RideElectrobikeFenixKeinänen Oy
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Apua valintaan: Kona Big Honzo vai Orbea Laufey H30

Apua valintaan: Kona Big Honzo vai Orbea Laufey H30

Terve!

Ensimmäisen maastopyörän hankkiminen on tullut ajankohtaiseksi pyöräilykärpäsen purtua. Käytettyjä olen katsellut myös, mutta maltti ei enää riitä mieleisen löytymiseen.

Olenkin karsinut vaihtoehdot kahteen mielenkiintoiseen pyörään, Konan Big Honzoon ja Orbean Laufey H30:seen. Molemmat ottavat sisäänsä sekä 27,5+ että 29x2.6 kiekot, mikä onkin vaikuttanut siihen että nämä fillarit ovat finaalissa. Hintakin on tismalleen sama.

Pyytäisinkin foorumilaisilta jeesiä valintaan. Ajo tapahtuu alkuun helpohkoilla metsäpoluilla, mutta luottamuksen ja taitojen kasvaessa lenkit varmasti pitenee ja alustat monipuolistuu. Tässä vielä linkit pyöriin:

https://www.konaworld.com/big_honzo.cfm

https://www.orbea.com/fi-en/bicycles...cat/laufey-h30

Kiitos jo etukäteen!

Mulla on Big Honzo enkä löydä siitä mitään moitittavaa. Hauska peli. Jos nyt ostaisin pyörän saisi olla vielä pikkasen loivemmalla keulakulmalla ja pitemmällä keulalla. Mutta se johtuu vain täpäristä missä on nyt tottunut 65 asteeseen ja 160 mm...

Tuo keulakulma on yksi mitä mietin. Orbeasaa se on 65, eli loivempi. Reach Orbeassa taas on hieman lyhyempi.

Aloitin 15 v. tauon jälkeen pyöräilyn uudestaan ja hankin Big Honzo 2020 perusmallin kuukausi sitten.
    Geometriahan siinä on aivan huippua ja toimii erinomaisesti sekalaisessa polkuajossa ja myös kaupungissa. Pyörä on myös mielestäni hieno näköinen.

Ehkä ainut miinus on se, että laite on yllättävänkin painava. Alkuperäis kokoonpanossa + RaceFace Chester polkimilla kalavaaka heilahtaa kunnioitettavaan 15,7 kg lukemaan..
    Siitä kun poistetaan yhteensä 800 g sisäkumia ja lisätään 200 g tiivistyslitkua, ollaan 15,1 kilogramman painossa.

Minulla on ollut molemmat ja molemmista olen tykännyt. Big Honzon perusmallin möin levottomuuttani 😉 ja uudella Laufeylla on nyt ajettuna kuusi maastolenkkiä.
    Molemmat ovat ketteriä. Tuntuu siltä, että Laufey kuitenkin rullaa herkemmin esteiden yli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyöräsimo Katso viesti
    Minulla on ollut molemmat ja molemmista olen tykännyt. Big Honzon perusmallin möin levottomuuttani 😉 ja uudella Laufeylla on nyt ajettuna kuusi maastolenkkiä.
    Molemmat ovat ketteriä. Tuntuu siltä, että Laufey kuitenkin rullaa herkemmin esteiden yli.
    Huomasitko kenties eroa tuon keulakulman suhteen, tai muuten geometrian? Tuntuu, että keulakulma epäilyttää Honzossa (67,5°) eniten. Trendi kun on juuri tuonne 65° keulakulman suuntaan, mikä Laufeyssa on.

Ja sitten on tietysti väri. Tuo Orbean turkoosi ei houkuta. 😁

Käsittääkseni Laufeyta voi saada kolmella erilaisella väriteemalla varustetasosta riippumatta (promo- ja myyntikuvissa näkyvät yhdellä värillä varmaan vertailun helpottamiseksi). Musta-purppura ja vihreä-oranssi näyttävät omaan silmään ihan makeilta.

Ei riitä oma kokemukseni tai ymmärrykseni sanomaan, mikä on keulakulmasta johtuvaa ja mikä kiekkokoosta yms. Kyllä Laufeyssa eturengas näyttää edempänä menevän, mutta kuten sanottu, omaan silmään enemmän ulkonäköasia kuin muu. En siis todellakaan tiedä, miten paljon tuo keulakulma vaikuttaa.

Niin tai näin, pyörä menee melkoisen hyvin monenlaisissa paikoissa. Jyrkkiin alamäkiin uskaltaa aika luottavaisesti ajella.
    Kiekkokoko äkkiseltään tuntuisi vaikuttavan siihen, että rullaavuus on Big Honzoa parempi. Onko näin oikeasti, paha sanoa. Minä tuota Laufeya saan jonkin verran paremmin kuljetettua. Ehkä Big Honzossa uskalsin reteämmin pitää matalia paineita ja siltä osin pitohan siinä oli ihan mahtava, joskin ehkäpä hiukan tahmeampi meno omaan makuuni. Toisaalta en ole mahdollisimman matalia paineita nyt osannut kaivatakasn, koska pito tuntuu renkaissa riittävän hyvin ja rullaavuus on hyvä.

Minun Laufey on se vihreä H10-versio.

Okei! Kiitos, täytyy pohtia. Tuo Orbean värivaihtoehtojen laajuus palautti alkuruutuun, olin jo Konan melkein päättänyt. Täytyy kysellä Bikeshopisra kauanko menisi, jos Orbean ottaisi esim. vihreänä. Sinänsä tällaiselle nöösille molemmat pyörät ovat varmasti oivia pelejä, mutta tietty sitä haluaa rahalleen parhaan vastineen. 😁

Minusta tuntuu, että päädyt noista kumpaan tahansa, ei mene pieleen. Noita 27,5+ vs. 29er vertailuja näkyy YouTubesta löytyvän, joten niitä katsomaan vaan. 29x2,6 sitten jotain siltä väliltä, kai...

Tuorein Fillari-lehtihän vertaili noita pyöriä, joskin siinä oli molemmista pyöristä ne kalliimmat versiot.

Voin kyllä suositella 27,5+ rengaskokoa sama kumman valitset. Aivan täydellinen rengas suomi maastoon. 29x2,25 ja 29x2,6 on mulla myös ajossa eri pyörissä enkä kumpaakaan ottaisi ennemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Voin kyllä suositella 27,5+ rengaskokoa sama kumman valitset. Aivan täydellinen rengas suomi maastoon. 29x2,25 ja 29x2,6 on mulla myös ajossa eri pyörissä enkä kumpaakaan ottaisi ennemmin.
    Joo, olenkin ajatellut että sekä 27,5+ että 29 kiekot tulee hankittua riippumatta siitä, kumpaan nyt päätyy. Pääsee fiilisteleen molempia.

Minusta tuntuu, että päädyt noista kumpaan tahansa, ei mene pieleen. Noita 27,5+ vs. 29er vertailuja näkyy YouTubesta löytyvän, joten niitä katsomaan vaan. 29x2,6 sitten jotain siltä väliltä, kai...

Tuorein Fillari-lehtihän vertaili noita pyöriä, joskin siinä oli molemmista pyöristä ne kalliimmat versiot.
    Jees, kiitos vinkistä. Kävin poistamassa lehden.

Tuo Orbean hieman modernimpi geo vetää puoleensa. Ja olipa näköjään saanut kehuja myös tuossa testissä. Tosin Konaakin kehuttiin, joskin kokonaisarvosana jäi Orbeaa alemmaksi.

Minulla on senttejä 176/83 ja päädyin Laufeyssa L-kokoon. Istuskelin ja hieman ajoin molemmilla, M:llä ja L:llä. Orbeassa M olisi ollut minulle liian pieni - polvet osuivat tankoon ääriasennossa. L on erittäin hyvä itselleni.

Big Honzo vastaavasti oli M ja nyt jälkikäteen mietinkin, että näinköhän siitäkin olisi L ollut parempi. En tiedä, ei tullut kokeiltua. Ketterä se oli, mutta Laufeyn L:ssä tuntuu olevan enemmän tilaa liikkua pyörän päällä, mikä osaltaan tuntuu helpottavan maastoajoa.

Minulla on senttejä 176/83 ja päädyin Laufeyssa L-kokoon. Istuskelin ja hieman ajoin molemmilla, M:llä ja L:llä. Orbeassa M olisi ollut minulle liian pieni - polvet osuivat tankoon ääriasennossa. L on erittäin hyvä itselleni.

Big Honzo vastaavasti oli M ja nyt jälkikäteen mietinkin, että näinköhän siitäkin olisi L ollut parempi. En tiedä, ei tullut kokeiltua. Ketterä se oli, mutta Laufeyn L:ssä tuntuu olevan enemmän tilaa liikkua pyörän päällä, mikä osaltaan tuntuu helpottavan maastoajoa.
    Olen muutaman sentin pidempi kuin sinä, joten L on aika selvä molemmista. Se voi hyvin olla että myös Konasta L olisi istunut sulle paremmin. Reachia taitaa Big Honzossa olla vielä Orbeaakin enemmän.

Vähän ohi aiheen, mutta vähän aiheeseenkin liittyen;
    Fatbikevuokraus.com kalustossa on vm2020 Orbea Laufey M ja L kokoisena ja edullisella vuokrahinnalla pääsee ihan omassa rauhassa testailemaan Laufeytä.

Pohdiskelin myös näitä samaisia pyöriä ja testailuiden jälkeen päädyin ottamaan Laufeyn. Mielenkiintoista vaan että olen itse 183/85 ja M-koko tuntui paljon paremmalta alla, L siis liian isolta. Noh, erilaisiahan me kaikki taidetaan olla

Moi,itselle tulossa L-koon laufrey ja olen 173/82 (inseam)lyhyt.Käytössä m-koon laufrey siksi aikaa kun omani tulee,kiitos maahantuojan kun tuli noin hienosti vastaan(iso K aiheuttaa kaikenlaista).Ohjaamo tosi jees mutta minulle sopii aika varmasti L paremmin(on meissä paviaaneissa eroja)reachiä saa olla mielestäni väfän enemmän(ehkä)joo katsotaan sitten!?Tosi hyvä geo ja tämä alkaenmalli antaa kyllä hyvän vastineen rahalle,soiva peli.Pappa halus simpan 12v v.linjaa koklata siksi muutama taaleri enemmän .Suosittelen ainakin koklaamaan!

Samanlaisia aiheita

1. Kona Honzo
    By SamiMerilohi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 50
    Viimeinen viesti: 13.01.2022, 17.26
  2. Kona Big Honzo 29"?
    By pkka in forum Renkaat
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 27.03.2020, 17.22
  3. Kona big honzo
    By Passu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 15.08.2019, 13.23
  4. Nukeproof scout 275 sport VS Orbea Laufey 27+ H30
    By Jourski in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 19.03.2019, 23.40
  5. Kona Honzo Al dl vaihtajankorvake
    By M11ka in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 24.07.2016, 09.32

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •