ElectrobikeHuntteriGiantVelobeElectrobike
Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6
Näyttää tulokset 151 - 165 / 165

Aihe: Manitou Mastodon

Rengastila on kiinteä, ei sitä voi spacereilla muuttaa. Rengastilan rajoittaa se silta alajalkojen välissä, ja se on kiinteä osa haarukkaa. Mastodoniin menee markkinoiden suurin rengas Vee Tire 2XL (26x5.05"). Ja 29x3" mahtuu hyvin. Tuo 2XL on isompi kuin yksikään tietämäni 27.5" fatbikerengas. Tämä ainakin mun Mastodonissa, en tiedä miten 2. sukupolven haarukalle on tehty.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=sharing

Edit: En ole ollenkaan huomioinut surlyn uusia 24x6.2" renkaita. Ne eivät taida mahtui kuin Moonlanderiin kuitenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Rengastila on kiinteä, ei sitä voi spacereilla muuttaa. Rengastilan rajoittaa se silta alajalkojen välissä, ja se on kiinteä osa haarukkaa. Mastodoniin menee markkinoiden suurin rengas Vee Tire 2XL (26x5.05"). Ja 29x3" mahtuu hyvin. Tuo 2XL on isompi kuin yksikään tietämäni 27.5" fatbikerengas. Tämä ainakin mun Mastodonissa, en tiedä miten 2. sukupolven haarukalle on tehty.

https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
    Joo kiitos, leveyssuunnassa ne meneekin, kun leveys on sama. Ilmeisesti tuossa STD-mallissa pystysuunnassa rengastila olisi pienempi kuin EXT:ssä ja siksi isompi rengas kuin 753 mm halkaisijaltaan ottaisi siltaan kiinni haarukan pohjatessa. Oliko sulla siis STD ja nuo mahtuisi siihen ilman muutoksia?

edit: mietin hetkin uudestaan ja korjasin

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...17430059677335

Tuollahan nuo räjäytyskuvat on. Mitä eroa EXT:ssä on STD:hen niin tuolta voi tutkia.

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/...-travel-guides täällä on tosiaan hyvä dokumentaatio noista värkeistä kaikkineen.

Minulla ilmeisesti Manitou Mastodon 120 mm STD. En huomannut ongelmia pohjaamisen kanssa, mutta en hypi pyörälläni. Jos on pohjannut tuolla 2XL renkaalla niin varmaan on beaver guard pelastanut sitten, en tiedä? Surly Bud ja Johnny 5 on ne renkaat millä melkein aina ajan, ne ovat molemmat n 776 mm läpimitaltaan ja näitten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa. Testannut siis itse myös 29x3" knard ja 2XL 26x5.05" renkaita tuossa.

Minulla ilmeisesti Manitou Mastodon 120 mm STD. En huomannut ongelmia pohjaamisen kanssa, mutta en hypi pyörälläni. Jos on pohjannut tuolla 2XL renkaalla niin varmaan on beaver guard pelastanut sitten, en tiedä? Surly Bud ja Johnny 5 on ne renkaat millä melkein aina ajan, ne ovat molemmat n 776 mm läpimitaltaan ja näitten kanssa ei ole ikinä ollut ongelmaa. Testannut siis itse myös 29x3" knard ja 2XL 26x5.05" renkaita tuossa.
    Joo, sittenhän tuohon STD:ään pitäisi sopia mikä vaan. Noita Copilotin linkkaamia räjäytyskuvia tutkinkin jo aiemmin, mutta just tämä pohjaamisongelma jäi epäselväksi. Oma ajotyyli on ns. dynaaminen.

Mulla oli tuollainen EXT. Kyllä se siltä vaikutti, että sisäänjoustoa on rajoitettu nimeenomaan tuon takia ettei raapisi kruunu renkaaseen keulan pohjatessa.

Tuon Hayes-taulukon mukaan Jumbo Jim 26x4.8" olisi liian iso STD haarukalle, mun mielestä tuon taulukon voi pitää omana arvonaan. Ellen ole väärässä niin suomessakin myydään pyöriä joissa STD haarukka ja JJ 4.8" renkaat?

Ainahan noissa valmistajien taulukoissa on varmuusvaraa.

Tuon Hayes-taulukon mukaan Jumbo Jim 26x4.8" olisi liian iso STD haarukalle, mun mielestä tuon taulukon voi pitää omana arvonaan. Ellen ole väärässä niin suomessakin myydään pyöriä joissa STD haarukka ja JJ 4.8" renkaat?
    Jos JJ mahtuu, niin sitten pitäisi ilmeisesti tuo Al Mighty mahtua myös. Mikäli sinulla Bud ja Lou ovat mahtuneet, niin valmistaja on laskenut varmaankin aika lailla varman päälle.

Piti ihan lueskella tuosta. Kyse ei tosiaan ole siitä etteikö rengas mahtuisi, mutta jos sillä fillarilla ajaa ja käyttää jousimatkan, niin se tosiaan ottaa kiinni emäputken alapäähän, niinkuin copilt sanoi.
    STD malliin voi kai kanssa laittaa spacereita joka estää tuon pohjaamisen. Ainakin tässä ketjussa just suositellaan std mallia, jos tarkoitus on ajaa myös matalammilla renkailla.

https://www.mtbr.com/threads/manitou...039416/page-71

Mullekkin kyllä varmasti tulee jossain vaiheessa mastodoni keulalle, jos fatti pysyy talossa. Aika turha kampe tuo minusta on poluille ilman joustoa.

Itse halusin ennemin 120 mm joustavan STD:n kuin 100 mm joustavan EXT:n ihan geometrian takia.

Tuo 2XL taisi kyllä osua tosiaan, mutta kun välissä oli Beaver Guard lokari niin se rengas ei tarttunut. Johnny 5 ja Budin kanssa ei sellaisia ongelmia, ja saan kyllä haarukan pohjaamaan useinkin. Mun painolla.

Kokeilin 27.5x4.5 barbegazzia pro STD:hen, otin ilmat pois enkä saanut haarukan kruunua osumaan renkaaseen.

Edit. Ajatusvirhe, korjattu kaari--> kruunu
    stumpe muokkasi tätä : 08.01.2025 at 12.51

Piti ihan useaan otteeseen lukea tätä keskustelua kun ei meinannut saada mitään selvää. Toiset puhuu jarrukaaresta ja toiset kruunusta.

Eihän se etäisyys renkaasta jarrukaareen muutu missään vaiheessa joustoa. Eli jos rengas mahtuu pyörimään koskematta jarrukaareen niin ei se siihen koske vaikka keula pohjaisi.

Kruunu onkin sitten eri juttu. Jos rengas on liian korkea niin se voi pohjatessa osua kruunuun. Haraldilla välissä ollut roiskeläppä on pelastanut tilanteen, mutta jos tuollainen nappula pääsee kirraamaan kruunuun kiinni haarukan pohjatessa niin siinä jatkaa kuski matkaa suoraan etuovesta ulos aika hätäseen.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Morjesta,

Minulla on Helkama FE584 ja olen siihen laittamassa joustohaarukkaa. Silverbackin sivuilla on hyvään hintaan mastodonin haarukkaa tarjolla. Tuolla on tuo mastodon fat pro ext 120mm malli ja Manitou Mastodon Comp, Air fork, 120 mm. Meneekö molemmat 27,5"x4,5" renkaaseen? Onko jotain muuta mitä kannattaa huomioida kun teen päätöstä noiden väliltä?

Linkit tuotteisiin alla:
    https://silverbackbikes.de/products/...7052223b&_ss=r

https://silverbackbikes.de/products/...7052223b&_ss=r

Niin ja onko nuo nyt sitä gen 2 vai gen 3 mitä silverback myy?

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 24.12.2019, 18.32
  2. Manitou takuuhuolto?
    By Antza44 in forum Jousitus
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 25.06.2019, 15.19
  3. Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 22.11.2018, 22.03
  4. manitou tower comp
    By kaleva1 in forum Jousitus
    Vastaukset: 12