Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Jalkojen pituuseron kompensointi korotuspaloilla

Jalkojen pituuseron kompensointi korotuspaloilla

Minulla on oikea jalka aika selvästi lyhyempi kuin vasen. Eroa on aika vaikea itse mitata luotettavasti mutta pituuseroa lienee ainakin noin sentti. Kauan sitten on lääkärikin tästä maininnut terveystarkastuksessa (oli tosiaan lääkäri eikä terveydenhoitaja).

Puolierosto johtuvia oireita uskoisin olevan:
    - Istun satulassa oikealla reunalla, mistä johtuen hiertymiä tulee pelkästään vasemmalle puolelle (normaalisti ei tule hiertymiä mutta omalle mittapuulle eeppiset kilometrimäärät aiheuttavat niitä)
    - Oikea polvi tykkää kulkea vaakaputken läheltä, kun taas vasen menee suoremmassa linjassa kauempana vaakaputkesta
    - Oikeassa polvessa toisinaan kipuilua
    - Tunne että oikeanpuoleinen poljin olisi kallellaan poispäin pyörästä
    - Vasemmalla puolella niska ja hartiat väsyvät ja kipeytyvät enemmän

Sopivatko nuo oireet jalkojen pituuserosta johtuviksi? Aikaisemmin ei ole tullut mitää korokepaloja kokeiltua, koska olen pärjännyt jotenkuten ilmankin. Hieman arveluttaa tuoda pyörään mitään epäsymmetriaa. Ajoasennossa on toki vuosien varrella ollut aina jotain muutakin pientä tuunattavaa. Ikuisuusprojektihan tuo ajoasennon säätö on jo senkin takia, että oma kroppa ei pysy jatkuvasti samassa kunnossa.

Tilasin Shimanon korotuspaloja klosseille ja ajattelin lähteä testailemaan ensin korottamalla oikeaa puolta pari kolme milliä (säätöpaloilla onnistuu 1-5 mm).
    Onko joku muu kokeillut näitä korokepaloja ja kenties jopa hyötynyt niistä?

Tietty tyhmä idea ja hankalampi toteuttaa niin lyhyempi kampi toiselle puolelle...?

Lyhyempi kampi olisi varmaan kaiken kaikkiaan parempi. Korotuspala muuttaa polven ja lonkan kulmaa yläasennossa. Mutta korotuspalalla varmaan helpompi kokeilla. Toisaalta eipä jotkut budjettikammetkaan paljoa maksa, jos sellaiset on saatavissa. Kokeilee niillä ja katsoo miten toimii.

Pikakorjaus (teoria)
    Satula 5mm alemmas. Jos ei riitä niin 10mm asti.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Pro-kuskitkin korjaa jalkojen pituuseroa klossien kautta niin luulisi olevan tehokkain ja järkevin keino. Ainakin helpoin toteuttaa ja tehdä muutoksia kokeilumielessä.

Eri pituiset kammet tai satulan laskua 5-10 mm... kaikkea sitä kuuleekin. Varsinkin satulan laskulla tehdään kompromissi molemmille jaloilla ja eripituisilla kammilla polkeminen voi olla mielenkiintoisen tuntuista, kun toinen jalka menee pidempää kehää.

Aloittaisin tuolla parin - kolmen millin korotuksella ja lopulta 5 mm. En pitäisi lonkankulman pientä eroa erityisen isona asiana jos on ihan normaali liikkuvuus. Jos tarvii vieläkin enemmän niin sit saattaisin hakea apua osaavalta bike fittaajalta.

Itselläni myös joku 3 mm jalkojen pituuseroa, joka osittain korjaantuu tukipohjallisilla. Pyöräilykengän pohjallisessa on pieni korjaus eikä tuota ainakaan huomaa laisinkaan. Tosin edelleen huomaa paljon ajetusta satulasta pientä kulumiseroa eri puolilla ja väsyneenä voi toinen jalka mennä aika läheltä yläputkea. Mitään kipua ei aiheuta niin aina tullut lykättyä isompaa perehtymistä speedplayn korokepaloihin.

Itsellänikin toinen jalka on selvästi lyhyempi, mutta ei siitä aiheudu mitään ongelmia, koska satulan olen säätänyt sen lyhyemmän jalan mukaan. Kun se ylettää hyvin, niin eihän siitä tule mitään keinumista, vaan pidempi jalka vain jää hitusen enemmän koukkuun, millä ei ole mitään merkitystä. Jos aloittajan satula ei ole liian korkealla, niin voisiko ongelma johtua kuitenkin muualta, kuten eri kohdilla olevista istuinluista? Tai nilkan löysyydestä, koska nilkat ohjaavat polvia. Tai lihaskireydestä yms. Ehkä lantion asento voi olla vino, mikä voi johtua jalkojen pituuserosta alunperin, mutta itse jalkojen pituuseron ei pitäisi mielestäni itse pyöräilysuorituksessa tuottaa ongelmia, koska silloin toinen vain ylettää vähän helpommin kuin toinen. Luulen, että kyse on enemmän tuosta istumisesta, mitä siihen liittykään, kuten lantio ja istumaluut. Minulla istumaluista toinen on selvästi edempänä, joten osumakohta satulaan on eri. Sehän voi jossain satulassa tuottaa vinon istuma-asennon.

En tiedä miten toimii käytännössä mutta tosiaankin klossella pystyy ilmeisesti jonkin asteista korjausta tekemään niin että toisen jalan klossi on hieman eri kohdassa kuin toisen jalan, näin muistan jostain lukeneeni. Omakohtaista kokemusta ei ole joten en tiedä onko ihan puppua.

”Minulla on oikea jalka aika selvästi lyhyempi kuin vasen. Eroa on aika vaikea itse mitata luotettavasti mutta pituuseroa lienee ainakin noin sentti. Kauan sitten on lääkärikin tästä maininnut terveystarkastuksessa (oli tosiaan lääkäri eikä terveydenhoitaja).”

Aikoinaan valittaessani selkävaivojani selkäspesialistina tunnetulle lääkärille hän sanoi, että jaloissani on noin sentin pituusero. Sen jälkeen pidin monta vuotta toisessa kengässä kantapään alla korokepalaa. Myöhemmin kiropraktikko totesi, että ei niissä jaloissa mitään pituuseroa ole, vaan SI-nivel on virheellisessä asennossa. Asento korjattiin ja vaivat hävisivät. Pointtini on, että kannattaa selvittää, onko sitä pituuseroa oikeasti. Siihen en osaa ottaa kantaa, voiko mainitsemasi vaivat johtua SI-nivelen virheellisestä asennosta.

Jotenkin kyllä vierastan ajatusta eripituisista kammista. Siinähän tosiaan toinen jalka kiertäisi hieman pienempää kehää. Lyhyemmän kammen vaikutuksesta poljin (myös kenkä/klossi) jäisi kierroksen alavaiheessa aikaisempaa ylemmäs mutta kierroksen ylävaiheessa aikaisempaa alemmas. Korokepalojen vaikutuksesta kenkä ja klossi sen sijaan kulkisivät aina ylempänä.

Erilaisia satulan korkeuksia on tullut jo kokeiltua moneen kertaan ja nykyinen korkeus tuntuu parhaalta. Vielä alemmas lasketulla satulalla ajoasento tuntuu tukkoiselta ja siltä, että kaikki voima pitää tuottaa reisillä sen sijaan että pakara, reisi ja pohje työskentelevät yhdessä.

Klossit tykkään ehdottamasti pitää molemmissa kengissä mahdollisimman takana, koska se rasittaa jalkaterää ja akillestä vähemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peesi Katso viesti
    ”Pointtini on, että kannattaa selvittää, onko sitä pituuseroa oikeasti. Siihen en osaa ottaa kantaa, voiko mainitsemasi vaivat johtua SI-nivelen virheellisestä asennosta.
    Hyvä pointti. Asia kannattaisi ilman muuta selvittää kunnolla. Vaatii kuitenkin hieman vaivaa hakeutua spesialistille, joka pituuseron osaa oikein mitata. Esim. työterveydessä ei olla kiinnostuneita minun bike fit -ongelmista. Noita korokepaloja pystyn kuitenkin testaamaan aika vaivattomasti enkä usko, että voin isoa vahinkoa saada aikaiseksi pienellä korotuksella, vaikka se ei lopulta oikea ratkaisu olisikaan.

Valtavan suuriahan nuo oletetusta pituuserosta johtuvat ongelmat eivät ole olleet ja olen kyllä pystynyt pyöräilemään aika paljonkin. Viime aikoina tosin tuo vasemmalle puolelle painottuva niskan ja hartian kipeytyminen on alkanut haitata yhä enemmän. Hieronta pallolla ja putkirullalla, venyttely ja lihaskuntoharjoittelu auttavat jonkin verran. Pyöräily ei myöskään ole ainut syy niskan kipeytymiselle vaan kuormitusta tulee myös työssä ja arjessa.

Minulla kipeytyi vasen hartia aina noin puolen tunnin ajon jälkeen. Menin lopulta bike fittiin, jossa todettiin jalkojen pituusero (oikea jalka sentin lyhyempi). Oikean jalan alle haettiin 5 mm korotuspaloja ja tuplapohjallinen. Se auttoi asiaan aika lailla. Kun lisäksi muistaa pitää hartiat rentoina ja istua pikkuisen enemmän satulan oikealla reunalla, on hartiakipu pysynyt poissa ainakin minun tapauksessani.

Puolison jalkojen pituuseroa korjattiin fitissä ensin klossin säädöllä ja postissa tuli perässä shimanon klossinkorotuspalat. Maksimikorotus ja nyt pysyy peppu suorassa satulassa ja toispuolinen hiertymä alkaa parantua vuotuisista (20tkm/vuosi) kilometreistä huolimatta. Kehuu että hyvä tuli. Koko 5mm lisättiin.

Ihan hyvä että apu löytyy.
    Tuo jalkojen pituuseron kompensoiti lienee enemmän kuin vaan monimutkainen prosessi, riippuen siitä missä kohtaa pituuseroa on, kuten nivelet tai luut ja missä jalkojen asennossa, seistessä tai istuessa jne.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Samanlaisia aiheita

1. Q-factor ja jalkojen oikea etäisyys toisistaan
    By Myrkur in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 29
    Viimeinen viesti: 16.08.2013, 02.43
  2. Jalkojen virheasento polkiessa
    By tsr_exec in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 22.07.2013, 00.44

Kirjanmerkit

Viestin säännöt