Johnny, kiitos.
En itsekään rumana pidä vaikka onkin nippusiteet! Ja painokin saatu pysymään maltillisena painavasta rungosta huolimatta.
Johnny, kiitos.
En itsekään rumana pidä vaikka onkin nippusiteet! Ja painokin saatu pysymään maltillisena painavasta rungosta huolimatta.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ Nippusiteistä, en löytänyt tuohon hätään kirkkaita klipsejä ja olen huomannut että niitä käyttäen kuoret kuistaa eikä pysy " ryhdissään".
Hyvältä näyttää, stonga menisi kyllä suorilta vaihtoon.
^Tuo tanko juuri se olennainen itselle, sopii kyllä ja tuntuu hyvältä.
Nippusiteen haluaisin kyllä nähdä muunlaisessa konseptissa kuin tämän. Tyylikäs fillarihan tämä muuten on.
^ Kun ei löytynyt mieleisiä klipsejä. Kirkkaat oli hakusessa jaTemulla olisi alumiinisia mutta en oikein viitsisi sieltä tilata... Kevääseen kuitenkin on aikaa...
Mustat klipsit olis varmaan sopineet nippusiteiden sijaan ihan hyvin, mun silmään.
Tuon kohdan vetäisin itse ylempää, kuori näyttää koskevan kuituiseen haarukkaan:
Ibiksessä satula suht samalla korkeudella tangon kanssa ja projektissa vajaa 10cm korkeammalla jolloin ajoasennosta tulee selkeästi sporttisempi, juuri niin kuin mielestäni pyörän täytyy olla.
Onko tässä nyt näin, kun molemmat on slämmättyjä ja jyrkästi miinuskulmaisilla stemmeillä ? Vai onko satulan paikka eri tai jotain muuta erikoista, ibiksen kiinteä etuhaarukka tms.
Voin kyllä muistaa/olettaa geometriatkin väärin, mutta muistaakseni molemmat on korkeita edestä
^Sivusta, Jarrujen kuoert lyhensin kapeammalle tangolle sopiviksi ja tuon takavaihtajan lyhentäminen vieä vaiheessa joten kyllä lyhenee. Toisaaltaan mitä merkitystä vaikka haarukkaan koskeekin? Omasta mielestä nuo klipsit pitäisi olla mahdollisimman huomaamattomat joten kirkas olisi paras.
^^JKO, mitä tarkoitat "Slämmätyllä" tässä yhteydessä?
^^^Käytän yleensä mustia nippusiteitä, valkoiset pistäisi silmään lähes joka pyörässä jos ei ole valkoista runkoväriä.
C- klipsit irtoilevat käytössä mielestäni turhan helposti, kun ulkonäkö on vasta toimintavarmuuden jälkeen omissa kriteereissäni.
^Haarukkaan jos koskee, tarvitsee suojateippauksen.
^Omassa tapauksessa nuo lähinnä kirkkaat nippusiteet sopii paremmin kuin mustat mutta sehän puhtaasti makuasia. Samaa mieltä noista klipseistä, niissä laatueroja ja lisäksi en pidä siitä että kuoret pääsevät liikkumaan niissä, näyttää kuin roikkuisivat.
Tosiaan, tuio vaihdevaijeri työn alla, on hieman liian pitkä makuuni joten kevääseen mennessä paranee.
Tarkoitan, että kummatkin pyörät on ilman spacereita ja vahvasti miinuskulmaisella stemmillä. Tällöin ne suurimmat säätövarat on tavallaan käytetty (suoratankoisessa ehkä tangon nousu lisäksi) jos pyörän etupään tosiasiallista korkeutta ajattelee. (kun pyörän stack+pakolliset spacerit on annettu tekijä ja sitä ei voi säätää)
Itse en pidä mitään spacer pinkkaa olennaisena jos pyörä muuten tuntuu hyvältä ja kyllähän tarvittaessa stemmin pituudella ja kulmalla voidaan kikkailla.
Ja onhan noissa spacerit, Ibiksessä 5mm alla ja 10mm yläpuolella sekä Nordestissa 10mm yläpuolella...
Tässä yhteydessä tarkoitin sitä, että kun pyörien asetukset on aika samanlaiset niin 10 cm ero korkeudessa kuulostaa kovin isolta. Toki kun Ibis on mtb ja siinä on mm. ilmeisen korkea etuhaarukka niin se voi sotkea asiaa .
Ibiksessä on a-c mitalta 490millinen keula. Tarkoitus noita kasatessa oli tehdä kaksi erilaista pyörää, Ibis selkeästi ikämiehelle sopivan rento ja Nordest nopeampaan sekalaiseen lenkkeilyyn.
Ibis noilla säädöillä ja osilla on hauska ja ainakin itselle sopiva paketti vaikkakaan suoranaista maastoajelua en ole harrastanut, enemmän juuri tuollaista FBG touhua.
Toisesta ajokokemukset pieniä mutta tuntuu niiden perusteella sopivalta. Kummatkin keveitä ja teknisesti täydellisesti toimivia ja ainakin omasta mielestä laadukkaita ja loppupeleissä ei rahaakaan ole paljoa mennyt. Tietenkin kaupasta saa halvemmallakin mutta silloin puuttuu "oman käden" ote.
nure muokkasi tätä : 30.10.2024 at 23.17
Nätti pyörä!
Ulkoset vaijerit on tietysti makuasia mutta tällaisessa metallirunkoisessa jotenkin sopivat kuvaan. Yksinkertaista ja käytännöllistä.
Ite oon saksinut nippusiteiden päät näillä, jolloin saa aivan tasaisen leikkauksen lukkoa vasten. Klipsit lentelee aina mihin sattuu, nippuside on toimiva ja kestävä.
^Kiitos, yksinkertaisuus oli itselle yksi pääpointteja ja siihen kuului ulkoiset vedot, laadukkaat mekaaniset jarrut, 1x11 voimansiirto ja muutenkin laadukkaat osat.
Itse leikkaan ihan vaan sivuleikkureilla ja pyrin kääntämään niin että siteen pää menee mahdollisimman näkymättömiin sisäänpäin. Klipseistä tosiaan samaa mieltä, huonolla omatunnolla mietin noita TEMUn alumiinisia että toimiskohan ja pysyisivätkö nekään paikalla.
Saiskohan tuosta jotain aikaiseksi https://nordestcycles.com/en/product/britango-3-frame ?
^saa, muttei mitään järkevää. Gravelissa 65 keulakulma, hei haloo.
^Eipä suoranaista gravelia haeta, sellaista miksi tuo on määritelty, täysjäykkää hauskanpito välinettä yleisajoon... Ei vaan viitsi joka projektille uutta ketjua aloittaa...
Tuossa toinen vaihtoehto samalta valmistajalta https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-2-frame
^sullahan on se Ibis, sehän on juuri sellainen.
^ Niin on mutta vaihtelu virkistää ja täytyyhän olla jotain näpertelemistä. Nuo Nordestin rungot ovat hieman pitempiä ja sopivat itselle vieläkin paremmin kuin nykyinen.
^ja satulaputken kulma jyrkkenee ja keskiö siirtyy taakse ja alas.
Mä olen gravelissa mielenkiinnosta kokeillut edessä 650b-kiekkoa ja takana 28-tuumaista, vastaa haarukan lyhentämistä. Niinkin pieni pudotus, sillä 650b-kiekolla oli 47-millinen ja 28-tuumaisella 42-millinen rengas, vei tuntuman oudoksi ja levottomaksi. Toiseen suuntaan, siis etupään korotus ei tunnu ollenkaan oudolta, päinvastoin.
Juu, en lähtisi Britangoa jäykällä keulalla rakentelemaan.
Haaveilin jossain vaiheessa titaaniversiosta, mutta jäi tuntuma, että 120mm keulallakin satulakulma tulisi omaan makuun liian jyrkäksi ja mitään 140:sta en nokalle halua.
Mulla oli taannoin Stantonin Sherpa (gen3) 100mm korjatulla jäykällä keulalla ja sekin tuntui kyllä hiukan omituiselta, juurikin satulakulman suhteen. Oli ihan ajettava, jopa maastossa, mutta ei mitenkään optimaalinen. Runko oli 120mm keulalle optimoitu.
Tuo Britango oli vain heitto ja kuitenkin tuo Sardinha menee lähemmäs nykyistä ja toiminee tuollaisella 490millisellä keulalla suht hyvin. Nyt vain täytyy kysellä Pedrolta sopivaa tarjousta Kingin ja kuitukeulan kanssa paketista.
Ellei sitten jollakin ole ehdotusta muusta vastavasta samassa hintaluokassa olevasta teräsrungosta...?
Omaksi iloksi aihio hankittu. Jossain vaiheessa Ibis palasiksi ja kaupaksi...
Kirjanmerkit