GarminGiantBikeshopElectrobikeCanyonShimano
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Minkälaista pyörää suosittelisit?

Minkälaista pyörää suosittelisit?

Olen maastopyörällä ajanut maanteitä pitkin ja yksi päivä tuli 75km pyöräilyä maastopyörän kanssa. Olen nyt harkinnut kuitenkin toista pyörää. Jonkinlaista joka sopisi minun käyttötarpeisiin eli siis juurikin vaikka 50-100km päivälenkeille maanteille. Kuntoni ei riitä vielä satojen kilometrien pyöräilyyn, joten siksi pyöränkään ei tarvitsisi olla mikään huippu aloittelevalle "pidempien" lenkkien pyöräilijälle. Ilmeisesti jonkinlainen maantiepyörä voisi olla minulle sopiva?

Jos aiot pitää maastopyöräsi yhä tallissa, niin silloin maantiepyörä on hyvä valinta. Tällöin sinulla on mahdollisuus valita pyörä tarpeen mukaan. Se millaisen tarvitset riippuu siitä haluatko 'kisakireän' vai leppoisamman pyörän. Sitten vaikuttaa myös käytettävissä oleva budjetti aika oleellisesti. Mutta muista perhetyä hyvin siihen, että hankit oikean kokoisen fillarin, muut asiat ovat lähinnä mieltymiskysymyksiä.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Se, ettei (vielä) jaksa ajaa satojen kilsojen lenkkiä, ei ole syy vetää laatukriteerejä alas. Harva tuollaisia lenkkejä ajelee, 50-100 km on hyvin tyypillinen ajomatka. Se kaksinkertaisena onnistunee 75 km maastopyörätaustalla aloittajalta heittämällä. Kunhan pitää keskinopeuden kurissa ja huolehtii tankkauksesta. Siksi kannattaakin miettiä, mikä olisi riittävän hyvä itselle eli kuinka hienosti rakennetun rungon ja kuinka hienostuneesti toimivat osat pyörään haluaa yms. tai haluaako minimoida komponenttien säätötarpeen. Vai ottaako riskin siitä, että halvemman pyörän hankittuaan jää kokemuksen karttuessa nälkä, jonka tyydyttäminen eli pyörän osien päivitys tai koko pyörän vaihto parempaan tulee suhteellisen kalliiksi. Toki tonnin pyörälläkin moni tyytyväisenä ajelee eli sekään ei ole väärä ratkaisu, kunhan se on harkittu omien reunaehtojen mukaiseksi.

Toinen selvitettävä asia on se, haluaako pysytellä pääosin hyväkuntoisilla asvalttiteillä ja ajaa mahdollisimman kevyellä pyörällä vai haluaako nauttia ajamisesta myös huonommassa kunnossa olevilla teillä ja sorateillä sekä joskus kenties pakata pyörään mukaan tavaraakin. Tai hoitaa esim. kauppamatkat samalla pyörällä. Tällöin tulee jako ns. perinteisiin kapearenkaisiin maantiepyöriin ja cycloihin/graveleihin/retkipyöriin. Myös talvikäyttö kannataaa miettiä, vaikka maasturi kakkospyöränä saattaa paikata tätä tarvetta. Muutenkin kynnys luopua maastopyörästä kannattaa pitää korkealla.

Karkeasti voi sanoa, että n. 1500 euron hintaluokasta löytyy tusinassa 13 kpl ongelmattomia maantiemallisia pyöriä, mutta 2000 euron hintaluokan pyörät ei ole vielä mitään yliampuvaa hifistelyä. Kuulostaa siis siltä, että tästä haarukasta löytyy tarpeitasi vastaavaa kalustoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JulleMTB Katso viesti
    Ilmeisesti jonkinlainen maantiepyörä voisi olla minulle sopiva?
    Haluatko ajaa vain asvalttia vai onko osa soralla? Maastopyörän jälkeen maantiepyörä tuntuu kivikovalta ja täristävältä joka tapauksessa. Jos se ei miellytä -> isommat renkaat -> (gravel grinder) cyclocrossari. Mikrotärinä väsyttää henkisesti ja fyysisesti. Kun on mukava ajaa, tulee helpommin lähdettyä lenkille ja ajettua enemmän, joten sitäkään ei tarvitse pelätä, että onko täysiverinen maantiepyörä hitusen nopeampi -> ei yleensä ole, koska hitain pyörä on se, jolla jää ajamatta. Toki on ihmisiä (masokisteja), jotka tykkäävät tuollaisesta tuntumasta, joten voihan se toimia toiseenkin suuntaan.

Nyt on ollut paljon myynnissä käytettyjä vannejarrullisia maantiepyöriä pilkkahintaan (500 ja alle). Itsekin kattelin moista mutta kymmenen vuotta vanhalla vannejarrullisella cyklolla päätin jatkaa. Noihin maantiepyöriin kun ei oikein saa telineitä tarvittaessa kiinni. Eikä vanhasta olisi saanut varmaan kuin pari sataa, käyttöarvo on omasta milelestä kuitenkin aivan eri. Varmaan ajelen tyytyväisenä seuraavan kymmenen vuotta ns. paremmasta tietämättä.

Kunnon pyörällä on hauskempi ajaa lyhyempiäkin lenkkejä. Pexxillä hyvä pointti tuohon vannejarrulliseen, toimivat hyvin ja kyllä jarrutehoakin riittää kapeille renkaille ilman levyjäkin aivan mainiosti.

Jokin pyörä joka sopisi asfaltille sekä, esimerkiksi soralle tai hiekkatielle. Sorateitä ym. en haluaisi poistaa kokonaan, sillä ajan osan matkasta tälläisillä teillä. Sanoisin kuitenkin että asfaltilla taittuu suurin osa matkasta. Kilpapyöriin ym. en halua lähteä. Sellaista rentoa pyöräilyä, mutta kuntoa kohottavaa harrastan.

Minulla kymmenes kesä menossa Bianchi Nirone 7 pyörällä. On tallin parin muun pyörän seurassa. Pyörään sopii hyvin vielä 28 mm rengas. Kaikkiaan tuota voisi suositella maasturin rinalle. Riittävän tiheä runkokovalikoima eikä ole liian kisahenkinenkään, noita on käytettynäkin edullisesti, kun eivät ole ihan pintamuotia🤗
    Uusia näytti olevan enää niukast.

^Näyttää hienolta pyörältä tuo Bianchi Nirone 7! Voisi olla minullekin tarpeeksi sopiva pyörä maastopyörän vierelle.

Noita on jäänyt hyvinkin vähälle ajolle eikä minukaan pyörällä mahdottomia, kun muitakin on ulkoilutettava. Alle kolmekymppiä kuitenkin.

Mitkä ovat mittasi, kokopituus/haaramitta, ehkä osaisin arvioida minkä kokoista etsiä?

Toki muitakin merkkejä nykyisin paljon jotka sopivat luokitukseltaan tällaiseen "C2C" luokkaan, ovat siis pitkien matkojen leppoisia ajokkeja, mutta mikään ei estä kisaakaan, ainakaan puulaakitasolla.

^180cm on pituus - haarapituus pitää mitata jossakin vaiheessa. Mulla on maastopyöränä Hobby Hallin Ghost Kato 3 29" M -kokoinen ja tuntuu käyvän liian pieneksi. L ja XL varmaa rupee olemaan mun pituiselle oikea runkokoko. Tämän takia juurikin haluaisin uudenlaista pyörää, sillä maastopyörä käy jo pieneksi. Uusi maastopyöräkin tulee joskus eteen, mutta nyt olis mielessä juurikin tälläinen mistä puhetta täällä ollut.

Hankin aikoinaan hyvin samankaltaiseen käyttöön Kona Sutra LTD:n ja pikkuhiljaa muut pyörät ovatkin menneet myyntiin kun sillä ajaa helposti 95% ajoista.

Katsoppa Bianchi Nirone7 Tori.fi, siellä oli myynnissä siistinnäköinen pyörä kooltaa 55, varmaan koon puolesta sopisi. Vaikuttaa hyvältä, jos käytetty kelpaa.
    Nouto Helsingin keskustasta tai Vaasasta.

Jotain pielessä hommassa jos luulet L/XL:n olevan kokosi, kannattaa olla toisiaan tarkkana ettei töppää pahasti. Itse 180/83 ja M/52-54 kyllä ehdottomasti ollut parhaiten sopivia...
    TERU:n suosittama Bianchi ihan ok, kaikki riippuu pelkästi siitä mitä haluaa maksaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JulleMTB Katso viesti
    ^180cm on pituus - haarapituus pitää mitata jossakin vaiheessa. Mulla on maastopyöränä Hobby Hallin Ghost Kato 3 29" M -kokoinen ja tuntuu käyvän liian pieneksi. L ja XL varmaa rupee olemaan mun pituiselle oikea runkokoko.
    Ei missään nimessä. Sinulla on oikea runkokoko nyt.

Täältä eriävä ääni. Tuo Jullen nykyinen fillari on mitoiltaan sellainen, että ainakaan itse en 180/86:na sellaisella haluaisi polkea. Omaan makuuni aivan liian pieni. Juuri tuosta kyseisestä fillarista L/XL olisi varmasti parempi. Luota siis Julle ihan rauhassa omiin fiiliksiisi, mutta kuuntele tarkalla korvalla myyjän vinkkejä. Jostakin pyörästä oikea koko voi olla L, toisesta taas S jne. Kirjainkoko on aika joustava käsite.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Täältä eriävä ääni. Tuo Jullen nykyinen fillari on mitoiltaan sellainen, että ainakaan itse en 180/86:na sellaisella haluaisi polkea. Omaan makuuni aivan liian pieni. Juuri tuosta kyseisestä fillarista L/XL olisi varmasti parempi. Luota siis Julle ihan rauhassa omiin fiiliksiisi, mutta kuuntele tarkalla korvalla myyjän vinkkejä. Jostakin pyörästä oikea koko voi olla L, toisesta taas S jne. Kirjainkoko on aika joustava käsite.
    Tuollaisia niiden on tarkoituskin nykyisin olla. Runkokoko, korkeus, on aivan oikea. Jos haluaa sellaista 90-luvun kisakireää xc:tä, niin se on eri asia. Sitten pitää ostaa sellaiseen tarkoitettu jatai pidentää stemmiä.

Yleisesti ottaen 186/86 vastaa vähintään L-koon pyörää 90% tapauksista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Yleisesti ottaen 186/86 vastaa vähintään L-koon pyörää 90% tapauksista.
    Kyllä, mutta nyt onkin kyseessä 180-senttinen (ja itse suhtaudun aina vähän skeptisesti inseamin mittaustarkkuuksiin). Pitkät koivet hoituvat tarvittaessa pitkällä satulatolpalla, ja mitä suhteessa pidemmät, sen vähemmän suhteessa muuta ylettyvyyttä, joten tuosta pyörästä tuo on ihan sopiva.

Nuo kirjainkoot hieman hämääviä, joka valmistajalla omat määritelmät.

Samanlaisia aiheita

1. Uutta pyörää
    By josasim in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 18.09.2018, 00.01
  2. Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 10.10.2014, 16.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin