Näyttää tulokset 1 - 29 / 29

Aihe: Oakley linssi väri spekulaatiot

Oakley linssi väri spekulaatiot

Keskitytään tässä ainoastaan linssien väri spekulaatiohin.

Onko joku käyttänyt lamppu lenkeillä tuota prizm low light 75% linssiä https://www.oakley.com/en-us/product...t=888392337122? Vanhimpiin laseihin on yellow 88% linssit ja nehän on hyvät hämärässä. Lampun kanssa en tykkää keltaisesta vaikka nämä ei nyt varsinaisesti tummenna, mutta sävy tökkii. Käyttö laseissa on Prizm trail 36% ja kirkkaat linssit. Kirkkaathan on toiminut hyvin lamppuajoissa, hämärässä ja talvella pimeämpään aikaan olen ajanut pilvisinä päivinä kirkkaillakin, missä pidän trailia jo vähän liian tummana varsinkin metsän siimeksessä.

Nyt juniori vei lasini ja hommasin Jawbreakerit uudella prizm trail torch 35% linssillä ja nämä tarvitsee, nyt kaveriksi kirkkaat linssit, mutta aloin pohtia tuota Prim low light linssiä, koska se toimisi pimeähköinä talvipäivinä varmasti paremmin, kuin pelkkä kirkas kontrasti boostinsa ansiosta, mutta kärsiikö sitten lamppu ajo kirkkaisiin 93% verrattuna??

Vielä en kerennyt tehdä rinnakkais vertailua trail ja trail torch linssien välillä, mutta loistavasti torch toimi myös lähes hämärään asti ja vaihtelevassa pilvisyys kelissä toimi, kuin unelma, niin kuin edeltäjänsä. Mielenkiinnolla odotan, että onko kirkkaalla aurinkokelillä pikkasen suodattavampi, kuin edeltäjänsä, niin kuin lukemani perusteella voisi olettaa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Olen noilla Low Light pinkeillä linsseillä ajanut pari talvea tuikun valossa. Ei valittamista. Oma persfiilis on että paremmat pimeässä kuin fotokromaattiset Oakleyt. En tiedä kepittävätkö täysin kirkkaan laatulinssin, mutta itse ei ole pitänyt kesken ajon Low Lightejä nostella nenältä näköä haittaamasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Olen noilla Low Light pinkeillä linsseillä ajanut pari talvea tuikun valossa. Ei valittamista. Oma persfiilis on että paremmat pimeässä kuin fotokromaattiset Oakleyt. En tiedä kepittävätkö täysin kirkkaan laatulinssin, mutta itse ei ole pitänyt kesken ajon Low Lightejä nostella nenältä näköä haittaamasta.
    Tuntuuko Low linssi ns kirkkaalta linssiltä pimeässä vai onko näkymä ero selkeä paljaaseen silmään tummuuden suhteen? Huomaako lamppu ajossa edes tuota low linssin kontrasti buustia? Eli fotokromaattiset tuntuu siis tummemilta lamppu pimeässä, kuin low light linssit?

Tänä aamuna 7.30 jälkeen, kun oli pilvistä ja autoa ajellessa testailin Trail torch linssiä, niin mielummin jo katselin ilman laseja eli tuolle Low linssille olisi kyllä käyttöä kesälläkin pilvisinä/sadepäivinä kontrasti buustin ansiosta. Sama havainto oli viime viikolta vanhoista trail linsseistä. Molemmilla siis näkee tuossakin hyvin, mutta mielummin katselee ilman. Vanha perus keltainen linssihän buustaa pimeää päivää jo selkeästi, joten ehkä tuo Low linssi vois olla toimiva. Molempia ns kirkkaita en kuitenkaan aijo hankkia yksillä on pärjättävä.

Joo, fotokromaattiset "hämärtää" hieman pimeydessä. Low Lightien kanssa en ole pysähtynyt vertailemaan, koska epäilystä haitasta ei ole syntynyt ns. spontaanisti. Olen siitä vetänyt johtopäätökset, että toimii.

Oakleyn markkinointityylistä voi olla osin montaa mieltä, mutta linssit ovat kyllä todella hyviä. Itse tulee pysähdyttyä usein korkeintaan hämmästelemään, että onko nämä tosiaan näin hyvät. Prizm Road -linssien kanssa useammin kuin kerran. (Itsella kokemusta Low Lightista, fotokromaattisista, Prizm Trailista ja Prizm Roadista. Olen noita hiljalleen hankkinut alennusmyynneistä. Kaikille on käyttöä.)

Mulla on sekä kirkas linssi että tuo low light. Kun hommasin low light linssin niin sen jälkeen en ole kirkkaalla ajanut, on se ainakin minusta parempi hämärään ja lamppulenkeille. Ja lampulla tulee kuitenkin ajettua talvella tosi paljon.

Taisitte saada vakuutettua minut tuolle low light linssille. Tuo pimeässä toimivuus on se ehdoton asia.

Kyllä minäkin olen ihan hurahtanut näihin Oakleyn lisseihin vaikka hintaakin on ja suht herkästi naarmuuntuukin vahingon sattuessa. Kalastuslaseina, perus aurinkolasi käytössä ja kirkkaissa keleissä on tullut pyöräiltyä tuolla Prizm shallow water polarisoidulla ja on se huikea lasi sekin ja toimii maastopyöräilyyn hyvin kontrastin buustin ansiosta ja kiva ajella järvien rantoja, kun näkee pintaa syvemmälle. Vanha ei prizm shallow waterkin oli hyvä, mutta kyllä tuo prizm on huikea. Lisäksi näitä kaikkia tulee käytettyä ammunnassa suojalaseina ja siinähän myös näiden loistava optinen tarkkuus pääsee esiin.

Alunperin suhtauduin hiukka skeptisesti näihin Oakleyn laseihin, varsinkin kun siellä mainos-osaston kokaiinibudjetti tuntuu olevan melko rajaton. Sitten ostin jostain alesta ensimmäiset ja nyt taitaa olla neljät... Ja osaan niistä vaihtolinssitkin.

Tosin yli satasta en taida olla maksanut mistään noista.

Prizm Roadit on todella hyvät, Prizm Trail:it on ehkä mulle hiukka liian tummat. Tosin sain ne vasta loppukesästä, niin voihan se olla että keskikesällä niillekin on käyttöä. Nyt on käytössä ollut talvella jotkut fotokromaattiset "piraattilinssit" ja kyllähän niiden kuvauksessakin sanotaa, että valon läpäisykyky on alle 100%. Itse olen näillä keleillä pitänyt niistä.

Low Light:it voisi olla kokeilemisen arvoiset, jos jostain saisi halvalla. Pokina mulla on Radar EV:t ja FLak 2.0:t.

Kuluneelle talvelle hommasin Low Light linssillä olevat Evzerot. Olen ihastunut kehyksettömiin laseihin ja vaihtoehdot on todella vähissä kun tarve oli pimeään sopivat kehyksettömät laatulasit. Onneksi löytyi Evzero Low Lightit vielä, hetken sai etsiä kohtuuhintaisia. Ei se pinkki sävy käytännössä himmennä näkymää yhtään ja voin suositella Low Light linssiä pimeään varauksetta.

^Näyttäisi XXL:ssä olevan Prizm Road EVZerot satasella. Mulla on juurikin yhdet tuollaiset, noihinhan ei voi vaihtaa linssejä. Mikä on melko luonnollista kun ovat kehyksettömät.

Dodi... nyt on low lightit tilattu mun Radar EV Path-pokiin. Paree olla hyvät...

Itellä on yksi Prizm Road -linssi ja en kyllä ymmärrä mikä niissä on niin hienoa. Aivan liian vaalea linssi omaan makuun. Lisäksi niissä ärsyttää punertava sävy ja se että silmät näkyvät lasien läpi. Kakkosversio saisi olla tummempi ja heijastavalla pinnalla.

^No, mun mielestä Prizm Road on juuri passeli tummuudeltaan & se selkeästi vahvistaa esimerkiksi asfaltin väriä (tuo lisää kontrastia). Silmiä en oikein pysty ulkopuolelta näkemään, joten se ei häiritse...

Mutta jos tuntuu omaan käyttöön huonolta, niin eihän sellaista kannata käyttää. Vuosia käyttänyt jotain Alpinen laseja ja hyvin on niilläkin toimeen tultu.

Laitoin kans alltricks.istä low light linssit tulemaan. Siellä oli suht hyvä valikoima eri pokiin ja hinnat kohillaan.

OT.na aika korkeita alkaa olla nuo Oakleyn sportti genren lasit. Moni nyky trailikypärä tulee aika otsalle ja lasit ei vättämättä mahdu nenän ja kypärän väliin. Tilasin eka yhdet Fiel Jacket.it koska jotenkin olen tykännyt 2 linssisistä enemmän jo ulkonäöllisesti yleiskäyttösyyteen perustuen, mutta nenä pala tosi ahdas ja lasit jää todella kauas minulla ja ei suojaa alhaalta eikä sivuilta silmää.

Flak 2.0 XL hyllytin kokeilematta samoista suojaamattomuus syistä perustuen kokemuksiin omista vanhoista Half Jacket.eista vaikka nämä on varmasti muuten tosi mukavat linssit on vaan, niin pienet.

Flight Jakectit ei maastoon houkutellut jo pelkästään järeän alapokansa ansiosta, koska turhaa kuollutta aluetta maasto ajoon, no nämä onkin korkeimmat ja ei toivoakaan mun Bell Super DH kypärän kanssa.

Radar EV Path suojaus ei riitä minulle alhaalta. Mukavat päähän, mutta sangat kaareutuu liikaa ulos ja osuu kypärään. Em syystä kokeilematta hylkäsin radar EV Advancer.rit vaikka suojausta olisi alemmas.

Jawbreaker.eihin päädyin testissä. Ne just mahtui osumatta kypärään ja suojaus hyvä. Linssin vaihto systeemi jotenkin enemmän mieleeni. Tosin lenkillä tuntuu pikkasen, että kypärä osuu yläpokaan jo ja sangoissakaan ei ole yhtään ylimääräistä tilaa kypärään. ilmavirtausta tuntuu tulevan silmiin samaan tapaan, kuin vanhoilla Racing Jacket.eilla. Ne on kyllä selkesäti parhaiten istuvat ja suojaa tosi hyvin ja ei kypärä osu sankoihin eikä yläpokaan.

EW Zero on kyllä mukavan kevyet, mutta jotenkin en muuten aikoinaan tykästynyt. Alasuojaus ei muistaakseni Path versiossakaan riittävä minulle puhumattakaan tuosta, nyt testatusta Pitch versiosta.

No mitä tuli taas opittua no, että kannattaa kokeilla kypärän kanssa, jotta löytää itseään miellyttävät ominaisuudet. Lopullinen toimivuushan selviää sitten vasta tosi toimissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Itellä on yksi Prizm Road -linssi ja en kyllä ymmärrä mikä niissä on niin hienoa. Aivan liian vaalea linssi omaan makuun. Lisäksi niissä ärsyttää punertava sävy ja se että silmät näkyvät lasien läpi. Kakkosversio saisi olla tummempi ja heijastavalla pinnalla.
    Tosiaan tuo Prizm road ei ole kauhean tumma, jos ollaan kirkkaassa auringossa ilman varjoa. Moni tykkää tuosta maastossa kirkkaalla kelillä, jossa varjoja aina syntyy.
    Tuossa videolla vertaillaan alkuperäistä prizm road 20% linssiä uuteen Prizm road black 11% linssiin joka on tummempi, mutta rose on linssin pohjaväri, eli kontrastin parannusta haettu. Itsellä nuo Shallow water linssit 15% tummennuksella ja ne on jo selkeästi aurinkolasi tummat ja pärjää kirkkaalla vesistölläkin ja ulkomailla, mutta kyllähän vanha Black iridiun on selkeästi tummempi, mutta näin tumma jää taas minulla aika raja tarpeisiin varsinkin neutraalina. Se mikä tuli huomattua on, että ennen gray based linssit oli neutraaleja, mutta nyt Prizm aikakaudella esim Prizim black/polarized on harmaa pohjainen lissi, mutta konrasti on increased. Oakley merkkaa alle 16% lasit Bright light ja siitä ylöspäin medium light. Tuo minusta pitaa aika hyvin kutinsa.

Tuossa tuo uusi Road linssi: https://www.oakley.com/en-us/product...t=888392425645

^^Mulla Jawbreakerit putosi pois listoilta, kun niissä on kehys kokonaan linssin ympäri. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

Hmm... mullahan näyttää olevan myös yhdet Prizm Golf:it. Ne sijoittuukin mukavasti juuri Road:in ja Trailin väliin.

Tuo Road Black on uusi tuttavuus ja näyttää aika hyvältä. Olen kokeillut Fire Iridium, Jade Iridium, Positive Red Iridium, Ice Iridium, Black Iridium, 24K Iridium, Grey ja Persimmon ja näistä Black on liiankin tumma mutta Fire, Jade ja Positive Red ovat hyviä noin 15–16 % tummennuksella. Videon perusteella Road Black vastaa suunnilleen samaa luokkaa ja tuolla linkin takana oli myös joku uusi Road Jade joka on speksattu samaan 15 % tummennukseen. Ostin viime kesänä viimeiset linssit mitä vanhoihin Radareihin löytyi ja kun nekin on naarmutettu voisi kokeilla Radar EV:tä jollain noista uusista linsseistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^^Mulla Jawbreakerit putosi pois listoilta, kun niissä on kehys kokonaan linssin ympäri. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

Hmm... mullahan näyttää olevan myös yhdet Prizm Golf:it. Ne sijoittuukin mukavasti juuri Road:in ja Trailin väliin.
    Toisaalta jo aika tihellä välillä tummuudet 36%-30%-20%, mutta liian kanssa pärjää ja varmasti optimi keli löytyy kaikille. Itse olen pärjännyt kirkkailla - Trail 36% ja Shallow Water 15% linsseillä.

Tuossa kävi nuo Prizm roadit 20% kokeilussa ja olisin ne jättänytkin, mutta poka ei sopinut. Tarkoitus oli hommata lisäksi vanhat traili linssit ja kirkaat, mutta muuttuikin nyt hovissa Trail torch ja Low light linsseihin. Toiveena, että tuo uusi trail torch blokkaisi kirkkaampia kelejä pikkasen enempi, kuin vanhat trailit, että käyttöalue olisi laajempi kirkkaaseen suuntaan. Yhtä hämärässä näillä nyt ainakin pärjää ja nyt voi jo aimmin hämärtyessä heittää low light linssit menettämättä kontrasti boostia.

Tummempia, jos kaipailen taidan tiirailla uusia polarisoituja näöltään yleislaseja luultavasti tuolla shallow waterilla edelleen, kun edellisissä on naarmu linssissä. Tuo Road 20% toimisi varmasti maastossa vielä kaikilla kirkkaimmillakin keleillä, mutta sitten yleis aurinkolasi käyttöön liian haalea ja tuohon polarisoituun, kun tottuu täälä tuhansien järvien maassa, ni on siinä vaan jotain ällistyttävää.

^Polarisoidut ei taida oikein toimia LCD-näyttöjen kanssa? Ja autossa en voi käyttää polarisoituja, kun siinä on HUD-näyttö, niin se ei näy lainkaan...

^Polarisoidut ei taida oikein toimia LCD-näyttöjen kanssa? Ja autossa en voi käyttää polarisoituja, kun siinä on HUD-näyttö, niin se ei näy lainkaan...
    Joo jonkun näyttöjen kanssa voi olla ongelmia, mutta Oakleyt leikkaa vain toiseen suuntaan vinossa esim samsungin puhelimen näytön, eli toimii pystyssä ja vaaka asennossa. Ipad näkyy joka asennossa, jossain asennossa himmeheen ihan pikkasen.

Kyllähän tuo vanha traili on selkeästi kirkkaampi ja buustaa enempi, kuin tuo torch vaikka ei ole kuin 1% ero tummuudessa. Sävy vaikuttaa aika paljon. Uskon kyllä, että aurinko kelillä pärjää torchilla paremmin.
    Tuossa aika hyvin kiteytetty.

Mulle ainakin syksyllä Trail oli liian tumma. Mutta varmaan johtuu siitä, että ikää on jo yhtä vaille 60, eli pimeänäkö ei ole niin kuin joskus ehkä oli.

Joo kyllä se vaatii oikeestaan sen, että ei ole ihan pilvistä, niin toimii. Pärjää pilvisessäkin, mut kyllä mäkin kirkkailla ajoin tänä talvena paljon ennen aurinko kelejä, sillä tässä ootankin low lightien saapumista innolla vaikka valoa kohti mennäänkin. Sillä toivonkin, että nyt nuo torch ja low kattaisi laajemman skaalan, kuin ex kirkas ja normi trail.

Tässä kun vaihtolinsseistä puhutaan, niin mainittakoon että Jawbreakereissa on tämän ominaisuuden lisäksi myös säädettävät aisat. Tämä ominaisuus jäi alkuun itseltä huomaamatta. Etenkin meille isopäille käyttökelpoinen optio, joka kannattaa hyödyntää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    TuntEli fotokromaattiset tuntuu siis tummemilta lamppu pimeässä, kuin low light linssit?
    Muista kuin fotokromaattisista ei ole kokemusta, mutta nuo tummuvat kylmässä. Huono juttu talvella. Tosin tyytyväisenä silti noita käytän, tummuus maantieajossa ei liikaa haittaa.

Oliskohan tuo Trail Torch hieman vähemmän räikeä kuin Trail? Trailit kun lyö päähän, voi amfetamiinit pudottaa puoleen... etenkin syksyllä ruskan aikaan.

Joo jonkun näyttöjen kanssa voi olla ongelmia, mutta Oakleyt leikkaa vain toiseen suuntaan vinossa esim samsungin puhelimen näytön, eli toimii pystyssä ja vaaka asennossa. Ipad näkyy joka asennossa, jossain asennossa himmeheen ihan pikkasen.
    Aurinkolasien linssien polarisaatiosuotimen suunta pitäisi aina olla sellainen, että ne leikkaa vaakasuuntaan polarisoituneen valon pois. Muutoin siitä polarisaatiosuotimesta ei oikein ole hyötyä, tai ainakaan sellaista hyötyä, mitä sillä yleisesti tavoitellaan.

Nykyään näyttöjä osataan kyllä tehdä niin, että niiden valo on osittain tai kokonaan polarisoimatonta. Esimerkiksi Sony Xperian näyttö näyttää yhtä kirkkaalta joka suuntaan polarisoidun linssin läpi katsottuna. Garminien näytön valo on polarisoitunutta noin 135 asteen kulmassa. Jos aurinkolasien linssien polarisaatiosuodin on 100-prosenttinen, pitäisi Garminin mennä täysin pimeäksi siinä kulmassa. Jos näin ei tapahdu, päästää linssin polarisaatiosuodin läpi myös polarisoitunutta valoa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Elikäs ei polarisoituja laseja fillarikäyttöön...

^Eli se Garminkin näkyy koska lasit on vaakaan polarisoidut ja näytöt nykyään, johonkin vinoon kulmaan yleensä.

Oliskohan tuo Trail Torch hieman vähemmän räikeä kuin Trail? Trailit kun lyö päähän, voi amfetamiinit pudottaa puoleen... etenkin syksyllä ruskan aikaan.
    Huomattavasti.

Tänään testasin molempia kirkkaassa auringossa, vaihtelevassa valossa, ja kokonaan pilvisinä hetkinä. Minusta vanha traili hakkaa Suomi metsässä trail torch.in niin kauan, kun on varjoja tai pilvistä.

Kerran tulin semmoseen varjoseen paikkaan monttu kohtaan torcheilla ja tuli ajo virhe, kun hävisi jotenkin maaston muoto silmistä. Eli kyllähän nuo vanhat on niin boostaavat, että ei uusilla erottelu ole samaa tummemmissa kohdissa, juurikin vähemmän buustinsa takia ja tummemasta linssistäkin johtuen.
    Toisaalta taas kesällä aurinkoisina päivinä maastossa ajellessa on herkästi vanhat trailit mennyt reppuun ja tummempaa nokalle koska, jos on varjotontakin aurinkoa, ni ei tummuus oikeen riitä.

Tän päiväsen perusteella, kun ajeltiin välillä aukeammalla aikalailla pilvettömässä auringossa, niin torch.illa ei vielä tullut, että ompas tosi kirkasta vaikka ei enään optimi alueella oltu. Aurinkoiselle peilaavalle järven jäällekin katteli vielä torcheilla ilman epämiellyttävyyttä, mutta trailit on kyllä selkeästi liian miedot.
    Eli luultavasti torchilla minä ainakin pärjään kesän kirkkaammissa maastoiluissa paremmin, kun harvon sitä ihan aakeilla laakeilla täälä etelän metiköissä mennään.

Eli kyllä näillekkin molemmille löytyy se optimi keli trail torch, jos on täyttä varjotontakin aurinkoa luvassa ja vanha trail, jos ei.

Kesällähän se sit nähään, että riittikö torchin tummuus maastoiluihin vai vieläkö tummempaa tarvii.

^Eli se Garminkin näkyy koska lasit on vaakaan polarisoidut ja näytöt nykyään, johonkin vinoon kulmaan yleensä.
    Totta joo, tuossahan luki "siinä kulmassa", eli vinossa asennossa.

Samanlaisia aiheita

1. Mistä Oakley ajolasit?
    By M-K in forum Varusteet
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 14.03.2017, 08.58
  2. Oakley Jawboneista maali pois?
    By Gibsy in forum Varusteet
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 18.05.2015, 07.05

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja