Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Runko unelmapyörälle(maantiepyörä)?

Runko unelmapyörälle(maantiepyörä)?

Olen kerännyt budjettia unelmapyörän kasaamiseen ja nyt myymällä yhden pyöristäni ja sopimalla tarmacini myynnistä kauden loputtua, olen tilanteessa jossa rungon ostaminen voisi olla ajankohtaista, joten mielenkiinnolla lukisin foorumin maantiepyöräilijöiden ajatuksia siittä mikä olisi juuri se runko(merkki/malli) josta itse alkaisi unelmapyörää kasaamaan?

Olen tietysti miettinyt spessun s-works tarmac disciä, siellä yksi hyvä väri tänä vuonna, mutta toisaalta myös italialainen käsityö kuten Sarto Asola customkoossa ja väreissä kiinnostaisi. Colnago tietysti myös.

Vaihtoehtoja on yllättävän paljon, mihin foorumin maantiepyöräilijät päätyisivät?

Vaikea olisi valinta... Jos haluaisi modernin niin melkein joka valmistajalta löytyy sopivaa kuituista mutta jos haluaa jotain muuta niin jokin Italialainen teräsretrorunko Cinelliltä, Bianchilta tai Colnagolta täydellä SuperRecordin osasarjalla ja siihen sopivilla höysteillä...

Unelmapyörä on mielenkiintoinen ajatusleikki, joka aina joskus - muutaman vuoden välein - alkaa pyörimään myös omassa päässäni. Ainakin itselläni unelmien kohteen ominaisuudet ja vaatimukset ovat eläneet ajan kuluessa (tästä haluan ajatella, että elämänkokemuksen ja viisauden lisääntyessä). Yksi vaatimus lienee itselläni kuitenkin säilynyt läpi tuulten ja tuiverrusten: unelmien pyörä ei olisi mitään tusinastandardimassaa, jonka voi käydä poimimassa jostakin lähimmästä bikestoresta "asiantuntevan" myyjäharjoittelijan avustuksella. Canyonit, Spessut, Trekit, Tinarellut ja muut vastaavat jäävät siis helposti pois jo alkupeleissä. Mutta loppupeleissä unelmapyörä on ehkä muutenkin pelkkä unelma, ei sellaista ole reaalimaailmassa olemassakaan.

Mutta laita ikispessu Wilier Triestinan Cento10Pro Ramato-värisenä - se on melko hianon näköinen kapine!

^ tuo on kyllä erittäin hieno pyörä. Olen noita Wilierejä välillä himotellut kyllä.
    Tässä unelmapyörässä on tavoitteena myös pieni paino, joten klassiset teräsrungot ovat poissa listalta.

Tuo Sarto Asola kiinnostaa siksi että sen saa samaan hintaan(mikä on kyllä kallis hinta toki) custom kokoisena kuin listakokona ja kyseessä on erittäin kevyt hiilikuiturunko jota kovasti ainakin road.cc ja muutama muu sivusto on kehunut. Niitä tehdään vain noin 2500kpl per vuosi, mikä on verrattain pieni määrä.

Olen tässä nyt ruvennut kallistumaan siihen suuntaan että kyllä tässä pitää mennä johonkin boutiquebrändiin ja käsityönä länsimaissa tehtyyn runkoon eli tällä kertaa spessu jää pois vaihtoehdoista.

Se mikä voi olla yhdelle unelmapyörä voi olla toiselle kaikkea muuta: mä luultavasti kokisin päällimmäisimpänä hieman kiusallisenkin tunteen siitä että en totisesti ole mikään Pippo Pozzaton veroinen tyylitaituri enkä voisi olla ajattelematta että kaikki jotka asioista jotain ymmärtävät olisivat minut nähdessään sitä mieltä että siinä ei kuski yllä millään tavalla pyöränsä tasolle.

Mutta onhan tuo chromovelato ramatonakin tunnettu pintakäsittely aivan omaa luokkaansa ja varmasti joka sentin arvoinen sille joka sitä osaa arvostaa ja sellaisen pyöräänsä haluaa. (Lisähintaa tulee €1500, mutta unelmapyörän budjetissa se ei ole kohtuuton summa.)

Mun unelmapyörä olisi varmaankin juuri jokin Wilier tai Basso. Mutta se voisi vallan mainiosti olla jokin muukin merkki ja malli jota en olisi edes ajatellut. jokin jostain liikkeestä minulle tarpeeksi uskottavasti ja vakuuttavasti esitelty pyörä, johon sitten vain niin sanotusti rakastuisi palavasti ensisilmäyksellä.

Ei voi muuta kuin kauniiksia sanoa... Itse hieman petyin että kuinka helppoa/halpaa oli rakentaa kevyt pyörä ja koska oma ajo ei ole mitenkään kilpailuhenkistä niin voisi testailla kuinka alas saa painon tuollaisella retrorungolla ja semi moderneilla palikoilla.
    Onhan tuo Sarto hieno mutta itsellä tulee painorajat vastaan äkkiä... Tuo voisi olla "bulkkirungoista" https://r2-bike.com/OPENCYCLE-Road-B...ready-to-paint joka kestäisi aikuisen alla ja saanee alle kuuden kilon kapistuksen aikaiseksikin halutessa...

https://stelbel.it/en/model/inox/

Tosta olen harkinnut jossain välissä projektia. Tulee tuossa ehkä 1/2 - 1 kg takkiin hiilarirungolle, mutta alle kilon runko+haarukka mulla jo on eikä sillä ole mitään merkitystä. On tuolla myös titaania ja hiilarihaarukkaa. Juu, ja ei tuu mulle roadiin levareita.

^Hieno tuokin ja vannejarruilla pärjää hyvin. Aikoinaan törmäsin jossain yhteydessä runkoon jossa yhdistettiin titaania ja kuitua, oli niin upeita etten saata ymmärtää miten unohtanut valmistajan nimen. Olivat kuin taideteoksia ja myös kylläkin sen hintaisiakin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Gran Fondossa oli viime vuonna kiva juttu luultavasti tämän kaverin Inoxista: https://granfondo-cycling.com/stelbel-x-campagnolo/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^On hieno! Tuossa on varmaan kutakuinkin kaikki, mitä omaan unelmapyörään tulisi jos vielä innostun puhtaaseen roadiin investoimaan.

Omalta osaltani valinta kohdistuisi Colnago C64 disc, Campan Super Record ja Campan Bora -yhdistelmään. Hintaa toki kertyy pikkuauton verran, mutta jos unelmapyörää speksataan niin tuskimpa tuolla väliä. Ei välttämättä juuri tällä väriyhdistelmällä, mutta sinnepäin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Aikoinaan törmäsin jossain yhteydessä runkoon jossa yhdistettiin titaania ja kuitua, oli niin upeita etten saata ymmärtää miten unohtanut valmistajan nimen. Olivat kuin taideteoksia ja myös kylläkin sen hintaisiakin...
    Ainakin Enigma teki aikoinaan titaani-hiilikuitupyöriä. Näin joskus livenä yhden, jossa takahaarukka oli kuitua ja se oli hieno. Näköjään tekee titaanipyöriä vieläkin.

^Ei ollut tuo... Jossain vaiheessa kyllä tulee mieleen, olivat kalleimpia runkoja voihin olen törmännyt.

Giovanni Battaglin suunnittelema, Power+ Evo: steel is real, 40 kpl /vuosi:

https://officinabattaglin.com/produc...ower-plus-evo/
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

^Ei ollut tuo... Jossain vaiheessa kyllä tulee mieleen, olivat kalleimpia runkoja voihin olen törmännyt.
    Seven Cycles?

https://sevencycles.com/bikes/622-xx.php

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulmark Katso viesti
    Giovanni Battaglin suunnittelema, Power+ Evo: steel is real, 40 kpl /vuosi:

https://officinabattaglin.com/produc...ower-plus-evo/

Tuossa olisi kyllä sitä eksklusiivisuutta mistä itse pidän kovasti. Yllätyin että hinta tuolle rungolle "vain" alk.4000€.
    Spessun s-works tarmacistakin joutuu maksamaan enemmän ja se ei ole eksklusiivista nähnytkään.

onko Tsubasa raakahiilikuiturungot/pyörät tuttuja foorumin hifistelijöille?

Erittäin mielenkiintoinen l
    http://tsubasa2.fmdev2.co.uk/collection/the-crow/

Tämä sopii kuvaukseen ainakin hintansa puolesta: https://bastion-cycles.com/

Olenko jotenkin tylsä, kun en ole kiinnostunut kallista tai merkiltään hienon kuuloisesta rungosta. Unelmarunkoa haettaessa alan miettiä sopivaa geometriaa, riittävää rengastilaa, kestävyyttä retkipyörä- ja gravelkäytössä (laskettaneen maantiepyöräkategoriaan) ja sen yhdistämistä mahdollisimman kevyeen rakenteeseen, varustelumahdollisuuksia, keskiön tyyppiä yms. asioita. Muotoilukin on tärkeä, mutta siinä ei muotoilijan pidä yrittää tehdä taideteosta. Esimerkkejä siitä, että ihan tavallinen suorista putkista kasattu sopusuhtainen alumiini- tai teräsrunko voi olla parempi, on olemassa.

^Tylsä lienee turhan negatiivinen ilmaisu, mutta suhtaudut kovin erilailla asiaan kuin vaikkapa minä.
    Katsot asiaa insinöörimäisestä näkökulmasta ja käytännöllisyys prioriteettina. Itselle paljolti muut asiat ovat prioriteetteina eikä esim rengastila merkitse minulle maantiepyörän unelmarungossa mitään, koska ei siihen mitään maastorenkaita laiteta tai ajeta muutenkaan missään karmeissa olosuhteissa.
    Pyörän tulee olla kaunis katsella ja siinä pitää olla sitä kuuluisaa sielua. Sen pitää olla jollain tapaa ainutlaatuinen ja eksklusiivinen, se ei voi olla pyörä jonka voi ostaa kävelemällä kauppaan tarpeeksi ison setelitukon kanssa. Kysehän on taiteesta, sitä se italialainen(ja miksei muunkin maalainen) käsityö pyörien runkovalmistuksessa hienoimmillaan juuri on.
    Merkin ei tarvitse olla hienon kuuloinen(mikä kuulostaa sitten hienolta, en tiedä), mutta hieno sen pitää olla. Itse työskentelen kuvataidealalla, joten minulle estetiikka on tärkeämpää kuin käytännöllisyys.

edit. mutta siis kuten aiemminkin todettiin niin unelmarunko voi tarkoittaa todella eri asioita ihmisille ja se on ihan ok.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    Olen tässä nyt ruvennut kallistumaan siihen suuntaan että kyllä tässä pitää mennä johonkin boutiquebrändiin ja käsityönä länsimaissa tehtyyn runkoon eli tällä kertaa spessu jää pois vaihtoehdoista.
    Tällä kriteerillä boutiquebrändien lisäksi ei tule mieleen kuin Basso, Time ja Cipollini vähän nimekkäämmistä isommista. Esim. Colnagon, Pinarellon, Wilierien ja De Rosien rungot tulevat idästä ja viimeistellään Italiassa, jotta ne voidaan myydä italialaisina.

Mut pidän tuosta länsimaalaisuudesta ja oli itsellänikin yksi tärkeimmistä kriteereistä pari vuotta sitten. Itse päädyin Timen Alpe d' Hueziin ja olen ollut tyytyväinen tämän pehmeään ajoon vaikkakin 25 mm avorengas leveellä vanteella onkin maksimi. Kerran keveys kiinnostaa niin ei tuo kaikista kevyin ole varsinkaan tällä omalla +245g tuovalla AKTIV haarukalla, mutta Red22 osilla, Coriman tuubeilla ja erittäin painavalla GXP Quarqilla paino ajokunnossa ~6,4 kg. Hinnathan näissä on melko kohtuullisia kolmen tonnin paikkeilla vaikkakin nykyisesti tulevatkin Slovakiasta. Työjälki ja laatu näissä kuitenkin parasta tasoa ja jos Hambinia katsonut youtubesta niin tuoreella videolla Scylon "arvostelussa" ja laatu näytti vakuuttavan. Vaikka en kovin aikaisemmin innostut paljaasta hiilikuitukuviosta, mutta tämän rungon kohdalla tein täyskäännöksen, kyllä tuo saumaton RTM kuitu näyttää hyvältä ja nämä rungot ei kaipaa kauttaaltaan peittävää maalia.

Tuo Ramato väri Wiliereissä on hieno ja joskus itsekkin sitä kuolasin, mutta muistaakseni unohtu siinä vaiheessa, kun näki lähikuvia chrome maalauksen laadussa. Muistaakseni jonkinlaista hiutaletta tai kuplaa näissä oli eikä täysin tasainen pinta kauttaaltaan.

Sarto kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta vaikka kovin paljoa niihin en ole tutustunut. En ainakaan ole kuullut mitään negatiivistä ja itseäni juuri sytyttää tälläiset oikeasti harvinaisemmat rungot. Ainaki huomattavasti halvempi mitä tuollainen Tsubasu 4600 £ lähtöhinnaltaan mikä alkaa hyvin nopeasti kasvamaan jos oikeaan customiin maalauksineen ynm lähtee. Noissa alkaa oleen jo niin paljon sitä boutiquelisää et loppuu ainakin itseltäni kiinnostus.

Bassolla hienoja pyöriä (esim diamante sv), mutta on nekin melko kalliita "liukuhihnarungoiksi" ja Sarton aeromalli Lampo menee vissiin samoihin hintoihin. Lisäksi Basson tapauksessa nykyajan modernissa aeropyörässä saattaisin haluta letkut rungon sisälle.

Firefly ja Festka yhdistelevät rungossa kuitua ja titaania, täysin päivastaisilla tavoilla tosin, mutta hinnakkaita ovat molemmat.

Ei maantietä... mutta Atherton Bikesin rungot myös hiilikuitua ja vieläpä 3d-tulostettua titaania yhteen liimattuna. Voisi olla itselleni jonkin sortin unelmapyörän aihio hyvinkin. Aika spesiaali tilausprosessikin heti ensimmäisestä kohdasta alkaen:
    Step 1 - Submit your personal specs

The first step is down to you. Input your height, arm span and inside leg measurements to the website (coming soon). Our algorithm will deliver two options, the closest fitting stock size (we have 3-4 times more sizes than other bike companies) or an individualised option where your frame is customised to fit you to the millimetre.

Kiitos Plus, Festka se oli mitä hain!

Harvinaista kyll, ymmärrän Mohkkunkin kannan. Itsellä tuollainen Cinelli Vigorelli Disc 8.2kiloisena versiona, hyvin harkittu ja miellyttävä suht järkihintainen kokoonpanona koottu. On tavallaan yhden sortin unelma ja takuulla tyydyttäisi mieli- ja ajohalutkin...
    Mutta jos tosiaan haetaan todellista unelma pyörää niin tavoitteet täytyy olla korkealla, joskus jopa liiankin korkealla. Ja silloin tulee kuviin nuo todelliset helmet. Itsellä nuo teräksiset retrorungot haaveissa koska ensinmäinen huippu, ja ehkä hienoin pyöräni oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordin osasarjalla SSC:n sinisillä tuubikiekoilla pyörän väriin sopien.

Samanlaisia aiheita

1. S vai M runko?
    By Aloitteleva pyöräilijä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 14.05.2019, 20.40
  2. Runko vääntynyt?
    By Joonaskut in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 19.04.2019, 16.59
  3. Runko
    By Hepsa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 18.08.2017, 13.25
  4. Runko murtunut
    By joumak in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 28.04.2015, 11.08
  5. Dengfu runko
    By hemunator in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 25.09.2014, 21.27

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään