Niin siinä sitten kävi, että tilaamani GZR dominance alkoi myöhästyyn että peruin sen. Sen sijaan päädyin ostaan FE11 pyörät, huomenna nouto. Saas nähdä mitä tuli tehtyä.
Niin siinä sitten kävi, että tilaamani GZR dominance alkoi myöhästyyn että peruin sen. Sen sijaan päädyin ostaan FE11 pyörät, huomenna nouto. Saas nähdä mitä tuli tehtyä.
Subjektiivinen näkemykseni on että hyvä valinta. Helkamaan mahtuu ”täysleveät” renkaat, siinä on integroitu akku ja moderni geometria (lue pidempi ohjaamo) sekä täysin säädettävät avustustasot (EP8:ssa periaatteessa kuusi kappaletta).
Mistä muuten pyörää sai vielä tilattua?
Paikallisten pyöräliikkeiden suosiminen voi tässä saatavuustilanteessa olla lähes mahdotonta. Myöskään merkin vaihtaminen ei välttämättä helpota tilannetta. Suosittelen selaamaan Helkaman jälleenmyyjälistaa ja katsomaan nettisivuilta / soittelemaan liikkeitä läpi. Aika moni jälleenmyyjä suostuu kuitenkin pyörän lähettämään, jos sellainen sattuu varastossa olemaan.
Kävin ihan täältä Oulun kivijalkamyymälästä ostaan, 2kpl, toinen 17" ja toinen 20", molemmat joustokeulalla. Ihan hyvä oli mulle tuo 20", pituutta mulla 178-179cm. Säädin penkkiä pikkasen eteenpäin keskilinjalta niin löytyi hyvä asento. Leveä ohjaustanko hiukan oudoksuttaa kun tottunut kapeampaan, mutta kyllä tuohonkin tottuu. Harmi että kelit on liukkaat ja kuraiset mutta eka ajokerta sai kyllä hymyn huulille.
Nyt pitäisi alkaa varustamaan tätä hankintaa.
Onko suosituksia hyväksi todetuista lokasuojista? Tarttis sekä eteen että taakse.
Hissitolpasta löytyikin tietoa, ainakin SDG Tellis oli saanut maininnan.
Jatkossa tulee uudet kiekot ja kumet ensi talveksi, nastoilla.
Ajovalo, mutta tälläkään ei kesää vasten ole kiire. Foorumilla paljon tietoa näistä onkin jo tuolla ajovaloketjussa.
Joku perus työkalusetti pitää myös hankkia. Tähän olisi kiva kuulla myös suosituksia sekä säilytys 'pussista' että sen sisällöstä.
Tämä peli tuntuu kyllä erinomaiselta hankinnalta toistaiseksi.
"Säilytyspussi" voisi olla joko tehdastekoinen tai itse tehty juomapullotelineeseen sopiva kotelo. Pieni runkolaukku voisi myös toimia. Sisällöksi ehdottomasti minipumppu/CO2 "pumppu", muoviset rengasraudat, paikkarasia/tubeless paikkasarja/varasisäkumi, ketjulukko, kuusiokoloavainsarja/monitoimityökalu, nippusiteitä/rautalankaa. Noilla pääsee jo melko pitkälle.
Ja pieni pullo ketjuöljyä kaiken varalle. Jouduin kerran pulaan kuumana kesäsunnuntaina, kun olin unohtanut öljytä ketjut. Kaukana kotoa Askolassa kuivat ketjut katkesivat. Onneksi oli monitoimityökaluyhdistelmä mukana, jotta sain ketjut liitettyä.
Auki oli vain ruokakauppa, jossa ei ollut muuta kuin ruokaöljyä. Sitä sitten piti ostaa ketjun voitelemiseksi, jotta pääsin kotiin.
Muita hissitolppia, mitä itsellä tuli vastaan kun noita kattelin olis Tranz-X YSP15, Brand X Ascend tai RFR Pro. Myös Canyon Iridium Dropper taitaa olla samaa tolppaperhettä, jonka lopulta itse ostin. Rokkaria en itse laittaisi, koska huoltoväli on aika tiheä johtuen nestevälitteisestä vivusta.
Sopiiko tähän mudhugger ja fathugger? Noita voin muuten suositella, mutta vai E-maxista ja Haibikesta kokemusta.
Fättiin takalokari: Mulla on metrin pätkä maastopyörän 29-rengasta levitettynä 9 nippusiteellä ja 2 ruuvilla. 105 cm olisi parempi. Kiinni tuon saa vasta, kun laittaa härveliin tarakan.
Travelkicking muokkasi tätä : 31.03.2021 at 15.57
Haulla fat bike fenders löytyy monia aika tyylikkäitäkin. Tässä mielestäni yksi aika hyvä: Fat Bike Plastic Fender Set 26 x 4.0 - 4.8 124 mm Black with Stays extra wide | All | Classic Cycle EN (classic-cycle.com)
Saisivat tosiaan tehdä taaksekin leveämmän mallin tuosta 29er mudhuggerista.
Ainakin eteen saa tuon fathuggerin mutta takalokarista en millään saa selvyyttä, tuskin se selviää ennen kuin kokeilee. Nuo ovat kyllä tyylikkäät.
Eteen on juu tuo Fathugger, taakse pitää laittaa tämä tai tämä, muotoilla se leveämmäksi kuumailmapuhaltimen avulla ja lisätä tämä lisäpala.
Voihan tuon eteen tarkoitetun Fathuggerin varmaan taaksekin laittaa mutta eipä se siellä juurikaan suojaa anna.
Onko muilla ollut emäputken laakerin kiristystarvetta? Mulla on nyt joka maastoretken jälkeen klonksunut koko etupää ja kiristämällä saa tietty välykset pois..
Liekö ollut sitten laakeri huonosti asennettu tms.
Onko kukaan kikkaillut usb latausta puhelimelle? Mulla oli edellisessä pyörässä (Trek+bosch) smart phone hub ja siinä homma hoitui ihan itsestään.
Näyttää osassa esim. Canyonissa olevan siinä virtanapin yhteydessä latausportti.
Onkos kukaan EP8 version omistaja saanut stunlockerilla muutettua manteretta?
^Vakoilin tuosta sun 2XL sovituskuvasta, niin siinä ainakin crown racen ja rungon välissä on ihan normaali rako. Mutta voi silti olla, että jompi kumpi laakerikooli hakee vielä paikkaansa.
Tämä USB latausmahdollisuus kiinnostaa minuakin. Onkohan ohjaustankoon tai virtaliittimen ruuvin alle jotain siistiä asennusta saatavilla? Canyonin versio vaatii mielestäni erilaisen aukon runkoon virtanapin yhteyteen.
EP8 markkina-alueen vaihtaminen vaatii laiteohjelmistoversion 4.0.2. Helkamassa tuli tehtaalta jo 4.1.2 eli pitäisi tehdä downgrade pykälää vanhempaan.
Jos on Mastodon, niin siinä tuo emäputki uppoaa pikkuhiljaa kruunuun ja löysää näin tuota laakeria. Tämä on kuulemma "normaalia", ja muutaman kiristyksen jälkeen uppoaminen sitten loppuu.
^Niinpäs muuten olikin Mastodonin kohdalla tuota ongelmaa. Eli kaulaputki ei tehtaan jäljiltä ole välttämättä aivan "perillä", vaan ohjainlaakerin kiristäminen ja ajaminen vetää kaulaputken pohjaan saakka. Löysin haraldin linkin tuolta Mastodon ketjusta:
https://forums.mtbr.com/fat-bikes/ma...l#post13525623
Onko kukaan FE11 omistaja vielä haaveillut tai jopa toteuttanut keulan loivennussarjaa? Mulla on 120 mm joustokeula, joka on sag huomioituna n 25-30 mm korkeampi kuin alkuperäinen jäykkä keula. Tuon keulan sais pidennettyä 140 mm:ksi ja ajattelin, että siinä vaiheessa viimeistään pitäisi tuollainen "angle set" hankkia. Jo alunperinkin satulaputken kulma on melko loiva ja jokainen naksaus keulaa pidennyksessä huonontaa tilannetta. Paljonko tuo orkkis Mastodon 100 mm on korkeampi kuin jäykkä keula, vai onko edes korkeampi? Geometriatiedot on molemmilla malleilla samat.
wiljam muokkasi tätä : 13.04.2021 at 09.47
^Niin ja se varsinainen kysymys: Onko ohjainlaakerin merkki / tyyppi tiedossa? Emäputken pituus on 135 mm, myös 20" rungossa, vaikka geometriataulukko muuta väittää.
On muuten aika reippaasti pielessä nuo reach mitat tässä uudessa Helkaman kokotaulukossa. Jos omat mittaukset eivät ole aivan metsässä, niin reach olisi 20" rungossa noin 460-465 ja stack 635-640. Muut mitat ovat tässä uudessa taulukossa melko lailla kohdallaan.
wiljam muokkasi tätä : 20.04.2021 at 07.51
^Mittaukset oli metsässä Mulla on joustokeula paikallaan, joten haarukka on sag huomioiden n. 25-30 mm pidempi. Eli nuo edellisen postauksen mittaukset sopivat paremmin 20" joustokeulaiseen versioon. Laskin paineita, että sain keulan painettua saman mittaiseksi kuin orkkis jäykkä keula ja noin mitat olivat: reach 475, stack 630. Eli enää reach heittää taulukkoon verrattuna merkittävästi. Nuo 485 ja 495 reach mitat olisivatkin jo kyllä fatbike kategoriassa ennenkuulumattomia. Jotain hämärää tässä uudessa kokotaulukossakin on, sillä joustokeulaversiot pidentävät haarukkaa 32 mm, mutta stack, reach, akseliväli ja keulakulma pysyvät silti samana.
Kirjanmerkit