Tuohon pitäisi olla tulossa parannusta.
Tuohon pitäisi olla tulossa parannusta.
Nyt on kuukaisi takana Gritin kanssa. Muutoin oikein oiva peli mutta tuon korkeusmittauksen kanssa en ole sinut. Eilisellä fillarilenkillä korkeimman kohdan ero Google Earthiin oli 10m. Lähtökorkeus oli asetettu käsin. Minusta tuo on GPS-tarkkuutta, ei barometristä?
En tiedä mikä noiden tarkkuuden pitäisi olla, mutta tokihan se barometrinenkin voi kaikenlaisista ilmanpaineen vaihteluista hieman heittää. Kuinka korkea se korkein kohta oli? Jos esim. 200 m niin silloin heitto olisi ollut vain 5 %.
En ole koskaan tutkinut oman kelloni (Fenix 6-sarjalainen) antamia lukemia Google Earthin kanssa, mutta ikinä en ole kyllä monestikaan onnistunut minkäänlaista pitempää pyörälenkkiä tekemään niin että nousu- ja laskumetrien lukema reissun jälkeen olisi täsmälleen sama. Muutamasta metristä vajaaseen 10 metriin näyttää olevan poikkeama normaalisti, tosin on joskus mennyt ihan jämptisti tasankin.
Google Earth ei ole tarkka.
^^ Juurikin noin.
Tämä viimeisin esimerkki oli kellon mukaan 49m, kun GE ja vaikka gpspekan laskuri sanoo ko. koordinaateille 39m. Ja kohta on Helsingin Myllypurossa Latokartanonkaaren kelvin korkein kohta Shelliltä länteen. Tulee vähän ennen Kivikon liittymää.
Yleensä suorituksen alkupää menee ihan hyvin mutta loppua kohden epätarkkuus kasvaa. Ja kello on koko ajan esillä hihan/vaatteiden päällä (kun sykkeet tulee vyöllä). Pitäis siirtää kello koitteeksi pyörään, ettei keho pääse lämmittämään.
Ambit3:n kanssa GE oli hyvinkin samaa mieltä useimmiten parin metrin tarkkuudella. Ehkäpä Suunnon FusedAlti-systeemi on vaan omaa luokkaansa ja tuli totuttua liian hyvään heti alkuun.
Nyassihan tämä on ja mun puuhastelussa korkeusdatalla ei ole merkitystä. Mutta kivahan se olisi, että nämä olisi oikein.
Update: Laittelin aspaan palautetta Flow:sta otetun kuvakaappauksen kanssa. Sieltä palattiin asiaan ja todettiin, että ei vaikuta normaalille toiminnalle, joten huoltokeikka avattu ja kello lähtee käymään pajalla.
Omaan silmään Grit x näytön värit on aika valjut. Kokeilin ottaa kuvan jossa näkee eron Igniteen. Onko muilla Grit X käyttäjillä näytön värit kohdallaan?
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Ihan eri tekniikkahan noissa on. Ainakin Vantage V:ssä on vastaavan "valjut" värit. Igniten näyttö ei olekaan koko aikaa päällä ja kuluttaa hitokseen virtaa.
Onkohan moinen valjuus haitta jos säästää virrankulutuksessa? Eikös tuo Ignite ole vähän tuollainen fittneskello missä näyttävyys tärkeä ominaisuus?
Onko teillä kellossa käytössä jokin näytön suojalasi tai kalvo? Gritiin tarjolla oleva malli näyttää halkaisijaltaan reilusti pienemmältä kuin itse lasi, onko olemassa jokin sopivampi malli?
Oli Vantagessa, mutta ei se pysynyt paikoillaan. Sen pitääkin olla pienempi.
gritin myötä alkoi näkymään tuo cardio kuorma käppyrä. Elävät ilmeisesti eri universumeissa tai tarkoittavat täysin eri asioita kun tuo wanha recovery status tällä hetkellä balanced ja cardio kuorman mukaan kuolema odottaa seuraavan juoksuaskeleen päässä. Jos tätä peilaa taaksepäin aikaa ennen cardio raporttia niin olen vetänyt sen mukaan jatkuvasti toinen jalka haudassa kesäisin koska usein ei malta ehkä lepäille tarpeeksi kun maasto kutsuu niin tuo recovery status on ajoittain ollut pahasti "very strained tilassa". Jaksaisipa perehtyä näihin vähän paremmin.
edit: erityisen kummallisen cardio kuormasta tekee se että se nousi kahtena päivänä ylöspäin vaikka istuskelin sisällä pari päivää poislukien vajaan kilometrin matkaa kauppaan toisena päivänä, ilmeisesti liikaa ruokaa repussa kuormitti liikaa.
Kommenttina vikaan kappaleeseen. Se mittaa kuormituksen tietyltä pitkältä aikaväliltä. Kun vanhimmasta päästä tippuu joitan kuormituksia pois, tila muuttuu isostikin osi riippumatta siitä mitä just samana päivänä teit.
Laitoin kokeeksi Grittiin Stowa nahkarannekkeen. Ei tykkää vedestä eli ei tässä järkeä ole mutta kunhan testasin
Mulla olis samanlainen nahkainen lentäjäranneke myös mustana mikä vois sopia nätisti.
https://www.pinkbike.com/v/embed/526...0&showbyline=0
Korkeustiedot alkoi näyttämään aivan omiaan, kun kello oli ollut kolme viikkoa käytössä. Välillä olen kymmeniä metrejä maanpinnan yläpuolella, välillä syvällä maan sisällä. Kello keksii mäkiä täysin tasaiselle eli järven jäälle ja vetää alamäkeä sinne, missä on reipasta nousua. Nyt oletuksena näyttää treenin alussa korkeudeksi merenpinnasta aina 0 metriä. Kerran kokeilin uudelleen käynnistystä, jonka jälkeen korkeudeksi kello näytti treenin alussa 180 m todellisen ollessa 155 m. Flow näyttää ko kohdalle näin jälkikäteen hieman alle 240 m ja samaan paikkaan palattuani kolmen tunnin hiihdon jälkeen noin 165 m.
Melkoinen arvontakone.
Annoin palautetta Polarille virheellisestä tuotteesta. Saas nähdä mitä vastaavat.
Paikannus ja syke ovat käyttööni riittävän tarkkoja.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Minulla teki Grit X vähän samaa. Joka treenin alussa oli noin 100m alamäkeä, vaikka olisi jonnekkin vaaralle noussut ja pois tullessa saattai antaa negatiivista korkeutta. Laitoin palautetta, käskivät tehdä huolto pyynnön. Viikon verran meni, kun tuli takaisin ja vaikuttaa että korkeusmittaus pelaa paremmin kuin uutena.
Täällä sama vika, eli korkeus on alussa ihan pielessä. Täytyypä olla yhteydessä huoltoon.
^Perus-GritX-kuraa. Mun Gritti kävi kanssa huollossa syksyllä korkeusmittauksen epäjohdonmukaisuuden takia. Ei se nytkään ole kovin kummoinen. Välillä toimii kutakuinkin virheettömästi, varsinkin hidasliikkeisissä suoritteissa (esim. Kävely). Vähänkin vauhtia lisää ja epävarmuus lisääntyy. Korkeuden asettaminen käsin ei sekään pelasta tilannetta.
Onkohan vantage v2 yhtä huono?
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Pari kuukautta Grittailua takana, minulla näyttää säännöllisesti n 5m eroa lähdössä ja paluussa (sama paikka).
Yleensä kello on takin alla joten tarkkuus on tyydyttävä.
Juuri äsken tehty 2h pyörälenkki lähti korkeudesta +4m (oikea 15m, en korjannut käsin lähtiessä) ja päättyi samaan pisteeseen korkeudella -8m. Kello vaatteiden päällä.
Minulla oli tänään tuollainen 10km hiihtolenkki. Lenkin alku- ja päätepisteet samat ja korkeus n. 15 m merenpinnan yläpuolella.
Gritissä (onko muissakin Polareissa) on automaattinen korkeuskorjaus, joka toimii jonkun hetken päästä suorituksen aloittamisesta. Kello tekee tsekkauksen onko se nyt 2 kertaa.
Kokeilkaas asettaa korkeus suorituksen alussa käsin. Seuratkaa mitä tekee. Mulla korkeus vaeltaa tuossakin tilanteessa.
GritX-korkeusarpajaiset jatkuvat.
Pe 1h juoksulenkki. Lähtiessä korkeus asetettu käsin 16m. Palatessa samaan pisteeseen korkeus 5m.
Su 2h fillarilla. Lähtiessä korkeus asetettu käsin 16m. Palatessa samaan pisteeseen korkeus 2m.
Mutta pe 1h kauppa/kävelyreissu. Automaatti määritti korkeudeksi 6m ja palatessa samaan pisteeseen korkeus 5m. Kävelyreissut menee pääsäätöisesti hyvin. Vauhdikkaammassa menossa tuo ei pysy mukana.
Onko se korkeus nyt niin oleellinen tieto? Tottakai siinä pientä heittoa on, kun olosuhteet muuttuu. Lähinnä se on kai suunniteltu havaitsemaan välittömät muutokset eikä absoluuttisia lukemia "pitkällä" aikavälillä.
^Just noin ellei sitten vuorille kiipeä... Suunnon korkeusmittarikin näyttää sitä sun tätä...
Juu ei ole niin oleellista. Enempi kiinnostaa onko tämä taso se mihin Polar pystyy vai onko jotain vikaa tässä yksilössä. Ja että onko toiset mallit tai merkit tarkempia. Itselle jäi Suunnosta tarkempi kuva mutta voi olla, oma että otos jäi liian pieneksi...
Polar on hehkuttanut Hillsplitter-ominaisuuttaan mutta kuinhan se voi antaa mitään järkevää ulos jos järvenjäällekin vehkeet tekee mäkiä?
Aina kun lämpötila muuttuu, niin muuttuu ilmanpaine ja sen myötä kellon ilmoittama korkeus. Siksi kello näyttää eri lukemaa A->A lenkeillä.
Järven jäälläkin saattaa tapahtua kaikenlaista kummaa jos kelloa pitää välillä hihan sisällä tai aurinko lämmittää sensoria.
Se mittari toimii ehkä parhaiten, kun olosuhteet on suht vakiot ja silloin se tunnistaa mäet ihan ok, ainakin oma vantage V. Joskus on kiva pyörälenkillä mitata mäkien korkeuksia ja jyrkkyysprosentteja.
Kirjanmerkit