ElectrobikeRide
Sivu 49 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 1607

Aihe: Flatbar Gravel...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ei paha! Jotenkin tuo Lidl värityskin toimii.
    Kappas, taitaa olla eka kerta kun nurelta pukkaa jopa positiivisen sävyistä kommenttia Trekistä. Kaikenlaista.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

^ Johtunee varmaan että nykyiset pyörät usein maantien harmaita, liman vihreitä tai vastaavia väritykseltä, tuo todella pirteä eikä kuitenkaan ihan "Lidl".
    En kylläkään ole Trekiäsen kummemmin arvostellut, ainoastaan en pidä hinta/laatusuhdetta hyvänä ja liikaa ratsastavat "Made in USA" maineella kuten kylläkin pari muutakin merkkiä. Hyviä pyöriä muttei mitenkään poikkeavia enää tänä päivänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    ^ tuollaiset laitat. Jos jostain kaupasta löydät… https://www.bike24.com/p2354846.html
    Tuolaiset innerbarit mulla on omassa suoratankoisessa (18 asteen taivutus) täysjäykässä maastopyörässä, jota olen hiukan modannut gravel suuntaan. Todella pätevät ja todella pätevä pyörä kaikkialle.

Itsellä kyllä optio jos kauden jälkeen tuntuu tylsältä niin rakentaa maantietangolle, pikku homma ja ajankulua sekin olisi mutta katsotaan...
    Muista kuitenkin, että sun olkapäävaiva estää droppitangon käytön.

Jack, kaikkeen tottuu, kärsimysten kautta mutta johonkin totuttava. Miettinyt kaikenmoista tri tanko systeemejäkin mutta ensi viikolla viisaampi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Itse pohtinut tätä kans, kun tekisi mieli periaatteessa rakentaa tuollainen suoratankograveli työmatkapyöräksi. Jos runko on riittävän pitkä niin se on sitten myös törkeän korkea. Taitaisi paras tulos tulla kuitenkin XC-pyörän runkoon niin ei olisi kilsan emäputkea. Kippuratangon reach on 409mm ja 90mm stemmi. Maastureissa reach on siellä 490-500mm ja stemmit 55-60mm. Tätä vasten nuo flatbar gravelitkin tuntuu aika lyhyiltä.

Tällä hetkellä tuossa ajossa on ihan puhdas hybridi. Reach 400mm ja 100mm stemmi. Malliston isoin runko. Emäputki yli 200mm. Ajoasento tuntuu turhan pystyltä ja vastatuuleen tuolla on ihan perseestä ajaa. En kyllä tiedä voiko eri tyyppisiä pyöriä edes näin suoraan vertailla. Kippuratangossa tulee toki ohjaustangon reach vielä päälle.
    Nykyaikaiset xc pyörät ovat kyllä kivan matalia. Noihin saa liki saman dropin satulasta tankoon, mitä maantiellä ja gravellissakin. Leveän stongan kanssa gravelli tuntui itseasiassa laiskemmalta mitä mondrakeri.

Jäykkäperäisenä tuollainen sika kevyt xc peli ja leveää sliksiä alle. Ai että on kiva ajaa korttelirallia. Näitähän nurekin aiemmin suositteli ja haukkui hybridit. Kunnes tajusi perustaa flatbar gravelli ketjun ja rakentaa hybridin...

^ Juupa juu, mä sentään jotain mitä sä et koskaan tehnyt. Hauskaahan on tuo että jos vaihdan jotkin +40 milliset paskanruskeat renkaat alle niin kaikki nyökyttelee gravelin suuntaan mutta niinhän se menee, maailma on hyvin musta/valkoinen :-))

Jack, kaikkeen tottuu, kärsimysten kautta mutta johonkin totuttava. Miettinyt kaikenmoista tri tanko systeemejäkin mutta ensi viikolla viisaampi.
    Onko missään vaiheessa käväissyt mielessä, että ne kaikki tuolla aikasemmin ”besserwissereiksi” ja ”insinööreiksi” haukkumasi voisivat sittenkin olla edes vähän oikeassa ja yritätkin väkisin totuttaa itseäsi johonkin, joka onkin auttamatta epäsopiva? Voisko bikefitistä olla apua? Niin tai ei ehkä sittenkään, koska:

Joillekin numerot tärkeitä, toisille se että pyörä on sopiva ja mieleinen.
    IMO tämä on yksi foorumin surkuhupaisimmista ketjuista. Mutta onneksi runkoa voi aina vaihtaa. Vaikka joksikin sellaiseksi, joka on oikeasti suoralle tangolle tarkoitettu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Ei siis ole sopivuus ongelmaa, lähinnä ajankulua mietin. Runko ihan toimava.

Toisaaltaan olis se huvittavaa että liki 40 vuoden jälkeen menisi BikeFitiin ja toteaisi sen olevan samaa mieltä kuin itse...?

Surkuhupaista on vain se että jos joku tekee jotain mitä muut eivät ole hyväksyneet ja silloin leimataan toisten tekemiset "vääriksi".

Ootko sä edes ajanut sillä?

Surkuhupaista on vain se että jos joku tekee jotain mitä muut eivät ole hyväksyneet ja silloin leimataan toisten tekemiset "vääriksi".
    Eikö sillä bike-fitin kyseenalaistamisella liikuta ikäänkuin samalla asialla?

​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."

^^Copi, jep, aamulla pikku lenkki....

Zort, mä keskustelin ennen rungon hankintaa pitkän tovin rungon suunnittelijan kanssa suoratankoisuutta käsitellen monesta kantista. Hänellä saman rungon teräsversio suoralla ja missään vaiheessa tyrmännyt näkemyksiäni eikä ollut kyse vain myyjän pakkomyymmistä, siis tulee mieleen että kumpaan luottaa, kaveriin joka suunnitellut yli 200 runkoa usealle merkille tai tämän palstan "asiantuntijoihin".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mutta onneksi runkoa voi aina vaihtaa. Vaikka joksikin sellaiseksi, joka on oikeasti suoralle tangolle tarkoitettu.
    Rungon valinta riippuu kropasta ja mitä siltä pyörältä haluaa
    Haluaako nenän tankoon vai taivaaseen
    Onko pitkät jalat ja lyhyt yläkroppa tai toisinpäin
    Vähinten tarjontaa löytyy jos haluaa nenän tankoon ja on lyhyet jalat + pitkä kroppa.
    Suht normaali kroppaselle Grizl M koosta tuli hyvä, runko on suht pitkä, reach 402, emäputki lyhyt 138, satulasta droppia tankoon n 100. Joillekin toiselle saman pituiselle tuo ei tietysti olisi hyvä.

^ Juuri näin, kaikki on yksilöllistä ja sekin kun ikää tulee niin ei ole enää nuori ja urheilullinen jolloin runko/aihio valitaan sen mukaan.

Tuollainen vanhempi maastopyörä, esimerkkinä minun lyhytjoustoinen xc tai vaikka vanhempi epic ht ovat geometrialtaan aika lähellä spessun näkemystä suoratankogravelista. Poikkeuksena mm. maavara joka maasturissa on korkeampi. Tämä on aika luonnollista, kun maasturia on aika pitkään kehitelty ja säädetty ja ratkaisut/geometriat hyväksi todettu. (uudemmat xc:t on keulakulmaltaan aika paljon loivempia, reach on kasvanut ja stemmi lyhentynyt, mutta yleisesti ottaen ohjaamon pituus taitaa kokonaisuudessaan olla aika sama kuin noissa vanhemmissa)

Jos numeroita haluaa katsella niin ohessa mun pyörä (esimerkki vanhemmasta xc:stä), spessun diverge evo suoratanko ja spessun diverge kippuratanko
    Eli spessun insinöörien mielestä droppi divergestä ei tehdä suoratankoa vain tankoa vaihtamalla, vaan suoratankodivergen runko on aivan erilainen, 40 mm pitempi reach, loivempi keulakulma, akseliväli 60 mm pitempi (joka käytännössä kaikki edestä) sekä trail jonkin verran pidempi.

lisäys: tämä nyt yleisellä tasolla eli tangon vaihto vaikuttaa mm ajoasentoon, ohjaustuntumaan ja herkkyyteen joihin voidaan vaikuttaa rungon pituudella, keulakulmalla ja trailila (näin olen ymmärtänyt)

mutulla sanoisin vielä että divergen suoratanko on edelleen ajoasennoltaan pystympi kuin droppitankoinen

https://geometrygeeks.bike/compare/c...works-2021-58/

^^Copi, jep, aamulla pikku lenkki....

Zort, mä keskustelin ennen rungon hankintaa pitkän tovin rungon suunnittelijan kanssa suoratankoisuutta käsitellen monesta kantista. Hänellä saman rungon teräsversio suoralla ja missään vaiheessa tyrmännyt näkemyksiäni eikä ollut kyse vain myyjän pakkomyymmistä, siis tulee mieleen että kumpaan luottaa, kaveriin joka suunnitellut yli 200 runkoa usealle merkille tai tämän palstan "asiantuntijoihin".
    En tarkoittanut rakentamaasi pyörää (eikä mulla ole siihen mitään kommentoitavaa, pääasia että olet itse tyytyväinen) vaan bikefitin väheksymistä ylipäätään. Täällähän ei tarvitse kuin mainita sanan bikefit niin voi jo arvata kuka on ensimmäisenä kommentoimassa että ei sellaista tarvita. Kaikkien ei tarvitse käydä kokeilun ja erehdyksen prosessia saadakseen kropalleen sopivan ajoasennon. Se voi pahimmillaan olla hyvinkin kivinen tie kulkea. Minusta moinen bikefitin dissaaminen vaikuttaa lähinnä itsekehulta sen sijaan että siitä olisi juurikaan apua kenellekään.

^Muistaakseni en ole suoranaisesti dissannut bikefittiä, korkeintaan kyseenalaistanut sen välttämättömyyttä. Ja se mikä toimii itsellä niin ei ole mikään (hyvä) esimerkki muille ja tuskimpa mitenkään itseäni kehu vaan en arvosta kaikkia "asiantuntijoita".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tuleeko tuon Trekin kanssa soralla sellainen fiilis, että taidanpa luukuttaa -ihan spontaanisti- irtosoraa, nyt rällätään!

Mielestäni gravelin tärkein ominaisuus on, että se synnyttää soralla ajettaessa halun ajaa (myös kovaa).
    No joo, kyllähän gravelilla tulee helposti sellainen "hei me ajetaan"-fiilis. Mutta itse olen laittanut sen käyrän tangon piikkiin. Mutta voihan se johtua geostakin.
    MRe: kommentissa on mun mielestä koko suoratankogravelin ideaan perusteltu epäily. Jos tarkoitus on olla nopein, niin silloin luonnollisesti valitaan nopein pyörä, mutta jos tarkoitus on pitää hauskaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    En tarkoittanut rakentamaasi pyörää (eikä mulla ole siihen mitään kommentoitavaa, pääasia että olet itse tyytyväinen) vaan bikefitin väheksymistä ylipäätään. Täällähän ei tarvitse kuin mainita sanan bikefit niin voi jo arvata kuka on ensimmäisenä kommentoimassa että ei sellaista tarvita. Kaikkien ei tarvitse käydä kokeilun ja erehdyksen prosessia saadakseen kropalleen sopivan ajoasennon. Se voi pahimmillaan olla hyvinkin kivinen tie kulkea. Minusta moinen bikefitin dissaaminen vaikuttaa lähinnä itsekehulta sen sijaan että siitä olisi juurikaan apua kenellekään

Jopossa on muistaakseni pysty ajoasento -voiko sellaisen kanssa mennä bikefittiin ja toivoa ajoasentoa säädettäväksi?

Flatbar Gravel...

Muistaakseni Jopossa on säädettävä ohjaamo

Edit: lisäsin ton hymynaaman perään ettei ymmärrettäis liian yksitotisesti

zort muokkasi tätä : 07.07.2024 at 15.19

Mä veikkaan että jos Jopolla yrittää kuntourheilua eli about 20-25km/h keskinopeuksia lenkeillä, loukkaantuminen on lähes varma asia.

hyvä linkki lukea että miten asiat olivat 90 luvulla https://bikefit.com/pages/our-missio...-every-cyclist

pyöräilystä en juuri mitään tiedä, mutta liikunnasta, mittaamisesta ja tämän puolen kehityksestä on käytännön kokemusta. Meidän varmaan täytyy erottaa eri kontekstiin aktiivinen kuntopyöräilijä. Mutta noin maalaisjärjellä, jos ajaa viikottain useita 20km lenkkejä ja tavoittelee 25km/h tai jopa yli keskinopeuksia, on voiman/tehon tuotto sitä luokkaa että ergonomian on oltava kunnossa tai loukkaantuminen on lähes 100% varmaa. Tässä kontekstissa oikea mitoitus on välttämättömyys. Se että 90 luvulla ei ollut mittalaitteita ja että moni polki itsensä rikki, ei perustele sitä etteikö tänä päivänä nämä asiat olisi välttämättömiä suuremman tehon liikuntaan. Ihmiskehoja on hyvin monenlaisilla mittasuhteilla, eikä eripituiset jalatkaan ole harvinaisuus.

eli teidän pitäisi jotenkin erottaa eri konteksteihin nämä eri pyöräilyn muodot. Itsellä nikishi comp sld marketti hybridipyörä ja heti tämän kesän ensimmäinen huomio on että ote ohjaustangosta on hartioita leveämpi. Näinollen liian matala asento tässä olisi melko luonnoton. Eli tällä ajellaan melko pystyssä töihin ja pyritään niissä rajoissa kuntoilemaan ja vältellään rikkomasta kehoa. Näillä kokemuksilla mun seuraava pyörä joskus on maantiepyörä ja ennen hankintaa käyn bikefit mittauksessa. Mutten usko että jopon tai nuren pyörän käyttötarkoitus on sama. Toisaalta silloin myös voi olla pohdinnan paikka siinä että paljon sijoittaa rahaa perus liikkumisvälineeseen.

auttaisiko toi kontekstin miettiminen tuossa bikefit kiistassa?
    gravel muokkasi tätä : 07.07.2024 at 19.17

Zort, Jopon ohjaamo on kprkeus suunnassa säädettävä...

Gravel, onhan täällä kaveri joka modaa Jopoja ja ajaa niillä pitkiäkin ja suht nopeita lenkkejä, siis loppupeleissä on iso osa siitä kuskista kiinni. Nuorempana kun ekan retkipyörän/gravelin hankin niin tankojen leveydet oli aivan eri luokkaa kuin nykyään, selkeästi kapeampia ja jossain vaiheessa tuli tuo hartianleveys määritelmä yleiseksi joillekin tankotyypeille. Itse ole tuohon uuteen hakenut huonolla menestyksellä tankoa jonka saisi kavennettua tarpeeksi kapeaksi. Oma hartialeveys hieman yli 50cm ja tuo nykyinen 640millin tanko liian leveä. Suorissa tangoissa on se ongelma ettei pysty kaventamaan riittävästi niin että vivut ja gripit (190mm) mahtuu luonnikkaasti. Joltakin valmistajalta kysellyt tangoista mutta esim. Schmolken tangon keskikohta on 200milliä joten minimissäkin jää 580milliseksi tanko... Itämaisesta KCNC:n tangosta kysellyt muttei kukaan vastannut joten haku jatkuu ja tuon vois tilata vaikka ihan testattavaksi kun sen verran edullinen.

Itse olen jokaisen rungon hankkinut pitkien harkintojen ja vertailujen (ruutupaperin) avulla ja ainakaan viiden viimeisen kanssa ei olla metsään menty. Toisaaltaan joskus kun lopetan köyhtymisen niin matkustan Tsekkeihin ja hankin mittatilausrungon!

Itse olen jokaisen rungon hankkinut pitkien harkintojen ja vertailujen (ruutupaperin) avulla ja ainakaan viiden viimeisen kanssa ei olla metsään menty.
    Ei ole edes kyse etten viihdy edellisen kanssa vaan on aavistuksen liian pieni runko makuuni.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Rungon valinta riippuu kropasta ja mitä siltä pyörältä haluaa
    Haluaako nenän tankoon vai taivaaseen
    Onko pitkät jalat ja lyhyt yläkroppa tai toisinpäin
    Vähinten tarjontaa löytyy jos haluaa nenän tankoon ja on lyhyet jalat + pitkä kroppa.
    Suht normaali kroppaselle Grizl M koosta tuli hyvä, runko on suht pitkä, reach 402, emäputki lyhyt 138, satulasta droppia tankoon n 100. Joillekin toiselle saman pituiselle tuo ei tietysti olisi hyvä.
    Jep, jossain vaiheessa tuolla aikaisemmin nostinkin Grizlin esimerkiksi sellaisesta rungosta, joka on niin pitkä, että varauksin voisi oikeastikin toimia hyvin suoratankoisena.

Mun surkuhupaisuuskommentin kimmokkeena oli lähinnä Nuren edellisen sivun maininta käyrätankoon vaihtamisesta, kun sen nykyistä edeltävän rungon kanssa käytiin tismalleen sama keskustelu ja myös silloin useampikin Nuren puoli-ivallisesti ”asiantuntijaksi” tai ”insinööriksi” nimittämä foorumihenkilö oli sitä mieltä, että runko on liian lyhyt suoratankoiseksi.

Edellinen runko:
    ^^En pahemmin mittaile ja lähinnä mennään sillä periaatteella että jos itsestä tuntuu hyvälle... Ja saahan tun vaikka kesän jälkeen muutettua maantietangolle jos ihan surkea tuli!
    Nykyinen runko:
    Itsellä kyllä optio jos kauden jälkeen tuntuu tylsältä niin rakentaa maantietangolle, pikku homma ja ajankulua sekin olisi mutta katsotaan...

Toisaaltaan joskus kun lopetan köyhtymisen niin matkustan Tsekkeihin ja hankin mittatilausrungon!
    Montako "flatbar gravel" -runkoa sulla on ollut tähän mennessä? Ibis, Cinelli nyt tämä? Vaikka nää kaikki olleet aika edullisia runkoja niin ei se mittatilausrunko olisi ollut enää kaukana. Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, kun sivusta seuranneena sulla taitaa olla melko poikkeuksellinen geometriatarve, kun varsinaiseen flatbar gravel hommaan suunnitellut rungot eivät ole kelvanneet.

Flatbar Gravel...

Itse olen jokaisen rungon hankkinut pitkien harkintojen ja vertailujen (ruutupaperin) avulla ja ainakaan viiden viimeisen kanssa ei olla metsään menty.
    No tässähän se villakoiran ydin tuli. Montako pyörää on mennyt pieleen ennen noita viittä onnistunutta? Olisko pätevä bikefit voinut olla avuksi?

jossain vaiheessa tuli tuo hartianleveys määritelmä yleiseksi joillekin tankotyypeille. !
    jos kokeilet lattialla punnerrusasentoa kahdella tavalla. Kädet lattiassa hartian leveydellä ja sit perään kokeilet samaa leveämmällä otteella ja ymmärrät. Sama jos roikut rekillä ja kokeilet näitä kahta. Kyse ei siis ole siitä että jossain vaiheessa on tullut hartianleveysmääritelmä jollekin tankotyypille. Kyse on ihan ihmisen biomekaniikasta. Jos halutaan kannatella kehonpainoa käsivarsilla, hartianleveys on ihmiselle rennoin/vähiten voimaa vaativa tapa tehdä se. Jos ote on suurempi kuin hartian leveys, on fiksua siirtää painoa pois käsivarsilta eli muuttaa ajoasentoa pystymmäksi. (Mutta hupsista, näinhän nämä eri pyörät on myös suunniteltu ja pystympi ajoasento mainittu hybridien kohdalla.)

Jotenkin tuli mieleen että ehkä aloittelevien pyöräilyliikuntaa harrastavien ei kannata tähän ketjuun liikaa syventyä vinkkejä etsiessään. Mutta toivottavasti harrastus on kivaa ihan jokaiselle! Kiitän ja kumarran omalta osaltani !

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gravel Katso viesti
    Mutta noin maalaisjärjellä, jos ajaa viikottain useita 20km lenkkejä ja tavoittelee 25km/h tai jopa yli keskinopeuksia, on voiman/tehon tuotto sitä luokkaa että ergonomian on oltava kunnossa tai loukkaantuminen on lähes 100% varmaa. Tässä kontekstissa bikefit on välttämättömyys.
    Onneksi olen onnistunut lenkkejäni tekemään vain 24km/h nopeudella, että olen välttynyt 100% varmalta loukkaantumiselta kun en ole tuommoisessa bf:ssä käynyt.
    Lienee tässäkin maassa kokolailla iso joukko vauhdin vammauttamia fillaristeja?

Sulla on varmaan oikean kokoinen pyörä ja ergonomia kunnossa. Tässä maassa on itseasiassa tolkuton määrä urheilijoita, joilla on jokin vamma joka olisi ollut vältettävissä. Samoin lopettaneita liikunnan harrastajia. Se on hyvä jos jotkut saa mitat kuntoon ihan itse, mutta luulen että monelta kilpapyöräilijältä on mitattu voimantuottoa ja katsottu asento kuntoon ihan myös yksinkertaisesti mittaamalla niitä asioita (kuten mm. Bikefitissä tehdään). Ei mielestäni ole ollenkaan huono ajatus, jos harrastaa pyöräilyliikuntaa isoilla tehoilla ja määrällisesti paljon. Tuskin kuitenkaan tällä foorumilla tämä ratkea. Suorituksen ja välineiden tarkastelu ihan mitattaviin suureiden suhteen on Itsestään selvyys kuitenkin monille lajista riippumatta jotka investoivat rahaa lajiinsa ja tekevät sitä määrällisesti paljon.Ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gravel Katso viesti
    Mutta noin maalaisjärjellä, jos ajaa viikottain useita 20km lenkkejä ja tavoittelee 25km/h tai jopa yli keskinopeuksia, on voiman/tehon tuotto sitä luokkaa että ergonomian on oltava kunnossa tai loukkaantuminen on lähes 100% varmaa. Tässä kontekstissa bikefit on välttämättömyys.
    Höpsistä. Viikossa tulee sulan maan aikaan keskiarvona parisataa kilometriä, keskarit 25-30 välissä. Ei loukkaantumisia, tai muita rasitusvammoja. Bikefitissä en ole ikinä käynyt. Enkä käy.

Samanlaisia aiheita

1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1296
    Viimeinen viesti: 06.10.2024, 17.27
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21