Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Kona honzo vs big honzo

Kona honzo vs big honzo

Olen ostamassa kona honzon ja en millään osaa nyt päättää kumman valitsen bigin vai normaali honzon. Ajo on pääsääntöisesti noin 25-50km pitkiä lenkkejä metsäpoluilla , eli suomesa kun ollaan, niin juuria ja kiviä on runsaasti, MUTTA myös jyrkät ja todella tekniset alamäet kevyine hyppyreineen on mukavaa hommaa. Ongelmana siis kumman valitsen? Big honzo olisi varmaan vähän parempi epätasaisille alamäille ja "trail" tyyppiseen ajoon, mutta onko se liian raskas xc ajoon? Pysynkö bigillä muiden xc pyörien perässä? Onko bigin kiekot tai muut jotenkin huonompia rullaamaan metsäpoluilla? Kaks pyörää olis kiva omistaa, mutta yhdellä on toistaiseksi ainakin selvittävä.. Kiitos kaikille avunantajille!

No ainakin Big Honzoon voi heittää 29 kiekot alle halutessaan. En tiedä onnistuuko sama toisin päin. Itse ottaisin Big Honzon ja olen ottanutkin kun sellaisen omistan. Mutta mitään kisa kireitä xc tykkejähän ei kummatkaan Honzot ole. Vaikka olen xc kisassakin Big Honzollani käynyt.

On olemassa myös tosi hyvin rullaavia 27.5 x 2.6-2.8 renkaita, isomman ilmatilan hyödyillä.

Joo, Taivaliin heitin kokeilumielessä kevyet renkaat, toimii hyvin jos keli kuivaa yms, nopeat ja kevyet. Syksyllä en liukastelisi moisilla. Rengastus vaikuttaa ja xc-hommat ei kait nyt mitään kovaa röllipolkua ole kait. Ja onhan Honzoja kevyillä rungoilla..

Taitaa bigiin joo kallistua päätös. Vaihtaa sitten kiekot 29", jos ja kun alkaa laahustaminen kyllästyttää.

Itselläni on nyt pari vuotta ollut Big Honzo, johon löytyy sekä 29- että 27.5 kiekot. Suurimman osan ajasta olen pitänyt pienempiä kiekkoja alla, enkä yleensä osaa kaivata isompia. Pikemminkin päinvastoin, kun joskus tuntuu että kapeampi 29-tuumainen rengas tökkää helpommin keskisuomalaiseen kivikkojuurakkoon kuin pienemmillä paineilla oleva leveä 27.5.

Jos kaipaa rullaavaa plussarengasta, niin omassa bigissä olen tykästynyt 2.8 leveään Rocket Roniin. Rakenne noissa on tosin sen verran kevyt että ihan huolettomasti ei kannata röpelömmässä kivikossa päästellä, ellei satu kaipaamaan lepotaukoa renkaanpaikkauksen merkeissä.

Jäykkäperälle plussakumi etenkin takana on kyllä oikein hyvä. Big Honzossa on 10mm pidempi keula joka kompensoi kompensoi sitä että 27.5+ -rengastus on vähän 29" matalampi. Sit jos (kun) alamäet ja vaikeampi maasto enempi kiinnostaa niin taakse plussa -mallin cush core ja eteen esim Magic Mary 2.8 Soft. Tubelessina totta kai. Sit riittää pitoa edessö ja takapään meno tasoittuu entisestään matalilla paineilla ilman vanteiden rikkomisen vaaraa tai sortamista.

Minä ottaisin Big Honzon, jos ja kun Honzoon ei mahtuisi leveämpi kumi. Minulla olikin Big Honzo (M-koko), jonka vaihdoin Orbea Laufeyhin, josta päädyin L-kokoon. 29 rengas kiinnosti ja kun se oli 2.6, se kiinnosti vielä enemmän. En ole katunut vaihtoa.

MUTTA silti tuo kokoasia on mietityttänyt. Pohdin, että josko Big Honzokin olisi ollut toimivampi L-koossa. Itselläni on mittaa 176/83cm. L-koon Orbealla etenen paremmin kuin M-koon Konalla. En tiedä miksi. Varmaan montakin muuttujaa on vaikuttamassa.

Hmm mielenkiintoinen kommentti. Pitää varmaan itsekkin harkita orbeaa. Huomenna pääsen ainakin molempia honzoja kokeilemaan bikeshoppiin. Taitaa se orbea olla vaan 140mm keulansa kanssa aika raskas ajaa "pitkää" lenkkiä.

Ei tunnu omaan ajoon Big Honzoa raskaammalta. En tosin mitään maratooneja yleensä ajakaan - joitain tapahtumia ajellut omaksi ilokseni reidet krampaten. Big Honzolla ajoin pari 60 km:n polkulenkkiä ja kyllä sillä eteni. Laufey ei ole vielä tuon mittaisille lenkeille päässyt, joten en osaa sanoa.

Minusta niin Big Honzo kuin Laufey tuntuvat hauskoilta ajettavilta. Se on itselleni hyvä juttu ja ehkä se tuollainen trailjäykkäperä on minun juttuni. TOSIN xc-mallisemmasta ei ole minulla kokemusta kuin Kona Unitin muodossa ja sehän oli täysjäykkä. Meno oli siis aika erilaista kuin etujoustolla ja hissitolpalla varustetulla pyörällä.

On aika vaikea tosin jutella siitä, mikä sopii kenellekin, kun täälläkin keskustelevien ajotaidot ja kunto varmasti vaihtelevat valtavasti. Aloittelija vs. kokenut, kovakuntoinen vs. heikompikuntoinen jne. Vauhti on suhteellista myös - toisen kova on toiselle liruttelua.

Saa aika herkät reidet olla jos huomaa sentin eron joustossa

Itsekin pähkäilin noiden kahden välillä ja päädyin Big Honzo CR:ään mutta pakko tilata jenkeistä, koska euroopassa Big Honzo CR:srä ei saa pelkkää runkosettiä ja valmiissa pyörässä niin paskat komponentit ettei anna luonto maksaa tuollaisesta roskasta, kun kaikki runkoa lukuun ottamatta pitäisi heti päivittää.

Tuo on kyllä totta. Jopa kalliissa mallissa on säästetty jostakin..

Mikäs koko ois hyvä 190/90cm polkijalle tosta big honzosta? Bikeshop ehdottaa 189cm pitkälle L-kokoa joka on sieltä loppu ja 190 senttiselle XL-kokoa.

XL (vähintään 10 merkkiä jne..)

Kyllä L-koko on auttamatta pieni.
    Minulla on L-koko ja olen 178/84 cm. Mielestäni se on sopiva.
    189 senttisellä voi jäädä ehkä sentti satulatolppaa rungon sisään jos haluaa satulan oikeaan korkeuteen. Tässä kun on vielä standover mitta tosi matala ja XL-koossakaan ei stack-mitta kasva kuin 9 mm ällästä joten ei mene sekään liian korkeaksi.

Samanlaisia aiheita

1. Kona Big Honzo 29"?
    By pkka in forum Renkaat
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 27.03.2020, 18.22
  2. Kona big honzo
    By Passu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 15.08.2019, 13.23
  3. Kona Honzo
    By SamiMerilohi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 30
    Viimeinen viesti: 24.05.2019, 16.48
  4. Kona Honzo/Taro kokemukset
    By velib in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 02.11.2016, 08.59
  5. Kona Honzo Al dl vaihtajankorvake
    By M11ka in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 24.07.2016, 09.32

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •