Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Canyon Neuron CF 8.0 vs Trek Fuel ex 8

Canyon Neuron CF 8.0 vs Trek Fuel ex 8

Kyseisiä pyöriä olen pitkään harkinnut ja vertaillut, mutta päätöstä en ole saanut aikaan. Trekkiä olen päässyt testailemaan ja ihan hyvältä pyörältä vaikuttaa. Ensi pyörää vain ostamassa niin en oikein tiedä, onko se sittenkään täydellinen, kun vertailukohtaa ei niin ole. Canyonin tilaaminen arveluttaa, kun en ole päässyt sitä testailemaan. Jotenkin sellainen fiilis, että Canyoniin saisi enemmän vastinetta rahalle (molemmat noin 3000:n pyöriä, Trek vähän kalliimpi), esim hiilarirungolla ja 1 kg kevyempi.

Pyörällä olisi tarkoitus ajella Helsingin keskuspuiston juurakkoisia polkuja ja teknisiä kallioita suurin osa. Muutamia pyöriä testailtuani olen oppinut arvostamaan polkemistehokkuutta (myös tasaisilla pätkillä, joita väistämättä aina tulee eteen), ketteryyttä kallioiden nousuissa, sekä hyvää rullaavuutta esim juurakoiden yli. Trek on ollut näissä ihan ok, mutta voisiko Neuron olla parempi.

Lisäksi joissakin testipyörissä (esim Santa Cruz Tallboy) kammet osuivat helposti kiviin, mitä Trekissä en niin huomannut. Tottakai tekniikka ei ole vielä hallussa, mutta tämäkin asia olisi aloittajalle mielellään mahdollisimman helppoa. Trek ilmoittaa BB height korkeuden olevan M/L koossa 346 mm, joka taitaa olla melko korkea, mikä voisi pitää keskiön korkeampana maasta? Canyon taas ei tietoa sivuillaan ilmaise.

Olisi mukava kuulla mielipiteitä, jos on omakohtaisia kokemuksia kyseisistä pyöristä!

Netistä löytyvien tietojen mukaan 338 (pienet koot) / 336 mm (isommat koot) Canyonissa BB Heigth ja jossain oli että mitattu 335 mm.

Mulla on muutaman viikon ajan ollut CF 9.0 ja alussa kammet kolisi Grand Canyon -jäykkäperään tottuneena. Äkkiä siihen matalempaan keskiöön kuitenkin tottuu ja oppii rytmittämään paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmruuska Katso viesti
    Mulla on muutaman viikon ajan ollut CF 9.0 ja alussa kammet kolisi Grand Canyon -jäykkäperään tottuneena. Äkkiä siihen matalempaan keskiöön kuitenkin tottuu ja oppii rytmittämään paremmin.
    Joo tuota CF 9.0 pyörää näyttäs olevan varastossa, ootko muuten ollut tyytyväinen hankintaan?

Itsellä on Trekin Fuel EX8 2020 koko M/L ja Canyon Neuron:ON 6.0 2019 koko M.
    Toki toinen luomu, toinen sähkäri, mutta geometriat on verrattavissa.
    Trekissä ei osu kammet kenttään, edes matalamassa asennossa, Neuronissa välillä hipoo.
    Alustan vipusuhteet ja iskarien shimmit on melko erillaiset, ainakin tehtaan jäljiltä.
    Trek on kantavampi ja tiukempi, kun taas Neuronissa on mukavaa pehmeyttä, eikä jousitus ole niin progressiivinen.
    Toki iskarit voi simmittää, miten haluaa ja ilmatilaa muuttaa. Saattaapi saada näin säätällä molemmat muuttumaan paljonkin.
    Rullaavuudessa kantojen ja kivien yli ei mielestäni ole isoja eroja, kun huomioi Neuronin suuremman painon. Tasaisella molemmat menee samalla herkkyydellä, taas huomioiden Neuronin 9 kg lisäpaino.
    Mitoitus Trekissä tiukempi, mutta nuo koot ovat aika lähellä toisiaan. Penkin korkeudessa molempien satulaputki pitää olla lähes ala-asennossa (178/80 mitoilla)
    Mäennousu on Neuronilla tehokkaampaa. Trek keulii herkemmin, taas saattaa paino vaikuttaa.
    Molemmat hyviä vehkeitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jamming82 Katso viesti
    Joo tuota CF 9.0 pyörää näyttäs olevan varastossa, ootko muuten ollut tyytyväinen hankintaan?
    Kyllä olen, mutta varoitukseksi että tämä on mun ensimmäinen täpäri joten mun arvio ei ole ehkä aivan kattavin. Jäykkkäperään verrattuna tietysti loistavan mukava laite ja yllättävän vähän perä hytkyy satulasta ylämäkeä kiivetessä.

Hieman olen jälkikäteen miettinyt että olisiko pitänyt kuitenkin laittaa rahat vaikka Ibis Ripmo AF:ään jossa on modernimpi geometria mutta toisaalta mun ajot ainakin vielä on aika XC-tyylistä niin siihen Neuron sopii kuin nenä päähän. Ja alamäissä pyörän ominaisuudet ei ole vauhtia rajoittava tekijä vaan itsesuojeluvaisto. Neuronin osat on huomattavasti paremmat ja runko kevyempi (kuitu vs alumiini) kuin tuon Ripmon samalla hinnalla. Satulan vaihdoin heti SQLabin 611 Activeen, Canyonin oma on aika kehno.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suiza Katso viesti
    Penkin korkeudessa molempien satulaputki pitää olla lähes ala-asennossa (178/80 mitoilla)
    Tuosta pitää kyllä vielä tässäkin yhteydessä tuoda esille että on kyllä erikoinen tuo Neuronin nykymitoitus jos siis haluaa 29":n. En katsonut sähköneuronin mittoja mutta ainakin normaalissa Neuron CF:ssä M-koon satulaputken pituus on 445mm ja dropperin pituudeksi ilmoitetaan 150mm. Noi on kyllä sellaiset mitat että varmaan harvalle alle 175cm saa satulaa tarpeeksi alas. Trek:llä löytyy kuitenkin pariakin kokoa pienempää vielä 29 rengaskoossa.

Mulla oli siis aiemmin 2018 AL Neuron jossa oli 440mm satulaputki ja 125mm dropperi (jos en väärin muista) ja siinäkin sai ihan nolliin laittaa että oli hyvä (kuskin lyhyys 170cm). Tämä kokoasia käytännössä poisti uuden CF Neuronin mun harkintalistalta kun keväällä uutta pyörää harkitsin. Rahalle olisi saanut todella hyvin vastinetta, mutta kun testaamaan ei oikein pääse niin en ottanut riskiä että olisiko tuo uusi mitoitus jäänyt 125mm dropperillakin liian pitkäksi.

Mulla on XL-kokoinen runko Neuron CF:ssä ja 91 cm:n inseamilla jää vielä 7-8 cm varaakin laskea 150 mm dropperia. Eli koipeliinille ei mikään ongelma tuo satulaputken pituus.

Kiitos hyvistä kommenteista, molemmat varmaan hyviä pyöriä siis.

Mulla 2019 vuoden Grand Canyon AL SL 8.0 kokoa M. Tuo satulaputken korkeus on mullakin 440mm ja dropperi on tuon 150mm. Pari milliä olisi itsellänikin enää varaa tiputtaa penkkiä, mullakin kuitenkin pituus/inseam on 180cm/83cm. Ihmettelen vaan kuinka käy lyhyemmillä kuskeille jolle M koko on muuten passeli.

Samanlaisia aiheita

1. canyon neuron:on
    By Janh in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 165
    Viimeinen viesti: 08.07.2020, 23.33
  2. Canyon neuron cf
    By Mönkiäinen in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 14.05.2019, 15.41
  3. Canyon Neuron kaupunkipyöränä
    By formulastara in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0