ElectrobikeCanyonGiantHuntteriTrekVelobe
Sivu 3 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 640

Aihe: Lihaskunto

Jos haluaa yhdistää fillarointiin voimatreeniä, niin ei kannata vetää lihaksia hapoille pitkillä sarjoilla vaan tehdä mielummin lyhyttä sarjaa. Esim. 5x5 tai 8x3 jossa sarjoja ei tehdä loppuun asti vaan jää varaa, ja progressiivisella ohjelmalla missä kokonaiskuorma per treeni liisääntyy. En oikein näe miten pitkiä loppuun asti vietyjä sarjoja sisältävää bodausta ja runsasta aerobista liikuntaa voisi yhdistää ilman "lisäravinteiden" käyttöä, ei vaan palaudu. Ja aina kun treenit aloittaa ns. nollista (eli vaikka 1 kk kesätauon jälkeen) tulee joka tapauksessa lihakset kipeäksi, ei sitä voi välttää. Buranaa vaan, ja muutaman viikon treenaamisen jälkeen helpottaa kummasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Jos haluaa yhdistää fillarointiin voimatreeniä, niin ei kannata vetää lihaksia hapoille pitkillä sarjoilla vaan tehdä mielummin lyhyttä sarjaa. Esim. 5x5 tai 8x3 jossa sarjoja ei tehdä loppuun asti vaan jää varaa, ja progressiivisella ohjelmalla missä kokonaiskuorma per treeni liisääntyy. En oikein näe miten pitkiä loppuun asti vietyjä sarjoja sisältävää bodausta ja runsasta aerobista liikuntaa voisi yhdistää ilman "lisäravinteiden" käyttöä, ei vaan palaudu.
    Juurikin näin.
    Failureen vetäminen ei toimi oikein missään. Progressio ja se että jätetään varoja toimii, ja pitää tekniikankin puhtaana=vähentää loukkaantumisriskiä+saadaan se liike sinne oikeaan kohteeseen.
    Toki mainitsemaani variaatiotakin tulee olla, eli myös niitä pidempien sarjojen kausia. Mutta ei sekään tarkoita että failureen tarttee mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Kun vähän aikaa kyykkää, niin pienet painot ei enää tunnu missään.
    Kyykky on omalla kohdalla vaikea. Tekniikkaa harjoittelin kai yli vuoden, että sain menemään edes "sinne päin". Hyvinhän ne harjoituspainot alussa nousi, mutta nopsaan tuli seinä vastaan.
    Mä vaan en saa kyykyyn voimaa, 10kg edellä penkkiä nykyään. Mave on edellä kyykkyä 50kg.

Kyykky on äärimmäisen tekniikalaji, ja vaatii paljon hakemista että löytää itselle sen optimaalisen tavan kyykätä.
    JOS ei satu olemaan niitä luonnonlapsia jotka vain ottaa tangon niskaan ja kyykkää. Sen 100kg ensimmäisellä kerralla. Niitäkin on nähty.
    Kehon mittasuhteet, lonkan rakenne jne. Kaikki vaikuttaa.
    Kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä, silti kaikista ei tule vahvoja kyykkääjiä ikinä. Vaikka kuinka pusertais.

Luumunen: 1x20 on ns anaerobinen harjoite ja varmasti hapottaa. Sitten jos nostat siinä suorituskykyä, niin se on pois aerobisesta. Mulla 10 vuodessa aerobinen kunto noussut ja voimatasot laskeneet, josta seuraa se ettei mitään ongelmia salilla tehdä vaikka 3 liikettä putkeen ja koko kroppa menee kevyesti alle 45min. Fillarimiehen täydentävässä punttitreenissä 4-5min tauot jne on ihan turhia, ne on huonokuntoisten voimanostajien juttuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Fillarimiehen täydentävässä punttitreenissä 4-5min tauot jne on ihan turhia, ne on huonokuntoisten voimanostajien juttuja.
    Kyse ei ole suinkaan huonosta kunnosta, vaan oikeanlaisesta tavoitteellisesta harjoittelusta. Pitkillä sarjatauoilla on selkeä tarkoitus.

Jos haluaa yhdistää fillarointiin voimatreeniä, niin ei kannata vetää lihaksia hapoille pitkillä sarjoilla vaan tehdä mielummin lyhyttä sarjaa. Esim. 5x5 tai 8x3 jossa sarjoja ei tehdä loppuun asti vaan jää varaa, ja progressiivisella ohjelmalla missä kokonaiskuorma per treeni liisääntyy. En oikein näe miten pitkiä loppuun asti vietyjä sarjoja sisältävää bodausta ja runsasta aerobista liikuntaa voisi yhdistää ilman "lisäravinteiden" käyttöä, ei vaan palaudu. Ja aina kun treenit aloittaa ns. nollista (eli vaikka 1 kk kesätauon jälkeen) tulee joka tapauksessa lihakset kipeäksi, ei sitä voi välttää. Buranaa vaan, ja muutaman viikon treenaamisen jälkeen helpottaa kummasti.
    Juuri tähän olin itseki tarttumassa, ex voimanosto-puuhastelijana. Jos jotain pitkiä +8 toiston kovia sarjoja vääntää kesken kovan pyöräilykauden, niin melko varmasti haittaa pyöräilyä. Itse jos kyykkäilen isommalla raudalla esim 3-5 toiston sarjoja, tuntuu seuraavan päivän pyöräily jopa ”kevyeltä”, kun hermosto on hereillä. Toki näissä sarjoissa on varaa aina usampi toisto.

Ja pidemmillä sarjoilla kun yleensä tähdätään lihaskasvuun, niin sitä on melko hankala saada aikaan jos kovia/pitkiä pyörälenkkejä on seassa. Ennemmin pyrkii säilyttämään maksimivoimatasot kesän yli lyhyemmillä sarjoilla ja talvella sitten taas takomaan sitä pihviä, jos tarvii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Mä kokeilin 1-jakoista 3xviikko + pari hölkkää viikossa. Mun koivet ei palautuneet, koko ajan oli tukkoisuutta. Yleensä menee 2+1, eli karkeasti ala/ylä + koko kroppa + pari lenkkiä, joista toinen voi olla intervalli tai kovempI, toinen pk.
    Sen unohdin mainita, että teen yksijakoista ohjelmaa kaksi kertaa viikossa. Salitreenit mulla normaalisti ti & pe, niin ehtii hyvin palautua. Aikaa tohon mun treeniin menee ehkä tunti ja vartti. Neljä työsarjaa per liike + alussa vähän lämmittelyä. Työsarjoissa kaikki sarjat samalla painolla pyrkien niissä kymmeneen puhtaaseen toistoon. Sitten, kun menee 4x10, niin nostaa kuormaa hieman. Leuanveto tästä tosin poikkeuksena, kun vielä ei mee 4x10 siinä. Kun se taittuu, niin sit lisäpaino kehiin myös siinä liikkessä.

^ Progressio on hyvä ja toimii pelkästään painoja lisäämällä. Sitten kun olet kuukausitolkulla tahkonnut noita 4x10 sarjoja ja kehitystä ei enää tapahdu, niin viimeistään kannaatta miettiä toisenlaisiakin progressioita treeneihin vaihteluksi.

Edit: Sori, ei ollut tarkoitus arvostella, vaan laittaa yleisenä vinkkinä

Itse huomannut muutaman viime kesän aikana että salille pääsee hyvin epäsäännöllisesti 1-4 kertaa viikkoon riippuen muista harrastuksista, matkoista ja säistä. Tästä syystä tehnyt kesällä hyvin simppeliä yksijakoista, joka toiminut hyvin ylläpidossa pyöräilyn ohessa:

4x5 kyykky
    4x5 penkki tai sen variaatio
    4x10 leukoja otteita vaihdellen kertojen välillä
    Vatsat

Painot pitänyt melko maltillisena, ensimmäisellä kerralla noin 70% talvikauden treenistä ja nostanut painoja 2 kg per treeni. 6-7 kierroksen jälkeen kevyt treeni ja vähän alempaa uudelleen ylöspäin. Ei ole tukottanut paikkoja juurikaan kun vaan muistaa syödä ja levätä kunnolla.

Talvella kannattaa mielestä pysyä myös koko kropan perusliikkeissä. Hyvä pohja jota myös tuttavat PT:t paljon soveltavat on Wendlerin 531. Vaikka ikää olisi enemmän, niin mielestäni vapaita painoja ei kannata pelätä. Salilla käytetystä ajasta saa paljon enemmän irti suurilla liikkeillä kuin pienillä vitkutuksilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Vaikka ikää olisi enemmän, niin mielestäni vapaita painoja ei kannata pelätä. Salilla käytetystä ajasta saa paljon enemmän irti suurilla liikkeillä kuin pienillä vitkutuksilla.
    Tämä. Täysin samaa mieltä.

Toki prosenteista en itse käistä, päiväkohtainen kunto/fiilis voi olla niin eri että tuijottaminen prosentteihin ei mulla toimi. Joustavuutta ja variointia, pysyy homma läjässä.
    Esim. Kyykyn ja vedon lämmitellyssä jo pääsee kärryille siitä mikä on päivän kunto, turha lähteä puskemaan ohjelman vaatimaa 80% kuormaa jos kroppa ja mieli kertoo toista.
    Ehkä pitkäaikaisen volyymin seuranta toimii itsellä parhaiten; se kun pysyy nousujohteisena niin hyvin menee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti

Kyykky on omalla kohdalla vaikea. Tekniikkaa harjoittelin kai yli vuoden, että sain menemään edes "sinne päin". Hyvinhän ne harjoituspainot alussa nousi, mutta nopsaan tuli seinä vastaan.
    Mä vaan en saa kyykyyn voimaa, 10kg edellä penkkiä nykyään. Mave on edellä kyykkyä 50kg.

Kyykky on äärimmäisen tekniikalaji, ja vaatii paljon hakemista että löytää itselle sen optimaalisen tavan kyykätä.
    JOS ei satu olemaan niitä luonnonlapsia jotka vain ottaa tangon niskaan ja kyykkää. Sen 100kg ensimmäisellä kerralla. Niitäkin on nähty.
    Kehon mittasuhteet, lonkan rakenne jne. Kaikki vaikuttaa.
    Kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä, silti kaikista ei tule vahvoja kyykkääjiä ikinä. Vaikka kuinka pusertais.
    SE on just näin. Itselläkin meni useampi kuukausi, että sai liikkuvuuden siihen uskoon, että (varskinkin etukyykyssä) homma alkoi edes näyttää kyykyltä. Ja voimaa pitää "polvet ulkona", kun kyykkää "isommilla" raudoilla.
    Minä teen näin pyöräsesongin aikana kyykyt ylläpidon kannalta. 2*5@80%. Kerran tai pari viikossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Tämä. Täysin samaa mieltä.

Toki prosenteista en itse käistä, päiväkohtainen kunto/fiilis voi olla niin eri että tuijottaminen prosentteihin ei mulla toimi. Joustavuutta ja variointia, pysyy homma läjässä.
    Esim. Kyykyn ja vedon lämmitellyssä jo pääsee kärryille siitä mikä on päivän kunto, turha lähteä puskemaan ohjelman vaatimaa 80% kuormaa jos kroppa ja mieli kertoo toista.
    Ehkä pitkäaikaisen volyymin seuranta toimii itsellä parhaiten; se kun pysyy nousujohteisena niin hyvin menee.
    Wendlerin systeemissä tulee automaattisesti huomioitua hieman päivän kuntoa, kun viimeinen sarja tehdään maksimitoistot. Jos edelliset tekee tiukkaa niin on liian kovat lähtöpainot ohjelmassa.

Lihastohtori kirjoitti syksyllä hyvän kaksiosaisen jutun autoregulaatiosta blogissaan 2019 lopulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    ^ Progressio on hyvä ja toimii pelkästään painoja lisäämällä. Sitten kun olet kuukausitolkulla tahkonnut noita 4x10 sarjoja ja kehitystä ei enää tapahdu, niin viimeistään kannaatta miettiä toisenlaisiakin progressioita treeneihin vaihteluksi.

Edit: Sori, ei ollut tarkoitus arvostella, vaan laittaa yleisenä vinkkinä
    Eiku just noin. Nyt on menty tällä systeemillä jokunen kuukausi ja seuraavaks ehkä takas pyramidimalliin tai jotain muuta. Mulla on kans etenkin kyykky murheenkryyni. Kehittyy tosi hitaasti ja en vaan sitä tarpeeks toimimaan takaketjusta. Kevyillä painoilla pysyy kasassa, mutta kun laittaa vähänkin painoa, niin pakka meinaa hajota ja täytyy keskittyä tekniikkaan tosi paljon. Etukyykkynä teen pääasiassa liikkuvuushyödyn vuoksi myös.

On eri asia tehdä punttia pyöräily edellä kuin tehdä punttia erillisenä lajina. Sitten voi tietysti kolistella jompaa kumpaa painottaen. Jos mennään pyöräily edellä, niin ei ole tarkoituksenmukaista tehdä happoreenejä tai yrittää rikkoo lihasta mahdollisimman paljon, vaan lyhyitä teräviä sarjoja, eikä missään nimessä loppuun asti. Koska kokonaiskuorma ja koska päälaji kärsii.

^ Näin on. Crossfit on sitä varten, että saa olla kipeenä joka päivä

Hyvää juttua!

Jos haluaa yhdistää fillarointiin voimatreeniä, niin ei kannata vetää lihaksia hapoille pitkillä sarjoilla vaan tehdä mielummin lyhyttä sarjaa. Esim. 5x5 tai 8x3 jossa sarjoja ei tehdä loppuun asti vaan jää varaa, ja progressiivisella ohjelmalla missä kokonaiskuorma per treeni liisääntyy.
    Tässä se virhe meikäläisellä ollut. "Aina" (eli silloin harvoin), kun salilla käynyt olen tehnyt jotain 3-4 x 10 systeemiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Talvella kannattaa mielestä pysyä myös koko kropan perusliikkeissä. Hyvä pohja jota myös tuttavat PT:t paljon soveltavat on Wendlerin 531. Vaikka ikää olisi enemmän, niin mielestäni vapaita painoja ei kannata pelätä. Salilla käytetystä ajasta saa paljon enemmän irti suurilla liikkeillä kuin pienillä vitkutuksilla.
    Piti oikein googlailla tuo 531, näyttää mielenkiintoiselle ja variaatioita piisaa.

Mun kropalle sopii 5x10 maksimipainoilla. Ei tule kipeeksi ja kuitenkin tehot kasvaa.

Lihaskunto

......... Tuplat

Tein vähän koetta; eilen high bar kyykkyä 4x3:t 70-80% kuormalla. Ei siis mitään repimistä.
    Tänään sitten reilu 40km maantielenkki 120 keskisykkeellä ja 89 kadenssilla.

Kyllä tuntuu oikeasti hyvältä jaloissa.
    PK-pyöräily ollu muutenkin puutteellista kun ei ole ollut kuin toi Apple Watch käytössä seurantaan.
    Nyt Edge 530:n myötä päästään paneutumaan paremmin ajamiseen.

90 kadenssi on kyllä yllättävän tiheä, mutta tuntuu sopivan mun kropalle. Jopa lähelle 100 tuntuu hyvälle.

Ja olkapää ei näemmä edelleenkään siedä kyykkyä, otettava taas ssb-tanko käyttöön. On muuten mainio väline olkapääongelmaiselle.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    Aloin miettiä, että miksi jalkakyykyn tekeminen on niin rasittavaa jaloille pienilläkin painoilla, jos sitä vertaa pyöräilyyn tai jos pyöräilee paljon ja tekee silloin tällöin jalkakyykyä.
    Mulla on mitattu pyöräilyssä aerobinen kynnys 170 W ja anaerobinen kynnys 245 W.

Jos vartalon paino on 80 kg (esim. mun paino), niin siitä ylävartalo+pää painaa karkeasti n. 60% eli 48 kg. Jos jalkakyykkyä tekee 20 kg painolla, niin jalkojen päällä on n. 48+20=68 kg massaa.

Nostaessa painoa watti tarkoittaa, että kun nostaa 1 kg painon 1 metrin korkeuteen 1 sekunnissa tekee työtä 10 W teholla. Ja jos nostaa 68 kg painoa 1 m korkeuteen ylös-alas 2 sekunnissa tekee työtä 340 W teholla.

Viikko sitten tein salilla jalkakyykkyä 20 kg painolla 1 x 20 sarjan. Jos yhteen nostoon ylös-alas menee aikaan n. 2 s niin nostoteho oli karkeasti 340 W/sarja (nostokorkeus ei ollut täyttä metriä).
    Jos nostotehoa jalkakyykyssä vertaa omaan anaerobiseen kynnykseen pyöräilyssä niin on siinä iso ero, 340 W vs. 245 W, joten tämä voi selittää osaltaan että jalat menit tönköiksi jalkakyykyn jälkeen.
    Mitenkäs on, oliko tässä laskelmassa ja vertailussa järkeä, onko tietoa?
    Kyykyssä negatiivinen vaihe, eli kyykkyyn laskeutuminen on jotain sellaista mitä jalat ei polkiessa koe ollenkaan. Liikettä pitää hidastaa ja liike on paljon laajempi kuin polkiessa, ellei mitään puolikkaita kyykkyjä tee.

Mutta miksi kitkuttaa pienillä painoilla pitkää sarjaa, sitähän pyöräilijän jalat ovat tottuneet tekemään? Voimaharjoittelussa toistot 6-12 ja painot sellaisiksi että joutuu ähkimään, mutta tämä on vain minun mielipide.

minä olen ihmetellyt miten jalat voi väsyä niin kevyestä pyöräilystä vaikka kyykätä jaksaisi jonkun verran. ei nyt mitään voimamiestuloksia mutta toista sataa kiloa sarjaa syväkyykyllä.

kai se on vaan niin erilaista rasitusta, minkäänlaista kestävyyttä ei reisissä ole ja joka kesä sen saa uudelleen rakentaa. mitään muuta ns kestävyysurheilua kuin maastofillarointi ei ole tullut tehtyä että ihan hyvä varmaan sitäkin puolta kehittää. ärsyttää vaan miten äkkiä jalat aina väsyy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Hyvää juttua!

Tässä se virhe meikäläisellä ollut. "Aina" (eli silloin harvoin), kun salilla käynyt olen tehnyt jotain 3-4 x 10 systeemiä.

Piti oikein googlailla tuo 531, näyttää mielenkiintoiselle ja variaatioita piisaa.
    tämä 531 on ollut itsellä todella hyvä. nopeat ja tehokkaat treenit eikä turhia vemputuksia jos noin perusvoimaa hakee. monella ns aloittelevan punttiukon ohjelmalla missä väännetään 3x10 ei voimatasot enää nousseetkaan, 531 treenit menee päivän kunnon mukaan ja toistoalue sekä työpaino vaihtelee mukavasti. kesällä esim jos on paljon hyviä ajopäiviä ja jalat jatkuvasti kovilla niin voi jättää sen kyykkypäivän tekemättäkin ja tehdä vaikka vain penkki/yläkroppapäivän sille viikolle. sitten talvella kun ei aja niin voi tehdä penkki, kyykky, pystäri ja mave päivät millä kehittää koko kroppaa. tosi mukautuva ohjelma.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    minä olen ihmetellyt miten jalat voi väsyä niin kevyestä pyöräilystä vaikka kyykätä jaksaisi jonkun verran. ei nyt mitään voimamiestuloksia mutta toista sataa kiloa sarjaa syväkyykyllä.

kai se on vaan niin erilaista rasitusta, minkäänlaista kestävyyttä ei reisissä ole ja joka kesä sen saa uudelleen rakentaa. mitään muuta ns kestävyysurheilua kuin maastofillarointi ei ole tullut tehtyä että ihan hyvä varmaan sitäkin puolta kehittää. ärsyttää vaan miten äkkiä jalat aina väsyy
    Vastasit aika hyvin tuossa itsellesi. Jos pyöräilykauden ulkopuolella ei tule tehtyä kestävyystreeniä, niin ei ihme, jos vetää jumiin. Salitreeni on kuitenkin ihan eri treeniä kuin pyöräily.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Vastasit aika hyvin tuossa itsellesi. Jos pyöräilykauden ulkopuolella ei tule tehtyä kestävyystreeniä, niin ei ihme, jos vetää jumiin. Salitreeni on kuitenkin ihan eri treeniä kuin pyöräily.
    joo, keuhkot ei niin huonossa hapessa ole kun talvella tuli puntin lisäksi tehtyä 20-30min hiit treenejä nyrkkeillen säkkiä vastaan tyyliin 1min työtä 40sek palautusta. mutta eipä se reisikestävyyttä paranna

joo, keuhkot ei niin huonossa hapessa ole kun talvella tuli puntin lisäksi tehtyä 20-30min hiit treenejä nyrkkeillen säkkiä vastaan tyyliin 1min työtä 40sek palautusta. mutta eipä se reisikestävyyttä paranna
    HIIT ei kehitä varsinaisesti peruskestävyyttä, jota pyöräilyssä kuitenkin tarvitaan pääasiassa. Puntin oheen talvikaudelle juoksulenkkejä matalalla sykkeellä, niin on helpompi startti pyöräilykauteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    HIIT ei kehitä varsinaisesti peruskestävyyttä, jota pyöräilyssä kuitenkin tarvitaan pääasiassa. Puntin oheen talvikaudelle juoksulenkkejä matalalla sykkeellä, niin on helpompi startti pyöräilykauteen.
    Olisi varmasti hyvä tehdä jotain peruskestävyyttä rakentavaa. Pitäisi keksiä semmonen pk liikkumismuoto mistä nauttii, urheilemaan aloin vaan siksi että jotkut lajit on hauskoja. Kesäisin tekisi mieli ajaa enemmän ja pidempiä lenkkejä mutta kunto kyllä rajoittaa sitä ja joutuu ihan selvästi lepäämään välillä. Maastopyöräillessä tuntuu että on täysin mahdotonta tehdä mitään peruskuntolenkkiä kun on niin jyrkkiä mäkiä, väkisin nousee sykkeet tappiin. Tietysti jos taluttaisi rauhakseen kaikki isot ylämäet, siinäkin vaan tuntuu että menee treeniä "hukkaan" kun voisi kehittää jalkoja runttaamalla ylämäkeen. Mutta sitten ei jaksa ajaa loppulenkistä ja sykkeet taas nousee.

Asfalttipyöräilystä en ole kiinnostunut yhtään enkä kyllä juoksustakaan, joskus olen couch25k ohjelman tehnyt missä opetellaan juoksemaan puoli tuntia ja se oli melko maksimit mitä riittää mielenkiintoa, sekin yleensä jossain hiekkatiellä/polulla.

^ Menee hankalaksi kunnonkohotus, jos et yli puolen tunnin lenkkiä pysty millään kestävyysliikuntamuodolla tekemään. Jonkun päälle pitäisi kuitenkin rakentaa ja ei voi vain purkaa, vaan pitää myös ladata.

Voimapuntilla ja anahiitillä saavutetaan käsittämättömän huono kestävyyskunto. Tätä vaan ei monet usko ja keksivät niitä ja näitä syitä. Alkuperäiseen kysymykseen heittäisin vielä, että fillarin ohella vois vaikka hiihtää, soutaa, meloa, uida niin yläkroppa saisi oikeaa kestovoimaa ja liikettä. ite hankin tälle vuodelle skiket ja niillä voi vääntää tasatyöntöä yläkropalle ja toimii samalla palauttavana jaloille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
    ^ Menee hankalaksi kunnonkohotus, jos et yli puolen tunnin lenkkiä pysty millään kestävyysliikuntamuodolla tekemään. Jonkun päälle pitäisi kuitenkin rakentaa ja ei voi vain purkaa, vaan pitää myös ladata.
    Niin se on, ei vaan riitä mielenkiinto. Varmaan joku adhd. No todennäköisimmin sitä jaksaa tehdä maastopyöräillessä kun siitä muutenkin tykkää, pitää vaan opetella himmaamaan tarpeeksi osalla lenkeistä ja tehdä niistä pidempiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Voimapuntilla ja anahiitillä saavutetaan käsittämättömän huono kestävyyskunto. Tätä vaan ei monet usko ja keksivät niitä ja näitä syitä. Alkuperäiseen kysymykseen heittäisin vielä, että fillarin ohella vois vaikka hiihtää, soutaa, meloa, uida niin yläkroppa saisi oikeaa kestovoimaa ja liikettä. ite hankin tälle vuodelle skiket ja niillä voi vääntää tasatyöntöä yläkropalle ja toimii samalla palauttavana jaloille.
    Ei minulla mitään muuta syytä ole kuin että ei riitä mielenkiintoa kun on kalenteri muutenkin täynnä. Varmasti saisi yhden pk treenin viikkoon kun ottaisi asiaksi sellaisen tehdä. En tiedä riittääkö, tuskin optimituloksiin mutta varmaan parempi kun ei ollenkaan. Salitreenistä en ainakaan luovu, se on se pohja ja maasturilla ajo on tullut siihen aerobiseksi hauskaksi lajiksi kylkeen. Punttailu kyllä kesäisin vähenee mutta pari kertaa viikossa tulee vähintään käytyä yleensä.

Pitäisi löytää tästä kultainen keskitie että voi nauttia joka harrasteesta, mielestäni moni pyöräilijä laiminlyö yleistä lihaskuntoa liian paljon mutta samoin minä laiminlöin peruskuntoa ja se on surkea. Onneks vielä ehtii parantaa.

tempokisu Guest
    Olisi varmasti hyvä tehdä jotain peruskestävyyttä rakentavaa. Pitäisi keksiä semmonen pk liikkumismuoto mistä nauttii,..... kun on niin jyrkkiä mäkiä, väkisin nousee sykkeet tappiin. Tietysti jos taluttaisi rauhakseen kaikki isot ylämäet, siinäkin vaan tuntuu että menee treeniä "hukkaan" kun voisi kehittää jalkoja runttaamalla ylämäkeen. Mutta sitten ei jaksa ajaa loppulenkistä ja sykkeet taas nousee.

Asfalttipyöräilystä en ole kiinnostunut yhtään enkä kyllä juoksustakaan, joskus olen couch25k ohjelman tehnyt missä opetellaan juoksemaan puoli tuntia ja se oli melko maksimit mitä riittää mielenkiintoa, sekin yleensä jossain hiekkatiellä/polulla.
    Tämä on kuule elämää - pitää tehdä välillä semmoistakin kun ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta kun se vaan pitää tehdä.
    Tuloksia urheilussa tai kuntoilussa ei tule jos ei tee ensin perustyötä, ja se perustyö on tylsää ja välillä väsyttää. heh..jos mä olisin katsonut että jaha, sykkeet nousee niin en olisi päässy kotipihaa pidemmälle lenkkeilyssä. Sykkeen on ihan syytä noustakin, siitä se lähtee.

Jaa ettei viitti juosta, tai hölkätä, yli puolta tuntia. No eipä olisi se kymppitonnin mestaruus irronnu jos se olisi ollu joku maksimipituus lenkille. Tosin radalla hölkkäily on vähemmän mielenkiintoista, ikinä harjoitellu radalla mutta maastossa kylläkin.

Sama se on töissäkin, tosi hienoa jos voi tehdä työkseen sitä mikä on mielenkiintoista mutta ainakin mulla työ on vaan työ, joka pitää tehdä. Vapaa-ajalla voi sitten tehdä sitä mikä oikeasti kiinnostaa.

Tsemiä, sitä sä jäsen "sboke" tarvitset sillä vaikka minäkin olen jo 20 vuotta fillaroinut, niin silti olen perusasioiden äärellä; ei läheskään aina ole kiva lähteä lenkille, mutta tiedän että se on hyväksi ja jos ei lähde niin se sitten vasta harmittaakin. Pitäisi sitä ja pitäisi tätä, mutta voi olla iloinen jos on ylipäätään jotain saanu tehtyä. Ja kun on sekä huipulla ( mun mittakaavassa) sekä pohjalla käynyt, niin vielä tässäkin iässä pystyy sitten kehittymään niistä pohjalukemista.

Sbokella vähän samaa ongelmaa kuin itselläni, suosittelen sähkötäpäriä Saa tehtyä halutessaan pk-lenkkejä helpostikin. Itse viimeksi eilen vajaa 3,5h noin 130 keskisykkeellä pitkin metsiä. Tähän asti jonkinlainen peruskunto pysynyt salibandylla 2-3x viikkoon ja pallon perässä voin juosta vaikka 10h putkeen. Olen ottanut elämän missioksi minimoida epämiellyttävän tekemisen (kuten esim. lenkkeily).

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •