Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: SRAM vs Shimanon vaihtajien erot 2

SRAM vs Shimanon vaihtajien erot 2

Tein aiheesta ketjunkin, mutta se kääntynyt keskiö-keskusteuun, niin selkeyden vuoksi ajattelin jättää sen keskiökeskusteluun ja tein uuden samasta aiheesta. Vanha aihe: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...rot&highlight=

Eli olisi yksi projekti mihin pitäisi valita Shimano tai SRAM, katselin crc:stä hintoja, niin SRAM:n X1 hinnalla saa useamman Shimano XT:n vaihtajan, onko SRAM sen verta laadukkaampi maastopuolella kuin Shimano vai mistä se hintaero tulee? Toki tuotteethan on sen hintaisia kuin myyjä hinnoittelee, mutta saako hinnalle vastinetta?

Ei noin suurelle hintaerolle, omasta mielestä samaa tasoa. Ennen oli X1, nyt XT. Varmaan Sram jos lähellä olisivat hinnaltaan, muuten Shimano.

e. Nämä siis 11-v

Siis X1 vai X01?

Pitkään XT’tä verrattiin GX’ään, toisaalta SLX on yleensä lähes sama kuin XT...

Mä olen kyllä aina tykännyt Sramista ja käyttänyt 9 vaihteisista lähtien. Joka toiset vaihteet ollut kuitenkkn Shimanoa, ja tottuuhan niihinkin parissa lenkissä. Mun mielestä molemmat tekevät ihan toimivia vaihteita joissa ollut vähän eri tuntuma (Sramit töksähtää selkeästi päälle).

Mut mites noi kasetit? GX’ssä on jo vissiin yhdestä kappaleesta jyrsitty kasetti. Olen katellut pelokkaasti mitä päivitys parempaan maksaa, toisaalta GX’n kasetin paino on sen verran matala ettei tarvitse.

Kommenttini koskee 12x settejä, joista on kokemusta molemmista. SRAM-liipasin on omiin hyppysiin tuhannesti parempi, kun en erityisesti arvosta Shimanon tangon molemmin puolin tapahtuvaa painallusta. Tästä seuraa, että Shimanoa käyttäessä kuten SRAMia, muuttuu liipasimien asettelu ergonomialtaan idioottimaiseksi. Shimanon kasetin porrastus on tasaisempi kuin SRAM Eaglessa, joka on alkuhämmennyksen jälkeen ehkä parempi. Takavaihtaja taas tuntuu SHimanolla olevan vielä vaikeampi asettaa säätöihin. Aika lähellä ollaan siis voimansiirrossa ja molemmat ovat toimivia.
    Roots, bloody roots

Ei mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Siis X1 vai X01?

Pitkään XT’tä verrattiin GX’ään, toisaalta SLX on yleensä lähes sama kuin XT...

Mä olen kyllä aina tykännyt Sramista ja käyttänyt 9 vaihteisista lähtien. Joka toiset vaihteet ollut kuitenkkn Shimanoa, ja tottuuhan niihinkin parissa lenkissä. Mun mielestä molemmat tekevät ihan toimivia vaihteita joissa ollut vähän eri tuntuma (Sramit töksähtää selkeästi päälle).

Mut mites noi kasetit? GX’ssä on jo vissiin yhdestä kappaleesta jyrsitty kasetti. Olen katellut pelokkaasti mitä päivitys parempaan maksaa, toisaalta GX’n kasetin paino on sen verran matala ettei tarvitse.
    Joo, X01, ei taida X1:stä yhdellä äksällä ollakkaan. Esim. SRAM X01 Eagle type 3 crc:ssä hinta on 201 €, Shimano XT M8100 on 106 €. Suht samantapainen hintaero on vaihdevivuissakin. Sit taas XTR on taas kalliimpi kuin yksikään SRAM. Toki crc ei varmaan ole se halvin paikka ostaa, mutta hintaero varmaan suht samanalainen joka paikassa, sitten kun ostopäätöksen tekee niin katsoo sen parhainman paikan ostaa se.

SRAM ollut suosikki pitkään, ei kai noissa Shimanonkaan mitään vikaa ole, vain mieltynyt toiseen. Nykyisissä XO1 ja Force1...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Joo, X01, ei taida X1:stä yhdellä äksällä ollakkaan. Esim. SRAM X01 Eagle type 3 crc:ssä hinta on 201 €, Shimano XT M8100 on 106 €. Suht samantapainen hintaero on vaihdevivuissakin. Sit taas XTR on taas kalliimpi kuin yksikään SRAM. Toki crc ei varmaan ole se halvin paikka ostaa, mutta hintaero varmaan suht samanalainen joka paikassa, sitten kun ostopäätöksen tekee niin katsoo sen parhainman paikan ostaa se.
    Ehkä virhe on olettaa, että Sramin ja Shimanon mallistot seuraavat tasaisesti toisiaan? X01 oli pitkään lippulaiva jota monet suosi XTR’n yli. Siihen päälle tuli sitten vielä malli, mutta ainakin alun perin ajatuksena tais olla että se on vielä askeleen korkeampana.

Toki siitä on jo kauan, mutta noiden vertailu ei aina ole ihan suoraviivaista.

Jos ja kun puhutaan 12-vaihteisista niin GX Eagle on vielä teräksestä stanssatulla ja niitatulla pakalla, pl. suurin ratas alumiinia. X01/XX1 sitten jyrsitty ja suurin ratas alumiinia.

IMO XT ja GX ovat verrattavissa sekä hinnan että painon osalta. XTR sattuu sitten johonkin X01 / XX1 väliin.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti tribe member

Ennen oli kaikissa pyörissä Srammit, nyt on luotto mennyt ja ollut pidemmän aikaa vain Shimanoa. 11sp käytössä oli X01, jonka clutch meni väljäksi todella nopeasti, ja säätö ei ollut mahdollista, paitsi kikkailemalla ja poraamalla pinni irti.
    GX Eaglea kokeilin ja lähti vaihtoon jokusen ajokerran jälkeen. Shimano 12sp on aika lailla ylivertainen, tai sitten minulle sattui vialliset kamat, koska Eaglea ei saanut pysymään säädöissä edes vitsillä. Kaikki säädetty millintarkasti ja silti kesken lenkkiä aina jossain kohtaa alkoi ruksutus ja arpominen. Sanoisin, että toleranssit Eaglen kanssa on vaan liian tiukat. XT Tilalle ja säätöihin ei ole vaijerin venymisen jälkeen tarvinnut koskea.

Mitä tulee liipasimeen, niin Shimanossa se on liian lähellä tankoa ja GX:ssä liian kaukana viistossa, jolloin peukalolla saa kurkottaa. X01 vivussa taitaa jo olla vivun asennon säätäminen mahdollista, siihen kannattaisi sijoittaa.

^Itse aloittanut X-Rayn grippareilla ja X-5:sta ylöspäin käyttänyt sekä maantiellä ja maastossa. Mielestäni voisin hyvinkin käyttää Shimanoa, ekoissa kunnon maastopyörissäkin XTR:t mutta jotenkin vain noiden gripparien kautta ajautui SRAM:iin.

^^tommoinen se GX Eagle on. Pysyy säädöissä sen 100-200km riippuen osuuko havunneulasia tms. vaihtajaan. Ei voi kuin kauhulla ajatella millaista ripulia NX ja SX on.

12spd Shimanosta ei ole kokemuksia. 11spd XT on osoittautunut pommin varmaksi. Fläsässä jolla on ryönätty ja ajettu ympäri vuoden se on palvellut nyt jotain 8000km. Kerran olen ketjut vaihtanut ja pari kertaa kiristänyt vaijeria.

Mulla ei ole noin pitkää kokemusta GX eaglesta, mutta kyllä se jotenkin herkemmältä vaikuttaa kuin aikaisemmat vaihteet.

Eipä noista juurikaan tarvitse vetää yleistyksiä. X01 pysyi säädössä vuoden kerrallaan eikä GX:n kanssa sen suurempia ongelmia ole ollut. XTR taas oli joka lenkin jälkeen sekaisin ja kauhulla odotan milloin taas alkaa temppuilemaan.
    Roots, bloody roots

1x12 XT on pysynyt säädöissä ja toiminut hyvin, mutta takana vasta ~400km. Naarmuista päätellen jonkun iskunkin saanut. XT-jarrut ovat myös pelanneet hyvin. Alussa tuntuivat äkäisiltä, mutta nyt, kuskin ja jarrujen sisäänajon jälkeen ovat hyvät. Modulaatiota on minusta ihan riittävästi.

Kulutusosien hinta on ehkä shimanon puolella, ainakin SLX/XT/GX -vertailussa. Pinkbike taisi jossain vertailussa laittaa SLX-GX parin hyvin tasoihin, mutta koska jonkun piti voittaa, niin sillä kertaa se oli SLX.

Ehkä virhe on olettaa, että Sramin ja Shimanon mallistot seuraavat tasaisesti toisiaan? X01 oli pitkään lippulaiva jota monet suosi XTR’n yli. Siihen päälle tuli sitten vielä malli, mutta ainakin alun perin ajatuksena tais olla että se on vielä askeleen korkeampana.

Toki siitä on jo kauan, mutta noiden vertailu ei aina ole ihan suoraviivaista.
    Yleensä vertaan samanhintaisia tuotteita toisiin, siksi kysynkin onko SRAM:n tuotteissa jotain josta kannattaa maksaa. Ja juuri siksi niitä verrataankin että ei kait kukaan oletakkaan että ne seuraavat tasaisesti toisistaan, silloinhan ei tarvitsisi mitään vertailuja tehdä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ^^tommoinen se GX Eagle on. Pysyy säädöissä sen 100-200km riippuen osuuko havunneulasia tms. vaihtajaan. Ei voi kuin kauhulla ajatella millaista ripulia NX ja SX on.

12spd Shimanosta ei ole kokemuksia. 11spd XT on osoittautunut pommin varmaksi. Fläsässä jolla on ryönätty ja ajettu ympäri vuoden se on palvellut nyt jotain 8000km. Kerran olen ketjut vaihtanut ja pari kertaa kiristänyt vaijeria.
    mulla oli 12 spd nx eagle vakiona sähköpyörässä ja joka lenkillä sai säätää vaijeria johonki suuntaan ekan 1000km ja sen jälkeen ei enään vaijerinsäädöllä saanut hyväksi kun vuoronperään ei vaihtanut hyvin ylös tai alas. nyt paikallaan kaikki muu sramia poislukien xt vaihtaja, toistaiseksi pelaa kuin ajatus, takana tosin vain muutama satku. ei ole vielä tarvinu säätää kuin asennettaessa

Mulla oli semmonenkin että Sramin oli omilla pannoilla jarru ja vaihtaja niin nyt Shimanolla samassa ja paljon parempi. Sramilla ei oikein saanut kunnolla jompaa kumpaa kohdalleen. Tai täydellisesti ehkä parempi sanoa, ihan hyvin kuitenkin sai.

Asian vierestä, Shimanon XT jarruissa on sentään kahvassa molemmat säädöt mitä ei edes GX eaglessa ole jos ei lisärahalla ota RSC kahvoja. RSC maksaa aika paljon lisää.
    Vaihteissa saattaa olla myös eroja. Wanhassa 15v ikäisessä Cubessani on täysi XT osasarja ja alkuperäien vaihtaja. Olen sen jokuseen kertaan koonnut uudelleen. Uusilla XT ketjuilla ja XT kasetilla se vaihtaa yhtä hyvin kuin usi GX Eagle setti Evolinkissä. Myös SLX läskissä vaihtaa yhtä pätevästi. SRAMin jarrut vaan tuntuisi helposti jumittavan mäntiä mitä Shimano ei tee ikinä.

Oma 2+1 kokemus on selvästi Shimanoon kallellaan. Kyllä SRAMikin toimii, ovat vaan vähän bruttalimman tuntuiset.

Jarru ja vaihtaja kahvat pitää olla erikseen. Jarrukahva pitää saada niin että kahvan loppupää on etusormen kohdalla koska käytän vain sitä. En ole ikinä opetellut jarruttamaan keskisormella mikä olisi kyllä parempi. Keskisormi on parempi siinä meilessä että tangosta saa jatkvuasti tukevamman otteen. Fillarissa ei niin ongelmallista mutta mototoissa keula painaa enemmän.
    Jos jarru ja vaihdekahva on samassa, yleensä se estää optimaalisen asemoinnin. Toimisi kyllä jos jarruttaa keskarilla mutta olen joutunut vaihtamaan pyörissä monasti vaihde ja jarrukahvojen paikan.

Nykyään siinä pyörässä on 1x10, kannattaa varmaan suosiolla mennä 1x12 ja jättää 1x11 välistä? Mietin vaan saako Bontragerin napaan XDR (vai mikä kirjainhirviö se olikaan) vapaaratasta? Haluaisin taakse ehdottomasti 50 tai 51 rattaan isoimmaksi.

Mulla on ollut käytännössä maastossa aina Shimanoa ja kun sitä varten on hankkinut työkalut ja osaamisen, ei muuta oikein ole osannut kaivatakaan. Salsa Bucksaw:ssa on edellisen omistajan peruja SRAMin XX1:t ja mun mielestä ne toimii ihan samalla tavalla kuin Shimanotkin. Jos sokkona hanskat kädessä ajaisin, en tietäisi kummat on käytössä. Shimanot mulla on XT:tä. Joko vaijereilla tai Di2.

CC:ssä oli Shimanon Ultegrat ja nyt gravelissa SRAM Rival. Vaikka osasarjassa on luokituksen mukaan paljonkin eroa, niin ihan samalla tavalla Rivalit on hommansa hoitaneet kuin Ultegratkin. Noissa pidän enemmän SRAMista johtuen siitä miten se vaihtaminen tapahtuu yhdellä vivulla.

Takapakat on kaikki Shimanoa (tai SunRacea), pl. toi gravel.

Eniten SRAMin vehkeissä risoo se DOT-litkun käyttö jarruissa. Sen takia miedosti miettinyt noiden Rivalien heittämistä jontkaan ja tilalle sähköinen GRX.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla on ollut käytännössä maastossa aina Shimanoa ja kun sitä varten on hankkinut työkalut ja osaamisen, ei muuta oikein ole osannut kaivatakaan.
    Yksi syy miksi SRAM:a mietin on että SRAM:llahan on kaikki teknilliset huolto-ohjeet kotisivuillansa. Shimanolta en ole löytänyt, toki kolmansien osapuolien videoita ja ohjeita löytyy mutta ne on aina epävirallisia ohjeita.

^Jarrujen osalta kannattaa miettiä että haluaako niiden DOT-litkujen kanssa pelata. Olen parit alurungot nähnyt, missä on maalit lähteneet epäonnistuneen ilmauksen johdosta. Mineraaliöljyn kanssa ei tarvitse varoa pyörää eikä käsiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Yksi syy miksi SRAM:a mietin on että SRAM:llahan on kaikki teknilliset huolto-ohjeet kotisivuillansa. Shimanolta en ole löytänyt, toki kolmansien osapuolien videoita ja ohjeita löytyy mutta ne on aina epävirallisia ohjeita.
    Shimanon manuaalit löytyy täältä, omasta mielestäni todella kattavat ohjeet niin käyttöön, asennukseen kuin huoltoonkin. https://si.shimano.com/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Asian vierestä, Shimanon XT jarruissa on sentään kahvassa molemmat säädöt mitä ei edes GX eaglessa ole jos ei lisärahalla ota RSC kahvoja. RSC maksaa aika paljon lisää.
    Mitä tekemistä GX Eaglella on jarrujen kanssa?

Vihje: ei mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Shimanon manuaalit löytyy täältä, omasta mielestäni todella kattavat ohjeet niin käyttöön, asennukseen kuin huoltoonkin. https://si.shimano.com/
    Joo shimanon ohjeet on aivan täydelliset. Toi ite sivu nyt on vähän hankala mutta itse manuaalit ovat aivan mahtavat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Oho, no sit löytyy Shimanoltakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusutus- Katso viesti
    Mitä tekemistä GX Eaglella on jarrujen kanssa?

Vihje: ei mitään.
    No onhan se valmistaja sentään sama. Mutta joo, SRAM jarrut samalta tasolta kuin GX Eaglet vaihteissa. Kyseessä tietysti SRAM level TL.

Shimanoissa olen huomannut että vaihtamiseen vaikuttaa enemmän kasetin tyyppi ja ketju yhdessä kuin vaihtaja. Monasti pyörissä missä on näkyvät osat XT:tä onkin kasetti ja ketju SLX tai jopa sen alapuolelta. Ilmeisesti kalliimmissa kaseteissa on paremmat nousuportaat ketjulle ja ehkä ketjukin on jollain tapaa erilainen.

Samanlaisia aiheita

1. SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihteistojen erot
    By STN in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 07.05.2020, 14.34
  2. joidenkin SRAM-vaihtajien rissojen suunnittelun kukkanen?
    By Ketjureaktio in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 08.03.2017, 10.05
  3. sram xd vapaaratas shimanon tilalle
    By Poy in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 12.01.2017, 16.49
  4. Kona Zing vaihtajien päivitys
    By pullapitko in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 04.06.2015, 23.04
  5. Vaihtajien ja vaihdevipujen yhteensopivuus eri merkkien kesken?
    By tomppa82 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 02.04.2014, 15.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •