VelobeTrekGarminAjopyoraHelkamaVelosport
Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Gravel vs Cyclocross

Gravel vs Cyclocross

Anteeksi jos aiheesta on jo oma ketjunsa, en kuitenkaan sellaista haulla onnistunut löytämään.

Olen aiemmin miettinyt maantiepyörän vaihtamista cyclocrossiin koska olen suuntamassa enemmän sorateille. En kuitenkaan ole sellaista vielä hankkinut.
    Nyt jälleen rupesin asiaa katsomaan, ja huomasin että markinoilla on nyt myös ns. gravel pyöriä.
    Eli lyheysti, mikä on cyclocrossin ja gravel pyörän ero lyhyesti?
    Kumpi kannattaa hankkia sorateillä ajettaville iltalenkeille (20 - 30 km)?

Olen viime aikoina ajellut sorateitä 29" jäykkäperällä, mutta koska en maaston mene vaan pysyn sorateillä niin miettinyt tätä cyclocross/ garvel hankintaa. Ajoasennon puolesta olen enemmän mieltynyt 29" pystympään (mukavampaan) asentoon kuin maantiepyörän matalaan ajoasentoon.

Valinta on helpompi, jos otat cyclon. Ne ovat lähes aina kisakireitä, eli geometria on maantiemäinen. Ketterä ja nopea.

Gravelleista taas löytyy kyllä just tuohon tarkoitukseen parempiakin vaihtoehtoja, mutta pelkkää gravellia etsimällä tahtoo helposti saada 1x voimansiirolla olevan selkä suorana ajettavan laitteen, eli tuon kategorian alla on nykyään hirveästi eri mallisia pyöriä.

Suurimpina eroina ehkä gravellin matalampi keskiö ja yleensä suurempi rengastila. Tosin moneen cycloonkin menee reilu 40mm rengas, mikä minusta riittää oikein hyvin. Mutta tosiaan gravellia ostaessa kannattaa olla tarkkana geometrian kanssa, jos etsii lenkkipyörää.

Edit: Ja kun oikein tarkkaan sinun viestiä tavaa, niin haluaisitkin jostain ihmeen syystä selkä suorana ajettavan gravellin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti narg142 Katso viesti
    ...
    Eli lyheysti, mikä on cyclocrossin ja gravel pyörän ero lyhyesti?
    Käytännössä hyvin vähän ja kumpiakin myydään kummalla nimellä tahansa. "Gravel grinding -fillarit" -topicissa noita eroja on väännetty usein.

Kumpi kannattaa hankkia sorateillä ajettaville iltalenkeille (20 - 30 km)?
    Kumpikin käy.

Olen viime aikoina ajellut sorateitä 29" jäykkäperällä, mutta koska en maaston mene vaan pysyn sorateillä niin miettinyt tätä cyclocross/ garvel hankintaa. Ajoasennon puolesta olen enemmän mieltynyt 29" pystympään (mukavampaan) asentoon kuin maantiepyörän matalaan ajoasentoon.
    Mikä siinä kaksysärissä on sellaista, joka saa sinut ajattelemaan fillarin vaihtoa?

Kuka perkele sanoo että pysty ajoasento mukava? Kaikki paino siirtyy persuksille ja muka kädet saa levätä? Ajoasennon täytyy olla tasapainoinen, suhteessa satulaan ja käsille.
    Maantiepyörä on mitä on ja kakki muut suht muunnoksia, kyllä mieleinen löytyy olkoot nimike mikä tahansa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikä siinä kaksysärissä on sellaista, joka saa sinut ajattelemaan fillarin vaihtoa?
    Maantiepyörä sinänsä miellytti, mutta siirtyessäni sorateille se ei ollut soveltuva joten hankin kaksysin. Siinä taas oli, omalle selälle, mukavampi ajoasento.
    Siksi alkaa tuntua että cyclocross/gravel olisi käyttööni hyvä vaihtoehto. Metsäpoluilla en käy,mutta kelpaa sekä sorateille että asvaltilla poikkeamiseen (tosin kaksysilläkinvoi poiketa asvaltilla).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kuka perkele sanoo että pysty ajoasento mukava?
    En sanonut "pysty ajoasento mukava" vaan että kaksysin pystympi asento on mukavampi. Tämä siis oman kokemukseni, ja selkäni, mukaan. Kukin oman mielen mukaan.
    Mielestäni siis cyclocross/gravel pyörässä on pystympi (olematta pysty) asento kuin perinteisessä maantiefillarissa.

Melkein joka pyörän ajoasennon pystyy säätämään jopa pystyksikin jos tarve. Useat maantiepyörät luonteensa ja käyttötarkoituksen vuoksi hieman kisakireitä.
    Itse joskus ajatellut että gravel lähinnä vastaa entisaikojen "retkipyörää" ja cyclo lähempänä maantiepyörää mutta se vain oma mielipiteeni...

Samanlaisia aiheita

1. Cyclocross/gravel teräshaarukalla
    By TyömatkailijaPohjoisessa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 01.09.2019, 08.07
  2. Cyclocross vai Gravel
    By Kristo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 19.06.2019, 09.42
  3. Vastaukset: 57
    Viimeinen viesti: 17.09.2018, 18.43
  4. Pieni cyclocross tai gravel