Miten on sujunu elämä Grit:n kanssa? Houkutteleva vaihtoehto kyllä ja mitä olen vertaillut Garminia vasten niin saisi edullisemmin hyvän kellon harrastuksiin.
Minulla hajosi vanha V800 lopullisesti toissapäivänä ja hain eilen Gritin. Melko korkea tämä on ranteessa mutta toisaalta tosi kevyt. Rannesyke vaikuttaa antavan paljon paremmin lukemia kuin Suunnon Spartan sport joka ei toiminut mulla käytännössä siinä suhteessa yhtään. Tänään menen ensimmäiselle pyörälenkille ja taidan tarkoituksella jättää sykevyön pois ja katsoa miten pelittää.
Tykkään tästä näyttötaulusta, jossa kiertää seuraavan 9 h sää ulkokehällä
Toi on myös kiva toiminto, että kun käden kääntää kelloa katsoakseen syttyy tauluun hento taustavalo. Yöllä kelloa katsoessa näkee ajan ilman, että täytyisi napista laittaa varsinainen valaistus päälle.
Mutta miten herätyskelloon pääsee herätystä laittamaan helpoimmin? Tuntuu monimutkaiselta mennä vasen alakulma, oikea yläkulma, keskinappi (asetuksiin), kaksi oikeaa alakulmaa (kello asetuksiin) ja tupla keskinapilla eteenpäin herätyksiin, siitä taas oikealla alakulmalla kertaherätykseen, valita se keskinapilla ja sitten vasta pääsee säätämään aikaa!!!
V800 laitteessa pysty oikaisemaan pitkällä vasemman yläkulman painamisella. Tämä laite vetää siitä näppäimet lukitukseen.
Herätyskelloon pääsee vetämällä näytön yläreunasta alas.
^ Itseä se automaattinen taustavalo häiritsi yöllä. Sen saa pois kun laittaa kellon älä häiritse tilaan, jonka voi myös ajastaa öiksi.
Tänään tuli käytyä hakemassa Gritti. Seuraavaa treeniä odotellessa!
Ainakin näin muutaman päivän perusteella toimii kuin wanha junan vessa. Syncci livahtaa luurin kautta nettiin samoin tein. Vielä kun tuo lataus'alusta' toimii ongelmitta niin iso parannus v800:n. Plussana valtava kasa uusia käyttämättömiä ominaisuuksia.
Välillä tuo sykkeen mittaus on kyllä ihan mitä sattuu. Äskenkin näytti että sykkeet 126 vaikka ranteesta tunnusteltuna ei juuri mitään, sisällä töissä istuskellut ja korkeintaan kahvia hakenut. Lisäksi päivän korkeimpana ilmoitetaan 119 joten aivan kuin tuo näyttössä oleva sekoilisi ja jokin sisäinen laskuri pysyy lähempänä totuutta tai sitten tuo karsii jollain logiikalla huippuja ja mahdollisia mittavirheitä pois.
Se toimii ihan samoin kuin kaikki muutkin ranteesta mittaavat ja nuo luvut aiheutuu liikkeestä ja huonosta kontaktista. Ne suodatetaan sitten pois ja sen takia flow:ssa ne näkyvät oikein. Jostain syystä vaan Polar ei ole saanut/jaksanut korjata tuota näytöllä näkyvää lukemaa.
Grit X on päätynyt oman hankintalistani piikkipaikalle Ambit3:n seuraajaksi. Onkos tästä löytynyt mitään isompaa moitittavaa? Arvosteluissa tätä pidetään parhaimpana Polarina ever mutta ei kait se pelkkää aurinkoa ole?
Rannesykemittaus on henkilökohtaista ja navigointi Komootin kautta vähän niin ja näin. Onko vielä ehtinyt löytyä teknisiä ongelmia tai softabugeja?
Mulla on toiminut moitteetta. Ei ole bootannut kertaakaan ja muutoinkin olen ollut tyytyväinen. Synkronointi puhelimeen edellyttää vain jostain syystä välillä sitä, että käynnistä puhelimen uudelleen.
Hyvä kello se on ja toiminut moitteetta itselläkin. Vähän harmittaa Polarin nykyinen linja, että kellot saa sen yhden tai kaksi päivitystä ja sen jälkeen siirrytään seuraavaan malliin.
Hä? Vantaget saaneet kuusi päivitystä: https://www.polar.com/en/vantage/updates
Kyllä ja ne olivat ne jotka luvattiin jo kellon tullessa myyntiin ja niistä oli iso osa sellaisia jotka toivat ominaisuudet samalle tasolle mitä edeltäjässä olivat. Viimeisin päivitys taisi olla ainoastaan sellainen jota ei alkuperäisessä roadmapissa ollut. Polar itse sanoi, että ellei jotain isompaa bugia ilmene, ei mitään uutta ole tulossa päivitysten muodossa Vantageen ja Grit X:ään. Vantage V2 on tulossa tämän vuoden puolella näillä näkymin. Enkä siis nyt hauku firmaa sen kummemmin, Vantage V ja Grit X on itselläkin ja tykkään niistä kyllä, lähinnä Garminin tapa tuoda uusissa kelloissa julkaistuja ominaisuuksia päivitysten muodossa edeltäviin malleihin tavallaan pidentää kellon käyttöikää ja antaa tunteen, ettei vanhoja asiakkaita ole unohdettu. Nämä eivät kumminkaan ole mitään 100€ hinnat alkaen malleja.
Ei minulle ainakaan fenix3:seen tullut mitään fenix5:sen ominaisuuksia tai sitten vaihdoin leiriä liian nopeasti paskan sykesensorin vuoksi. Itsekin olen todella tyytyväinen Vantage V käyttäjä.
Onko lisäinfoa tuosta V2:sta?
Mites muuten barometrinen korkeusmittaus on pelittänyt? Jollain foorumilla joku valitti, että vaikka lähtö ja paluu oli yks ja sama piste, niin Gritti näytti 20m eroa....
^Juu tiedän kyllä toimintaperiaatteen. Tässä tapauksessa ymmärsin, että kelissä ei ollut tapahtunut muutosta.
Eipä sitä ilmanpaineen pientä muutosta itse huomaa tai lämpötilan parin asteen nousua.
Mitenköhän herkkä se barometri on jos/kun ranne lämmittää kelloa 🤔
Muuten, mikä funktio lämpötilalla on korkeuden mittaamisessa? Eikös se ole ilmanpaine, jonka avulla korkeus mitataan?
Pv=nrt eli paine on suoraan verrannollinen lämpötilaan eli periaatteessa joo, toinen riittää.
Voi olla minun kommentti Juoksufoorumilta. Unohdin sinne päivittää mutta kyseessä oli viallinen painesensori. Maanantaina kello polarille ja saman viikon keskiviikkona oli kello huollosta takaisin. Sen jälkeen korkeuslukemat olleet loogisia.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
^Sepä se (negatiivinen) kommentti tosiaan olikin. Hyvä, että vika löytyi ja korjaantui. Aika vähän tuosta barometristä löytyi kommentteja. Uhrenundtouren.comin kaveri oli testaillut ja ihan toimivaksi todennut.
Kävin tänään paikallisessa urheilumyymiössä ja samalla vilkaisin ohimennen Gritin dummy-versiota. Ihan jees kaikin puolin.
Josko sitä sitten huomenna tilausnappulan kimppuun...
Ei oikeen polarin softa taivu pätkissä nukkumisen tunnistamiseen. jos yöllä herää ~4h unien jälkeen ja nukahtaa uudestaan vaikka reilun tunnin päästä ja taas nukkuu ~4h niin tuo ottaa jomman kumman pätkän yöuneksi ja toteaa että paskasti nukuttu. En onneksi ostanut tätä tuon takia mutta kunhan huomiona kun tuota joskus vilkaisee tai se ruudulla toteaa että kohta kuolema kuittaa univelat.
Todennäköisesti kello hanskaisi tuon paremmin, jos mittaukseen käytettäisiin 4 tunnin sijaan koko yötä.
Nyt on vajaa viikko käytetty Grittiä. Pari ihmetystä. Unimittaus on minusta hiukka liikaa positiiviseen päin kallellaan. Se ei tosiaan osaa erotella kunnolla valveillaoloa unesta. Tällöin katkoksia on toki enemmän, joka antaa viitettä valvomisesta mutta todellista valvomisen määrää se ei kerro. Muutama yö vasta takana niin ehkäpä tuo kehittyy ajan kanssa.
Toinen ihmetys on barometrinen korkeus. Rauhallisilla kävelylenkeillä lähikulmilla se on mennyt ihan yks yhteen Google earthin kanssa mutta tänään 3h fillarilenkillä se oli enempi kujalla kuin olin odottanut. Lähtiessä määritin lähtöpisteen korkeuden käsin (Google Earthin mukaan) ja lenkin jälkeen palatessa samaan pisteeseen eroa oli 11m. Ja muutenkin matkan varrella oli ihmeellisyyksiä ja erimielisyyksiä Google Earthin kanssa. En sitten tiedä voiko tuossa olla joku häikkä tai sitten vaan olen tottunyt liian hyvään Ambit3:n kanssa.
Mutta ei ihme jos Hill Splitter näyttää mitä näyttää.
Muutoin kello pelaa mallikkaasti ja Polarin toimintalogiikka on ollut helppo omaksua.
EDIT: Exporttasin Flow:sta eilisen reissun GPX ja TCX-filut. Siinä missä GPX-filen korkeustieto vastaa aika hyvin kartta-aineiston korkeustietoa, TCX:n filussa saman pisteen korkeustieto on välillä aivan kujalla. Onkohan nyt niin, että joko Flow p.skoo korkeustiedon tai sitten kellossa joku (paineanturi)? Kellossa ja Flow:ssa reissun korkein kohta ei ole sama, eroa pari metriä.
jalkkis muokkasi tätä : 21.09.2020 at 08.42
Laitetaan vähän päivitystä kadenssianturiongelmaan;
Ostoliike (Porin Intersport) hoiti Polarilta tilalle uuden kadenssianturin, joka toimii hyvin. Grit-X osaa myös ottaa anturit käyttöön fiksusti eli valitsee lajin (maantiepyöräily itsellä) ja mittari löytää toiminnassa olevat anturit. Eli vika näyttäisi olleen kadenssianturissa, eikä Grit-x tai Polar Flow.
(alkuperäisen viestin ongelma: Kahdella edellisellä harjoituksella kadenssimittaus lakkasi toimimasta lähes alussa (tallentuneessa ajassa 2min 25sek), eilisessä kesti varmaan saman aikaa päällä. Flow:ssa kadenssi näyttää 2:25 -> nollaa. Ongelma ei liene anturin asennossa, koska uudella lenkilläkin se alkoi siis mitata.Anturi on aivan uusi (alle 2 kk) eli ei pitäisi olla patteriongelmakaan.
Laitoin äsken kyselyä Polarin tukeen, katsotaan, mitä vastaavat.)
Mulla grit on toiminut muuten mutta uintimatkan mittaus ei toimi sitten yhtään. Jo polar v800 mittasi oikein ja luotettavasti. Osasi erottaa myös vapaan ja rintauinnin matkat toisistaan vaikka vaihtoi tyyliä kesken harjoituksen. Grit mittaa vapaata ihan päin seiniä. Viimeksi 50 m altaassa oli sadan metrin jälkeen uitu muka 450 m. Ja 17 minuutin uintini lopputulos oli 2200 metriä. Pitäis varmaan mennä kisoihin.
Kirjanmerkit