Eikun kysymys siis alunperin kuului noin. Bike futuristin vastakysymys oli Hanskille.
Ja siitä olen samaa mieltä Bike futuristin kanssa, että ei pitäisikään saada. Tavallisessa polkuajossa ei lähellekään.
Eikun kysymys siis alunperin kuului noin. Bike futuristin vastakysymys oli Hanskille.
Ja siitä olen samaa mieltä Bike futuristin kanssa, että ei pitäisikään saada. Tavallisessa polkuajossa ei lähellekään.
HUOM: keula rikki, joten tämä ei ole oikeaa toimintaa, mutta jätän tekstin tähän koska tähän viitataan myöhemmin
Mulla on 23 Ultimate ja painan 66 kg, menee hienosti pohjaan kun yritän esim hypätä Syötteen Iso-Flowin step-upista ylös ja jysähdän stepin jälkeiseen ylämäkeen pääsemättä päälle. Paineita n 47-49 psi, sag noin 25%, paluuvaimennus melkein kokonaan auki. Pian oston jälkeen tein alajalkojen huollon koska edellisen pyöräni Lyrik oli tosi kuiva ja alkoi pelata öljyvaihdon jälkeen. Zebissä oli hyin öljyä eikä huolto vaikuttanut. Pyöränä Polen Vikkelä, keulakulmallahan on vaikutusta miten keula toimii
Mutta toinen juttu: en oikein huomaa mitään eroa LSC ja HSC eri asentojen välillä ja miettynyt että olenko liian kevyt. Keula toimii sinänsä hyvin mutta ihmetellyt tätä. LSC vähän miinuksella ja HSC asetuksella ei tunnu olevan mitään vaikutusta
Wilho muokkasi tätä : 14.09.2023 at 12.07
LÄHES pohjaamaan - kyllä siinä minun mielestäni saisi jäädä max. 15-20 mm iskua käyttämättä esim. Sappeen Eastwayllä ennen kalliolla piipahdusta, jos ne kivikkosuorat ajaa jarruttamatta. Minulla teki 130 mm iskua 32-35 psi:llä, vaimennin downgreidattu 2.1 RC2:ksi. Toisaalta pitäisi saada 75-85 % joustosta irti tasamaalla rullaillessa pumppaillen, jotta voisi endurossa toimia. Naksuja kiinni tarpeen mukaan sitten metsässä.
Tuo edellä mainittu hypyn alastulo / FR ajo on aika lailla rajumpaa käyttöä ja kuvittelisin, että siihen käyttöön painetta tarvitsisi lisätä aika paljon... en huomannut tuota enduroa mainita.
En ole uskaltanut dropata mistään yli 50 cm noilla lyhytjoutoisilla. Pitkillä joustoilla pari vuotta sitten kävi vahinko metsässä ja oli pakko dropata 1,5 m (vaihtoehto tippua pyörän kanssa sikin sokin alas) - mitään ei sattunut, mutta en ole kyseiseen paikkaan palannut koommin. Vähän reilu metri metsässä ollut nyt maksimi. Sähköpyörä käyttää paljon enemmän iskareita trail ajossa, kun vauhtia on 10-20 km/h enemmän tasamaa kivikoissa ja juurakoissa.
Mulla kolahteli hiljattain Foxin keulalla varustettu pyörä. Luulin ensin etulokariläpäksi kolahduksen aiheuttajaa ja sen poistettuani pelästyin keulan olevan se joka kolisee.
Olikin ohjauslaakeri
Onneksi tajusin sentään itse enkä lähettänyt keulaa takuuhuoltoon
kauris muokkasi tätä : 14.09.2023 at 12.58
Nyt hidas ei ymmärrä mutta missä oli painetta ja öljy kupli ulos mistä?
Voisi toimia zebissäkin..
rockshox Increasing BoXer's upper tubes to 38mm had ripple effects beyond a beefier look. For instance, our first BoXer prototypes resulted in a spring curve that was too progressive for even the heartiest of DH racers, so our engineers scrapped their initial air spring design and created the new DebonAir+ twin tube.
This cartridge-style air spring boasts a twin tube sleeve to optimize different spring volumes (positive, negative, and casting) for a hole-swallowing linear spring curve, plus a hollow inner shaft to create extra negative volume for better small bump absorption (learn more in our BoXer Development article-linked in bio!)
The result? A DH fork that feels impossibly responsive and supple off the top-but wants to eat when the big square-edged hits start coming.
Joo kumma on jos tuo ei jossain vaiheessa tule Zebbiin. Jospa vaikka jo ensi keväänä päivityksenä tulisi saataville.
Njoo, se männänvarsi toki "jotain" alajalkaan auttaa, mutta ei mitään käänteentekevää - isojen kuskien mukaan menevät, pikkulikat jää edelleen rannalle...
Onko kokemusta "ultra low friction" tiivistesarjasta joka on saatavilla ZEBiin?
Vai onko se ns. vakio..
https://www.reddit.com/r/MTB/comment...re_impressive/
Kyllä nyt on Zebi parempi kun nesteet on 3W ja rasvat pakkasnotkeita.
Alkuperäiset nesteet vaimentimessa mitä ilmeisemmin hyvinkin tönkköä tavaraa.
Silti nytkin HSC täysin auki ja LSC hitusen kiinni.
Ehdottoman suositeltavaa vaihtaa notkeammat nesteet. Toimii myös Suomipoluilla eikä vain neulaspolulla mihin ZEB on tehty.
Mitä öljyjä ja rasvoja tarkemmin ottaen laitoit?
Oliko sulla Zebin uusin versio?
Maxima 3wt tai jotain muuta. En itse tehnyt vaan teetin.
Mitäs maximaa sielä vakiona? Mulla ajan myötä tullu zebistä vähän herkempi ehkäpä. Zebbi neulaspoluille tehty? Ai niinku redbull rampagen neulaspolut
^huollon mukaan jotain 10 arvoista. Vaikutus ainakin oli suuri.
Neulaspoluilla viittasin jousitusliikeen nopeuteen. Isotkin hypyt 45 asteen alas viettäviin rinteisiin ei vaadi jousitukselta suurta nopeutta ja herkkyyttä. Ovat siis kuin neulaspolkuja nopeus- ja herkkyysvaatimuksen suhteen eli pehmeitä liikkeitä vaikkakin suuria.
Se missä sitä jousituksen nopeutta tarvitaan on kivikkojuurakkohelvetti missä polku on pelkkä kiveä kiven perään. Tarvittava jousituksen toimintanopeus ja herkkyys isojenkin parkkien paikkoihin nähden on moninkertainen. (Liikevarat on sitten täysin eri asia).
Olen päätynyt pitämään compressiosäädöt (Ultimate) täysin auki vaikka keulassa on notkeammat vaimenninnesteet.
Vieläkin saisi reagointi nopeaan tärskytykseen olla parempi. Verrokkina minulla on Pike 150 Ultimate mikä on hyvin herkkäliikkeinen ZEBiin verrattuna.
Pahus kun näitä Rokkarin keuloja ei voi "shimmata". Hitaassa yltiöteknisessä ajossa keula on nyt kuitenkin liki täydellinen [IMO]. Vaellus/matkaamis ajossa tosiaan voisi olla herkempi mutta enää ei kädet rasitu jatkuvasti tärskytyksestä.
Ehdottoman kannattaa vaihtaa vaimentimeen notkeimmat nesteet! Ainahan sitä hitautta saa säädöillä lisää.
ZEB on hard core endurokeula, se ei ole mikään touringkeula eli eihän se ihme jos ei se semmoisessa ajossa toimi.
Charger 2 pikessä jos piti low speed compin kokonaan auki, niin silloin pienet juuret yms. meni pehmeästi, mutta sellaiset nyrkin kokoiset kivet/juuret tuntui enemmän.
Nykyisestä charger 3 lyricistä on vähän saman suuntaiset kokemukset, mutta ajoa ei ole vielä niin paljoa, että voisi varmuudella todeta. Mulla on siinä nyt polkuajossa ollut high speed auki ja low speed puolivälissä.
Sinulla on nuo käsitteet väärin päin. Touringissa missä maasto on enempi neulaspolkua riittää jähmeä keula mutta endurossa missä ajetaan välillä reippaaminkin kaikenlaisia kivikkojuurakkoryskytyksiä, pitää keulan olla herkkäliikkeinen. Ei enduro ole mitään isoja hyppyjä tms.
Harmittelin aiemmin ZEBin tahmeutta ja kovuutta. Ilmeisesti moni muukin on huomannut saman koska nyt uusi ZEB missä Charger 3.1 vaimennin (2025 malli) on vaimennukseltaan rajusti miedompi ja muutenkin herkempi.
https://www.youtube.com/watch?v=4h3QfoaDVWM
Ihme ettei tätäkin voinut pistää kuntoon alunperin. Tämän vaimennuksen kovuusongelman huomaa puolen tunnin ajolla helposti.
Nytpä pitää alkaa säästää pennosia Charger 3.1 vaimentimen hanikintaa. 2.1 on varmasti edelleen huippuvaimennin tasaisemmille poluille ja parkkiin, kuvittelisin.
Lisäys: ja nyt on mahdollista "shimmata" https://www.youtube.com/watch?v=exwS7lo3Oyk
Kirjanmerkit