GarminBikeshopImatraRideElectrobike
Sivu 12 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 505

Aihe: Helkama FE11

Täällä ilmeisesti muillakin ollut ongelmana ohjainlaakerin löystymistä... Millä tavoin olette ratkaisseet ongelman? Vähän kun ryskää metsässä, ilmenee kiristyksen tarvetta. Fillarilla kuitenkin ajettu 1500km, joten uskoisin näillä kilometreillä keulan laakereiden hakeneen jo paikkansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sähköpatu Katso viesti
    Pitkästä aikaa täällä.

Jotain päivitettävää FE11 kokemuksista. Pitkään vaivasi ohjainlaakerin löysyys ja viimein vikakin selvisi, joko pyörän kasauksessa tai tehtaalta toimituksessa oli tehty virhe, koska ohjausputkea ei saanut kunnolla kiristettyä sen mukana ostettaessa olleilla kahdella spaceri renkaalla. Huollossa lisäsivät kolmannen kapean spacerin niin sai vihdoin ohjauksen kuntoon.

Toinen ongelma jonka kanssa varmaan jokunen muukin lienee taistellut on akun kiinnitys. Itsellä se on ajan kanssa muuttunut ja mennyt siihen suuntaan ettei akkua tahdo saada painettua kiinni paikalleen, eli se meni pirun tiukaksi. Tästä ongelmasta pääsee, kun säätää rungossa olevaa akun yläosan vastakappaletta parempaan asentoon. Siis tuo osa on se jossa on akun lukko, se on 5:llä kuusiokoloruuvilla kiinni. Ne löysälle ja sitten sitä pakettia voi liikutella ja takas kiinni. Sieltä pitäisi löytyä asento jossa akku menee helpommin paikalleen ja myös pysyy paikallaan.

Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen vekottimeen. Kilsoja on tullut reipas 1000 nyt 8kk aikana joista varmaan n. 75% maastossa. Vaihteet ja jarrut ovat toimineet kuin ajatus. Moottorissa ei vikoja ja kesällä akun riitto vähintäänkin hyvä, talvella akku kuluun. tuplavauhdilla verrattuna kesäkeleihin.

Valotkin tuli hommattua, Lumonite air2, tänään tarkoitus käydä metsälenkki pimeällä niin pääsee näkeen onko riittävä valoteho.

Vielä jos on Manitou Mastodon keula siinä on joskus sellainen ominaisuus että uutena löystyy muutaman kerran mutta pitäisi sitten itsestään korjaantua.

Nyt alkaa päästä asiaan ku polut on viimein sulaneet ja sai kunnon renkaat (Schwalbe Al Mighty) alle.

Lähetetty minun Mobira Talkman 450 laitteesta Tapatalkilla
    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

Kiitos vinkeistä, jsavilaa ja muut. Biltemasta 50mm30° stemmi + ohjaustanko nousulla vaihdettu. Tanko hieman lyhyempi, minkä huomaa kyllä, mutta ajoasento parani heti. Enää ei puudu kädet! Satulaakin otin vielä loput eteen ja pistin silmällä vaateriin, auttoi.

Silti jäi kiinnostamaan, jos korottais ohjainputkea, laittais 30-35mm stemmin ja
    vielä inasen suuremmalla nousulla olevan ohjaustangon, että miten kävisi.

Jsavilaa, laitoitko saman topcapin ohjainlaakerin päälle, mikä oli orkkiksesa stemmissä, vai vaihdoitko? Sain sen kiristettyä, mutta pientä, parin millin löysää natketta kuului haarukasta.

^ Vaihdoin tavallisen pyöreän alkuperäisen tilalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Edd Katso viesti
    Jsavilaa, laitoitko saman topcapin ohjainlaakerin päälle, mikä oli orkkiksesa stemmissä, vai vaihdoitko? Sain sen kiristettyä, mutta pientä, parin millin löysää natketta kuului haarukasta.

Minä laitoin saman topcapin paikoilleen kun vaihdoin stemmin mutta jouduin lisäämään 5 mm spacerin lisäksi koska muuten ohjauslaakeri ei olisi kiristynyt tarpeeksi. Stemmit ovat erilaisia mitoiltaan.

Ok, hyvä.
    Kun painaa etujarrut pohjaan, ja yrittää liikuttaa pyörää eteen ja taakse, kuuluu edestä naksutusta, eli antaa hieman löysää jostain. En tosin tiedä, oliko jo ostaessa tuo ilmiö, kun ei tullut kokeiltua.

Mikäs ero noissa al mightyissa on jumbo jimeihin muu kun että noita saa nastotettunaki

Onko n170cm pituiselle liian pieni s-koko? (pystys junnu myls samalla ajamaan) Kun vertaa RockarinAvalanchen 17", ni mielestäni ei? Mielipiteitä....

En ostaisi ollenkaan fe11, vaan katselisin jotain muuta, jossa pienempi reach. Kun katsot kokotaulukkoa, ei 15" ole paljoa pienempi. Olen itse 172 ja inseam 79.
    Nyt on tilattu surly sunrise -tanko. Katsotaan auttaako. Mielestäni aivan mahdottoman pitkä pyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tamizi Katso viesti
    Mikäs ero noissa al mightyissa on jumbo jimeihin muu kun että noita saa nastotettunaki
    Aikalailla eri kaliiberin nappula ja pito. Muuten tuntuu yllättävän paljon JJ:lle mutta pitoa enemmän. Vaatii vielä testiä että tarkemmin osaa verrata.

Ei vaan oikein mitään saatavilla......

Entä fe10?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BussiJussi Katso viesti
    Ei vaan oikein mitään saatavilla......
    Tunturi emax ainakin intersporteissa vaikuttas olevan ja kelpopeli ollu ainaki itellä kohta vuoden päivät ja itse valitsin sen fe11 sijaan kun koeajoin molemmat ja tosiaan tuo fe11 aivan liian pitkällä ohjaamolla taisi olla 17" jäykkäkeula koeajopyörä ja itse olen 179cm pitkä.. tunturini otin sitten L rungolla joka vastaisi helkamalta kai n.19" kokoa jos sellainen olisi mutta ohjaamo selvästi luhyempi.

Mikäs hissitolppa siulla on tuossa @Jsavilaa ?
    Pitäis varmaan omaankin tuollainen laittaa, kunhan vaan sais ekana koko pyörän johon asentaa.
    Onko vaijerit vedelty rungon sisällä ja oliko paha rasti?

^ Dropperi on XLC SP-T12 ulkoisella vedolla, sisävetotolppiin en sekaannu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jsavilaa Katso viesti
    ^ Dropperi on XLC SP-T12 ulkoisella vedolla, sisävetotolppiin en sekaannu.

Saako äkkinäinen kysyä miks? Ja kysymys sen takia, ku itellä hissitolppa hakusessa, eikä mitään käryä millasen ostaa.... (jos nyt pyörän ekaks sais)

^ Ulkoveto on äärettömän paljon helpompi asentaa kuin sisäveto. Omaan käyttöön melkein riittäis vaijeritonkin malli jossa vipu penkin alla, mutta ei oo tullut ostettua testiin semmosta vielä. Discountin RFR tolppia ollu kans parissa pyörässä ja vaikutti aivan toimivalle. https://www.bike-discount.de/en/rfr-...e-dropper-post

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BussiJussi Katso viesti
    Saako äkkinäinen kysyä miks? Ja kysymys sen takia, ku itellä hissitolppa hakusessa, eikä mitään käryä millasen ostaa.... (jos nyt pyörän ekaks sais)
    Itellä suositus OneUp:n V2 dropperille. Liikematkaa saa vähennettyä 20mm tarvittaessa ja varaosia on hyvin saatavilla myös suomesta jos tarvii huoltaa. Myös helppo huoltaa eikä vaadi mitään erikoistyökaluja.

Lisäksi kyseinen tolppa omaa parhaimpia liikematkan pituus/kokonaispituus suhteita mitä droppeireista löytyy, eli saa pitkänkin tolpan lyhyeen satulaputkeen tai satulaputkeen missä on joku mutka.

Suomesta ainakin Ridemore:lta saa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Itellä suositus OneUp:n dropperille. Liikematkaa saa vähennettyä 20mm tarvittaessa ja varaosia on hyvin saatavilla myös suomesta jos tarvii huoltaa. Myös helppo huoltaa eikä vaadi mitään erikoistyökaluja.

Lisäksi kyseinen tolppa omaa parhaimpia liikematkan pituus/kokonaispituus suhteita mitä droppeireista löytyy, eli saa pitkänkin tolpan lyhyeen satulaputkeen tai satulaputkeen missä on joku mutka.

Suomesta ainakin Ridemore:lta saa.
    Sama dropperi löytyy täältäkin. Asennus tietenkin ottaa muutaman tunnin aikaa kun motti täytyy pudottaa ja vaijeri pujotella motin yläpuolelta. Suosittelen.

Itelle tulossa ehkä jo tällä viikolla Helkamaa ovelle tuotuna ja tuollasta hissitolppaa vähän kattellu, mutta onko noissa kaikissa hissitolpissa nuo painorajat tollasia höyhensarjalaisten painoja, kun suurimman sallitun ajajan painon mitä löysin oli 110 kg? Ei tuo riitä ihan tällaselle kaks metriselle saliharrastajalle

Oneupilla taitaa olla 125kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HellFEtti Katso viesti
    Itelle tulossa ehkä jo tällä viikolla Helkamaa ovelle tuotuna ja tuollasta hissitolppaa vähän kattellu, mutta onko noissa kaikissa hissitolpissa nuo painorajat tollasia höyhensarjalaisten painoja, kun suurimman sallitun ajajan painon mitä löysin oli 110 kg? Ei tuo riitä ihan tällaselle kaks metriselle saliharrastajalle
    Katana Dropper Internal Seat Post Dropper Post | Bike-Discount

Mä tilasin tommosen ja nakkasin paikoilleen. (tuo lupaa 120kg,mutta kai noissa joku kerroin on olemassa)
    Tilasin myös eMax:iin samanmoisen.
    Jonkulainen työmaa asentaa tuommonen sisäisellä vaijerilla oleva tolppa,mutta siitä selviää muutamassa tunnissa. (itselle pelkkä ulkonäkö seikka etten ottanut ulkoisella vaijerilla tolppaa)

Painoa multa löytyy enempi kun sulta ja hyvin on ainakin tuo katana minut kantanut. Toimi myös -20 asteen pakkasella hyvin. (toki säilytän pyörää sisällä,mutta kyllä pyörät oli pitkiäkin aikoja ulkona tuolla pakkasella ja hyvin pelas hissi)

Helkamaan kun tilaat (ihan sama minkä tolpan) niin muista ottaa se 30.9mm halkaisijalla oleva.

FE11 joustokeulalla vihdoin kotiutettu. Ekan lenkin jälkeen ihan posi fiilis. Otin 17" koossa ja tuntuu olevan muuten ihan hyvä koko (177cm), mutta satulatolppa jää ehkä vähän vajaaksi. Pitänee päivitellä se hissitolpaksi vielä.
    Moottori on kyllä esim. Boschin CX gen4:een verrattuna todella hiljainen. Jarrut tuntuivat melko lapasilta, kun on tottunut Maguran MT7:hin. Meinas tulla hätä käteen kun laski reippaammin ja joutui tarjoamaan reilummin jarrua.

Nyt tuli 15" FE11 kotio. Sattu runkokoko itselle sopiva. Satulatolppa piti pidempi laittaa, nyt hyvä. (172/80)

Tuli myös kotiutettua FE11 joustokeulalla n. viikko takaperin.

Positiivinen kokemus kyllä pyörästä tässäkohtaa, muutaman lenkin olen ehtinyt jo ajamaan.

Itsellä pituutta 2m (ja painoa jonkunverran), niin satulatolppa jää auttamatta pieneksi, joten tuo lähtee vaihtoon hetikun isompi tilaus ranskasta tulee perille.
    Samalla stemmi ja tanko tarvii vaihdella pidemmiksi.

Kurkin hitusen vaihtoehtoja tuohonkin, ja näillä tanko nousisi n. 10cm ylemmäksi (vertailin laskurilla vähän nykyistä ja allaolevaa), joka voisi olla omalle pituudelle jopa mukava tuon satulatolpan vaihdon jälkeen.

Tanko: https://www.bike-discount.de/en/ergo....8mm-handlebar
    Stemmi: https://www.bike-discount.de/en/rfr-stem-pro-31.8mm-170 (120mm)

Ja oletan että tuo stemmi menee paikoilleen suorilta.. Tuntuu nämä pyörien "standardit" olevan välillä vähän mitä sattuu

EDIT: toinen olis napata suoraa 35mm tanko 60mm korolla ja testailla miten tuo toimisi käytössä https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod197252
    Racle muokkasi tätä : 03.06.2022 at 15.03

Itekki tuumaillu, että pitäs kyllä tankoa korottaa, kun on pituutta melkein 2m. Kerro sit ku oot tangon korotuksen tehnyt, että onko hyvä ja mihin päädyit.

Edit: Käykö noi näytön kiinnikkeet yms. vaihdevipujen kiinnikkeet tuollaiseen ohuempaan 31,8 mm ohjaintankoon vai pitääkö niiden väliin asennella jotain sovitinpaloja tai vastaavia? Arvon tässä, että tilaanko 35 mm halkasijalla olevan tangon vai 31,8 mm ????
    HellFEtti muokkasi tätä : 06.06.2022 at 21.23

Ostin tuon 35mm tangon 60mm korolla ihan vain sen takia ettei tarvi stemmiä vaihtaa (ja katsella että on sellainen joka kestää) ja kikkailla näytön etc. kiinnityksen kanssa (vaikkakin sinne väliin olisi varmaan jotain kumia saanut laitettua).

Pitäisi tulla varmaan ensiviikon aikana, niin täytyy katsoa millainen on vielä pidemmän satulatolpan kanssa. Tuo pitäisi kuitenkin ihan laadukas tanko olla.

Ja musta-punainen väritys pitäisi sopia vielä helkaman väreihin.

Ovat tainneet saada nuo kampi ongelmat näistä kuriin? Omasta ei ole ainakaan löystynyt ollenkaan. Takana tosin vasta muutama maastolenkki ja vähän rapiat 100km, mutta ovat kestäneet nätisti momentissa.

Samanlaisia aiheita

1. Helkama Veloman
    By Ceedu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 30.08.2018, 14.35
  2. Helkama CC5
    By whitebeetle in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 30.10.2017, 11.21
  3. Helkama Jääkäri
    By Jooseppi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 09.10.2016, 20.23
  4. Helkama kulkuri 12
    By lk777 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 27.07.2015, 08.29

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •