Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Satula cyclocrossiin?

Satula cyclocrossiin?

Ajoin eilen tuolla Vitus Energiella yli 2h lenkin ja huomasin että satula ei sopinut yhtään minun ahterille. Maastopyörän WTB Volt Race on aina tuntunut hyvältä. Onko ehdotuksia uudeksi satulaksi vai kannattaako hommata tollanen samanlainen kuin maastopyörässä? Mielellään ei mitään satojen eurojen vaihtoehtoja.

Kokeile ainakin ensin. Ajoasento voi kuitenkin poiketa niin paljon, ettei sama satula toimi toisessa pyörässä ollenkaan.

Ainakin mä hommasin samanlaisen kun vihdoin löysin omalle perseelle sopivan , eli siis maasturiin ja maantiepyörään.

Aika mahdoton suositella toisen perseelle mitään. Kokeilemalla se selviää, ja kannattaa tosiaan ajaa pari lenkkiä ja vähän etsiä säätöjä.

Usein ei parhaiden tuotteiden hyvyys tule välittömästi esiin vaan pidemmän päälle kestävyytenä, kätevyytenä, hyvänä laadun puolesta, sopivuutena käyttöön... vie jonkin verran aikaa tunnustella, sopeutua ja todeta hyvyys. Toinen lenkki vielä ennen satulan vaihtoa?

Mikä satula pyörässä on? Ja kuten TERU sanoo, voi olla että vaatii hieman enemmän kuin lyhyen lenkin...
    Maalinni puhuu asiaa, persukset niin yksilöllisiä että turha toista neuvoa. Hyvän satulan löytäminen on pitkä ja joskus kalliskin tie ja jokaisen se itse käytävä. Volt on ihan hyvä ja miksi pitää olla jonkin kategorian satula kyseessä jos muuten sopiva?
    Itsellä joka pyörässä eri satula ja Selle SLR Carbon hyvinkin mieleinen cyclossa, vajaa 150€ XXL:ssä, joskus tarjouksesta ostin -20% muistaakseni. Berkin satula myös melko mieleinen.

Satula on joku Vituksen oma. Pitää koittaa vielä lisälenkkiä tehdä tuolla ja testata sitten tuota Volttia.

Mulla on WTB Volt läskipyörässä ja gravel/maantiepyörässä. Toimii.

Spessun Phenom on ollut älyttömän hyvä kaikissa fillareissa. Selle Italian SLR:t myös.

Kuten todettu, on hankala suositella toiselle satulaa. Mutta yritetään silti. Mulla muuttui ajaminen ihan täysin kun hommasin ekan reikäsatulan. Onhan se vähän huijaamista kun huonoa lantiota ja selän kireyttä korjataan välineillä, mutta kyllä nyt kelpaa.

Krossarissa mulla on Bontrager Montrose ja sopii näistä ehkä parhaiten. Ilmeisesti sopivan levyinen istuinluille, sivuprofiililtaan suora ja vähän joustavempi ja pehmeämpi kuin muut satulani.

Gravelissa/jokapaikanhöylässä on Pro Stealth. On leveämpi kauttaaltaan ja kovempi. Vähän ottaa sisäreiteen, mutta ei kuitenkaan hankaa. Keskireikä leveä. Todella tukeva ja yleiskäyttöön hyvä. Vaati useamman lenkin totuttelun ja asennon säätöä, mutta en vaihtaisi pois enää.

Maasturissa Specialized Phenom XC. Tällä on takana yksi lenkki, joten vaatii vielä lisää ajamista. Helpotti tosin ajamista, varsinkin ylämäissä. Tässä on myös selkeästi kaarta sivusuunnassa, joten voi vaatia vähän korkeussäätöä riippuen ajoasennosta. Maasturissa se on vähän pystympi, joten se vaikuttaa tietysti.

Siinä muutama vaihtoehto, jokaisen noista saa alle satasella kotiin. Kannattaa vaan kokeilla jotain satulaa, koska koskaan ei tiedä ellei kokeile.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PTS Katso viesti
    Siinä muutama vaihtoehto, jokaisen noista saa alle satasella kotiin. Kannattaa vaan kokeilla jotain satulaa, koska koskaan ei tiedä ellei kokeile.
    Juuri noin. Ylimääräiset satulat saa myytyä fillaritorilla ja hyvillä kaupoilla on tarjolla testisatuloita.

Specialized Power kannattaa kokeilla. Toimii pystymmässä ja todella matalassa ajoasennossa. Phenom on myös hyvä jos ajoasento on hieman pystympi.

Minä en katso satulan ostamisen olevan puhdasta hakuammuntaa. Itsekin luulin joskus niin ja kävin paljon satuloita läpi huonolla menestyksellä. Satuloissakin on tiettyjä toisia selvästi paremmin toimivia periaatteita. Kun ensin selvittää sitä kautta sopivan, ehdokkaiden joukko supistuu pikkuruiseen murto-osaan. Minä suosittelen SQlabin mallistosta jotain mieleisen oloista joko road- tai MTB-satuloista. 612 tai 611 käytännössä ainakin sopinevat. Nuo eivät ole halpoja, mutta kankku on näissä hommissa viimeinen asia, jonka hyvinvoinnista kannattaa tinkiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sf12 Katso viesti
    Specialized Power kannattaa kokeilla. Toimii pystymmässä ja todella matalassa ajoasennossa. Phenom on myös hyvä jos ajoasento on hieman pystympi.
    Täsmälleen samat kokemukset näistä. Pitkään etsin sopivaa itselleni sopivaa ja nyt on maastopyörissä Phenom ja maantiepyörässä Power Arc. Ovat todella hyviä, olen suositellut muillekin ja kaikki ovat tähän mennessä tykänneet. Spessun satuloita voi myös kokeilla monissa liikkeissä ennen ostopäätöstä.

Itse en kyllä ihan pikaisella istumisella tuosta nykyisestäkään osaa sanoa onko hyvä vai huono. Mutta kun sillä polkee sen yli 1h30min niin huomaa istuessa että häntäluu tai joku paikka aika hellänä. Menee ohi kyllä 1-2 päivässä, mutta nyt 3 tuollaista lenkkiä tehnyt ja sama homma joka kerta. Ensi lenkille laitan WTB Voltin testiin.

Tioga Stratum undercover on myös hyvä.

https://www.chainreactioncycles.com/...d=minicarttest

Katselin tuota satulaa kuvassa. Näyttää jonkin ison valmistajan perussatulalta, hyvin neutraalilta sellaiselta, taitaa olla hyvin vähän pehmustettu ja vaatii pehmustetut ajohousut. Tuossa on istutava jokseenkin takana, jotta istuinkyhmyt asettuu sopivasti eikä paino satu herkemmille kohdille. Samoin satulan asento on oltava hyvin lähellä vaateria.

Kauaa ei kannata "kitua" vaan siirtyä sopivaksi todettuun saulaan. Tuohon satulatyyppien eroon ei pidä takertua, mm. Selle Italia tarjoaa monia satuloita niin naisten, miesten kuin mtb ja r ajoonkin. Omaan kankkuun noista on löytynyt sopivia, talvella geeliä, kun ei viitsi ajohousuja käyttää, kesällä vähemmän topattua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Itse en kyllä ihan pikaisella istumisella tuosta nykyisestäkään osaa sanoa onko hyvä vai huono. Mutta kun sillä polkee sen yli 1h30min niin huomaa istuessa että häntäluu tai joku paikka aika hellänä. Menee ohi kyllä 1-2 päivässä, mutta nyt 3 tuollaista lenkkiä tehnyt ja sama homma joka kerta. Ensi lenkille laitan WTB Voltin testiin.
    Ei tuokaan riitä välttämättä kertomaan totuutta. Esim. jos aiemmalla satulalla paino on tullut tasaisesti ympäriinsä, mutta kun esim. puhumallani SQlabilla se tulee normaalia enemmän istuinluille, ne saattavat kipeytyä ensimmäiset pari viikkoa, koska ne vaativat totuttelua. Kuitenkin painon on terveellisempää ja lopulta myös mukavampaa olla istuinluilla mahdollisimman paljon, joten se ei ole vika satulassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tuossa on istutava jokseenkin takana, jotta istuinkyhmyt asettuu sopivasti eikä paino satu herkemmille kohdille. Samoin satulan asento on oltava hyvin lähellä vaateria.
    Ei ole mahdollista, etteikö sattuisi herkempiin kohtiin, koska satula on litteä. Eli tuo on tuollainen perinteinen täysin paska satula. Tuollainen tulee aina ahdistamaan matalassa ajoasennossa pehmytkudoksia. Nimenomaan tuollaisessa satulassa pitää kallistaa nokkaa alas sen minkä voi ilman että alkaa liukua siinä alas, jotta se tekisi sitä vähemmän. Mutta luultavasti se tuntuu silloin huonolta, se kallistus tuntuu helposti heittävän satulasta eteenpäin. Mitä taas katselin joidenkin suosittelemia satuloita, niin nehän ovat hyvin samantyylisiä littanoita kuin tuo eli ne eivät toimi ergonomisesti. Joissain on halkio, joka ei myöskään toimi, koska se vain laskee veren kiertämään joistain kohdilta painaakseen sitäkin enemmän toisia kohtia, koska paina on riippuvainen pinta-alasta.

"Cut-out and narrower saddles negatively affect saddle pressures in female cyclists."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4343541/

Se, mikä toimii, on painon saaminen istuinluille. Mitä enemmän kyyristytään eteenpäin, sen tärkeämpää se on, koska matalampi ajoasento siirtää painoa enemmän välilihan alueelle, kuten jokainen voi testata ajamalla hyvin jyrkkään ylämäkeen ja verrata, miltä tuntui hetki sitten tasaisella. Tätä ongelmaa ei voi ratkaista kuin sillä, että satulan nokka on alempana (tai poissa).

Kun istutaan istuinluilla ja nokka on saatu pois häiritsemästä yhtälöä, satulan valinta ei ole usein edes kovin vaikeaa, koska lähinnä kyse on oikeasta leveydestä ja pehmeydestä. Satulanhan kannattaa olla mahdollisimman kova, jotta painoa pysyisi istuinluilla ja satula ei hiertäisi. Jotkin ovat jo liian kovia ilman vaippapöksyjä, joten se tietysti kannattaa miettiä. SQlabin active-mallit ovat myös siitä hyviä, joskin kalliimpia, koska ne keinuvat aika paljon lantion liikkeen mukana, mikä pienentää painetta.

Tosin SQlabin uusissa satuloissa minua huolettaa nokan leveys. Osa niistä on huomattavan leveitä. Se voi hangata reisiin, mitä itse en siedä satulalta oikeastaan yhtään. Se ärsyttää hermojani, ei niinkään ihoa. Olen myös skeptinen Ergowave-muotoilun suhteen, mutta ehkä se jollekin perinteisiin huonoihin satuloihin tottuneille on vähemmän radikaali ratkaisu kuin esim. vanha 611. Mutta ongelmana tässä on se, että juuri mikään muu valmistaja ei tee satuloita selvästi porrastetulla rakenteella, joten valinnanvara on surkea. Mielelläni suosittelisin muita merkkejä, kun itse en luultavasti pystyisi ajamaan noilla Ergowave-malleilla leveän nokan takia, mutta kun muut tekevät vielä huonompia satuloita...

Tässä olisi vielä vanhan mallinen 611 ja vieläpä active (tosin vain 13 cm on tarjolla). Tämä on monen etenkin maastopyöräilijän suosikkisatula, mutta tuo porrastettu muotoilu sopii erityisen hyvin matalaan ajoasentoon heille, jotka eivät tykkää satulan pureutuvan välilihaansa. Ne, jotka eivät ole ikinä näitä kokeilleet, eivät oikein edes ymmärrä, mitä se tarkoittaa ja miten näillä pitäisi ajaa. Ajatus siitä, ettei satula painasi heitä väliköstä, on heille niin outoa, mutta minä en ikinä tule siirtymään takaisin ahdistavanokkaisiin satuloihin, koska nämä tuntuvat niin alakertaa vapauttavan hyviltä. https://www.bike-components.de/de/SQ...Sattel-p38599/

SQlabilla kun näyttää olevan max. painosuositus 90kg,niin kyselisin muita kapeanokkaisia satuloita,kapeille istuinluille (110mm)?
    Nykyinen Sellen c2gel flow 136mm leveä ja tahtoo hangata/painaa reisiin(tai istuttava edempänä),tilasin ylempänä mainitun Bontrager Montrosen 128mm,mutta leveys käytännössä sama kuin Sellen 136mm,ja kovempi muuten.
    Tuntuu että pitäsi polkea länkisäärisenä ettei satula paina reisiä,Sellellä joitakin 131mm malleja?

Minulla luut 95 mm ja satulat tuossa vähän päälle 130 leveitä. Kun 110 luilla leveämpää mm. Spessu suosittelee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti envy Katso viesti
    SQlabilla kun näyttää olevan max. painosuositus 90kg,niin kyselisin muita kapeanokkaisia satuloita,kapeille istuinluille (110mm)?
    On hankala uskoa, etteivät kestäisi enempää. Ehkä se painosuositus on active-mallille, kun siinä on eri painoille mukana ne palat (soft, medium, hard), jotka painuvat kasaan antaen joustoa. Itse kyllä uskaltaisin ajaa noilla painavampanakin. Mutta kapeanokkaisiksi en noita sanoisi, valitettavasti. 612 Ergowave on tosin hitusen (noin millin) kapeampi kuin vanha 611. 611 Ergowave on leveämpi.

Samanlaisia aiheita

1. Kiekot Cyclocrossiin
    By finbred in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 111
    Viimeinen viesti: 01.04.2020, 01.15
  2. Lokasuojat Cyclocrossiin?
    By tri46 in forum Varusteet
    Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 26.08.2018, 21.19
  3. Maantiekiekot cyclocrossiin
    By Moggamaisteri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 27.06.2016, 06.37
  4. Kojakit cyclocrossiin?
    By mahead in forum Renkaat
    Vastaukset: 30
    Viimeinen viesti: 02.04.2015, 10.17
  5. Maantierenkaat cyclocrossiin
    By Kaktus in forum Renkaat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 19.05.2014, 10.03

Kirjanmerkit

Viestin säännöt