RideSumekoGiantMPmessut
Sivu 11 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 640

Aihe: Lihaskunto

Jalkojen jumi pilaa tehokkaasti fillaritreenit. Aiempina vuosina olen saanut jalat juntturaan ihan vaan ajamalla.

Tänä vuonna olen vähän keskittynyt asiaan, eli käytännössä keskeyttänyt vedot tai ajanut alut pienemmällä teholla aina kun etureisissä alkaa polttamaan.

Eli siis lihasjumit saa kyllä jäädä punttipenoille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Pystyykö Paaton lankuttamaan 3x1min tai voimapyöräilemään ihan kehonpainolla vaikkapa 3x12?
    Oikeastaan noi pitäis sulla kai mennä reilulla lisäpainolla kun se aeroasento ainoana tehtynä lihashuoltoliikkeenä on kehittänyt sulle voimakkaan keskikroppan?

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    En oo ikinä koettanut, eikä mulla todellakaan ole mitään voimakasta kohtaa kropassa.

Selkä ei kyllä ole oikeastaan koskaan kipeänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Slatan Katso viesti
    Onko näin, että suuri osa pyöräilijöistä ei ole tottuneet jalkojen "jumiin" vai miksi sitä pidetään monesti niin kamalana asiana? Minusta se on ihan normaalia, että treenatessa jalat ovat välillä tukossa varsinkin puntin jälkeen. Kyllähän siihen kroppa tottuu ajan kuluessa. Jotenkin tuntuu, että muissa lajeissa "jumi" hyväksytään paremmin osana treeniä. Johtuuko se tästä kestävyysharjoittelun ideologiasta, että aina täytyisi kovat treenit pystyä tekemään ns. levänneillä ja herkillä jaloilla? Pahoittelut tästä hieman provokatiivisesta viestistä, ei ole tarkoitus arvostella tai hyökätä ketään vastaan. Minusta ajoittainen kropan jumi kuuluu asiaan, kun treenataan kovaa ja varsinkin lihaskuntoa.
    Pyöräilyssähän ei käytännössä tehdä eksentristä lihastyötä, joka pahimmat viivästyneet lihaskivut (DOMS) aiheuttaa. Eli voisiko ollakin totuuden siemen tuossa, ettei jumiin ole totuttu? Eihän noita domsseja juuri kyykyistäkään tule, kun pysyy suurin piirtein samalla toistoalueella. Esim. itse teen tällä hetkellä lähinnä vitosia kyykyssä. Jos nyt yhtäkkiä tekisin vaikka raskaita kymppejä, niin kyllä olisi jalat kipeät parin päivän päästä. Se jumi/lihaskipu ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia, eikä kerro treenin kehittävyydestä juuri mitään. Siksi itse tykkään enemmän ohjelmista, joissa ei koko ajan vaihdella ärsykettä, vaan ennemmin annetaan kehon tottua ja tehdään yhtä juttua niin kauan kuin siitä irtoaa tulosta ja vaihdetaan systeemiä vasta sitten kun kehitys alkaa hiipua.

^Tässä nyt sekoitetaan DOMSit ja jumit/tukot. Ainakin omalla kohdalla. DOMSit on hyvin tuttuja, niitähän tulee aina jos treenit on harvakseltaan, liikkeet/toistoalueet muuttuu jne.
    Se, että reidet on totaalisen jumissa/tukossa tarkoittaa itsellä ainakin aivan eri asiaa.

Veto on poissa, voimat on poissa. Homma vaan ei kulje. DOMSien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
    Ihmiskeho on hyvä adaptoitumaan; 3-4 krt/vko pystyy helposti kyykkämään voimaharjoittelutyyppisesti kun vain tekee sitä. Mavet siihen päälle. Keho tottuu kyllä.
    On kokeiltu.
    Uskon että tämä jumiutuminenkin olisi hoidettavissa harjoittelumääriä lisäämällä. Se nyt vaan ei ole itsellä ajankäytöllisesti mahdollista. Harvakseltaan kyykkäämisestä siis näyttää omalla kohdalla olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
    Omaan harjoitteluun sopii näemmä vaikkapa mave paremmin, osansa saa jalat siinäkin, mutta ei vedä niin tukkoon. Ja saa yläkroppakin treeniä, enemmän kuin kyykyssä.

Punttisalireenin vuoksi kipeytynyt lihas on joko saanut normaalia enemmän tai erilaista ärsykettä. Varmaan jumi on tässä sama asia eri termillä. Kuten todettua, lihaksen väsyttäminen loppuun asti tai lähelle sitä aiheuttaa tuon reaktion. Käytännössä tässä tullaan myös siihen, että tuo kiputila on relevantti tavoite (tai vääjäämätön seuraus) vain bodaustyyppisessä reenissä, jossa haetaan lihasmassan kasvua. Voimatason noston kannalta ja varsinkin tukiharjoitteena tuota kipu/jumia tulisi tietenkin välttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Saako tiedustella ikää? Mullakaan ollut selkä kipeä alle nelikymppisenä.

Muutenkin näissä neuvoissa kannattaisi olla ikäsuositus. Isoisä sai veteraanikuntoutusta ja meni yli 90v salille. Pistivät kehonrakennusohjelmalle, seurauksena voimatasojen heikentyminen... joku kirjekurssiPT päässyt taas loistamaan
    -76 syntynyt. Joskus aiemmin tosiaan syksyisin tuli alaselkäkipuja, mutta fillaroinnin aloittamisen jälkeen ne ja polvikivut loppui kokonaan.

Koneistajan töissä tulee nosteltuakin tavaraa, eli kai tuo kipeytyisi jos alkua olisi. Ainakin suurin osa duunin eläkelläisistä laittaa kengät jalkaan aika hassuissa asennoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BR1 Katso viesti
    Punttisalireenin vuoksi kipeytynyt lihas on joko saanut normaalia enemmän tai erilaista ärsykettä. Varmaan jumi on tässä sama asia eri termillä. Kuten todettua, lihaksen väsyttäminen loppuun asti tai lähelle sitä aiheuttaa tuon reaktion. Käytännössä tässä tullaan myös siihen, että tuo kiputila on relevantti tavoite (tai vääjäämätön seuraus) vain bodaustyyppisessä reenissä, jossa haetaan lihasmassan kasvua. Voimatason noston kannalta ja varsinkin tukiharjoitteena tuota kipu/jumia tulisi tietenkin välttää.
    Itse en failureen tee toistoja ikinä. Hyvät varat jätän aina sarjoihin.
    Bodaus vs voimaharjoittelu on vähän kuin vertais maantiemamilia ja enskakuskia.
    Bodaushan on sellasta nuorten balettitanssijoiden hommaa.

Kun olen jo melkein ikäloppu, niin monenlaista vaivaa on tullut koettua kun olen säännöllisesti käynyt puntilla ja tehnyt monenlaista. Nykyisin eläkkeellä hiihdän ja teen siihen liittyviä juttuja kesällä, ajan pyörällä ja nyt vasta teen sitä tukevia juttuja talvella. Mavesta, jalkaprässistä ja pyöräilystä jalat olivat usein tukossa, jopa niin että hölkästä ei tullut mitään. Vasta hiljattain olen uskonut siihen, että jumit saa pyörittämällä pois. Ennen punttitreeniä ja varsinkin jälkeen, pyöritän
    15-20 minuuttia trainerilla. Vatit siinä 50 tuntumassa, mutta kadenssi suht korkealla.

Kun nuorempana hiihdin talvet j a kesät pyöräilin ja kävin puntilla koko vuoden noin kerran viikossa, niin aina jostain jumitti. Nyt kun hiihdän ja sisäpyöräilen talvet ja käyn puntilla sekä aina hyrräilen jalat auki, sekä kesällä pyöräilen, rullahiihdän ja puntteilen, sekä rullailen aina jalat auki, niin mitään jumeja ei ole. Niin ja jaan punttiohjelman monelle päivälle. Traineri ja spinningpyörä ovat hyviä laitteita, niin ja pilatesrulla ja bilteman autonvahausvehje lihasten hierontaan. (parempi kuin musclegun joka minulla myös on)
    Jos et aja et voi ottaa!

^Sä olet kuitenkin viiskymppinen, niin miten sä olet voinut välttää bodauksen? Sano nyt vielä ettet ollut edes karatessa . Joka jätkä teki näitä mun piireissä 80-luvulla. Mä sain lopettaa vasta kun menin bändiin.

Mä vähän luulen tosiaan kans et domsit ei kuulu voimaharjoitteluun. Sitten yllättävää on että monet bodarit on kohtuu vahvoja ja vetelee esim. näitä crossfitwodeja ihan hyvillä ajoilla, Suomessa taitaa ihan kosmeettista pumppailua yleisempää olla tollanen power bodybuilding.

Jalkojen kipeytymisestä fillaroinnin jälkeen kyykätessä: mä olen itse lueskellut että miten aerobinen ja voimatreeni yhdistetään, monen valmentajan mielestä kannattaa harjoitella eri jaksoilla. Tämähän ei fillaristille luonnollisesti sovi, mutta toinen "sääntö" oli että eka puntit, sitten aerobinen. En tiedä sopiiko tämäkään (monesti itsekin teen päinvastoin), mutta ihan heittona ja tarjoiluehdotuksena vain.
    Tottakai mä olin karatessa!

Vimosen päälle vehje, suosittelen myös. Yhden ajanut rikki, toinen menossa. Eka tais olla clas ohlsonilta tjsp, siinä oli kierrosten säätö. Nyt käytössä biltsun tekele.

https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhoito-koneet/kiillotuskoneet/kiillotuskone-pm-240-2000023995

Nyt on kovia äijiä! Hierovat auton kiillotuskoneella lihakset kuntoon. Arvostan!

Tuo bilteman sininen on ollut aktiivisessa käytössä täällä myös jo 6 vuotta. Huono puoli on äänekkyys, hyvä puoli on se että saa jalat nopeasti kokonsa vuoksi. Mutta onpa sillä hinta noussut.

Nyt on kovia äijiä! Hierovat auton kiillotuskoneella lihakset kuntoon. Arvostan!
    Kuulostaa kovalta, mutta on todella hyvä vehje. Hintakin on vain kolmasosa musclegunista.
    Jos et aja et voi ottaa!

^No sitä mäkin .

Tämä kiinnostaa, pystytkö pistämään ihan linkin/kuvan tai jotain? (siis autonvahausvehkeestä)
    Youtubesta löytyy kaikki.
    Jos et aja et voi ottaa!

On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun. Se on kuitenkin monipuolisin tapa harjoittaa lihaksistoa, ylläpitää ryhtiä ja esim. selän säilymistä kivuttomana, ja jopa kasvattaa lihasmassaa. Tietysti jos tilanne on se että lihasmassaa on jo tarpeeksi niin mikäs siinä, varmaan kannattaa silloin harjoitella enemmän lajispesifisesti omien mielilajien mukaisesti.

Suurin osa suomalaismiehistä on kuitenkin plösöjen kategoriaan luettavissa, muistaakseni keskipaino on 88kg viimeisimmän tutkimuksen mukaan eikä lihasta varmasti ole liikaa.

Ehkä bodaukseen liittyvä pullistelu ja poseeraaminen on sitten se ongelma. No minulle kilpakehonrakennus ei merkitse sen ihmeempää tai oikeastaan pidän sitä monin tavoin ongelmallisena eräänlaisten friikkien lajina. Bodaustyylisellä treenillä olen kuitenkin nyt 45v ikäisenä ihan ok kunnossa esim. lentikseen ja beachvolleyyn ja jalatkin tuntuvat toimivan paikallisia mäkiä ykkösvaihteella kiivetessä. Toki jalat ovat saaneet puhtia myös pyörällä ajosta, mutta yhden jalan kyykkysarjojen vaikutuksen olen kyllä huomaavinani. Voimailutyyppiseen harjoitteluun verrattuna "bodauksen" etuja ovat suurempi huomion kiinnittäminen harjoitettavaan lihakseen ja sen hermotukseen ja myös pienemmillä painoilla toimittaessa selvästi pienempi loukkaantumisriski.

Mielestäni vanha pelko siitä että "bodaus" jäykistää ja tekee lihaksista hitaat tms. on lähinnä huvittava suurimmalle osalle ihmisistä joilla ei juuri edes ole lihaksia jotka voisivat jäykistyä ja mennä hitaiksi. Totuus on kuitenkin se että lihaksen koon kasvaessa myös sen hermotus paranee.
    Liikkeitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä ammattilaisbodarien tapaan lyhyillä liikkeillä lihasjännitys säilyttäen vaan ainakin itse teen mahdollisimman pitkillä liikevaroilla, esim dippi pohjasta ja kyykyt myös syvältä (kun polvet sen hyvin sallii). Renkailla etunojapunnerrukset ja dipit voi tehdä ultrasyvinä mutta silloin pitää olla olkapäissä sellainen lihaskunto että ei hajota itseään.

Cantrek: Nettikeskusteluissa on tapana tyrmätä kaikki muu paitsi oma tapa

Täällähän on niputettu, että maksimivoimatreeni vajailla toistoilla on ainoa oikea tapa. Muuten ei pystytä ajamaan fillarilla ennen tai jälkeen puntin, kun jalat on jumissa. Itse oon tehnyt kaikkea muuta kuin tuota vajaiden toistojen maksimivoimatreeniä eli tehnyt siis kuntopiiriä, 8-12 sarjoja loppuun asti (bodaustyylinen harjoittelu?), myös pitkiä sarjoja. Nämähän kehittää ymmärtääkseni ns. Kestovoimaa (mikä lie oikea termi). Mielenkiintoista on se, että minulla ei ole mikään ongelma ajaa fillaria punttitreenin jälkeen. Pk-lenkki puntin jälkeisenä päivänä toimii suorastaan erinomaisesti. Tästä olen omalla kohdallani tehnyt johtopäätöksen, että ehkäpä tuo kestovoiman treenaaminen on hyödyttänyt puntin ja fillaroinnin yhdistämisessä? Jatkossakin aion treenata lihaskuntoa mahdollisimman monipuolisesti. Teen siis pitkiä sarjoja ja bodaustyyppisiä sarjoja sekä myös kuntopiiriä. Mutta uutena juttuna aion tehdä myös näitä maksimivoimatreenejä vajailla toistoilla. Ne kuulostivat järkevälle, mutta pelkästään niiden varaan en usko. Eli parin kolmen kuukauden jaksoissa harjoittaen eri ominaisuuksia ja tietty fiiliksen mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun.
    Voisikohan johtua siitä, että tämä foorumi on täynnä fillaristeja ja jokainen ylimääräinen kilo ahistaa vähän enemmän ylämäessä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lihaskunto

. Eli parin kolmen kuukauden jaksoissa harjoittaen eri ominaisuuksia ja tietty fiiliksen mukaan.
    Kuten toimitaan voimapainotteisessakin treenaamisessakin. "Bodaustyyliset" jaksot kuuluvat myös voimapainotteiseen treeniin, perus- ja maksimivoimakauden ohella.
    Varioiminen kuuluu voimatreeniin. Hyvin oleellisesti.
    Vääriä käsityksiä näyttää olevan myös voimapainotteisesta treenaamisesta liikkeellä.

Bodaustyylinen treeni ei missään nimessä ole huono juttu sinänsä. Mutta tosiaan jos halutaan pysyä kevyenä (ei olla plussakaloreilla) niin en näe itse ainakaan erityisen järkevänä hakata päätä seinään lihaskasvuun tähtäävällä treenillä, jos päälaji on joku muu.

Sitten jos jotain yksittäistä lihasryhmää halutaan kehittää niin fiksuahan se olis bodaustyppisesti harjoittaa ja syödä tarpeeksi että sinne voi sitä uutta lihasta ilmaantua.

Muutenkin jos on pelkkä punttipena (naturaali), niin monesti toimiva systeemi on ”voimabodaus” eli 1-2 isoa liikettä alle (mm. Hormonaalinen boosti) ja päälle hakataan bodysarjoilla lihakset loppuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    On outoa miksi monilla on jokseenkin kielteinen suhtautuminen "bodaus" tyyliseen voimaharjoitteluun.
    Mä luulen, että olet ymmärtänyt asian vähän yksipuolisesti. Konteksti ja lähtökohta kun on ollut pyöräilyn ohella tai enemmänkin useimmilla sen ehdoilla reenaaminen. Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin. Muuta kroppaa reenaan enemmän bodaus kuin voima tyyppisesti. Eli useimmiten teen noin kaseja salilla, vaikka harvemmin väsytän lihasta loppuun, koska jumi ja kipu.

Jumit, tukot, domssit... Joka keskusteluun pitäisi varmaan ensin määritellä sanakirja, että puhutaan samoista asioista.

No, kyse oli kuitenkin siitä, että punttitreeni haittaa pyörätreeniä seuraavana päivänä. Kaikkien ominaisuuksien kehittäminen samaan aikaan on vaikeaa, joten harjoittelun kausittaminenhan tähän on tietysti ratkaisu. Eli voimakaudella saa haitatakin ja pyörätreenit pidetään kevyempinä. Joitain tapauksia sivusta seuranneena olen huomannut, että voi olla urheilijalle tosi vaikea laittaa päälajia säästöliekille ja antaa siinä tason jopa vähän pudota siksi aikaa, kun lajin kannalta tärkeitä ominaisuuksia kehitetään oheistreenillä. Jos ei satu olemaan ihan kunnollisessa yksilöllisessä valmennuksessa, niin voi olla käytännössäkin melkein mahdotonta tällaista järjestää. Lajitreenien vetäjää ei ehkä kiinnosta, millainen punttipäivä kullakin on edellisenä päivänä ollut. Saattaa päteä pyöräilyyn ja porukkalenkkeihinkin?

Tuossa aiemmin oli jotain suhteellisia voimatasotavoitteita eri profiilin pyöräilijöille. Tuntui vähän hassulta, että mäkimiehellä olisi pienempi kehonpainoon suhteutettu voiman tarve. Eivätkös mäkimiehet ole kevytrakenteisia ja kevyet kaverit ovat yleensä nimenomaan kehonpainoon suhteutettuna vahvempia. Guuglasin maantiepyöräilyn lajianalyysin, josko sieltä löytyisi lopullinen totuus:

https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52794

Kyllä siellä maksimivoima ja voimaharjoittelu pariin kertaan mainitaan, mutta ei sitä millaiset voimatasot pitäisi olla, eikä sitä, miten ne hankitaan. Eli vissiin se on sitten ihan sama, miten pyöräilijä salilla pumppailee.

Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin.
    Usein kuultu ja melkoisen hönö lausahdus. Pallopelien pelaaja varsinkin hyötyy jalkojen voimatreenistä. Esimerkkinä vaikka sulkapallon huipulta Lee Chong Wei, joka tiettävästi kyykkäsi yli 3 kertaa oman kehonpainonsa. Se voima ei tullut sulkapalloa pelaamalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Usein kuultu ja melkoisen hönö lausahdus. Pallopelien pelaaja varsinkin hyötyy jalkojen voimatreenistä. Esimerkkinä vaikka sulkapallon huipulta Lee Chong Wei, joka tiettävästi kyykkäsi yli 3 kertaa oman kehonpainonsa. Se voima ei tullut sulkapalloa pelaamalla.
    Nuorena kyykkäilin 150kg:lla sarjoja. Joskus keski-iällä kokeillut ja edelleen voimatasot normi ketjunpyörittäjää selvästi korkeammalla ja rykäisywatit myös, joten menen tällä tavalla.
    Olen muuten imarreltu, että vertaat minua johonkin sulkkishuippuun, itse kun lähinnä höntsäilen.

Imartelu kannattaa aina.

Pakko oli tuota lausahdusta noin yleisemmin kommentoida, kun sitä niin usein kuulee. Höntsäilijä voi tietenkin treenata ihan mitä vaan ja kannattaa käyttää vapaa-aikansa sellaiseen toimintaan, josta tykkää. Höntsätreenistä on vain hankala kehittää kovin viihdyttävää nettivääntöä, kun kaikki käy ja pääasia että on kivaa.

Mä olen aina ihannoinut painonnostajia. Toisessa ketjussa kun aihe tuli löyhästi esille niin tulipa mieleen; katsokaa tekniikkaa. Arvostan suuresti:

Kova-Lü Xiaojun oli muuten jo viime vuonna ikänsä puolesta oikeutettu kisaamaan Masters- eli aikuisurheilusarjoissa. 171 kg tempaus ja 207 kg työntö M35 alle 81-kiloisten sarjaan ovat varmaan sellaiset ikämiesennätykset, ettei niitä riko kukaan koskaan.

Toi tekniikka on hankittu virumalla rääkättävänä jossain leirissä tai kellarissa sylivauvasta asti. Heinää ja tabuja popsimalla. Miettikääpä sitä, sohvaperunat.

Virallinen kiinalainen totuus on, että on virunut rääkättävänä vasta 13-vuotiaasta, ei sylivauvasta. Tabujen syönti... todennäköisesti jotain joo, mutta eipä ole Lü kärähtänyt, eikä ole kovin moni muukaan kiinalainen. Entisissä Itä-Blokin maissahan on viime vuosina kärytty ihan niistä samoista DDR:n aikaisista mömmöistä, mutta ehkä Kiinassa ollaan sillä(kin) rintamalla fiksumpia.

Aika epätodelliset voimathan Xiaojunilla on. Tämän pätkän aikaan nosti 77-kiloisissa:

https://www.youtube.com/watch?v=MI0L7E_5Qac

Mä luulen, että olet ymmärtänyt asian vähän yksipuolisesti. Konteksti ja lähtökohta kun on ollut pyöräilyn ohella tai enemmänkin useimmilla sen ehdoilla reenaaminen. Itse en esmes reenaa jalkoja salilla koskaan, koska pallopeleistä johtuen ne ovat vahvat ja kimmoisat muutenkin. Muuta kroppaa reenaan enemmän bodaus kuin voima tyyppisesti. Eli useimmiten teen noin kaseja salilla, vaikka harvemmin väsytän lihasta loppuun, koska jumi ja kipu.
    Kyllä kyykkyä pitää tehdä jos salille asti jaksaa vaivautua.

Itse tuli tehtyä kyykkyä ihan levytangolla ja telineestä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Painot olivat pienet ja tein 5x5 setin, mutta ei auta, jalat on ollu pari päivää aikas kipeät. On varmaan parempi pitää kyykyt ohjelmassa säännollisesti ettei tarvitse kipuilla ihan jatkuvasti.
    6.7 WTF/kg

Kyykkyä kans aloitellut ja eilisen jäljiltä hieman kipeänä on persaukset ja sisäreidet, etuset ei yhtään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •