CanyonBikeshopElectrobikeShimano
Partioaitta
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 40

Aihe: Edge 1030+ ja 130+

Edge 1030+ ja 130+

Semmoiset julkaistu.

Pikaisesti lukaisin jutut noista uutuuksista garminin sivuilta, en löytänyt mitään sellaista ihmeellistä mikä antaisi syytä vaihtaa vanha 530 edge noihin jompaankumpaan.

^Ei varmaan olekaan 530/830 omistajissa mitään syytä vaihtamiseen. Kuten en oikein näe saavani mitään iloa vaihtamalla nykyisen 130:n 130+:aan. Mutta noita 1030:iä putkahti kyllä myyntiin fillaritorillekin. Eli sieltä ne vaihtajat löytyy. Ja tietysti jos on nyt uutta hankkimassa.

1030-omistajille uudistus tuo tehokkaamman prosessorin, joka taitaa olla se suurin juttu.

Ikänäköiselle setämiehelle 1030+ olisi ehkä parempi suuremman näyttönsä takia. Olisin sen varmaan ostanut reilu vuosi sitten 830:n sijaan, jos olisi ollut markkinoilla. Aika kallis kyllä on.

Vähän pettymys.
    Pitää jossain vaiheessa vaihtaa 800 johonkin uudempaan. Odottaisin parempaa näytön/laitteen koko suhdetta. Eikö kukaan valmistaja kohta voisi tehdä näitä halvan Androidin runkoon?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coasting Katso viesti
    Vähän pettymys.
    Pitää jossain vaiheessa vaihtaa 800 johonkin uudempaan. Odottaisin parempaa näytön/laitteen koko suhdetta. Eikö kukaan valmistaja kohta voisi tehdä näitä halvan Androidin runkoon?
    Katso Hammerhead Karoo.
    Moni kakku päältä kaunis, tosin Karoo oli myös hirveännäköinenkin livenä.

^^No miten olis halpa Android-puhelin ja siihen joku reitityssofta? Itse pidän siitä, että näytön ympärillä on hiukka kuorta ottamassa hittejä vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Ikänäköiselle setämiehelle 1030+ olisi ehkä parempi suuremman näyttönsä takia. Olisin sen varmaan ostanut reilu vuosi sitten 830:n sijaan, jos olisi ollut markkinoilla. Aika kallis kyllä on.
    Väärän merkkinen laite mutta Wahoossa näyttöä pystyy zoomaamaan eli esim nopeuden ja sykkeen saa suurennettuna koko näytölle. T. Ikänäkökuski

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Katseltuani yhden hengästyttävän videon (taisi olla se DC rainmaker) 1030 plussasta pari yksityiskohtaa kiinnitti huomioni: luvattu akunkeston kasvaminen ja selkeät vaihtoehtoiset reitit näytölle plussaa, mutta näytön surureunat saisivat jo jäädä historiaan. Mutta mennään nyt vielä vanhalla tonnisella.

Jep, Edge 1000 on ittelläki ollu siitä saakka, kun sitä sai. Ei mitään vikaa ja käyttäny maastossa niitä hylly.orgin MML karttoja, tosin nyt harkihten tämän ostoa https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...D-SD-muistikor Onkohan sieltäkin tulosa v6 TOPO kartat, kun Ruotsista semmoinen on jo saatavilla? Edge 1000:ssa akku kestää ittellä tosi hyvästi ja päivällähän siinä ei tarvita mitään taustavaloja. En myöskään keksi mitään syytä myydä pois ja laittaa 1030 plussaa tilalle.
    Ystävällisesti

jokainen muistaa taluttaa fillaria jalkakäytävällä

1030+ suurin etu nykyiseeni 1030:n mulle taitaa olla se, että jos teen reitin valmiiksi ja rupeen ajamaan sitä ja poikkean siltä, niin Garmin piippaa poissa reitiltä niin kauan kunnes oon takasin, 1030+ sen saa kesken kaiken pois ja jatkaa ajoa; näin ainakin dc rainmaker kertoi videollaan. Akun kesto pidempi mutta ei nykyisessäkään ole mulla koskaan akku loppunut kesken ajon.

^Tehokkaampi prosessori ja sen mukana juohevampi käyttö & nopeampi uudelleenreititys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Tehokkaampi prosessori ja sen mukana juohevampi käyttö & nopeampi uudelleenreititys.
    Ainahan uudet laitteet on nopeampia kuin vanhat; joko prosessoritehon lisäyksen tai ohjelmiston optimoinnin myötä.

^Nii-no, tuossa nyt on oikeasti eri prossu. Samaa arkkitehtuuria, kuin 530/830.

Olin näköjään ottanut kantaa 1030 plussaan juhannuksen aikoihin. No, nyt oli sitten "pakko" hakea sellainen, tai ainakin joku laite, kun tonninen jäi jonnekin Lopen ryteikköön viime kesänä laajoista etsinnöistä huolimatta. Noudin eilen omani ja yllätyksekseni sain viimeisen hyllyssä olleen laitteen (ibike) toisen myyjän myydessä eioota (Tonix2). Toinen yllätys oli se, että niitä saa ainakin Tsadista kilpailukykyiseen hintaan (579 e). Ehkä näillä asioilla on jokin yhteys.

En oikein löytänyt kanssapalstalaisten käyttäjäkommentteja (katsoin myös Edge 1030-palstan), mutta itse päädyin ko. laitteeseen kahdesta syystä: halusin mahdollisimman suuren näytön ja hyvän akkukeston. Toinen näistä on aika ilmeinen ja toinen jää sitten nähtäväksi.

^Olisi kiva kuulla kokemuksia sitten kun niitä kertyy. Minua erityisesti tuo akunkesto tuossa kiinnosti kun pitkääkin matkaa joskus tulee ajettua.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Olin näköjään ottanut kantaa 1030 plussaan juhannuksen aikoihin. No, nyt oli sitten "pakko" hakea sellainen, tai ainakin joku laite, kun tonninen jäi jonnekin Lopen ryteikköön viime kesänä laajoista etsinnöistä huolimatta. Noudin eilen omani ja yllätyksekseni sain viimeisen hyllyssä olleen laitteen (ibike) toisen myyjän myydessä eioota (Tonix2). Toinen yllätys oli se, että niitä saa ainakin Tsadista kilpailukykyiseen hintaan (579 e). Ehkä näillä asioilla on jokin yhteys.

En oikein löytänyt kanssapalstalaisten käyttäjäkommentteja (katsoin myös Edge 1030-palstan), mutta itse päädyin ko. laitteeseen kahdesta syystä: halusin mahdollisimman suuren näytön ja hyvän akkukeston. Toinen näistä on aika ilmeinen ja toinen jää sitten nähtäväksi.
    Taisin olla se asiakas joka osti Toni&Tonilta viimeisen 1030 plussan torstaina, eilen saapui Salen postipalveluun. 1030 plussan näyttö ainakin miellyttää 1000:n verrattuna, ei näytä keräävän sormenjälkiä. Tänään voisi tehdä ulkolenkin jos ehdin niin saisi vähän kokemusta mitä kaikkea uutta dataa tuo näyttää 1000:n verrattuna.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tuossapa ei käynyt kuinkaan. Soitin nimittäin toiselle Toneista ja sanoi että just nyt loppui mutta pian tulee uusia. Sitten soitin saman kaupungin iBikeen kieliäkseni, että kilpailijasi myy sinua parillakympillä halvemmalla että mites olis. Olin menossa muutenkin Laruun.

Just tulin neitsytlenkiltä. Kyllä tuo iso näyttö on minulle ehdoton juttu ja akkukesto on aivan toista tasoa kuin tonnisessa. Ylipäätään kaikki tuntuu paljon sujuvammalta ja nopeammalta. Vaikka en kokenut mitään varsinaista VAU-elämystä, niin tämän kanssa nyt sitten eletään. Ja navigoidaan.

Olikos Lehtisellä, tahi muilla, kertynyt kokemuksia 1030 plussasta? Latasin kohta kaksi viikkoa sitten plussan ensimmäisen kerran, minkä jälkeen olen ajanut 300 km (yllätyin kuinka vähän), mutta mutta aika monta lenkeistä navigaatio päällä ja muutenkin näpräillyt laitetta iltojeni iloksi. Näyttää vahvasti siltä, että akkukesto on ainakin minun tarpeisiini vähintäänkin riittävä. Vanha tonninen ei pitkillä päiväreissuilla riittänyt edes päivän tarpeisiin. Lisäksi iso näyttö on ikänäköiselle täyttä rautaa ja tosiaan, näyttö ei kerää sormenjälkiä. Lisäksi tuo reitiltä poikkeaminen ilman piippauksia on ihan kiva plussa. Niin, enää ei siis v-a tuo hintakaan. Kun on jo maksettu.

Reitit voi suunnitella Garminin omalla ohjelmalla (en ole kokeillut) tai esimerkiksi Komootilla. Omasta mielestäni tuo Komoot on paras suunnitteluun (voi luoda tyhjästä tai ladata valmiin .gpx:n). Jos se on kytketty Garmin-tiliin, latautuvat reitit automaattisesti laitteeseen. Eli riittää, kun suunnittelee reitin koneella tai puhelimella ja odottelee hetken niin se löytyy laitteesta (synkkauksen saa kai jotenkin pakotettuakin jos on kiire). Tämä siis Edge 530:n kanssa, mutta olettaisin tuon 130+:n toimivan samoin. Gpx-tiedoston saanee myös suoraan Garminiin, mutta en ole varma miten, luultavasti ainakin Garminin oman editorin kautta. Karttojahan 130+:ssa ei ole, vaan pelkkä viiva, jota seurataan. Garmin-tili ei maksa mitään.

EDIT: Komootista joutuu jotain maksamaan, jos haluaa karttoja laajemmin kuin vain omasta lähiympäristöstä, mutta esim. koko maailman kartat saa kertamaksulla, joka ainakin joskus oli 30€. Sitten on vielä kuukausimaksullinen versio, mutta en ole ainakaan itse sitä kaivannut.

EDIT2: Tuossa on ohje Ride with GPS:n kanssa, mutta tuo Garminin import toimii toki minkä tahansa jäljen kanssa. https://www.youtube.com/watch?v=oiAD...nel=ClintGibbs

Reitti luodaan ensin Garmin Connectiin (ei maksa mitään). Tämä siis tarkoittaa, että se piirretään Connectissa, tuodaan sinne esim GPX tiedostona, tai synkronoidaan jonkun muun palvelun kautta sinne, esim komoot, trailmap, jne...

Sen jälkeen kun reitti on tallennettu garmin connectiion, sen voi kännykästä tai koneelta lähettää haluamaansa laitteeseen. Tämän jälkeen reitti on valittavissa laitteesta. Minulla ei ainakaan automaattisesti Connectin reitit mene laitteeseen. Tämä siis Fenix 6:n ja Edge 530 kanssa. Ne pitää siis erikseen reitin valikosta "lähettää laitteeseen".

Connectista reitit eivät taida tosiaan mennä laitteeseen automaattisesti vaan ne pitää lähettää, mutta ainakin Komootista ja käsittääkseni Stravasta reitit synkkautuvat myös laitteeseen (ja Connectiin) automaattisesti.

Mulla kanssa Komootti käytössä, maksoi tuon 30 eur koko maailma ilman aikarajaa, ja pidän sitä parhaana reittisuunnittelu ohjelmistona.

Eipä olekaan tullutkaan mieleen linkittää garminia ja komoottia. Hyvä vinkki. Tähän asti olen exportannut komootista gxp:n manuaalisesti ja importannut sen Garminiin.

Komootissahan pystyy ilmatteeksi suunnittelemaan reittiä että sitä voi kokeilla omaan käyttöön matalalla kynnyksellä.

Tuo on tosiaan hyvä yhdistelmä. Pari ongelmaa automaattisynkkauksessa on, jos on kiire saada reitti laitteeseen (vaikka juuri lähdössä), on välillä hieman epäselvää milloin synkkaus varsinaisesti tapahtuu. Laitteen käynnistäminen uudelleen saattaa käynnistää synkkauksen, mutta en ole siitäkään aivan varma. Toinen ongelma on se, että Garmin synkkaa kaikki Komootin suunnitellut reitit automaattisesti, ja laitteessa on jokin raja (200?) reittien määrälle. Kun tuo täyttyy, eivät uudet reitit tule enää automaattisesti, ellei laitteesta poista ensin vanhoja. Välillä täytyy siis tehdä pientä siivousta. Reitin poistaminen laitteesta ei kuitenkaan poista sitä Komootista, mikä on hyvä.

Disclaimer: tämä siis 530:n kanssa, en ole varma toimiiko 130+ täysin samalla tavalla.

Mulla näkyy Komootissa koko maailma vaikken ole maksanut mitään? Missä vika? Vai puhutteko offline-kartoista GPS- ja mobiilivehkeisiin?

Mites Trailmap? Eikösten sieltäkin saa vietyä reitin suoraan oikeassa muodossaan Garminin laitteisiin?

^saa sieltä GPX:n ulos. Ja Stravasta.

Reittisuunnittelualusteojen puute ei ole ongelma, senkus valitsee mieleisensä.

Kartat taitaa tosiaan näkyä maksamatta mitään, mutta alueita ostamalla saa kyseisille alueille käyttöön nämä ominaisuudet:

• Voice navigation
    • Offline maps
    • Free map updates
    • Tour export for your GPS device

Ja yhden alueen saa ilmaiseksi (muistaakseni esim. Pirkanmaa), muista joutuu maksamaan. Mutta tosiaan kertamaksu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Mites Trailmap? Eikösten sieltäkin saa vietyä reitin suoraan oikeassa muodossaan Garminin laitteisiin?
    Trailmapista saa snykattua suoraan garmin connectiin, sieltä sitten saa lähetettyä laitteeseen.

^^ahaa niin joo, Polarin hankkimalla sai tosiaan valita yhden ilmaisalueen, muttei sille sinänsä tarvetta ole reittisuunnittelussa.

EDIT: ja jokseenkin epäkäytännölinen tuo alue "Helsinki". Melkein Lahteen asti, muttei Sipoota, esimerkiksi.

Samanlaisia aiheita

1. Garmin EDGE 530/830
    By KSi in forum Varusteet
    Vastaukset: 396
    Viimeinen viesti: 12.12.2022, 11.28
  2. Garmin Edge 1030
    By VesaP in forum Varusteet
    Vastaukset: 221
    Viimeinen viesti: 04.06.2021, 11.27
  3. Garmin edge explore vs Garmin edge 820
    By JOR in forum Varusteet
    Vastaukset: 0