaa kyllä olis ollut kotona), 190 mm ilmaruodosta ja Notubes dart paikoista kun tuli mieleen että sellaisiakin on pitkään pitänyt tilata enkä ole aiemmin muistanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uuteen pyörään on tulossa Zeb 180 mm ja mietin tässä josko tilaisi valmiiksi huoltosettiä ja toisaalta pidempää ilmaruotoa testaukseen.
    Ilmaruoto tiivisteineen kaikkineen on varsin edullinen, kolmisenkymmentä euroa. https://www.bike-components.de/en/Ro...iversal-190-mm

Mutta vuosihuoltosetti maksaa yli 67 euroa! https://www.bike-components.de/en/Ro...rsal-universal
    Olen keulat huoltanut itse kun huoltohintoja olen pitänyt kovina mutta tuolla varaosahinnoittelulla se joku noin 130 euroa huollosta ei olekaan enää niin paljoa. Säästyy kuitenkin työaikaa vaivaa melkoisesti ja jos laskee yhtään mukaan öljy-, vaseliini- ispropanoli jne kuluja.

50 h setti on 30 euroa jossa lähinnä vaahtomuovit ja huulitiivisteet:
    https://www.bike-components.de/en/Ro...f-2021-p79698/
    Fillariosasta en ainakaan ole saanut selvää vastausta mitä vuosi huollossa vaihdetaan. Vastaus tyyliä tarvittavat tiivisteet/huonot.

Itse en myöskään kyllä vaihda kaikkia. Esim useamman vuoden vanha Pike toimii vallan hyvin ihan vaan putsauksella, rasvauksella ja uusilla öljyillä. Foameja ja stefoja vaihdan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

^
    Stefatkaan ei kyllä kulu kovin nopeasti. 50h huolloksi riittää pari kertaa peräkkäin, kun huuhtelee vaahtomuovirenkaan öljyllä ja puristelee talouspaperissa muutaman kerran peräkkäin.
    Foameja saa tilattua erikseen uusia tyyliin 5-10€ per pari.

35 mm liukuputken keulaan jopa vain pari euroa pari mutta laita mielellään linkki zebin 38 mm vaahtomuovien kauppaan jos tiedossa.

No eipä ole 38 kokoa tiedossa, totta.

Hommasin itse talven aikana käytetyn ultimate zebin 180mm jonka pidensin 190mm.

Oon huomannut että keula välillä pitää kolinaa , nähtävästi googlailujen perusteella tuo ilmaruodon (vuosihuolto setin kuvassa ylhäällä keskellä punainen alumiininen holkki) holkki on väljä ja kolisee seinämiin, näitä on takuuseen vaihdeltu koska eivät ole olleet toleransseissa..

En ole vielä jaksanut keulaa avata ja tutkia, mutta lähinnä tiedoksi jos ihme kilinää ja kolinaa ajossa kuuluu niin tuo saattaa olla syyllinen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    35 mm liukuputken keulaan jopa vain pari euroa pari mutta laita mielellään linkki zebin 38 mm vaahtomuovien kauppaan jos tiedossa.
    https://www.aliexpress.com/item/3282...21d65e2cicyIuu

Thanks. 5 paria lähti tilaukseen 8 eurolla.

Minkälaisia säätöjä olette käyttäneet zebissä? Toki kuskin paino täytyy tietää verrokiksi.
    Tässä kattavassa Zeb vs Fox 38 testissä testaaja, joka sattuu sopivasti olemaan suunnilleen minun painoinen (olen 72 kg ja testaaja varusteineen 75 kg), testaaja päätyi seuraavaan setuppiin. https://www.pinkbike.com/news/fox-38...21-review.html

Pressure: 70psi
    Volume Spacers: 0
    LSR: 9
    HSC: 2
    LSC: 9

Itse lähdin tuosta liikkeelle mutta 70 psi:n sijaan pumppasin 65 psi. Parkissa en ole vielä käynyt ja muutoinkin ajanut vasta pari lyhyttä testilenkkiä. Mutta parissa selvästi isoimmassa dropissa (1,5-2 m melko tasaiselle) jäi alle puoli senttiä joustosta käyttämättä. Ja muussa kovassa ajossa puolisentoista senttiä.
    Rockarin appi suosittaa mun painoiselle vain 56 psi ja paluuvaimennus samat 9 kliksua kiinni asennosta laskien. https://trailhead.rockshox.com/en/tu...1/180/DEBONAIR
    Polkuajoon taidan seuraavaksi koittaa 60 tai vähän alle itsekin. Parkkiin sitten ehkä tuo 65 about.

Ihan täydellistä herkkyttää en kyllä kokenut vielä noilla säädöillä. Isohkoa kivikkoa sisältävässä alamäessä tuntui että parempi herkkyys ja pehmeys olisi voinut olla. Tuntui että pyörä tökki kiviin ja vauhti hidastui. Vanha 160 mm Pike sille löytämilläni itselle parhailla säädöillä meni jopa paremman tuntuisesti vaikka rengaskin oli siinä 27.5 eikä 29 kuten nyt zebin kanssa.
    kauris muokkasi tätä : 07.05.2021 at 20.13

Mä olin jostain ulkoisten maisten foorumijutuista ymmärtävinäni ettei tuo ihan keveimpien kaverien keula olisikaan..
    T:Nimim. 94kg ilman ajovarusteita & huomenna ensisauhut Zeb Select+:sta

Hyödyt Lyrikkiäkin jämerämmästä rakenteesta hyödyttää varmasti paremmin vasta painavampi kuskeja, kunnolla kovaa ajoa ja e-pyöriä. Ja osa arvosteluista pohtii onko zeb vähän väsyttämämmän tuntuinen pitkissä sessioissa kuin vaikka Lyrik koska on niin jäykkä. Ja että kevyimmille kuskeille riittää hyvin Lyrik jossa säästää myös keulan painossa.

Olisin itsekin tosiaan kevyenä valinnut pyörääni Lyrikin jos se olis ollut vaihtoehtona. Mutta vaihtoehdot oli zeb tai selvän lisämaksun kanssa Fox 38 niin päädyin zebiin. Ja varmasti tosi hyvä vaihtoehto tuokin on eli ei silleen harmita. Sopii myös mun pyörän värimaailmaan

https://ep1.pinkbike.org/p6pb20564971/p6pb20564971.jpg

Pinkbikessa oli muutama päivä sitten ihan mielenkiintoinen pyöräesittely, jossa Ews kuski Katy Winton kertoi Nukeproof Gigastaan. Katy on n. 159 cm pitkä, painaa 56 kg ja ajaa S koon Gigaa. https://youtu.be/Q8FlhNmafPw
    Hänen skottimurrettansa on kyllä kiva kuunnella

Keulana Katyn Nukeprooffissa on Zeb eli alan päästä asiaan
    Tämän otsikon aiheeseen liittyen Katy kertoi keulan säätöjen olevan
    48 psi
    1 token
    Rebound 8 kliksua hitaimmasta laskien
    Lsc 3 from all the way minus mikä tarkoittanee nopeimmasta eli auki asennosta laskien
    Hsc täysin auki.

Tokenin hän kertoo lisänneensä viimeisimpään kisaan kun maasto erityisen jyrkkää. Kuumassa kelissä reboundia lisännyt normaalista 7 kliksusta kasiin. Kuulostaa silti mielestäni hitaalta noin pieneen ilmanpaineeseen nähden mutta ilmeisesti keula ei silti pakkaudu kasaan mikä kyllä enduron maailmancupissa naisten elitessä 10 sakissa tulisi heti esiin!

Lisättäkööt että itse olen 72 kg painoisena ja 190 zebillä ajanut nyt noin 50 psi Paineella (edit. korjasin 55->50, sillä 55 oli ennen pidennystä 180->190) ilman tokeneita, rebound 10, lsc 10, lsc 1. Koittanut säädellä lsc säätöä pari kliksua kerrallaan suuntaan ja toiseen, lähinnä vähentäen mutta en juuri huomaa eroa. Parkissakin jää noin reilu sentti joustoa käyttämättä mutta hsc nollassa vajaan parin metrin dropista lähimetsässä kolahti kyllä pohjaan kuuluvasti.

Jos tänään pidemmän tauon jälkeen koittais Wintonin säätöjä paitsi että ilmaa enemmän ja ilman tokenia. Mitä pidempi keula niin Sitä vähemmän tokeneita kai oletuskin ja Katyn keula on tod näk 180 tai vaan 170 mm.

Edit 2. Rebound tuntui liian hitaalta vain 8 kliksulla. Tykkään 9 tai 10 nopeudesta. Lsc vain 3 nopeimmasta aiheutti ehkä liikaa sukeltelua. 5 tuntui hyvältä kompromissilta eli sellaiset 12 kliksua jos laskee täysin kiinni eli + puolelta. Aluksi mulla oli painett 52 psi mutta vähensin 49 lukemaan ja silti jäi reilu sentti turvavaraa isompaan erehdykseen...
    kauris muokkasi tätä : 18.07.2021 at 19.33

Aika pienillä paineilla saa ajella joo, mulla 50psi 180mm travelilla ja painoa nakkena nyt 78kg. En ole saanut pohjaamaan kertaakaan. Mulla on Select+ ja tuntuu suht yhdentekevältä onko compressio kokonaan kiinni vai auki.

Mulla elopainoa 98kg. 190mm joustoa, paineet pyörinyt 57-63psi. Kaikki arvot auki asennosta laskettuna : LSC 8, HSC 2, Rebound 8 naksua. Ei tokeneita. Ajo nyt kesällä pelkkää parkkia. En ole kamalasti jaksanut säätää. Aika pitkälti käyttää n. 70-80% joustosta sappeen reiteillä.

Mikäköhän on pielessä?
    Trailhead antoi omillatiedoilla painesuositukseksi 82psi(104kg ja E-mtb),sag oli noilla paineilla n. 10% tiputin paineet alle 70psi Sag oli 20%. Vasta +50psi paineilla sain sagin 30% viivoille.

Trailhead luulee pyörän olevan 180mm joustolla mutta siihen vaihdettu uusi 170mm ilmaruoto, pyörästä löytyy sag asteikko 170&180 ilmaruodolle.

Keula Zeb ultimate, takana yksi 50km sisäänajo lenkki reboundi trailheadin mukaan.Ei tokenia

Aikasemmin on yleensä Sag ollu aikalailla sinneppäin mitä painetaulukot sanoo, nyt tuntuu aika omituiselta että paineet olisi n. 30% erilailla mitä valmista ehdottaa..?

Miten toi 180>170mm pitäis vaikuttaa paineisiin?

Voiko toi Trailhead olla noin sekaisin noitten paineiden kanssa vai mikä on?

En murehtisi moisesta jos keula tuntuu hyvältä. Keulassa sagin mittaaminen on lisäksi vähän vaikeaa, etenkin nykyisillä loivakulmaisilla, tahtoo keula liikkua nihkeästi. 30% saattaa myös olla liikaa keulan sägiksi, yleensä käytetään keulassa vähän pienempää sägiä.

Trailhead appiin voit valita zebin 170 mm mitassa eli et valitse kirjoittaa sarjanumeroa vaan etsit zebin listasta. Näet mitä silloin suosittaa paineeksi. Lyhentäessä pitäisi olla painetta muutama psi enemmän. Lyhyempään saatetaan myös suosittaa tokenia. Tyyliin 10 mm lyhyempi tarvii yhden tokenin enemmän. Voit myös koettaa valita ei e-mtb testiksi.

Keulan sagisuositus tosiaan yleensä n. 20+ %. Perässä se suurempi 27-32 %.

Kiitti neuvoista,

Testasin tota ja 104kg kuljettajan+tavaroiden painoilla ei Trailhead muuta painesuositusta 170/180 tai e-mtb/luomu..? tarjoaa joka asetuksella 82psi tiputtaa vain reboundia 2napsua.

Muistelin että keulassa oli tarra tai jossain luki E-mtb add 10psi? Ja ajattelin että toi ohjelma lisää sen automaattisesti..?

Keula tuntu testilenkillä hyvältä välillä tosi hyvältä joskin vaikea verrata kun uusi pyörä, uusi keulakulma, siirtyminen luomusta sähköön.. ja niin paljon rahaa kiinni että ”pakko” tuntua hyvältä..=)

Olen hakenut luomussa tota 25%sag, fox36 trailpyörän kanssa mutta muistelin lukeneeni että sitä vois kasvattaa loivakulmaseen sähköenduroon eteen ja taakse 30%?

Taidan kokeilla illan lenkille 60psi miltä tuntuu..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koni79 Katso viesti
    .. ja niin paljon rahaa kiinni että ”pakko” tuntua hyvältä..=)..
    Tämä oli päivän paras...ja niin totta

Onko joku saanu ilman suurta taistelua Rokkarin oman lokasuojan zebiin kiinnitettyä? Kaksi ruuvia sujahtaa ihan ongelmitta mutta aina toisen reunan vika ruuvi tuntuu ettei millään tule kohdalleen. Vaikuttaa liian kapealta keulassa oleviin kiinnitysreikiin nähden. Eikä kyllä veny sen vertaa että sais kohdilleen. Pitää varmaan porata vähä reikiä leveemmälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koni79 Katso viesti
    Olen hakenut luomussa tota 25%sag, fox36 trailpyörän kanssa mutta muistelin lukeneeni että sitä vois kasvattaa loivakulmaseen sähköenduroon eteen ja taakse 30%?
    Pieni, mutta oleellinenn vinkki. Keulan painauma ei ole toiminnallinen mitta. Toisin sanoen, sen perusteella ei ole useinkaan kannattavaa hakea säätöjä kohdilleen. Kun ne ovat löydetty, sen voi toki mitata ja painaa knoppitietona mieleen niin halutessaan.

Ensinnäkin keula halutaan saada (täysjouston tapauksessa) toimimaan parina takapään kanssa. Takapään painauma haetaan ensin kohdilleen, joka voi olla rungosta riippuen melkein millin tai muutaman psi:n tarkkuudella tapahtuvaa toimintaa. Kun se on saatu oikealle alueelle, keula pyritään saamaan pariksi sen kanssa niissä rajoissa, mitä käytössä oleva ilmajousi ja vaimennin antavat myöten. Tämän ohella toki muutki mieltymykset otetaan huomioon, kuten miten paljon alkuherkkyyttä on mahdollisesti valmis uhraamaan keskialueen kantavuuden ehdoilla, progression määrä jne.

Lisää tästä ja muutamasta muusta asiasta voi lukea halutessaan tästä: 4130.fi – 9 vinkkiä ja harhaluulon oikaisua jousituksen säädöstä ja toiminnasta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti andymcsara Katso viesti
    Onko joku saanu ilman suurta taistelua Rokkarin oman lokasuojan zebiin kiinnitettyä? Kaksi ruuvia sujahtaa ihan ongelmitta mutta aina toisen reunan vika ruuvi tuntuu ettei millään tule kohdalleen. Vaikuttaa liian kapealta keulassa oleviin kiinnitysreikiin nähden. Eikä kyllä veny sen vertaa että sais kohdilleen. Pitää varmaan porata vähä reikiä leveemmälle.
    Joutui tappelemaan.

On jo tovi kun sen asensin, muistaakseni hieman pikku viilalla levitin reikiä.

Mikähän mahtaa olla ongelmana kun keula ei edes pyörän omalla painolla palaudu ylös asti vaan jää 1-1.5cm nousematta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Mikähän mahtaa olla ongelmana kun keula ei edes pyörän omalla painolla palaudu ylös asti vaan jää 1-1.5cm nousematta?
    Huollon tarve, ilmat väärällä puolella.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

Tai sitten ei juuri vikaa tai vaikutusta. Jos ohjaustangosta nostamalla pitenee täyteen mittaansa. Sagi painaa keulan kasaan sen jonkun 20% kuitenkin

Keulalla on ajettu n. 6h joten huolto ei varmaan ole vielä ajankohtainen.
    Keula ei pitene täysin kun etupääon ilmassa. Tämä on se ongelma. Paineen tasaus venttiileillä ei myöskään ole vaikutusta.

Kun keula ei ilmassa roikkuessaankaan pitene täyteen mittaan, siitä ei voi missään tilanteessa käyttää koko joustoa.

Samanlaisia aiheita

1. Rockshox Monarch RT3
    By velib in forum Jousitus
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 25.04.2019, 09.13
  2. RockShox SID RL
    By jarmo62 in forum Jousitus
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 14.06.2018, 16.38
  3. Rockshox xx
    By Kari Haste in forum Jousitus
    Vastaukset: 4