PartioaittaBikeshopCanyonShimano
Electrobike
Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Sykemittarin häiriö

Sykemittarin häiriö

Onko kellään sattunut vastaavaa kohdalle, sykemittari näyttää lenkin aikana yhtäkkiä noin 50 lyöntiä korkeampia lukemia, esim 140 -> 190. Sykekäyrässä näkyy selkeä piikki häiriön aikana ja laskee yhtä nopeasti kun normalisoituu. Tämä korkea syke saattaa kestää jopa 10 minuuttia.
    Omituisinta on että sama tapahtuu niin sykevyöllä (karhu) ja juoksukellolla (Forerunner 235) ja myöskin eri lajeissa, juoksu, kävely, pyöräily. Ainoa yhdistävä tekijä on Samsung Galaxy S8 millä kuuntelen yleensä musiikkia lenkin aikana bluetooth kuulokkeilla. Mistä voisi johtua?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Onko kellään sattunut vastaavaa kohdalle, sykemittari näyttää lenkin aikana yhtäkkiä noin 50 lyöntiä korkeampia lukemia, esim 140 -> 190. Sykekäyrässä näkyy selkeä piikki häiriön aikana ja laskee yhtä nopeasti kun normalisoituu. Tämä korkea syke saattaa kestää jopa 10 minuuttia.
    Omituisinta on että sama tapahtuu niin sykevyöllä (karhu) ja juoksukellolla (Forerunner 235) ja myöskin eri lajeissa, juoksu, kävely, pyöräily. Ainoa yhdistävä tekijä on Samsung Galaxy S8 millä kuuntelen yleensä musiikkia lenkin aikana bluetooth kuulokkeilla. Mistä voisi johtua?
    Vyön kontaktipinnat kulahtaneet tai patteri vähissä. Uutta tilalle. Olettaen siis, että vyö on siis läsnä kaikissa tapauksissa. Tai sitten vyö ei ole kostea. Kastele siis vyö, jos hikeä ei erity tarpeeksi kastelemaan. Itselle käy samalla tavalla noin puolentoista vuoden välein H10 vyön kanssa. Viimeksi noin kuukausi takaperin. Sykemittari huitelee juurikin tuon noin 50 lyöntiä ylempänä kuin oma pumppu.

Mulla temppuili edge1030 ja sykevyö sillä lailla että kun laitoin yhden vähän väljemmän pyöräilypaidan lenkille päälle niin paita läpätti sykevyön mokkulan päällä ja sain noin 200 sykelukemia vaikka pk vauhtia mentiin.
    Heti kun kädellä esti läpätyksen niin normalisoitui ja taas kun käden irrotti rintamuksesta niin sama vika.
    Kireillä paidoilla ei ongelmia. Oli izumin paita jossa kulki vetoketju edessä, josko sillä mitään merkitystä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Kyllä sykevyöllä tapahtu usein. Vanhalla sellasella. Hermothan sen kans meni ku joutu aina kostutteleen syljellä tai jotai että sai näyttää normaalia. Vaihoin sitte ranteesta mittaavaan. Ois kyl pelannu varmaan uudella vyöllä. Hermot kiittää

Maantiepyöräilyssä jos on vähääkää rento paita joka lepattaa niin aiheuttaa häiriötä. Juoksussa taas on pomppiva liike. Staattinen sähkö

Kiitos vastauksista, onhan tuo vyö useamman vuoden vanha pitänee päivittää. Vielä vaan ihmetyttää miten tuo Forerunner 235 kello tekee vastaavaa ranteesta mitatessa kun vyö ei ole käytössä, mutta varmaan samantapainen häiriö.

pulmark Guest
    Pari vinkkiä sykevyön testaukseen ja käyttöön.

Sykevyön kunnon voi arvioida, jos käytössä yleismittari. Mittaa resistanssin sykevyön kontaktipinnoista molemmilta puolilta eli lähettimen liittimestä vastaavan puolen kontaktipinnan päähän. Uudessa vyössä R n. 10 ohmia, jos R on kilo-ohmien luokkaa niin vyö on vaihdon tarpeessa.

Itse vyötä päälle laittaessa kostutan ihon kontaktipintojen kohdalta enkä vyön kontaktipintoja, koska nykyisissä vöissä on muovisen oloiset kontaktipinnat joihin vesi ei edes tartu tai imeydy. Vyö menee mulla vaihtoon keskimäärin 1500-2000 käyttötunnin jälkeen, aika harvoin sykevyöt on kestänyt käyttöä yli 4v. Olen aika laiska pesemään vyötä, ehkä 1-2 kertaa vuodessa.

Auttaisiko tämmöinen, jos iho kuivuu liikaa/liian nopeasti:
    https://www.quirumed.com/fi/johdin-g...le-260-ml.html

Ei ainakaan hinnan kiroissa. Jos vaikka kympillä ostaa, niin riittää hetkeksi...

Itse olen joskus aina havainnut, että puhelin (ja BT?) sotkee tuota sykettä, jos mulla on puhelin takin rintataskussa. Olen opetellut pitämään puhelinta takataskussa tai pyörän satulapussissa. Mutta ei sen rannemittaukseen pitäisi vaikuttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Itse olen joskus aina havainnut, että puhelin (ja BT?) sotkee tuota sykettä, jos mulla on puhelin takin rintataskussa. Olen opetellut pitämään puhelinta takataskussa tai pyörän satulapussissa. Mutta ei sen rannemittaukseen pitäisi vaikuttaa.
    Tuntuu melkein mikä vain rintataskussa aiheuttavan häiriötä, käynyt puhelimen lisäksi myös mm. kun taskussa oli vain pari antihistamiinia lääkeliuskasta leikatussa palasessa. Kerran tuli häiriötä puserossa olevasta vetoketjusta joka kulki sykevyön päältä. Ilman vetoketjuakin tietyt tekniset kankaat toimii sykevyön kanssa huonosti, paitsi läpimärkinä. Juostessa juomaliivin etuhihnoistakin sai häiriötä aikaiseksi. Ja vaikka tietää välttää noita muita, silti tulee häiriötä kun paristo alkaa vedellä viimeisiään.

Jännästi virheen suuruusluokka on aina sen n. 50 lyöntiä.

Sykkeet

Ensimmäinen kerta oli, kun menin Puistolasta Tikkurilaan kehä III sillan ali, sykkeet jotka olivat siinä 130-140 hyppäsivät yhtäkkiä johonkin 216 tasolle. Tunnustelin rinnuksia ja totesin, ettei tuollaista vauhtia sydän jytyyttele, vaan mittari kertoo omiaan.

Myöhemmin huomasin saman järkyttävän lukeman Leppävaaraan mennessä junanradan vieressä. Sitten vaan päätin olla välittämättä asiasta. Kyseessä oli joku Polar vuosimallia -91.
    Ribble Shogun Athena Racing Trible, Gianni Motta Athena 11 Trible, Cannondale F800 Sachs/Coda/Shimano, Scorpion fs 20

Ainakin vanhemmat polarit saivat häiriöitä voimalinjoista, klassinen paikka oli kehä kolmosen pyörätien pitkä nousu Tikkurilan sillan jälkeen. Myös ukkosella salamanisku on aiheuttanut minulle tuollaisen piikin. Nyttemmin en ole ajellut voimalinjojen läheisyydessä, jotenka uudemmista polareista en tiedä.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Joskus sattuu että ottaa paidasta hittiä ja sahailee 1,5 x maksipulssiin mutta aika harvoin. Huomannut että kumartelu esimerkiksi pyöräalaukkua kaivaessa lisää riskiä kummallisiin lukemiin. Myös mikä paita päällä vaikuttaa. Olisi kiva jos sykemittarin valmistaja tekisi verkkopalveluunsa jonkun editointimahdollisuuden jossa piikkejä voisi jyrätä. Mutta tosiaan aika harvoin näitä virhelukemia tulee.

Viime päivinä on sen sijaan ollut ongelmia GPS:n kanssa. GPS:n löytyminen on kestänyt. Parilla pyörälenkillä kävi niin että piirsi GPS-jäljen mutta ei antanut matkaa. Arvelin sen johtuvan että kadenssi/nopeus anturista on patteri loppu tai anturi huonosti kulmassa. Teoria: ei löytänyt nopeutta anturista ja koska löysi kadenssin (eri kohta) sykemittari ei osannut mitata matkaa muutoin kuin anturin kautta.

No sitten tänään aamukävelyllä kävi taas niin että GPSi heitti lähtöpisteen parin korttelin päähän, mutta ei mihinkään kulkusuuntaan.

Nimim. pirkkob:n ongelman ratkaisu voi olla pariston vaihto sykesensoriin. Omat kokemukset "sykepiikeistä" korjaantuneet uudella paristolla.

Voipi olla monesta kiinni, kuten edellä todettu. Ihmettelin asiaa ensimmäisen sykemittarini kanssa aikanaan, kunnes osoittautui että minullahan oli rytmihäiriöitä. En olisi ilmeisesti tiennyt ongelmastani mitään ellen olisi ostanut mittaria. Tieto lisää tuskaa. Häiriöt on ainakin toistaiseksi saatu kuriin, mutta toissapäiväisen pitkän lenkin alun korkeat muutamat lukemat saivat ruudulla katsottaessa aikaiseksi uusia korkeita lukemia. Eli kyllä nämä sykemittarin häiriöt kuuluvat minulla jokaviikkoiseen näytökseen. Syitä voin vain arvella.

Vyömittauksella ei minkäänlaisia ongelmia moneen vuoteen (Polar M430 + H10), pyöräily, juoksu, murtomaahihto, vaatetuksesta riippumatta. Voimalinjat aiheuttivat joskus sykkeen hetkellisen hyppäyksen > 200, nyt ei muistu mieleen jos tätä ongelmaa enää on? Vyö kannattaa pitää puhtaana, huuhdella joka käytön jälkeen ja heittää pesukoneeseen silloin tällöin. Rannemittauksella (sama M430) on aina näyttänyt ihan satunnaislukuja (yleensä n. 30 lyöntiä yli normaalin, joskus todella levottomia lukuja) lajista riippumatta ja riippumatta siitä miten tiukalla tai löysällä ranneke on.

Minulla on ollut pitkään tuuria. Ei mitään häiriöitä sykevyössä moneen vuoteen kummassakaan käytössä olevassa hihnassa. Takavuosilta tuo häiriö on minullekin kovin tuttu.

Lähettimenä on jostakin kiinan krääsäkaupasta tilattu halpamallin mötikkä. Kaksi vyötä, joista toinen taitaa olla Polar, toisen alkuperä on jo unohduksissa.

Ennen käyttöä kastelen hihnan upottamalla altaassa veden alle hetkeksi. Vaikka kumianturit hylkivät vettä, niin uskottelen itselleni märän kangasvyön auttavan pitämään ihon kosteana ajon aluksi tai läpitunkevassa kylmässä vastatuulessa. Olosuhteissa, jossa joskus tuli virhenäyttöjä tai katkoksia. Kehä 3:n sähkölinjakaan ei tee virheitä.

Käytön jälkeen huuhtelen hihnan vesihanan alla. Käsienpesunestesaippualla hihnan pikapesu samalla noin joka kolmas kerta. Konepesua en ole tehnyt koskaan.

Jos vyö on "sivukiinnitteistä" mallia, (ei lähettimen kohdalta nepparista katkeava siis) kannattanee lähetin irroittaa toisesta nepparista pariston säästämiseksi käytön jälkeen?

Tämä kirjoitus on varma ennuste siitä, että nyt vyöni alkavat pätkiä. Ihan varmasti.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 30.01.2016, 13.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •