Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Näyttää tulokset 91 - 93 / 93

Aihe: Lihaskunto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Olisi varmasti hyvä tehdä jotain peruskestävyyttä rakentavaa. Pitäisi keksiä semmonen pk liikkumismuoto mistä nauttii, urheilemaan aloin vaan siksi että jotkut lajit on hauskoja. Kesäisin tekisi mieli ajaa enemmän ja pidempiä lenkkejä mutta kunto kyllä rajoittaa sitä ja joutuu ihan selvästi lepäämään välillä. Maastopyöräillessä tuntuu että on täysin mahdotonta tehdä mitään peruskuntolenkkiä kun on niin jyrkkiä mäkiä, väkisin nousee sykkeet tappiin. Tietysti jos taluttaisi rauhakseen kaikki isot ylämäet, siinäkin vaan tuntuu että menee treeniä "hukkaan" kun voisi kehittää jalkoja runttaamalla ylämäkeen. Mutta sitten ei jaksa ajaa loppulenkistä ja sykkeet taas nousee.

Asfalttipyöräilystä en ole kiinnostunut yhtään enkä kyllä juoksustakaan, joskus olen couch25k ohjelman tehnyt missä opetellaan juoksemaan puoli tuntia ja se oli melko maksimit mitä riittää mielenkiintoa, sekin yleensä jossain hiekkatiellä/polulla.
    Maastopyöräily on itselle aika pitkälti intervallitreeniä, jota en tee koskaan sykkeen mukaan. Maasto määrittää vastuksen ja sen mukaan sitten mennään sellaisella vauhdilla kuin tilanteeseen sopii (niin kovaa kuin jaksaa tai uskaltaa ). Juoksussa on paljon helpompi kontrolloida vauhdilla sykettä ja maantiepyöräilyssä vielä helpompi. Yllä mainitussa soudussa tuo onnistuu myös hyvin, mutta omaan makuun aika tylsää.

Anyways, jos haluaa jaksaa ajaa pidempiä lenkkiä, niin pohjakuntoa vaan treenaamaan. Itselle oli vuosia sitten ihan helvetin vaikeaa opetella juoksemaan hitaampaa, jotta pystyi pitämään sykkeen riittävän alhaalla. Sitten, kun sitä teki riittävän pitkään, niin hitaista lenkeistä oppi ihan nauttimaan oli keli mikä tahansa. Eli vähän vaatii alussa päättäväisyyttä ja itsensä motivoimista.

Mä ajan siirtymät (0-40km) yleensä fillarilla, jos vaan aikaa riittää. Joku metsälenkki on vaikka 6km päässä, niin siitä saa jo ihan hyvän 20min lämmittelyn. Sitten rypee maastossa sen mitä haluaa ja takaisin kotio siirtymineen saa vielä jäähdyttelyn perään. Harvoin lenkit jää alle kahden tunnin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Niin se on, ei vaan riitä mielenkiinto. Varmaan joku adhd. No todennäköisimmin sitä jaksaa tehdä maastopyöräillessä kun siitä muutenkin tykkää, pitää vaan opetella himmaamaan tarpeeksi osalla lenkeistä ja tehdä niistä pidempiä.

Ei minulla mitään muuta syytä ole kuin että ei riitä mielenkiintoa kun on kalenteri muutenkin täynnä. Varmasti saisi yhden pk treenin viikkoon kun ottaisi asiaksi sellaisen tehdä. En tiedä riittääkö, tuskin optimituloksiin mutta varmaan parempi kun ei ollenkaan. Salitreenistä en ainakaan luovu, se on se pohja ja maasturilla ajo on tullut siihen aerobiseksi hauskaksi lajiksi kylkeen. Punttailu kyllä kesäisin vähenee mutta pari kertaa viikossa tulee vähintään käytyä yleensä.

Pitäisi löytää tästä kultainen keskitie että voi nauttia joka harrasteesta, mielestäni moni pyöräilijä laiminlyö yleistä lihaskuntoa liian paljon mutta samoin minä laiminlöin peruskuntoa ja se on surkea. Onneks vielä ehtii parantaa.
    Tee just sitä mikä tuntuu hyvältä, mutta kyllähän se kestävyys paranee tuolla maastopyörälläkin. Mietin vaan, että kyllähän maastopyöräilykausi kestää yleensä maaliskuusta joulukuuhun (etelässä ainakin). Viime talvena pystyi ilman nastoja ajamaan myös tammi- helmikuussakin satunnaisesti. Valot toki ehkä tarvii, mutta esim. marras-joulukuussa käy yhden lenkin viikossa vaikka viikonloppuna. Tällöin sinulla jäisi vain pari, kolme kuukautta ilman kestävyystreeniä, jolloin kesällä kulkee aivan eri tavalla.

Heitän vielä lisäksi yhden ajatuksen, joka on kokeilemisen arvoinen. Itse hyödynnän tätä talvikaudella. Punttitreenin jälkeen menet kuntopyörälle, otat tabletin ja laitat Netflix:stä sarjan päälle. Lisäksi väännät pyörän vastuksen niin pieneksi, ettei hengästytä yhtään. Kohta huomaat, että olet polkenut 30-45min lähes huomaamatta ja saanut samalla hyvän kestävyystreenin. Huomaa, että puntin jälkeen ei tarvii niin pitkää pk harjoitusta koska lihakset on jo ”esiväsytetty”. Lisävinkki vielä: jos perse puutuu kuntopyörällä 15 min kohdalla, vaihdat 10minuutiksi viereiseen aerobiseen laitteeseen (crosstrainer, juoksumatto tms) ja sitten taas takas vaikka kuntopyörän selkään tai vaihdat eri laitteita 10min välein. Harmittaa kun soutuvehkeessä ei ole tabletille kunnon paikkaa Joskus on minulle käynyt jopa niin, että olen suunnitellut punttitreenin, mutta salille tullessa ei oikein huvittanutkaan ja reilu tunti kuluikin katsellen sarjoja/leffaa. Suosittelen myös tällä menetelmällä valioliigan/formuloiden/jääkiekon jne. katsomista, kun kotona sitä ei yleensä saa rauhassa tehdä. Kokeile muutaman kerran!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •